Natalie Portman, "atinsă" de Black Swan

de Gloria Sauciuc în 21 Feb 2011
Natalie Portman, "atinsă" de Black Swan

Cu premiera în cinematografele de la noi pe 25 februarie, Black Swan/Lebăda neagră este filmul care a marcat definitiv viaţa profesională şi personală a actriţei şi femeii Natalie Portman.

Pe de o parte pentru că rolul îi va aduce primul Oscar din carieră, pe 28 februarie, interpretarea arătând că actriţa este capabilă să redea de la o extremăla alta a gamei toate trăirile unui personaj psihotic; pe de altă parte pentru că pe platourile de filmare l-a cunoscut pe  coregraful Benjamin Millepied, tatăl băieţelului pe care urmează să-l aibă.

Concentrat pe a arăta faţetele instabilităţii emoţionale, Darren Aronosfky explorează psihicul uman, arătând în Black Swan, parcursul sucombării, de la instalarea anxietăţii, cu ticurile psihogene pe care le presupune, până la repulsia de tine însuţi, rănirea propriului corp şi halucinaţii. În acestă etapă, Aronofsky introduce elemente fantastice, horror, scene brutale de violenţă (să ne amintim în The  Wrestler de  sarma ghimpata şi lupta cu cuie, de amputare şi o auto-perforare a craniului - ceva similar ca intensitate a violenţei veţi vedea în Black Swan). Nina (Natalie Portman) este o balerină experimentată, aleasă de către directorul artistic Thomas Leroy (Vincent Cassel) să o înlocuiască pe prima balerină, Beth (Winona Ryder), pentru deschiderea noului sezon Lacul Lebedelor. Sentimentul vinovăţiei, tensiunea unei aşa răspunderi care îi revine pe umeri, angoasa, anxietatea sunt atât de bine portretizate de Portman încât distrag atenţia de la faptul că, din punct de vedere dramaturgic, filmul se cam împiedică.

Dar cum s-a pregătit Portman pentru rol, dincolo de experienţa actoricească şi talentul nativ?

In pregatirile pentru rolul de balerina profesionista din Black Swan, Natalie Portman s-a antrenat cu Mary Helen Bowers, o fosta balerina de la New York City Ballet, una dintre fondatoarele metodei de fitness Ballet Beautiful. "Pe de o parte, ne-am dorit ca personajul ei sa fie plauzibil - balerinele au anumite caracteristici fizice, cum ar fi musculatura alungita, elastica si postura - dar trebuia sa ne asiguram si ca era posibil sa se miste si sa danseze cu adevarat ca o balerina profesionista. Asa ca exercitiile aveau un dublu rol. Ii lucram musculatura coapselor pentru a defini forma piciorului, dar si pentru a o face capabila de miscarile potrivite. Sau lucram abdomenul nu numai pentru a-l defini, dar si pentru a-i imbunatati echilibrul. Natalie a fost foarte dedicata in pregatirea rolului. Desi avea o dublura pentru secventele cele mai dificile, 90 la suta din scenele din film in care personajul ei danseaza, Natalie nu e dublata, inclusiv in scenele filmate de jos in sus! Am inceput sa ne antrenam cu un an inainte sa inceapa repetitiile. Cinci ore pe zi, sase zile pe saptamana. Chiar si dupa ce filmarile au inceput, mai gaseam loc pentru o sedinta. Natalie petrecea 12 sau 14 ore pe platou, si totusi ne mai antrenam dimineata si seara. O perioada de pregatiri foarte intensă".

Cine este Millepied?

Coregrafiile au fost supervizate pe platourile de filmare de Benjamin Millepied (ce nume predestinat). Francezul balerin profesionist (de la opt ani) a avut un rol esential in film. Nascut la Bordeaux, in Franta, in urma cu 33 de ani, Benjamin e unul dintre cei mai importanti balerini de la New York City Ballet.

Mama lui Benjamin a condus o scoala de dans in Franta, asa ca era de asteptat ca Millepied sa inceapa balet de la o varsta frageda. Benjamin s-a pregatit la Conservatoire National din Lyon, iar mai tarziu a intrat la School of American Ballet, la 16 ani. In cele din urma, a primit un loc la New York City Ballet pentru ca mai tarziu, la 18 ani, sa devina una din tinerele sperante ale companiei de balet.

Millepied a realizat coregrafia actorilor ("Orice a facut, a reusit in asa fel incat sa nu par o caraghioasa", declara Mila Kunis). Mai mult, Millepied a avut sase replici in film, inclusiv cea in care confirma ca nu s-ar culca cu o balerina care o face atat de putin senzuala pe Odile, Lebada Neagra din Lacul Lebedelor. Portman chiar a glumit la un discurs tinut pentru primirea unui premiu de interpretare, spunand ca, iata, Millepied vrea si se culca cu ea. Balerinul a povestit, totodata, regizorului viata de zi cu zi a dansatorilor: ce se intampla in vestiar, cum vorbesc, ce mananca. Pentru Aronofsky, autenticitatea a fost cruciala.

Cu toate acestea, tocmai autenticitatea a fost combatuta de oamenii din bransa balerinilor. Pe langa aceasta, chiar performantele lui Portman in calitate de balerina profesionista.

Contestatarii

"E un film foarte lenes, care arata exact toate cliseele lumii baletului. Daca doriti sa prezentati latura intunecata a baletului, faceti-o bine, nu prin imagini cu o balerina care deodata incepe sa vomite. Mama Ninei e chiar peste cliseul mamei unei balerine - e de-a dreptul psihopata. Si nimeni nu pare sa se distreze, decat cei care fac sex", comenteaza una dintre balerinele principale de la Royal Ballet, intervievata de cei de la The Guardian - Marea Britanie.

...scenele de dans sunt brutale: stilul dezlanat de filmare nu e doar alienant: face corpurile acelea in miscare sa fie lipsite de adevarata lor putere si frumusete....


Robert Gottlieb, criticul pe teme de dans de la New York Observer, l-a acuzat pe Aronofsky de a fi "recapitulat toate prejudecatile despre lumea baletului" , si de a fi descris baletul in general drept "o incursiune in lumea sado-maso". "Cu siguranta, de la scena cu vomitatul caloriilor in exces si pana la chinurile prin care trece protagonista datorita unui coregraf sadic (si, desigur, cu accent strain), Aronofsky nu prezinta decat stereotipuri. Si scenele de dans sunt brutale: stilul dezlanat de filmare nu e doar alienant: face corpurile acelea in miscare sa fie lipsite de adevarata lor putere si frumusete".

Nouă, celor de la Cinemagia, ni s-a parut ca in secvenţa de final coregrafia se mai îmbogăţeşte. Portman are ţinuta, clasa şi atitudinea pe care o cere personajul său. Mila Kunis, pe de altă parte, se mişcă mult mai fluid.  A reuşit să dea personajului ei dezinvoltură, sex-appeal, umbrit de uşoară maliţiozitate, şi - totodată - superficialitate, încât să-l facă hipnotic. Filmul este tulburător pentru că emoţiile personajului principal sunt foarte intense (acestea îţi creează un disconfort, dar nu te leagă afectiv de personaj), pentru că Portman joacă excelent şi pentru că momentele de tensiune din film sunt foarte bine construite.

 

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Piratu pe 21 februarie 2011 10:59
dupa cum stim pentru a inerpreta un rol actori trebuie sa faca schimbari dramatice(vezi Christian Bale sau multi alti care au trebuit sa slabeasca pentru a primi rolulu....).......
Stefana199 pe 21 februarie 2011 10:59
Actiunea filmului este plasata in jurul baletului “Lacul lebedelor”, in cadrul careia, pentru prima data in istoria baletului, lebada alba si cea neagra vor fi interpretate de aceeasi balerina, protagonista filmului, Nina, interpretata de Natalie Portman.
ioji46 pe 21 februarie 2011 11:00
in BLACK SWAN nathalie portman interpreteaza rolul aproape perfect ,intotdeauna raman urmari unde cineva ramene marcat de la diferite roluri interpretate pe scena este un fil perfect
johnnyg pe 21 februarie 2011 14:09
E usor pentru acea balerina de la Royal Ballet sa comenteze ca filmul arata toate cliseele lumii baletului, pentru ca ea face parte din acea lume si stie tot continutul ei. Dar noi, publicul larg, cat contact avem cu o asa lume? Cate stim despre acea lume? Asa ca noua, intamplarile din film nu ni se par clisee ale lumii baletului. Noi cunoastem acea lume prin intermediul filmului.
Pot sa o inteleg perfect totusi pe balerina resprectiva, pt ca aceleasi argumente pot aa le aduc si eu filmului "Moartea domnului Lazarescu". E lenes si arata toate cliseele serviciilor medicale din Romania (intamplator, activez in domeniu). Dar pentru un necunoscator intr-ale sistemului de sanatate din Romania, filmul i se va parea: "nu pot sa cred, chiar asa se intampla!?"

legolas05 pe 21 februarie 2011 14:25
nu a fost deloc usor sa joace acest rol.....mia placut cum a jucat...a fost aproape perfect..
Moody pe 21 februarie 2011 14:35
Foarte bine interpretat rolul de catre Natalie Portman. Unul din cele mai bune roluri facute de cineva din cate am vazut. Filmul a iesit exact asa cum ar trebui. Elementele de thriller sunt foarte bine realizate si te tin in tensiune.
oli pe 21 februarie 2011 15:20
Am fost fascinata l-am vazut de doua ori, Natalie a fost perfecta nu cred ca mai putea ceva sa adauge, multa munca si multa sensibilitate in spatele acestui rol, cine nu este de meserie poate sa comenteze, cine cunoaste stie despre ce vorbesc, un film care ne marcheaza si pe noi cei care il vizionam
cmm pe 21 februarie 2011 16:36
un film care mi-a placut asa cum rar se intampla cu filmele americane, Natalie e excelenta
Denny pe 21 februarie 2011 18:04
mie nu mi-a placut filmu`
Irinel28 pe 21 februarie 2011 19:28
foarte bun filmul, felicitari actritei si regizorului....cred ca o sa castige pt cel mai bun film!
ionelducaciu pe 21 februarie 2011 19:53
Filmul este o metaforă despre lupta artistului pentru atingerea perfecţiunii şi a gloriei ce o însoţeşte. Nina nu vrea să rateze şansa aceasta extraordinară.
cornel pe 21 februarie 2011 22:59
eu lucrez in domeniul baletului,filmul nu mia placut dar in schimb mia placut rolul ei....subiectul filmului e slabutz.ma gande-am la ceva mai frumos desi e vb. de lacul lebedelor..era mai frumos un scenariu despre acest spectacol in film.filmul nu cred ca va lua vre-un oscar decat pt. coloana sonora.
tot eu pe 21 februarie 2011 23:01
sa veniti sa vedetzi tango,radio and juliet la opera nationala din bucuresti.
Alex pe 22 februarie 2011 10:38
Ma bucur ca sunt atatea opinii pozitive... le respect si nu le comentez. Mie mi s-a parut o porcarie de film, o pierdere de timp.
Din aceasta gama (mi-a fost teama sa ma uit) de filme mult prea slavite, pentru mine, facea parte si "Discursul regelui", insa de acesta am fost foarte-foarte surprins in cel mai bun sens. (asta ca sa nu fiu judecat ca privitor de filme de carton).
Este doar parerea mea, insa in diverse anturaje am sesizat ca sunt minoritar, fiind putini cei care nu au fost atinsi de acest film, minimal din punctul meu de vedere.

Ciprian_P.N. pe 22 februarie 2011 16:02
Filmul per ansamblu e slab, adică de 7/10, în comparaţie cu, cota care mi se pare supralicitată, doar Natalie îl ridică la un nivel prin prestaţia sa după lungile ore de repetiţie şi impactul pe care îl exercită asupra privitorului felul în care arată ca femeie, probabil va obosi dacă nu va lua vreun Oscar (eu aşa cred).
Vorador pe 22 februarie 2011 17:17
frumos film
Anna-Maria pe 23 februarie 2011 17:25
De-abia astept sa vad filmul! Pare interesant! Un singur amendament: la partea din articol pe gri numele actritei Natalie Portman este gresit, este scris Porman!!!!! Va rog sa corectati! :D
Radu1711 pe 8 martie 2011 17:53
s-a comportat bine in film mi-a placut
Gebeleizis pe 16 iunie 2011 23:40
Un film bun. Natalie Portman a fost buna ca intotdeauna!
AimeeLov pe 27 octombrie 2011 00:58
Si pe mine m-ar fi marcat ...Rolul este unul complex cu o mare profunzime este imposibil sa nu te atinga, sa nu te impresioneze.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Cronică

jinglebells