Toată lumea are nevoie de un Uriaş Prietenos

de Gloria Sauciuc în 16 Mai 2016
Filmul va putea fi văzut în țara noastră pe 2 septembrie, distribuit de Freeman Entertainment

Am văzut  „The BFG”/„Marele Uriaş Prietenos” și m-a cucerit emoția pe care am citit-o pe fața Uriașului, chiar în pofida filtrului motion-capture, emoție pe care actorul Mark Rylance a reușit s-o facă să transpară dincolo de prelucrarea digitală a mimicii lui. M-a mișcat și frumusețea relației dintre orfana Sophie, jucată în carne și oase de către o fetiță aflată la debut, Ruby Barnhill (descoperită de Steven Spielberg) și uriaș.  Un film care se adresează în principal copiilor, dar cu personaje pe care le vor îndrăgi și părinții.  Marele Uriaş Prietenos aude „șoaptele acestei lumi” și „bătăile inimilor singure”. Și fabrică vise frumoase pentru un somn lin.

Sensibilitatea Uriașului, bunătatea lui, faptul că e atât de prietenos, stângăcia și exprimarea lui bizară (juxtapune părți de cuvinte, atunci când un cuvând nu e suficient pentru a-i exprima entuziasmul, sau inversează silabe) îl fac un personaj la fel de demn de iubit pe cât este, de exemplu, E.T. Extraterestrul. Sophie, pe de altă parte, deși un copil, are inimă de uriaș, insuflă curaj noului ei prieten și dovedește ea însăși putere interioară. Frumusețea celor două personaje principale și a relației dintre ele, plus miza misiunii lor distrage atenția de la un fir narativ simplu.

Călătoria începe în lumea creionată în culori terne a Londrei și a orfelinatului în care trăiește micuța de 9 ani Sophie, apoi continuă cu o călătorie în Țara Uriașilor, unde cei nouă frați ai protagonistului sunt o alternativă supradimensionată a piticilor lui Alba ca Zăpada - năzuroși, amuzanți,  dar - în plus - înfricoșători. Cei nouă uriași, de exemplu, ar putea să sperie spectatorii sub 5 ani. Deşi la început micuţa Sophie se teme de lumea uriaşă în care a ajuns, îşi dă seama repede că însoţitorul ei este o creatură blândă, iar curiozitatea o împinge să pună zeci de întrebări. Amicul ei o învaţă totul despre magie şi felul în care transmite vise copiilor de pe Pământ, dar o avertizează în acelaşi timp că o revoltă a giganţilor este pe cale să distrugă echilibrul pământenilor. Astfel, misiunea celor doi va fi aceea de a salva omenirea de uriaşul pericol din universul magic, pe cale să izbucnească. Pe acest tărâm, Marele Uriaş Prietenos are o peșteră numai a lui, cu o scenografie care ne face dornici să explorăm fiecare colțișor din acest spațiu al magicianului făuritor de vise. Apoi călătoria continuă în Tărâmul Viselor, cu feericele lui peisaje.

Povestea unei orfane şi a Uriaşului care îi face cunoştinţă cu fascinanta, dar periculoasa lui lume

Trei dintre cei mai talentaţi povestitori ai cinematografiei – Roald Dahl, Walt Disney şi Steven Spielberg – şi-au unit forţele pentru a aduce pe marile ecrane aventura „Marele Uriaş Prietenos”, ecranizare după îndrăgitul roman omonim. Distribuit de Freeman Entertainment, filmul are premiera naţională pe 9 septembrie. Regizat de Spielberg, producţia relatează povestea unei orfane şi a Uriaşului care îi face cunoştinţă cu fascinanta, dar periculoasa lui lume. Spre deosebire de toţi ceilalţi asemenea lui, Uriaşul Prietenos (Mark Rylance) este exprem de amabil şi gentil.

Producția filmului „The BFG" a fost o combinație de live-action și captare a interpretării (tehnicile de captare a interpretării au fost folosite pentru a aduce la viaţă personaje fanteziste ale poveştii).

Regizorul Steven Spielberg a filmat actorii în costumele lor de captare a interpretării, jucând pe același platou cu personaje complet umane ale filmului, pentru că a vrut să vadă interacțiunea dintre ele...

.

De peste 40 de ani, Steven Spielberg împărtășeşte poveștile sale cu publicul din din toată lumea, introducând o serie de personaje extraordinare și atrăgând generații în lumi care sunt, în același timp, minunate, înfricoșătoare, fermecătoare și palpabil de reale. Cartea „Marele Uriaş Prietenos” a lui Roald Dahl a fost publicată pentru prima dată în 1982, același an in care propria poveste a lui Spielberg despre o prietenie neobișnuită și transformatoare, „E.T. Extraterestrul”, a cucerit inimile și imaginația copiilor și adulților deopotrivă.

„Poveştile lui Dahl nu sunt doar fantezii relaxante. Sunt pline de umor, dar există, de asemenea, şi o parte întunecată. Sunt la limită. Sunt un pic înfricoșătoare și cred că aceasta atrage oamenii”, notează producătorul Frank Marshall („Jurrasic World”, filmele Bourne) în caietul de presă oferit jurnaliștilor de la Cannes. Steven Spielberg este de acord, notând: „A fost foarte curajos din partea lui să introducă acea combinație de lumină și întuneric, care era semnătura originală a lui Walt Disney în multe din realizările sale anterioare, precum „Dumbo”, „Fantasia”, „Albă ca Zăpada” şi „Cenuşăreasa”.

Scenariul n-a prezentat prea multe provocări pentru scenaristă, se vede în același caiet de presă. „Într-un fel ciudat, nu se întâmplă prea multe în carte, deoarece este într-adevăr vorba despre relaţia lor. Nu există nicio acţiune dramatică în carte. Decizia lor de a încerca să scape de uriaşi se întâmplă destul de ușor și rapid. Nu este o poveste bazată pe acţiune, așa că aveam nevoie să creăm o narațiune”, spune Melissa Mathinson. Aşa cum au anticipat cineaştii la începutul marii aventuri, Mathison a avut o abordare personală a materialului, menținând relația dintre orfana plină de viaţă și uriaşul ce stâlcește cuvintele. „Imaginaţia mea a fost investită în cei doi. Totul trebuia să se concentreze pe relaţia lor”, era de părere Mathison la momentul redactării scenariului.

„Melissa a fost acolo, pe platoul filmului 'E.T.' în fiecare zi şi la „The BFG” tot în fiecare zi. Aşa că am fost foarte norocos să consolidez relația noastră cu două povești, care au venit din inima ei”, rememorează Spielberg.

„Nu am ținut încă doliu pentru Melissa, pentru că a fost atât de vibrantă și reală pentru mine, în camera de montaj, pe platou, în camera dublaj – ea a fost pur și simplu mereu acolo cu mine, așa că - din acest motiv - o să-mi fie greu când voi termina cu „The BGF”, pentru că atunci trebuie s-o las şi pe Melissa să plece”, a mai spus Spielberg. Melissa Mathinson s-a stins din viață în noiembrie 2015, la 65 de ani. 

Spielberg afirmă că a fost crescut cu poveştile fraţilor Grimm, iar acestea erau foarte întunecate şi înspăimântătoare, fără nicio soluție salvatoare. „Fără acest centru întunecat, unde este salvarea şi cum plecăm cu toţii din încurcăturile unui coşmar în cel mai frumos şi mai încântător vis pe care îl avem?”, se întreabă retoric Spielberg.

 „The BGF”, primul film Walt Disney regizat de Steven Spielberg

Sophie este o fetiţă puternică, care nu acceptă niciun refuz şi nu se lasă intimidată de cineva care este de şase ori mai mare decât ea, iar personajul seamănă cu femeile puternice ce se află în centrul multor filme Disney.

Roald Dahl şi Walt Disney chiar s-au întâlnit în aprilie 1943 ca să discute mai multe proiecte, unul dintre acestea fiind  „The Gremlins’, una dintre primele poveşti ale lui Dahl. Filmul a rămas până la urmă în sertar, dar a fost lansat ca o carte de Disney şi Random House, cu toate câştigurile donate către Fondul Benevol al Forţelor Aeriene Regale. Cartea a mers mai departe totuşi, servind ca sursă de inspiraţie pentru filmul „Gremlinii” din 1984, care, din întâmplare, a fost produs de Spielberg.

Cineaştii au căzut cu totul de acord că „The BGF” avea stofa unui hibrid între un film clasic Disney şi un film de la Amblin Entertainment (compania de producţie pe care au fondat-o Spielberg, Kennedy şi Marshall în 1981), aşadar au fost încântaţi când casa de producţie a dat undă verde filmului în primăvara lui 2015, făcând din „The BGF” primul film Walt Disney regizat de Steven Spielberg.

 Mark Rylance este „Marele Uriaş Prietenos”. Personajele și actorii

Chiar în prima zi a filmărilor de la „Podul spionilor”, thrillerul dramatic al lui Steven Spielberg despre Războiul Rece, regizorul şi-a dat seama că l-a găsit pe BFG, în persoana renumitului actor de teatru Mark Rylance.

Firul roşu al poveștii este relația dintre BFG și Sophie. Debutanta Ruby Barnhill o joacă pe Sophie, micuţa orfană curioasă și plină de compasiune care este luată pe sus din pat și dusă în Ţara Uriaşilor, însă găsirea unei actrițe copil care să joace un astfel de rol semnificativ era o perspectivă descurajantă.„Este unul dintre cele mai puternice personaje feminine pe care cred că l-am avut vreodată în vreunul din filmele mele. Ea oferă multă speranță și încurajare lui BFG”, spune Steven Spielberg.

Timp de șase luni, realizatorii filmului au privit mii de fete variind ca vârstă și experiență actoricească. Dar când regizorul a văzut-o pe Barnhill, o elevă de 9 ani din Knutsford din Cheshire, Anglia, audiţiile au fost oprite. „Avea ceva special. Este fascinantă şi incredibil de talentată, pur şi simplu perfectă pentru rol”, spune Spielberg. „Aceasta este unul dintre darurile lui Spieleberg: capacitatea de a găsi copii actori şi de a recunoaşte acelel calităţi pe care publicul le va considera captivante”, notează producătoarea Kathleen Kennedy.

Cât privește uriașii, Spielberg continuă, „Aş fi putut face The BFG cu actorii de pe platouri supradimensionate folosind un amestec digital, dar am vrut uriaşi care să arate diferit de oameni. Singurul mod în care am putut capta magia uriaşilor a fost acele de a-i anima pornind de la interpretările actorilor pe care i-am distribuit și de a face animația să fie super-fotorealistă.

Prima şi singura persoană pe care Steven Spielberg a văzut-o în rolul Reginei din „The BFG” esete actriţa britanică Penelope Wilton („Hotelul Marigold”, „Mândrie şi prejudecată”). A fost impresionat de interpretarea rolului lui Isobel Crawley din serialul „Downton Abbey” şi a ştiut că va fi perfectă.

Regina este componenta crucială pentru planul lui Sophie, care este să dobândească sprijinul maiestăţii sale și să scape definitiv de uriaşii turbulenţi, astfel încât BFG să poată duce o viață liniștită. Wilton a fost deosebit de impresionată de scenariul lui Mathison, spunând: „Conținutul emoțional între personaje este atât de real. Și este teribil de amuzant”.

Dintre toți uriaşii cei răi care populează Ţara Uriaşilor, cei nouă frați ai lui BFG sunt cei mai răi. De  dimensiuni mult mai mari, ei îl tratează pe BFG cu cruzime și dispreț, dar într-un mod tipic lui Dahl Roald, ei se află în poveste ca să ne facă să râdem. Dahl însuși a fost un fel de uriaş în viața reală, având o înălțime de 1,98 m.

Cei nouă uriași, amuzanți  dar - în același timp - înfricoșători și amenințători

Pentru a ajuta la asimilarea celor nouă actori într-un trib turbulent, dar coeziv, producția a adus pe fostul interpret al Cirque du Soleil, Terry Notary, ca să conceapă coregrafia din film. Ca uriaşi enormi, ei se deplasează diferit, iar Notary a folosit o combinație de greutăți și corzi elastice pentru a mări puterea și flexibilitatea actorilor și a-i ajuta să se simtă greoi şi legaţi de pământ, ca şi cum ar merge printr-un spațiu îngust, care să le dea o senzaţie de mărime interpretării lor.

„Procesul pe care l-am folosit le oferă actorilor libertatea de a adăuga propriul lor mod de a se mişca la personajul lor și le dă fineţe de detaliu interpretărilor lor”, notează Notary în caietul de presă oferit jurnaliștilor la Cannes. Jocul actorilor a fost filmat prin intermediul tehnologiei de capturare a mișcărilor, astfel încât personajele să poată fi fi create digital ulterior, în procesul de producție.

Pe măsură ce actorii au lucrat la calităţile fizice ale personajelor, personalitățile uriaşilor și dinamica de grup a apărut în mod organic. „Toţi am vorbit despre cum să ne asigurăm că fiecare uriaş este amuzant dar, în același timp, înfricoșător și amenințător”, spune Hader. „Am muncit din greu pentru a găsi acel echilibru, creând personajele noastre aşa încât fiecare să devină incredibil de diferit, iar după săptămâni de antrenament, fiecare actor şi-a găsit propriul mod de deplasare, propria trăsătură distinctă și propriul mod de a se mișca.

Ingeniozitate în tehnologia (de ultimă generație) folosită. A existat un prototip pentru film

Steven Spielberg ocupă de multă vreme o poziţie unică la intersecţia dintre arta de a nara şi tehnologie. El este simultan un conservator al practicilor de filmare tradiţionale, dar şi unul dintre principalii pionieri ai noilor tehnologii de film, modelând şi stăpânind instrumentele care au dat viaţă unor poveşti pline de imaginaţie care au captivat mai mult generații de public cinefil.

Pentru a determina cel mai bun mod de a filma simultan atât elemente live-action cât și cele de captare a interpretării şi, în acelaşi timp, să le integreze perfect pe parcursul filmului, realizatorii au creat o versiune de pre-vizualizare a întregului film, chiar înainte ca filmările să înceapă măcar.

Spielberg a strâns mai mulți membri ai echipei sale de creație și câţiva asistenți de producție în garajul casei sale de vară și a coregrafiat a filmat fiecare scenă în lumea digitală. Cu ajutorul unei mici camere virtuale portabile, costume de captare a interpretării și animație brută, materialul a fost apoi redat în 3D, ca să poată fi analizat și defalcat odată ce a fost finalizat. „A devenit prototipul meu pentru film și m-au ajutat să realizez povestea și să determin cel mai bun mod de a o spune”, spune Spielberg. „A fost unul dintre cele mai valoroase repetiții prin care am trecut si m-a ajutat să înțeleg cel mai adânc, cel mai profund ADN al poveştii.”

Lucrul la regia artistică a filmului „The BFG" a început în primăvara anului 2015 la periferia oraşului Vancouver, într-un vechi depozit în care spațiile imense, întunecate au devenit scene pe care să se construiască platourile de filmare.

Mai degrabă decât să captureze interpretările actorilor separat și apoi să fuzioneze performanțele digitale şi pe cele umane în post-producție, ei au ales să apeleze la tehnologia Weta Digital a lui Joe Letteri și echipei lui talentate de artiști, pentru a concepe un proces cu totul nou, care este cât mai apropiat cu putinţă de filmarea live-action.

Ca urmare, producția „The BFG” e făcută într-un stil hibrid de filmare care a utilzat un amestec de tehnici live-acțiune și de captare a interpretării în scopul a da viaţă personaje fantastice din poveste, toate pe platouri de filmare reale, care au fost construite în mod special pentru film.

 Trei lumi diferite, fiinţe de trei dimensiuni diferite

„Cea mai mare parte a filmului, Sophie este o fetiță în această țara a fanteziei, care este locuită de uriaşi, dar i-am dat Steven capacitatea de a face filmul ca şi cum totul a fost live-action, astfel încât să se elimine decalajul dintre lumile virtuale”, notează în caietul de presă  Joe Letteri. Filmele anterioare cu tehnologie de captare a interpretării, precum „Avatar” sau "Aventurile lui Tin Tin", au fost filmate pe platouri în care actorii trebuiau să-și imagineze ce-i înconjoară.

Regizorul s-a bazat şi pe Simulcam, o idee creată inițial de regizorul James Cameron pentru „Avatar”. Simulcam este procesul de combinare a actorilor din lumea reală și a platourilor de fimare cu actori și platouri generate de computer. Letteri explică: „Cu Simulcam, putem pre-înregistra o interpretare și apoi să o redăm prin monitorul camerei aşa încât operatorii să poată vedea, de fapt, performanța virtuală desfășurându-se în timp real, pentru a putea filma scena live-action. Combinând cele două, ei pot lua decizii, crea cadre și chiar să creeze acţiunea pe baza a ceea ce se întâmplă în lumea virtuală”.

Spielberg a fost în continuă mişcare de la un platou la altul, jonglând cu o diversitate de tehnici de filmare pe diferite scene, într-un spaţiu de peste 3000 de metri pătraţi...

Acest nou proces a dat regizorului posibilitatea de a filma actori în costume de captura care joacă pe același platou cu personajele umane din film și era extrem de important pentru Spielberg ca Ruby Barnhill și Mark Rylance să interacționeze reciproc.

Spielberg a fost în continuă mişcare de la un platou la altul, jonglând cu o diversitate de tehnici de filmare pe diferite scene, într-un spaţiu de peste 3000 de metri pătraţi.Carter şi co-designerul de producţie Rob Stromberg („Alice în Ţara Minunilor”, „Busola de aur”) au mers foarte departe pentru a adapta trei lumi diferite la fiinţe de trei dimensiuni diferite, în unele cazuri prin duplicarea platourilor în trei exemplare. A existat un platou pentru uriaşii 15 metri, unul pentru BFG, uriaşul de 8 metri, și unul imens, supradimensionat cu stâlpi supradimensionaţi pentru Sophie, ca să o facă să pară mai mică.În mijlocul provocării producției de a permite personajelor să joace în același mediu a fost designerul de producție veteran Rick Carter („Avatar”, „Forrest Gump”).

Ca o consecinţă, Spielberg a fost în continuă mişcare de la un platou la altul, jonglând cu o diversitate de tehnici de filmare pe diferite scene, într-un spaţiu de peste 3000 de metri pătraţi.

Cireaşa de pe tort pentru realizatorii filmului a fost colaborarea cu Walt Disney Studios pentru film. „Am regizat filme la fiecare casă de producţie, cu excepția Disney’, spune Spieleberg. Aşa că a fost prima dată când am putut să fac un film cu Disney pe generic la începutul și la sfârșitul filmului, iar eu sunt foarte mândru de asta”.

Limba creată de Roald Dahl ca să-i dea lui BFG vocea sa unică e o inversare de litere și crearea de noi cuvinte prin juxtapuneri dintre cele mai trăsnite. Uriașul prietenos le utilizează atunci când cuvintele obișnuite pur și simplu nu mai fac faţă.

Realizatorii filmului au fost iniţial preocupaţi de faptul că aceste cuvinte ar putea face dialogul personajelor prea confuz pentru ca publicul să-l înțeleagă. „Nu voiam să împiedice oamenii să asculte şi și să încearce să înțeleagă o replică din dialog pentru că pur și simplu nu înțelegeau”, explică producatorul executiv Kathleen Kennedy. „Dar, după l-am ascultat pe Mark Rylance cum le pronunţa, ne-am dorit cu toții să auzim mai mult”.

 

Exploreaza subiecte similare:

The BFG, Mark Rylance, Steven Spielberg, festival:cannes 2016

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells