Cronică

• Prima cronică The Book of Eli

27.01.2010 Articol Prima cronică The Book of Eli Fraţii regizori Allen şi Albert Hughes se folosesc de un SF ca să spună o poveste cu puternice implicaţii religioase, dar convenţia pe care ne cer s-o acceptăm şi schimbarea registrelor filmului sunt de-a dreptul greu de înghiţit. Am reflectat după fiecare film post-apocaliptic, cu universuri distopice sau cu dezastre, la cât de rău putem ajunge - din neglijenţă faţă de planetă sau din cauza unor experimente scăpate de sub control, ori în urma unui război nuclear; dar de data aceasta suntem scuturaţi de guler cu Biblia în mână. Nu un pumnal al timpului care să salveze lumea, nici un vaccin pentru stoparea pandemiei de zombi, ci...  Biblia. Un obiect înrădăcinat într-un context atât de real, de palpabil, încât transmutarea într-un univers SF devine cel puţin disconfortantă, dacă nu - pe alo... citeşte
  • Un debut măcar onorabil - Cirque du Freak: The Vampire's Assistant

20.01.2010 Articol Un debut măcar onorabil - Cirque du Freak: The Vampire's Assistant S-a petrecut un fenomen ciudat: pe nesimţite, filmul a început să mă fure - mai ales cu ajutorul replicilor comice, de un haz isteţ şi autentic. Pentru ca acum, chiar fără a-i fi devenit fan, să mărturisesc să-i aştept destul de curios inevitabilul sequel. Harry Potter m-a dezamăgit din două motive. Pe de o parte, prea se ia în serios. Pe de alta, ignoră cu insolenţă relaţia dintre planul fantastic (magic) şi cel real(ist). Nu poţi să propui un neam de vrăjitori ce vieţuiesc printre noi, apoi să-i izolezi în şcoala lor cu internat şi să-ţi faci de cap acolo cu ei, ca şi cum lumea din jur nici n-ar mai fi - nu se face; se pierde tocmai starea de real obligatorie pentru validarea tuturor produselor non-realiste, de la Un chien andalou şi La Cantatrice chauve, până la 2001: A Space Odyssey ş... citeşte
  • Jigsaw + Rambo + Hannibal: Law Abiding Citizen

10.12.2009 Articol Jigsaw + Rambo + Hannibal: Law Abiding Citizen Sunt un anarhist.Consider că nesupunerea civică, acţiunile anarhice, actele de a-ţi face singur dreptate sunt măsurile de ultimă instanţă ale corecţiei sociale - atunci când toate căile democratice au fost epuizate. În ultimă instanţă, justiţia de facto o bate pe cea de jure - sau, altfel spus, spiritul legii are întâietate asupra literei.De aici porneşte premisa filmului Law Abiding Citizen (tradus la noi destul de inspirat - mare minune! - prin Motivat pentru a ucide). Unui cetăţean oarecare, cu respect faţă de lege, tâlharii îi violează şi ucid fetiţa şi nevasta - iar justiţia nu poate accede dincolo de un compromis ridicol (conform uneia dintre cele mai mari hibe ale sistemului juridic american - uzanţa acelor infame "agreements": pledez vinovat, şi tu te simţi şi eşti băiat de comitet... citeşte
  • Cronica Cealaltă Irina - un altfel de minimalism

10.12.2009 Articol Cronica  Cealaltă Irina - un altfel de minimalism Prin temă şi subiect, filmul se aşază cel mai firesc alături de Francesca lui Bobi Păunescu şi Schimb Valutar al lui Nicolae Mărgineanu - alte două drame despre visele spulberate ale românilor atraşi de un iluzoriu Eldorado transfrontalier. Dacă, însă, în cele două cazuri citate poveştile se consumau aici, emigrarea rămânând doar un ţel ce începea să se concretizeze abia spre final, scenariul scris de Ileana Muntean, Mircea Stăiculescu şi Andrei Gruzsniczki include (deşi in absentia) şi perioada de şedere în străinătate, încununată printr-o crudă ironie cu tragicul deznodământ propriu atâtor naivi căzuţi în plasa firmelor-fantomă. Dar nici asta nu schimbă prea mult lucrurile - căci, finalmente, atât permanent-prezenta societate românească (cu băşcălia ei tradiţională şi noua apetenţă pen... citeşte
  • Cronică filmul Concertul

20.11.2009 Articol Cronică filmul Concertul Cel puţin de două-trei ori pe parcursul Concertului, am constatat că pierdusem secvenţe importante, pur şi simplu fiindcă nu mă puteam desprinde de altele, anterioare - mă puseseră pe gânduri, sau mă urmărea încărcătura lor emoţională, sau efectiv încă mai continuam să le analizez, cu savoare, realizarea profesională; şi mi-era clar că va trebui să revăd filmul cel puţin o dată.Radu Mihăileanu are ştiinţa şi arta de a te purta din surpriză în surpriză, pornind de la ceea ce pare o mică farsă în contextul mafiocraticei Rusii postcomuniste, pentru a evolua treptat spre o dramă cu accente comice irezistibile, cea a unei confluenţe multiculturale, în condiţiile Europei zilelor noastre.Exponent el însuşi al multiculturalismului (nu întâmplător cam toate filmele sale abordează, în măsuri diferi... citeşte
  • Soţia călătorului în timp - un SF super-soft

08.11.2009 Articol Soţia călătorului în timp - un SF super-soft *** ATENTIE!!! Conţine spoilere! ***Problema cu filmele science-fiction în general, şi cu cele ale ultimelor decenii în special, e că eludează un dat elementar: oricât o fi el de "ştiinţific" (mai adecvat ar fi să spunem "speculativ") şi de"fantastic" (sau, în acelaşi spirit, "ficţional"), SF-ul se ocupă, totuşi, de oameni - de la nivelul celor mai intime şi particulare probleme ale individului, până la scara macro a întregii omeniri - lucru firesc, doar e o formă de artă; atâta doar că o face cu ajutorul mijloacelor sale specifice - cele pe care, aşa cum reiese din cele de mai sus, prefer să le definesc ca aparţinând ficţiunii speculative.Un alt unghi de abordare relevant în cazul de faţă este acela al dihotomiei între hard- şi soft-SF: primul, reprezentat de personalităţi ca Arthur C. C ... citeşte
  • Un exorcism vesel - "Tovarăşi, frumoasă e viaţa!"

23.09.2009 Articol Un exorcism vesel - "Tovarăşi, frumoasă e viaţa!" Despre "Patru luni, trei săptămâni şi două zile", unii afirmau că e un film "despre un avort" (sau, mai rău, "filmu' cu avortu'"), ori, mai acceptabil dar tot inexact, "despre comunism". Aşa cum am arătat la vremea respectivă (opinie confirmată şi de Cristian Mungiu), "432" era în primul rând un film despre dezumanizare (în anumite condiţii specifice - aici: interzicerea avorturilor în ultimii ani ai "Epocii de Aur"). Din acelaşi punct de vedere, dublul opus "Amintiri din Epoca de Aur" urmăreşte, cu precizie, tema efectelor secundare ale comunismului în rândul oamenilor simpli. Astfel se justifică în plan estetic recursul la faimoasele legende urbane proprii perioadei - ca soluţie a dorinţei lui Mungiu de a opune şi o viziune complementară: dacă "432" oferea un discurs cinematografic sumb... citeşte
  • Inglourious Basterds/Ticăloși fără glorie

03.09.2009 Articol Inglourious Basterds/Ticăloși fără glorie Gory, excitant, crispant, tensionant, violent, trepidant sunt doar câteva dintre atributele pe care le-a bifat Tarantino în noul său film, Inglourious Basterds/Ticăloşi fără glorie, un film care pulsează prin toţi porii forţa şi vitalitatea regizorului său. Care ia un grup de americani evrei, vânători de nazişti (înţelegem că este o referire la momentul ulterior intrării în Franţa a armatei SUA pentru a-i înfrânge pe nazişti, în ceea ce s-a numit debarcarea din Normandia) şi-i face gata de orice. Iar aceşti criminali de război, conduşi de Aldo Raine (Brad Pitt), aceşti asasini (nu doar soldaţi) încep cu luarea de scalpuri. Secvenţele scalpării au, din punct de vedere vizual, un impact similar celui produs în Hannibal (2001) de momentul decupării scalpului nefericitului Paul Krendler (Ray ... citeşte
  • O satiră stinsă - Călătoria lui Gruber

02.09.2009 Articol O satiră stinsă - Călătoria lui Gruber Temându-se, pe bună dreptate, de concurenţa altor filme româneşti (Mungiu, Porumboiu şi confraţii lor din Noua Generaţie), distribuitorii Călătoriei lui Gruber au mizat pe acest început de toamnă - fără să prevadă (nu din vina lor) o sincronizare şi mai dezavantajoasă: aceea cu Inglourious Basterds, joaca de-a W.W.2 a lui Quentin Tarantino, care la rându-i jonglează cu istoria cum îi vine pe chelie (ca să mai cruţăm demonetizata sintagmă "cum vrea muşchii lui"). Deosebirea e că Tarantino o face pe faţă, câtă vreme Radu Gabrea chiar încearcă să ne mai încarce puţin conştiinţa şi-aşa greu încercată de decenii istoriceşte ingrate, în solda actualei corectitudini politice - căci mâine, cine ştie ce va mai fi...? Ne cotropesc talibanii, şi ne pun să recunoaştem că i-am discriminat pe turci la ... citeşte
  • Joaquin Phoenix - cântecul lebedei în Two Lovers

20.08.2009 Articol Joaquin Phoenix - cântecul lebedei în Two Lovers Two Lovers i-a adus lui James Gray a doua selecţionare consecutivă la Cannes în 2008, după ce în 2007 intra în competiţia pentru Palme d'Or cu We Own the Night. Filmul e remarcabil numai prin interpretarea lui Joaquin Phoenix, care reuşeşte să aibă când entuziasmul unui adolescent îmbătrânit, când mimica absentă a sinucigaşului, când siguranţa şi maturitatea seducătoare a bărbatului dornic să cucerească.Two Lovers, cu Gwyneth Paltrow, Joaquin Phoenix, Vinessa Shaw şi Isabella Rossellini scârţâie la nivel de scenariu, însă: amuză stereotipia unor replici şi a unor situaţii. Unicitatea, creativitatea regizorală şi intensitatea poveştii lipsesc cu desăvârşire.Povestea se învârte în jurul lui Leonard (Joaquin Phoenix), un tânăr atrăgător, care se întoarce în casa parinţilor (Isabella Rossellin... citeşte
  • Spread/Playboy de L.A.

19.08.2009 Articol Spread/Playboy de L.A. Spread/Playboy de L.A. are un scenariu, semnat de Jason Hall, din care poţi alcătui cu uşurinţă un glosar simpatic al tehnicilor de agăţat. O primă regulă este, de exemplu, s-o întrebi cum o cheamă. Apoi,... Ah, dar ce păcat că acest posibil îndrumător pentru cucerit se iroseşte: filmul are ratingul IM15, deci e interzis  celor de 14-15 ani, care s-ar fi putut folosi de el...Şi este interzis pentru că Ashton Kutcher, protagonist dar şi producător al filmului, recurge - pe lângă tehnicile verbale de cucerit - la scene explicite de sex, cu multe partenere, şi mai tinere şi mai puţin tinere, în multe poziţii şi în multe locaţii, tocmai pentru a oglindi cât mai bine ideea că unii folosesc sexul ca instrument de obţinere a unor avantaje materiale... Dacă lui Demi Moore nu i s-au părut gratuite... citeşte
  • The Proposal/Vrei să te însori cu mine?

14.08.2009 Articol The Proposal/Vrei să te însori cu mine? Despre The Proposal/Vrei să te însori cu mine? aţi citit deja că  de la lansarea în State şi până acum a devenit una dintre cele mai populare comedii romantice ale ultimului deceniu. Continuu să mă întreb, după vizionarea filmului, ce anume a generat acest succes. După roluri în Crash (2004), The Lake House (2006) şi Premonition (2007), Sandra Bullock revine la genul care i se potriveşte cel mai bine - comedia. Actriţa mai face un lucru pe care nu l-a îndrăznit până la cei 45 de ani ai săi: apare goală în film şi îndrăzneşte să o facă în contextul unei situaţii caraghioase, lăsând romantismul baltă. Dar momentul e de super efect. Să fie reţeta filmului motivul succesului? Când o poveste începe cu doi oameni - un bărbat şi o femeie - care se urăsc de moarte, spectatorul avertizat că e vor... citeşte
  • Misiunea lui Fanel

29.07.2009 Dincolo de familia foarte numeroasă pe care o are, Fănel crede că mai există o misiune pentru el de dus la bun sfârşit. ... citeşte
  • Repo! The Genetic Opera! - generic distopia

10.07.2009 Articol Repo! The Genetic Opera! - generic distopia "Să schimbi totul înăuntru ca să te simţi viu" e refrenul din Repo! The Genetic Opera!, un horror muzical cu acţiunea plasată în anul 2056, despre cum transplanturile de organe au devenit o modă, mai ales că recuperarea este fără dureri şi rapidă, graţie unei endorfine dezvoltate de GeneCo, o companie de bio-tehnologie. Filmul intră în cinematografe din 10 iulie.Regizor este Darren Lynn Bousman, care a stat şi la cârma a trei dintre cele patru filme SAW, iar în film au fost cooptaţi soprana Sarah Brightman (distribuită în rolul lui Blind Mag), Anthony Stewart Head, cunoscut în Statele Unite pentru rolul său din Buffy the Vampire Slayer (aici în rolul lui Repo Man), Paris Hilton, plus nişte muzicieni vedete.  Toate premisele anunţau un succes, dar - din păcate - filmul nu înscrie la niciun... citeşte
  • Poliţist, adjectiv - superlativ relativ

03.07.2009 Articol Poliţist, adjectiv - superlativ relativ Un comandant de poliţie care soluţionează problemele pe calea maieuticii (Vlad Ivanov), un poliţist cu probleme de conştiinţă (Dragoş Bucur) şi o tânără profesoară de română (Irina Săulescu), care ascultă în loop Mirabela Dauer, sunt eroii policier-ului regizat de Corneliu Porumboiu, Poliţist, adjectiv. E genul de film-revelaţie. După ce-l face pe spectator să aştepte acel ceva care trebuie să se întâmple, regizorul întoarce "pagina", la cuvântul "suspans". Și îți arată sensuri nebănuite ale noțiunii.Porumboiu lăsă camera să observe, recurge la cadre foarte lungi şi ne introduce, asumându-și riscul (în fond a declarat că are publicul lui) de a ne pune față în față inclusiv cu rutina din universul pe care l-a creat. Personajul principal, polițistul Cristi, repetă același traseu și face acel... citeşte
  • Leneşul Sid devine mama a trei pui de dinozaur şi... stârneşte haosul

03.07.2009 Articol Leneşul Sid devine mama a trei pui de dinozaur şi... stârneşte haosul Epoca de gheaţă 3: Apariţia dinozaurilor este cel mai bun film al seriei. Pentru aventura cu twisturi isteţe şi o urmărire ca-n Războiul Stelelor, pentru noul personaj, foarte mobila nevăstuica Buck, un fel de pirat al junglei sau un Căpitan Ahab obsedat să-i vină de hac unui Moby Dick preistoric (înspăimântătorul dinozaur Rudy), pentru gagurile care nu mai contenesc şi trimiterile la câteva filme, ca un salut cinefilic "pour les connaisseurs". Un alt argument ar fi răsfăţul vizual (prietenii ajung într-o misterioasă lume subterană, o junglă preistorică unde au de-a face cu faună şi flora, astfel încât scăpăm de albul imaculat şi scenografia săracă ale Ice Age-ului). Regia a fost semnată de Carlos Saldanha (Ice Age 1&2), plus Mike Thurmeier (care a lucrat ca senior supervising animator la... citeşte
  • Drag Me To Hell - umor macabru şi un maestru al genului: Sam Raimi

12.06.2009 Articol Drag Me To Hell - umor macabru şi un maestru al genului: Sam Raimi Contrar majorităţii filmelor de groază, care se joacă mai mult sau mai puţin abil cu rezistenţa spectatorului, prin exhibarea violenţei fizice, până la gradul de insuportabilitate, Raimi revine la un procedeu convenţional dar eficient - alternează momentele horror, cărora uneori le dă un aer de desen animat, cu momente de "relaxare", menţinând o stare de frică pe toată durata filmului.Spectatorul, lăsat singur pe fondul unei atmosfere apăsătoare, trebuie să facă faţă numeroaselor zgomote neaşteptate susţinute de soundtrack-ul excelent al lui Christopher Young. Neliniştea personajului este resimţită şi de spectator, simultan, nu ştim nimic în plus faţă de Christine Brown (Alison Lohman), descoperim în acelaşi timp ce urmează să se întâmple. Drag Me to Hell seamănă cu un tren-fantomă în care... citeşte
  • Terminator is back!

05.06.2009 Articol Terminator is back! Poţi savura spectacolul şi poţi să te bucuri de un blockbuster de vară pirotehnic, cu roboţi care îi pot concura pe Decepticonii lui Michael Bay şi cu un Christian Bale care se luptă corp la corp cu ei. Imaginea trademark a seriei, cea cu cyborg-ul care iese incandescent din flăcări nu putea să lipsească din acest Terminator 4, nici replica I'll be back - spusă de această dată de altcineva, veţi vedea voi de către cine; nu lipseşte nici măcar Arnold Schwarzenegger - sau, mai bine zis, imaginea acestuia suprapusă pe scheletul de metal al unui Terminator letal, aflat în urmărirea lui John Connor. Auzim până şi vocea Lindei Hamilton (Sarah Connor în film), într-o înregistrare pe care o păstrează Connor cu sfinţenie.Făcut de un fost regizor de reclame şi de videoclipuri, McGTerminator Salva ... citeşte
  • Adio, Aniţa...! Adio, Agatha...! Adio, Zulnia...! Adio, Marga Barbu!

02.04.2009 Articol Adio, Aniţa...! Adio, Agatha...! Adio, Zulnia...! Adio, Marga Barbu! Vreme de aproape trei decenii, filmele cu haiduci deveniseră o supapă pentru realizatori şi public deopotrivă. Cenzorii comunişti le aprobau aproape fără discuţie, iar spectatorii aveau parte de un spectacol pe cât de onest, pe atât de cuceritor. S-au succedat diverşi eroi în fruntea afişului, dar prezenţa feminină a rămas constantă - de şase ori Aniţa, de şase ori Agatha, de două ori Zulnia... în total, de paisprezece ori Marga Barbu, acoperind aproape integral perioada de maximă putere creatoare a actriţei: de la treizeci la şaizeci de ani.Viitoarea eroină a publicului român amator de aventuri cu săbii, pistoale şi cavalcade, consacrată ca Marga Barbu, s-a născut la data de 24 februarie, 1929, în localitatea maramureşeană Ocna Şugatag. În 1950 a absolvit I.A.T.C. "Ion Luca Caragiale", di... citeşte
  • Costa-Gavras şi poezia filmului politic

01.04.2009 Articol Costa-Gavras şi poezia filmului politic Vital, charismatic şi excelent causeur, cel mai reputat autor de filme politice din istoria cinematografului s-a întreţinut ieri, timp de aproape două ore cu jurnaliştii, cu profesionişti şi profani pasionaţi ai cinematografului, legând un dialog relevant atât despre cel mai recent film al său, "Eden Is West", cât şi despre viziunea sa cinematografică în general. Iată mai jos un interviu cu regizorul, venit în România pentru lansarea celui mai recent film al său Paradis în Vest, de vineri - 3 aprilie - şi în cinematografele noastre. Domnule Costa-Gavras, sunteţi considerat de mulţi comentatori, şi pe bună dreptate, cel mai "politic" autor de filme din istoria cinematografului. Până acum, ne-aţi obişnuit cu o atitudine percutantă, incisivă, analitică, asupra celor mai profunde şi subtile m... citeşte
Articole 1361 - 1380 din 1581