Jurnal de festival - Cronica filmului Tanti, probleme la IPIFF

de Gloria Sauciuc în 2 Iul 2010

IPIFF a rămas fără susţinerea Consiliului Judeţean Constanţa, care asigura cazarea invitaţilor Festivalului, transportul şi masa. Oranizatorii festivalului au fost anunţaţi pe 30 iunie, chiar în ziua deschiderii Festivalului, spune pentru Cinemagia Ioana Iulia Haiduc, producătorul executiv al evenimentului. 150 de invitaţi prezenţi la festival, printre care se numără producători, o parte dintre echipele filmelor în competiţia principală, studenţi străini cu filme în competiţia Şcolilor de Film, dar şi organizatori ar putea fi afectaţi de pierderea acestui partener al IPIFF.

Diminuarea salariilor bugetarilor cu 25% duce inevitabil la scădere considerabilă a bugetelor primăriilor şi consiliilor judeţene. Acestea trebuie să-şi redimensioneze bugetele pentru 2010, chiar dacă au fost aprobate de la începutul anului. În plus, au fost desfiinţate recent direcţiile de cultură din consiliile judeţene. "Festival  orfan, caută partener serios şi sponsor generos", scria vineri într-un editorial, Dinu Tănase, directorul Festivalului Internaţional al Producătorilor Independenţi.

În deschiderea Festivalului, Dinu Tănase a precizat că finanţarea primită de la CNC, adică 316.250 RON, acoperă doar bugetul necesar licenţelor de proiectare a filmelor şi realizării materialelor promoţionale ale festivalului.

Măcar vremea ţine cu IPIFF

Ziua de vineri la Mamaia şi Constanţa a ţinut cu Festivalul Internaţional al Producătorilor de Film. Dacă prima parte a zilei dogoarea te invita pe plajă, cea de-a doua parte te chema la cinema - de la ora 15 a fost Competiţia Şcolilor de film a UNATC şi FAMU Praga, apoi cea a facultăţii clujene Sapientia, dar şi VSMU Bratislava. Cerul închis şi aversele nehotărâte te fac să te bucuri că ai alternativa unor filme majoritar româneşti în cadrul festivalului. De la ora 22, la Cinema-ul de plajă din spatele hotelului Flora (Mamaia) va rula Tanti, după un scenariu de Mircea Daneliuc şi în regia lui Şerban Marinescu.

Filmul a mai avut parte de o proiecţie, joi seară, la Cityplexul din Tomis Mall. O cronică a filmului veţi găsi în rândurile ce urmează.

Ziua de sâmbătă se anunţă foarte interesantă la IPIFF - de la ora 16 va avea loc premiera naţională a filmului Despre alte mame, selecţionat în iunie la Festivalul de Film de la Moscova, prezidat de Nikita Mihalkov. Producţia a intrat în competiţia oficială a festivalului şi a fost jurizată de Luc Besson. Doi dintre producătorii filmului se află la Constanţa şi vor sta de vorbă cu Cinemagia despre acest film.

Până în acest moment s-au emis 200 acreditări de public - full pass pe baza înregistrării pentru toate filmele, accesul la proiecţii fiind gratuit. La Mamaia Cinemaul de plajă a fost frecventat de aproximativ 100 de spectatori la proiecţia de miercuri a filmului Eu când vreau să fluier, fluier, conform declaraţiei Ioanei Huiduc.

Tanti, avanpremiera la IPIFF

Regizorul filmului Cel mai iubit dintre pământeni (1995), dar şi al producţiei Ticăloşii, Şerban Marinescu, a luat un scenariu al lui Mircea Daneliuc şi l-a regizat. Aşa a ieşit filmul Tanti, cu premiera la IPIFF joi seară. Daneliuc "şi-a recunoscut opera", după cum declară Marinescu la conferinţa de presă. Ceea ce este, din păcate, letal pentru film. Este pentru prima oară când Daneliuc îşi cedează scenariul unui coleg, dar Marinescu nu poate salva cu regia un film al cărui scenariu este haotic, cu o învălmăşire de întâmplări fără cap sau coadă. Ieşind de la film, singura concluzie este "nu am înţeles nimic".

De la escrocherii confuze - cu un BMW dezmembrat, comert cu banane, droguri, înscenări de răpiri, fotografii compromiţătoare, un aparat stricat, la încercări de a crea o "satiră socială".

Şerban Marinescu explică la IPIFF că Tanti "este un film în care personajele alunecă într-o mocirlă şi probabil că mulţi nu vor să vadă asta, cu toate că trăiesc asta şi mult mai dramatic. Şochează, îţi induce starea corectă de trezire". Eu aş spune că doar şochează lipsa de coerenţă şi abjecţia gratuită. Cât despre "trezire", este doar a sentimentului că vechea gardă a cinema-ului românesc se manifestă acum atât de dezamăgitor. S-a retrezit şi repulsia faţă de filmul Marilena, cu care Tanti are foarte multe puncte în comun.

Povestea, spusă cu un efort considerabil pentru a obţine coerenţa e următoarea: Marcel e un om de afaceri belgian, are patruzeci de ani şi e căsătorit cu Marilena. Dar pasiunea lui sunt copiii străzii... din porniri pedofile. Marilena e nevoită să accepte de dragul confortului financiar. Curând, dl. Marcel găseşte că echilibrul său conjugal a devenit instabil. Ca atare, Simona, care se recomandă a fi profesoară, se insinuează în cuplul lor, cu droguri şi inventivitate. Îşi completează veniturile şi nevoia de "prafuri", ajutând cuplurile doritoare a ieşi din rutina matrimonială. Marilena ajunge în punctul de a rupe relaţia maritală. În acelaşi timp, are o relaţie cu un tânăr implicat în afaceri dubioase.

Dacă în Marilena toţi bărbaţii din film vroiau să aibă relaţii sexuale cu eroina (Cecilia Barbora), Tanti (tot Barbora) din filmul regizat de Marinescu e un pic frigidă. Ca leitmotiv e îndemnul pe care femeia trecută de prima tinereţe îl tot dă tânărului amant (Mircea Silaghi): "mai tare, mai tare, că nu simt nimic".

Din nou personajul principal e o femeie buimacă, de 40 şi ceva de ani, care ajunge să fie implicată în nişte situaţii reprobabile şi care are de-a face cu personaje obscure. Cosmina Păsărin primeşte multă bătaie în acest film (măcar nu e violată), plânge mult, zice că nu e vinovată, dar o sfârşeşte rău de tot. Nuditate, din nou înjurături, viol, droguri, crimă sunt ingredientele acestui film a cărui lansare la cinema a tot fost amânată.

Din partea filmului au fost prezenţi la Festival producătorul, Mihai Orăşanu,actorii Mircea Silaghi, Edgar Nistor şi Nicodin Ungureanu, plus editorul filmului, Nita Chivulescu. Printre invitaţii la proiecţie au fost prezenţi criticul de film Manuela Cernat, producătorul Dan Chişu, actorii Geo Dobre şi Dorian Boguţă, plus animatorul Doru Cernescu.

Dacă vei arunca o privire pe site-ul oficial al Festivalului vei găsi la rubrica Live înregistrare Galei Filmului Tanti, şi vei putea urmări în direct sau retroactiv toate discuţiile din cadrul conferinţelor de presă.

TAMARAINSA pe 4 iulie 2010 05:19
Poate ma lamuresc canta lume isi ia dreptul sa ma 'verifice'?
Privesc la o fotografie de profa si recunosc o 'colega'????