În penultimele decenii ale mileniului trecut, mai exact prin anii '60-80, Puiu Călinescu era nelipsit din tot ceea ce însemna DISTRACŢIE în arta spectacolului românesc: cinema, teatru de revistă şi, mai ales, televiziune. Aproape că nu exista emisiune de varietăţi sau album duminical în care să nu aibă cel puţin o apariţie, cu umorul său inimitabil şi fizionomia de o adorabilă urâţenie caricaturală. Acea mobilitate facială mereu plină de surprize l-a făcut să fie comparat cu însuşi Louis de Funès - şi pe bună dreptate.
Ar putea părea o limită faptul că se specializase exclusiv în comedie (mai mult - comedia bufă "trăsnită", mereu cu acelaşi tip de personaje tembel-zbuciumate) - dar pentru cei care şi-l amintesc, sau îi văd acum filmele, nu încape nici o îndoială că Puiu Călinescu reuşise să ducă acest gen umoristic pe culmile inepuizabilului - găsea încontinuu acele permanente resurse de prospeţime care-l fereau de banalizarea şi manierismele instalate, de la un timp, chiar şi printre unii dintre cei mai populari colegi ai lui de scenă şi ecran. Şi se mai regăsea în personalitatea lui artistică un "ceva" greu de definit, un inefabil al omului simplu şi candid, preluat de pe meleagurile care-l formaseră - cartierul Griviţa din Bucureşti, unde s-a născut în ziua de 21 iunie, 1920, fiind apoi crescut doar de mama lui, muncitoare la fabrica de ţigări. După moartea ei prematură (la douăzeci şi trei de ani, lăsând în urmă un fiu de numai şase), micul Puiu a rămas în seama bunicii; umblând mai mult hai-hui pe străzi, s-a ales şi cu un an de repetenţie la şcoală - dar asta n-avea să-i afecteze cu nimic moştenirea partenă: un talent rupt din rai, reuşind ca de-a lungul anilor să-l depăşească pe al tatălui său, actorul Jean Tomescu.
După primii câţiva ani de lansare şi consolidare a carierei, jucând în scurtele "completări" revuistice reprezentate pe-atunci pe avanscenele sălilor de cinema înainte de a începe proiecţia filmelor, tânărul actor s-a angajat, în 1948, la Teatrul de Revistă "Constantin Tănase" - pe care nu l-a mai părăsit timp de aproape o jumătate de secol, până în 1997 când, la data de 16 mai, şi-a dat obştescul sfârşit, cu o lună şi ceva înainte de a împlini şaptezeci şi şapte de ani. De la un timp, prestigiul său de monstru sacru al comediei i-a dat posibilitatea de a-şi scrie singur textele, găsindu-le adesea titluri pe cât de adecvate soiului de personaje pe care le
interpreta, pe atât de originale: "Sonatul lunii", "Trăsnitul meu drag", "Un băiat de zahăr... ars", "Frumosul din pădurea... zăpăcită", "Idolul femeilor", "Eu vă fac să rîdeţi", "E nemaipomenit!", "Omul care aduce rîsul", "Bărbatul fatal", "Superman", sau "O seară la Boema". Pe lângă aceste one-man-show-uri, a mai jucat în nenumărate piese şi scenete, dintre care se mai reţin şi acum: "Bujor al doisprezecelea" (rol principal, alături de Dan Demetrescu, Elena Burmaz, Al Giovani, Vasile Tomazian şi Titus Ozon - celebrul fotbalist şi antrenor al epocii), "Azilul MacFerlan", "Fără mănuşi", "Cer cuvîntul!", "Un băiat iubeşte o fată", "Ca la revistă", "Pagini alese din revista de altădată" (cu care şi-a început şi activitatea pe tărâmul regiei - deocamdată doar ca asistent), "Nicuţă... la Tănase", "Femei... femei... femei...", "Restaurant de lux", "Magazin de stat", "Bimbirică", "Băiatul cu sticleţi", "Nu servim în stare de ebrietate", "În gară", "Inspecţie", "Ora de gimnastică".
Deşi mediul lui predilect de expresie artistică era scena teatrului de revistă, Puiu Călinescu a pătruns şi în casele şi sufletele tuturor, aşa cum spuneam la început, prin intermediul televiziunii - de unde merită să-l amintim pe cel mai îndrăgit personaj al lui, celebrul Spirache (genul de subaltern care încasează toate scatoalcele, dar cade mereu un picioare: un amestec de neghiobie şi şiretenie cu fasoane, construit cu o savoare unică) - la care se adaugă şi bogata sa carieră cinematografică, desfăşurată pe parcursul a douăzeci şi cinci de ani.
Din păcate, absenţa continuă, încă din acele vremuri, a "filmelor de gen" în peisajul cinematografiei româneşti l-a pus pe Puiu Călinescu în situaţia paradoxală de a se reduce la statutul unei (delicioase, de bună seamă!) pete de culoare în contextul unor comedii în genere extrem de slabe. A făcut excepţie satira socială "Directorul nostru" (1955), de Jean Georgescu, precum şi filmele lui Ion Popescu Gopo, începând cu "O poveste ca-n basme" (1959) şi "S-a furat o bombă" (1961) - roluri de pantomimă, ambele filme fiind virtualmente lipsite de replici. Începuturile evoluţiei sale pe ecran s-au cristalizat cel mai interesant în surprinzătoarea compoziţie a lui Gerilă, din "De-aş fi... Harap-Alb" (1965), de pe platourile căruia a trecut în legendă vestitul moment cu calul lui Florin Piersic, pe care-l apucau pandaliile de fiecare dată când apărea Puiu Călinescu, costumat, în faţa lui, aşa c-a trebuit să-l lege la ochi ca să poată filma - şi, tot sub bagheta extravagantului Gopo, în "Faust XX" (1966).
Neîndoielnic, însă, cel mai celebru personaj de film al lui Puiu Călinescu rămâne Trandafir, din trilogia "B.D."-urilor lui Mircea Drăgan (1970, 1971, 1972) - submediocre atât ca filme poliţiste, cât şi pe partea comediei, dar salvate, ba chiar ajunse la o faimă nemuritoare vie (lumea le mai degustă chiar şi acum, după patru decenii), de către prestaţiile extraordinarilor actori comici din rolurile principale (Toma Caragiu, Sebastian Papaiani, Dem Rădulescu, Jean Constantin şi alţii).
A mai vizitat ecranul în treacăt, prin "Fraţii Jderi" (Mircea Drăgan, 1974), "Serenadă pentru etajul XII" (Carol Corfanta, 1976), şi "Expresul de Buftea" (Haralambie Boroş, 1978), pentru ca ultima sa apariţie să fie, din nou, o mică bijuterie de sine stătătoare într-o comedie, la fel ca mai sus, extrem de discutabilă în sine, dar devenită filmul românesc cu cel mai mare succes de public al tuturor timpurilor, datorită conjuncturilor şi, mai ales, imbatabilei sale galerii de actori: "Nea Mărin miliardar" (1978). Aici, Puiu Călinescu era chemat ca să-l imite, fără nici un Dumnezeu din scriitură şi regie (Sergiu Nicolaescu, care oricum n-a avut niciodată nimic comun cu comedia, aflându-se la începutul declinului său profesional-artistic), pe însuşi Columbo - dar inconsistenţa partiturii a fost suplinită, ca de-atâtea ori, de harul său nativ fără egal. Şi chiar dacă, în continuare, genul filmelor promovate de regim (în ambele sale forme: anterioară şi ulterioară lui 1989) nu l-a mai adus pe ecran niciodată, până în 1997 când a urcat pe o scenă mult mai înaltă, în faţa unui public vecin cu divinitatea, Puiu Călinescu a rămas, după cum o demonstrează şi continua vandabilitate a filmelor sale, un actor care trăieşte cu adevărat veşnic în sufletele publicului.
Puiu Călinescu - Nemuritorul Trandafir din trilogia Brigada Diverse
de Mihnea Columbeanu în 22 Iun 2011Citeşte şi:
Taguri:
Puiu Calinescu, actor
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later
Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel - 5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
- Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
- Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin
- Alec Baldwin „nu se putea controla” pe platoul de filmare de la Rust, susțin procurorii
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Buzz House: The Movie – Prima comedie horror din cinematografia autohtona
Buzz House: The Movie este un exemplu de inovație în cinema-ul românesc. - Guvernul Copiilor 2: un univers plin de inovație și creativitate
- Cascadorul: escapism la superlativ şi încă un pic pe deasupra
- Abigail: cu poantele (şi incisivii) pe jugulară
- Nasty - mai mult decât tenis
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Natașa Raab
Love, Wedding, Marriage
Christmas Cookies
Paranormal Entity
Emilia Dobrin
Florian Ghimpu
Iurie Darie
Jessica Schwarz
Away We Go
Scary Movie 5
Corbin Bleu
Fantastic Mr. Fox
BlacKkKlansman
Drumul oaselor
Crispin Glover
White Fang 2: Myth of the White Wolf
Eric Bana
Code Name: The Cleaner
Hunger
Overboard
Spawn
Jason Goes to Hell: The Final Friday
Gaby Espino
Roy Dupuis
Oz
Behind Enemy Lines: Axis of Evil
Champion
Chicago Fire
The Guardian
Living Proof
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Actori populari
Trailere filme
- The Exorcism
- Clipped
- Prom Dates
- Summer Camp
- Jim Henson Idea Man
- The Big Cigar
- Becoming Karl Lagerfeld
Filme populare
Premiere cinema
- The Fall Guy
- Sting
- Government of Children II
- Challengers
- Combat Wombat: Back 2 Back
- The Book of Solutions
- Only the River Flows
- Buzz House: The Movie
În curând la cinema
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Cats in the Museum
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Boy Kills World
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- Inside Out 2
- DogMan
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Bastarden
- A Quiet Place: Day One
Filme noi în SUA
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Dragonkeeper
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- Firebrand
- Kinds of Kindness
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Mufasa: The Lion King
- Despicable Me 4
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Puiu Călinescu - Nemuritorul Trandafir din trilogia Brigada Diverse
Părerea ta
Spune-ţi părereaMultumim Mihnea (pitbull), thumbs up! :-)
Oricat de tentanta ar parea ideea, nu stiu insa cu ce ar schimba lucrurile votarea articolelor. M-am gandit si eu cu ceva vreme in urma la introducerea unui asemenea sistem, dar m-am ferit sa-l propun pentru ca un articol, indiferent daca bun sau rau dar care inflameaza discutii si atrage in continuu vizite pe site, va ramane oricum mai multa vreme plasta la vedere, chiar daca apar unele noi. Articolele apun, sau cel putin asta e observatia mea, cand numarul de vizite scade. Deci calitatea lor practic nu conteaza, ci cate reactii produc ele.
Notarea lor ar introduce intr-adevar posibiliatea cititorilor de a-si exprima preferinta in materie de tipuri de articole si de tematica.
Dar gandeste-te bine - aici e un risc major, pentru ca s-ar putea sa constati ca vei capata numai... "manele". Si atunci nu va mai fi vina autorilor neinspirati, ci a ta pentru a ai dat frau liber democratiei.
Vox populi, vox dei...
R.I.P Puiu Calinescu
Foarte buna treaba Mihnea Columbeanu.
bravo
Totusi roulul acestui site este sa aduca bani care sa permita.... aparitia altor articole bune si evident, o rasplata pentru care depun efortul de a le scrie.
Ca atare introducerea notarii articolelor zic eu ar contribui cu foarte putin la interesul financiar al site-ului. Poate ar canaliza tematica abordata (intr-un mod riscant cine stie), dar ma indoiesc ca ar disciplina un pic calitatea comentariilor sau ar elimina vulgaritatea si lipsa de educatie.
ps - scuze pentru continutul off-topic. Ma lasasem purtat de valul dialogului...
Din pacate:
- generatia actuala nu mai cunoaste valorile de atunci, acei minunati actori care ne umpleau de o bucurie saraca revelioanele si serile de teatru.
- apreciem un lucru - sau si mai grav un om - abia cand nu mai e printre noi.
Nu stiu despre voi, dar eu am prins TOTI acesti actori minunati la apogeul carierei lor. Si sunt tot mai putin. Tot mai putini printre noi... Si te cam doare sufletul la fiecare pierdere din asta...
Dumnezeu sa-l odihneasca