Soţia călătorului în timp - un SF super-soft

de Mihnea Columbeanu în 8 Nov 2009
Soţia călătorului în timp - un SF super-soft

*** ATENTIE!!! Conţine spoilere! ***
Problema cu filmele science-fiction în general, şi cu cele ale ultimelor decenii în special, e că eludează un dat elementar: oricât o fi el de "ştiinţific" (mai adecvat ar fi să spunem "speculativ") şi de"fantastic" (sau, în acelaşi spirit, "ficţional"), SF-ul se ocupă, totuşi, de oameni - de la nivelul celor mai intime şi particulare probleme ale individului, până la scara macro a întregii omeniri - lucru firesc, doar e o formă de artă; atâta doar că o face cu ajutorul mijloacelor sale specifice - cele pe care, aşa cum reiese din cele de mai sus, prefer să le definesc ca aparţinând ficţiunii speculative.
Un alt unghi de abordare relevant în cazul de faţă este acela al dihotomiei între hard- şi soft-SF: primul, reprezentat de personalităţi ca Arthur C. Clarke, Isaac Asimov, Larry Niven, Greg Bear, etc., aplică riguros logica de specialitate (ştiinţifică, tehnologică, sociologică, etc.); cel de-al doilea, de o factură mult mai umanistă, urmăreşte îndeosebi implicaţiile morale, sentimentale sau lirice, iar aici avem de-a face cu Capek, Lem, Harlan Ellison, Gérard Klein, Lino Aldani - şi, în genere, vasta majoritate a autorilor consacraţi pentru care premisele "scientiste" mai mult sau mai puţin precise constituie doar motivaţia unor dezvoltări mai curând emoţional-afective.
Privit din această perspectivă, "The Time Traveler's Wife" se impune ca un SF simplu, tuşant şi necesar. Dacă stăm să-l luăm la bani mărunţi, e plin de gratuităţi, inadvertenţe şi omisiuni structurale - cum ar fi:
- prea simplista atribuire a crono-instabilităţii protagonistului pe seama unei particularităţi genetice; e necesară în scopul dezvoltării finale a plotului (relaţia cu fiica şi situaţia acesteia), dar rămâne extrem de lacunară la nivel de pornire;
- ignorarea factorului spaţial: da, Henry călătoreşte arbitrar în timp, dar şi în spaţiu; nu se regăseşte niciodată în acelaşi loc, dar în alt moment (başca mişcarea Pământului prin spaţiu!); totuşi, despre translaţiile în spaţiu (fie arbitrare, fie motivate), nu se suflă o vorbă;
- eludarea parametrilor limită: toate salturile par să aibă loc într-un cadru referenţial restrâns la intervalul şi arealul vieţii protagonistului; o dată nu-l vedem întorcându-se într-un timp anterior naşterii lui, sau pomenindu-se în Sahara, Siberia, pe Ganymede sau la Pătârlagele - în schimb, la sfârşit constatăm că face unele salturi în viitor, dincolo de momentul propriei sale morţi (dar nu cu mult!);
- o mai clară definire a relaţiei dintre aleatoriu şi sistemic, în privinţa salturilor: se insistă pe incontrolabilitatea lor, dar nu se spune nimic despre recurenţa anumitor parametri (în special, pădurea de lângă casa Clarei);
- absenţa unui real factor de risc: în majoritatea salturilor, singura problemă e aceea de a apărea gol în locuri publice; despre aterizări pe autostrăzi, în înaltul cerului, sau în acelaşi loc cu vreun corp masiv (în ziduri, în munţi, în pământ, în adâncul oceanului), şi alte asemenea "accidente" cu un potenţial letal imens, nici o vorbă - cu excepţia finalului, care de altfel îi va fi şi fatal;
- rămân neexplicate unele deplasări cu ţintă foarte precisă - de exemplu, reîntâlnirea cu propria mamă, în metrou, înaintea morţii acesteia, sau reîntoarcerea la propria nuntă, pentru a-şi juca rolul de mire în ceremonie (cu câţiva ani mai vârstnic - detaliu bine punctat), după ce el cel "crono-sincron" dispăruse pe neaşteptate;
- momentul declanşator al poveştii: accidentul de maşină soldat cu moartea Annettei, din care Henry scapă numai datorită primului său salt în timp, la vârsta de şase ani; revenind din viitor, personajul adult îl revede pe eul său copil (acesta fiind un motiv central al filmului: reîntâlnirile lui cu sine) şi-l linişteşte - dar, ulterior, îi spune tatălui său că a revizitat de zeci de ori acel accident, privind neputincios cum îi murea mama; ca atare, acolo ar fi trebuit să apară zeci de exemplare ale lui Henry (fie şi măcar sugerate ca nişte umbre, siluete, prezenţe neclare prin împrejurimi) - ceea ce-mi aminteşte de excelentul truc din povestirea "Let's Go to Golgotha", de Garry Kilworth, unde Iisus e condamnat de nimeni alţii decât... viitorii săi adoratori creştini, reveniţi în trecut ca turişti temporali, costumaţi de epocă, să asiste la crucificare, şi care la întrebarea lui Pilat răspund în cor: "Barraba!", conform instrucţiunilor precise ca nu care cumva să schimbe trecutul!

Pagina
1 2

Părerea ta

Spune-ţi părerea
IonescuValentin pe 25 noiembrie 2009 06:06
maxim
Radu1711 pe 29 aprilie 2010 16:39
foarte tare filmul
Mihai2508 pe 6 iulie 2010 00:57
categoric este un film care va atrage pe multi iubitori ai genului
Lex pe 7 iulie 2010 22:53
Autorul articolului face o confuzie intre Sf si fictiuen, mai studiaza !
marius93 pe 11 iulie 2010 15:07
Vreau sa-l vad

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells