Andi Vasluianu - Un erou uman

de Mihnea Columbeanu în 24 Iun 2011
Andi Vasluianu - Un erou uman

Nu e de mirare că, în nici zece ani de carieră - dacă ar fi să sărim peste cele două scurtmetraje din perioada de început a lui Cătălin Mitulescu: "La amiază" (1997) şi "Bucureşti-Wien ora 8:15" (2000) - Andi Vasluianu şi-a trecut pe răboj peste cincizeci şi cinci de roluri, în filme de tot felul: lungi, scurte, studenţeşti, independente etc. La cei treizeci şi şapte de ani ai săi (împliniţi pe 23 iunie 2011), Vasluianu s-a impus definitiv ca unul dintre puţinii actori totali ai României de azi - în sens atât artistic, cât şi practic: are o putere de muncă virtualmente inepuizabilă, şi singurul factor care-i limitează activitatea este acel principiu fundamental al fizicii care interzice oricărui corp să se afle în mai multe locuri simultan - altfel, Andi e gata oricând să ajute pe oricine; şi, când ajută, se simte!

Debutul său în filmul de lungmetraj, cu rolul principal din "Furia" lui Radu Muntean (în acelaşi an în care a mai jucat şi la Şerban Marinescu, în "Turnul din Pisa", 2002) l-a impus din start ca pe un interpret în care se îngemănează perfect forţa şi rafinamentul. Am avut de mai multe ori ocazia să spun că debutul lui Radu Muntean a fost filmul care mi-a deschis ochii faţă de Noul Cinema Românesc (deşi Radu încă nu făcea parte din curentul minimalist - acesta tocmai se năştea, chiar în acele momente, dar puţin mai la Est, pe autostrada Bucureşti-Constanţa, sub clacheta lui Cristi Puiu), impunându-se ca un film de consum cu certe valenţe de conţinut. A contribuit decisiv la această calitate tandemul Andi Vasluianu - Dragoş Bucur, construind una dintre cele mai solide relaţii de protagonişti anti-eroici din filmul românesc (inclusiv prin acea tulburătoare secvenţă a reîntâlnirii după snopirea în bătaie, rămasă de neuitat ca pildă sfâşietoare de prietenie bărbătească).

A mai fost, printre multe alte personaje, vocea lui Burtică, din "Visul lui Liviu" (Corneliu Porumboiu, 2004), taximetristul din "Trafic" (Cătălin Mitulescu, 2004), computeristul Zetu, din "Milionari de weekend" (Cătălin Saizescu, 2004), Relu din "Băieţi buni" (Episodul "Mamutu versus Beznă", de Theodor Halacu, 2005), sau proxenetul din "Marilena de la P7" (Cristian Nemescu, 2006) - an când din nou a avut şansa unui rol semnificativ, Aurel, din primul film minimalist al aceluiaşi Radu Muntean împreună cu care debutase în lungmetraj: "Hârtia va fi albastră". Deşi secundar, personajul său s-a reţinut prin tuşa de adevăr frapant cu care compunea şmecheraşul depăşit de evenimente, prins la mijloc în acea noapte de pomină a înscenării iliesciene cu "teroriştii" din Decembrie.

O vreme, Andi a continuat să joace roluri secundare de impact (mai mare sau mai mic - dar nu din vina lui, ci pornind de la deciziile regizorale), ca internul Dragnea din "Youth Without Youth" (Francis Ford-Coppola, 2007), soldatul Marian din "California Dreamin' (nesfârşit)" (Cristian Nemescu, 2007), sau şmenarul din "Schimb valutar" (Nicolae Mărgineanu, 2008 - poate cea mai flagrantă subfolosire a sa, într-o vreme când, fie şi numai din apariţii de întindere redusă, se impusese deja ca unul dintre cei mai buni actori români ai deceniului).

Treptat, însă, personajele deveneau tot mai extinse şi importante ca pondere - trecând prin Johnny, din "Weekend cu mama" (Stere Gulea, 2009), Andrei Muscalu, din "Întâlniri încrucişate" (Anca Damian, 2009), operatorul din "Cea mai fericită fată din lume" (Radu Jude, 2009), sau Mircea, din "Călătoria lui Gruber" (Radu Gabrea, 2009) - până la al doilea rol principal al său (după şapte ani de la cel dintâi), Aurel, din "Cealaltă Irina" (Andrei Gruzsniczky, 2009): un portret surprinzător de complex şi nuanţat al omului simplu, compus delicat din accente fine şi discrete sondări în profunzime, pe coarda unor vibraţii extrem de subtile - reprezentându-l pe individul curat la suflet dar cu caracter slab, care în faţa agresiunii pasive a indolenţei se refugiază în ataşamentul fanatic faţă de propriile lui concepţii (practic, o evoluţie pas cu pas spre o iniţiere derizorie).

Au trecut de-atunci doi ani, iar Andi, pe lângă un nou rol principal, dar mai puţin semnificativ, în "Oul de cuc" (Ioan Cărmăzan, 2010), şi-a consolidat poziţia de lider cu Andrei, din "Periferic" (George Bogdan Apetri, 2010), şi cu Vlad Urseanu, din "Mănuşi Roşii" (Radu Gabrea, 2011). Aparent paradoxal, dar în fond cât se poate de explicabil, e faptul că în 2011 talentul lui Andi şi-a arătat măsura maximă, în mult mai mare proporţie decât cu rolurile principale şi secundare din lungmetrajele de mai sus, într-un scurtmetraj - dar nu unul oarecare, ci uluitorul "Apele tac"/"Silet River", de Anca Miruna Lăzărescu, premiat la festivalurile de la Bruxelles, Potsdam, Regensburg, Tampere, Timişoara şi Ploieşti. Pentru prima oară, personajul principal interpretat de Andi Vasluianu nu mai e doar un protagonist în sens tehnic, ci chiar un erou - un erou simplu şi uman, aşa cum joacă el întotdeauna, care-şi dă viaţa pentru libertate (a lui, a soţiei şi a pruncului din pântecele ei). Spectrul său vibrant continuă să se aştearnă peste chipurile lui Toma Cuzin şi Patricia Moga, în cadrele finale, după ce personajul i-a fost înghiţit de "apele care tac" ale Dunării ce despărţea, în 1986, România de lumea omenească. Nu degeaba, pentru aceste două roluri atât de armonios conjugate, Vali şi Gregor, acum o lună le-am decernat lui Andi Vasluianu şi Toma Cuzin, ex-aequo, premiul de interpretare masculină, la festivalul "Eu cu CINE filmez?" de la Ploieşti.

Teoretic, nu e mare lucru ca un actor să fie "adevărat" în toate rolurile sale - altfel, nu s-ar mai putea numi actor. Trăsătura particulară a lui Andi Vasluianu, însă, este nivelul la care poate duce această doză obligatorie de adevăr - în ambele sensuri: de profunzime şi de suprafaţă. Abordându-şi personajele în cele mai adânci straturi ale umanităţii lor, Andi le scoate mereu la iveală resorturi nebănuite, după cum a dovedit-o cu portretele complexe din "Cealaltă Irina" şi "Apele tac" - iar în dezvoltarea lor pe orizontală, găseşte mereu detalii şi fineţuri originale, ce-i particularizează fiecare rol în sine. O combinaţie care, îndrăznesc să preconizez, îl va asigura pe viitor împotriva riscurilor de aplatizare şi repetitivitate, menţinându-l permanent ca pe un actor proaspăt, viu şi profund.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cryvona pe 24 iunie 2011 11:02
Din potriva: este cel mai important lucru ca un actor să fie "adevărat" în toate rolurile sale - altfel, nu s-ar mai putea numi actor.
Pitbull pe 24 iunie 2011 11:22
Nu e nici din potriva, nici din afara potrivei - exact acelasi lucru l-am spus si eu (ba chiar, cu aceleasi cuvinte).
zeno.marin pe 24 iunie 2011 12:40
Sa-mi fie iertat faptul ca nu reusesc sa tin pasul cu numele romanesti din cinematografia de astazi. Marturisesc ca Andi Vasluianu imi era necunoscut pana la momentul citirii acestui articol. Prin urmare ar parea intrucatva nepotrivit sa comentez pe marginea subiectului.
Totusi venind vorba de confuzia cititoarei cryvona, ma gandesc ca s-ar mai putea face o delimitare intre actorul sa-i spunem "superlativ", adica acel actor care da maximul in toate rolurile sale si cel "complet".
Nu stiu daca am nimerit suficient de sugestiv termenii, dar exista o diferenta intre ei.
Daca primul poate fi, zic eu, consacrat si sa ofere maximul sau intr-un anumit gen, iata cel "complet" este de fapt actorul versatil, cel care poate interpreta atat o drama cat si o comedie, cu aceeasi maiestrie. In fond nu odata am fost dezamagiti de actori care brusc au incercat sa fie comici sau invers. Pe urma ar mai fi actorii stigmatizati pe veci de rolul facut intr-un serial. Poate exista exemple mai bune, dar vi-l puteti inchipui pe Al Bundy (Ed O'Neill) in Macbeth?
Si chiar, oare n-ar fi interesant un text cu o asemenea tema (o selectie si nu un top desigur)?... Spre deosebire de clasamentele adesea steriotipe, chiar frivole pe seama mutantilor X sau diverselor starlete in voga, asa ceva ar fi chiar interesant.
Inca odata multumiri Mihnea pentru un articol de calitate!

Turi pe 24 iunie 2011 13:07
Daca am face un sondaj si am intreba cine este Andi Vasluianu cred ca am obtine un procent foarte mic, in schimb Fernando de la Caransebes( sper sa nu fi gresit numele) il stie aproape toata lumea. Si atunci ma intreb daca exista atati tineri talentati si cu ani de munca in spate de ce nonvalorile sunt promovate?
zeno.marin pe 24 iunie 2011 15:51
Turi, iarta-mi ignoranta - cine este "Fernando de la Caransebes"?... Numele sau nu imi inspira un titlu nobiliar, dar poate ma insel. Ia sa caut pe Wikipedia..[pauza_de_cautare guagal gugl gogul...]..OK. Am cautat si - stupefactie maxima - nu e un titlu nobiliar!
Pai raspunsul e atat de simplu! Chiar daca sesizez o umbra de nota retorica in intrebara ta, am sa raspund asa: la baza acestei anomalii sta legea cererii si a oferteri. Si fara a intra in polemici de tipul "oul sau gaina", indraznesc sa cred ca cererea a creat asememea "vedete" colorate. Cand spun colorate, o spun la modul pur metaforic desigur...

legiune pe 24 iunie 2011 18:08
@zeno.marin sunt de acord cu tine, ce as mai putea spune?
Doar ca cinematografia romaneasca este ca o Hirosima dupa al doilea razboi mondial si noi protagonisti se intrec in prostie (aici de vazut ce emisini se dau pe la tv).
Tot cu batrani traim aici spun o sinpla expresie:
"Nu trageti do`m Semaca sunt eu Lastarica"

Pitbull pe 24 iunie 2011 19:36
"sunt eu... CINE???"
legiune pe 24 iunie 2011 21:42
@pitbull multumesc ca mai facut sa vad ce greseala am facut.
"Nu trage dom Semaca sunt eu Lascarica"

xerses pe 24 iunie 2011 22:09
Inca o data se dovedeste faptul ca a face un articol despre tinerii nostri actori este o bucurie...Asa poate aflam mai multe despre ei, cei care nu au apucat inca sa-i vada jucand.
alex_il_fenomeno pe 25 iunie 2011 18:30
a impresionat , si inca mai are multe de aratat acesta ! sper sa nu ne lase sa asteptam prea mult !
anaelena pe 26 iunie 2011 17:38
e un tip ok:)
Tyybi1 pe 24 august 2012 15:00
Are cateva filme...mult succes in continuare.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells