Rasismul la Hollywood: cazul Lost

de Ştefan Dobroiu în 31 Mai 2023
"Nimănui nu îi pasă de personajele [de culoare]", iată mantra creatorilor serialului

Ultimii ani au fost dominaţi de discuţiile despre reprezentare rasială în filmele de la Hollywood şi în diferitele instituţii precum Academia Americană de Film (AMPAS), organizatoarea Oscarurilor. Discuţiile sunt realimentate la fiecare nouă producţie care foloseşte actori afroamericani, latino sau asiatici pentru personaje care în sursele oficiale nu aveau o rasă menţionată anume. Dacă acum două decenii marea majoritate a votanţilor de la Oscar erau caucazieni, bărbaţi şi trecuţi de 60 de ani şi votau conform propriilor valori, campania de lărgire a eşantioanelor sociale din AMPAS a făcut posibilă o actualizare a acestor valori.

Iată că revista Variety publică o nouă dovadă că acum două decenii la Hollywood ţi-era bine doar dacă erai caucazian. Un fragment din cartea "Burn It Down: Power, Complicity, And A Call For Change In Hollywood" a autoarei Maureen Ryan, o trecere în revistă a relaţiilor de forţă şi a cazurilor de abuz de la Hollywood, vizează unul dintre cele mai urmărite şi iubite seriale din toate timpurile, Lost. Mai mulţi actori şi scenarişti ai acestei populare producţii create pentru ABC de Damon Lindelof şi Carlton Cuse au vorbit cu autoarea despre modul cum personajele albe ale poveştii erau privilegiate de creatori.

La lansare, Lost a fost lăudat pentru diversitatea ansamblului de actori. Avem un personaj afroamerican, Michael (Harold Perrineau), două asiatice, Jin-Soo (Daniel Dae Kim) şi Sun-Hwa (Yunjin Kim), unul din Orientul Mijlociu, Sayid (Naveen Andrews) şi unul latino, Hurley (Jorge Garcia). Dar în cartea Burn It Down se dezvăluie că creatorii serialului le cereau scenariştilor să privilegieze programatic personajele albe în detrimentul celor de culoare.

Un membru al echipei de scenarişti a declarat pentru autoare că lui şi colegilor săi li se atrăgea permanent atenţia că personajele albe Locke (Terry O’Quinn), Jack (Matthew Fox), Kate (Evangeline Lilly) şi Sawyer (Josh Holloway) erau "eroii" şi că "nimănui nu-i pasă de celelalte personaje". "Daţi-le câteva scene pe o altă plajă", li se indica scenariştilor în ce priveşte aceste personaje de rang secund.

Conform cărţii Burn It Down, Harold Perrineau, care acum apare în serialul From, a atras atenţia producătorilor că personajele de culoare sunt discriminate şi răspunsul a fost că Locke, Jack, Kate şi Sawyer sunt personaje "cu care te poţi identifica mai uşor" ("relatable" în original). Întrebarea este cine anume se poate identifica mai uşor cu aceste personaje? Spectatorii de culoare sau cei caucazieni?

Cu altă ocazie, Perrineau i-a atras atenţia lui Carlton Cuse că nu este normal ca personajul său, Michael, să-şi exprime o singură dată, de-a lungul unui întreg episod, îngrijorarea despre soarta fiului său dispărut. După mai multe astfel de intervenţii, Perrineau a fost anunţat, înainte de filmarea episodului final din sezonul secund, că personajul său nu va reveni în următoarele sezoane. "Cum naiba?", l-a întrebat actorul pe Cuse. "Păi ai zis în repetate rânduri că, dacă nu îţi putem oferi ceva mai bun, vrei să pleci. Iată că acum ai ocazia". Din declaraţiile unei scenariste, Monica Owusu-Breen, Damon Lindelof ar fi zis despre plecarea lui Perrineau: "M-a făcut rasist, prin urmare i-am făcut vânt" ("I fired his ass", în original).

Intervievat şi el de autoarea cărţii, Lindelof a declarat că nu îşi aminteşte să fi spus vreodată aşa ceva, deşi lui Maureen Ryan i s-a relatat acest episod, cu cuvinte diferite, de către mai mulţi membri ai echipei Lost. Lindelof a mai spus că "i se rupe inima" că Harold Perrineau a resimţit aşa experienţa de pe platourile de filmare.

Exploreaza subiecte similare:

Lost, Damon Lindelof, Carlton Cuse, Harold Perrineau, Daniel Dae Kim, Yunjin Kim, Naveen Andrews, Jorge Garcia, Evangeline Lilly, Matthew Fox, Josh Holloway, Terry O'Quinn, From

Alte știri din cinema

Daniel Day-Lewis se întoarce: actorul va juca rolul principal în Anemone

După o pauză de şapte ani, Day-Lewis revine într-o dramă de familie regizată de fiul său

Anul nou care n-a fost: emoţionant, frustrant, terifiant

O experienţă cinematografică recomandată atât celor care au trăit comunismul, cât şi celor care îl ştiu doar din cărţile de istorie

Robert Pattinson, un "consumabil" în SF-ul Mickey 17

După amânări repetate, filmul se lansează global la sfârşitul lunii ianuarie

Să moară Vincent: dragostea în vremea haosului dezlănţuit

Inventiv şi imprevizibil, filmul tratează european o premisă specifică cinema-ului de consum

Părerea ta

Spune-ţi părerea
vyydo pe 1 iunie 2023 16:18
cine ar fi crezut ca daca ai un public tinta format din albi o sa se vrea sa se vada personaje albe? incredibil.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells