Prima cronică la Concertul

de Ştefan Dobroiu în 19 Oct 2009
Prima cronică la Concertul

Cea de-a patra ediţie a festivalului de film de la Roma a prezentat, în afara competiţiei, premiera mondială a filmului Concertul, coproducţie europeană regizată de Radu Mihăileanu. Site-ul cineuropa.org, specializat pe cinematografia europeană, a publicat prima cronică a uneia dintre cele mai aşteptate premiere româneşti ale lunii noiembrie, comentând că proiectul examinează "trecutul refuzat".

"Cineastul îşi întoarce privirea asupra brutalei dictaturi comuniste şi a obiceiului ei de a-ţi lua tot ce ai, fără niciun avertisment: slujba, copiii, viaţa aşa cum o ştiai", comentează cineuropa adăugând că personajul principal al filmului, Andrei Filipov, fost dirijor al orchestrei teatrului Balşoi "retrogradat" la rangul de om de serviciu după ce refuză să renunţe la instrumentiştii evrei, este "memorabil".

Conform cineuropa, filmul foloseşte aceleaşi metode, ironia şi o aplecare spre grotesc, ca şi Trenul vieţii, pentru a spune povestea lui Filipov, care, la ani de zile după ce-şi vede distrusă cariera de dirijor, decide să-şi recheme vechii parteneri de orchestră şi să plece la Paris, unde vor poza în adevărata orchestră a teatrului Balşoi pentru un unic (şi ultim) spectacol. "Subiectul nu reuşeşte să umple cele două ore ale filmului. Regizorul, care a co-scris scenariul cu Alain Michel Blanc şi Matthew Robbins, bazat pe o poveste originală de Hector Cabello Reyes şi Thierry Degrandi, nu ratează în ceea ce priveşte aspectul (mulţumită unor replici excelente, printre altele, care vizează regimul comunist), în timp ce dihotomia/alchimia dintre grotescul făţiş (metaforic şi suprarealist) şi drama la care se face referinţă este mai puţin convingător", concluzionează cronicarul cineuropa.

Concertul se lansează în Franţa pe 4 noiembrie, premiera românească fiind programată pentru 20 noiembrie. Pe lângă actori ruşi şi francezi, în film mai apar Vlad Ivanov, Valentin Teodosiu, Maria Dinulescu, Ion Sapdaru şi Ovidiu Cuncea.