După ce - de-a lungul timpului - cineaşti ca Peter Greenaway (2005), Ken Loach (2007), Krzysztoff Zanussi (2008) au venit în Delta Dunării, în calitate de invitaţi speciali ai Festivalului Internaţional de Film Independent Anonimul, iată că cel mai important regizor turc al momentului - Nuri Bilge Ceylan (se pronunţă Geilan), recent premiat la Cannes cu Marele Premiu pentru filmul Once Upon a Time in Anatolia - a venit la Sfântul Gheorghe pentru a-şi prezenta filmul în cadrul unui Q&A cu publicul.
Filmul său, povestea unei crime pasionale, pe fondul unei meditaţii asupra procedurilor poliţieneşti şi a ridicolului ascuns în procedurile standard, a fost comparat de critica internaţională cu românescul Poliţist, adjectiv, al lui Corneliu Porumboiu.
Regizorul turc este un competitor constant la Cannes, ultimele sale patru filme- Uzak (2002), Climates (2006), Three Monkeys (2008) si Once Upon a Time in Anatolia (2011) concurând pentru Palme d’Or. A fost recompensat cu Marele Premiu pentru Uzak si Once Upon a Time in Anatolia, Premiul pentru cel mai bun regizor pentru Three Monkeys si cu Premiul FIPRESCI pentru Climates.
Cu câteva zeci de minute înainte de întâlnirea cu publicul venit la Sfântul Gheorghe pentru filme, plajă şi plimbări cu barca pe canalele Dunării, Nuri Bilge Ceylan a acordat un interviu corespondentului Cinemagia la Festival. De data aceasta am preferat generalul în locul întrebărilor specifice despre filmul premiat anul acesta (deocamdata Once Upon a Time in Anatolia nu a fost achiziţionat de niciun distribuitor român, prin urmare la Sfântul GHeorghe a avut loc singura proiecţie pe ecran mare a filmului). Iar "generalul" am decis să meagă până la influenţa pozitivă pe care, prin filme, o poate avea acum cultura turcească asupra celei europene.
Cinemagia: Dacă ar fi să schimbaţi ceva important din istoria Turciei, la ce anume v-aţi gândi?
Nuri Bilge Ceylan: E o întrebare dificilă. Ar trebui să mă gândesc mai mult la ea. Desigur, fiecare ţară are defectele şi greşelile ei, dar ele nu pot fi schimbate.
Cinemagia: Să ne gândim că Turcia va fi membru deplin al UE. Cum vă va influenţa asta, ca regizor?
Nuri Bilge Ceylan: Nu cred că mă va influenţa. Desigur, poate va schimba unele detalii, de pildă cred că se va schimba cultura, poate vor merge mai mulţi oameni la lucru în Europa. Şi pentru că observ societatea, ca orice regizor, dacă oamenii se vor schimba - se vor schimba şi filmele. Însă cu siguranţă nu îmi voi schimba modul meu de a face film, care nu ţine nici de epocă, nici de politică.
Cinemagia: Dar poate odată cu intrarea în UE vor fi avantaje, vor veni mai mulţi bani...
Nuri Bilge Ceylan: Depinde, uneori poate să se întâmple cu banii exact contrariul. Şi, în plus, nu cred că o să ne primească în Uniunea Europeană. Turcia e prea aglomerată pentru Uniunea Europeană. Şi faptul că suntem musulmani.
Cinemagia: ...Ar fi singura ţară musulmană din Uniunea Europeană.
C: Ştiţi că Once Upon a Time in Anatolia a fost comparat cu filmul românesc Poliţist, adjectiv... L-aţi văzut?
Bilge Ceylan: Da, e un film bun. Şi îmi plac filmele româneşti. Cred că sunt foarte bune filmele lui Mungiu, ale lui Porumboiu. Sunt regizori grozavi.
C: Un top al regizorilor români, din perspectiva dumneavoastră?
Bilge Ceylan: Cred că Puiu e pe primul loc, pentru că are o filozofie. Poate cea mai profundă. Şi o consecvenţă în filmele sale.
C: Vorbind despre tehnica lui Puiu, noaptea în filmele lui e foarte întunecată. În filmele dumneavoastră noaptea e luminoasă, cum de aveţi atâta lumină pe timp de noapte, uneori aproape ireală?
Bilge Ceylan: Da, de pildă am văzut Aurora şi mi-a plăcut variaţia luminii în film, de la foarte întunecat la luminos. În filmele mele, multe scene se petrec noaptea. De aceea nu am putut lăsa să fie noapte întunecoasă timp de 90 de minute în Once Upon a Time in Anatolia.
C: În Aurora, secvenţa de început, chiar dacă avea numai 5 minute, mi s-a părut prea întunecată...
Bilge Ceylan: Nu cred la fel, mi s-a părut din contra foarte original. Cred că scenariul este foarte reuşit. Pentru că acel gen de lumină a creat o atmosferă unică. Face să percepi foarte realist atmosfera din încăpere. Eu nu puteam lăsa să fie 90 de minute de noapte.
C: Dar este o lumină foarte frumoasă. Una foarte caldă.
Bilge Ceylan: În film [Once Upon a Time in Anatolia - n.red.] e doar lumina lunii şi luminile farurilor de la maşini. Dar lumina de lună nu poate fi controlată, ea trebuie recreată şi e unul din cele mai dificile aspecte. Aşa că am adus mai multe lumini, care simulau lumina lunii, iar farurile au fost înlocuite cu spoturi puternice cu lumină caldă. Astfel s-a făcut un contrast între lumini. Dar dacă aş filma acum, aş folosi un alt tip de cameră de filmat, unul mai sensibil la lumină. Cred că în film nu am ales bine camera. A ieşit bine la filmări, dar a fost dificil la postproducţie.
C: A fost cea mai grea parte a producţiei?
Bilge Ceylan: Din punct de vedere tehnic, da. Însă nu numai lumina, ci şi frigul a fost o problemă. A fost vorba de un frig uscat în stepa Anatoliei. Aşa că a trebuit să lum rulote, să aranjăm un camping.
C: În Once Upon a Time in Anatolia Vedeam maşinile printre dealuri, şi auzea dialogul despre care intuiam că din maşini vine, dar nu şi chipurile celor care vorbesc. Ce aţi vrut să sugeraţi cu acest procedeu?
Bilge Ceylan: E vorba despre economie. Se aude ce vorbesc personajele, dar în acelaşi timp arăt peisajul.
C: Vă plac peisajele...
Bilge Ceylan: Da, şi am vrut să arăt că personajele sunt ca insectele, ca licuricii atunci când merg noaptea în mijlocul naturii cu fasciculele de lumină ale maşinilor. Sentimentul este că omul e mic, pierdut în mijlocul naturii, şi neînsemnat prin raport cu cosmosul.
C: La Londra, săptămâna aceasta, turcii au fost singurii care au înfruntat insurgenţii, ce se adunaseră să distrugă şi să dea foc. Cum să înţelegem acest fapt?
Bilge Ceylan: Au încercat turcii să împiedice distrugerile? Poate că s-au obişnuit cu acest gen de pericole, iar morala lor îi obligă să-şi apere comunitatea. Au morală, au o credinţă, pot fi multe motive.
C: V-au plăcut zilele acestea în Deltă?
Bilge Ceylan: Da, şi selecţiunea este foarte bună. Mi-a plăcut în mod special un film bulgăresc, cu un scenariu românesc, al lui Răzvan Rădulescu, Shelter.
Nuri Bilge Ceylan: "Puiu e pe primul loc, pentru că are o filozofie"
de Gloria Sauciuc în 12 Aug 2011Citeşte şi:
Taguri:
Peter Greenaway, Ken Loach, Nuri Bilge Ceylan, Once Upon a Time in Anatolia, Poliţist adjectiv, Corneliu Porumboiu, Uzak, Iklimler, Three Monkeys, Razvan Radulescu
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later
Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel - 5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
- Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
- Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin
- Alec Baldwin „nu se putea controla” pe platoul de filmare de la Rust, susțin procurorii
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Cascadorul: escapism la superlativ şi încă un pic pe deasupra
Pe lângă entertainment, comedia de acţiune omagiază cineaştii de care nu o să auzi niciodată - Abigail: cu poantele (şi incisivii) pe jugulară
- Nasty - mai mult decât tenis
- Micuța Ping și dragonul: despre puterea din adâncul nostru
- La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Warrior
Crown for Christmas
Arielle Kebbel
Cinema Paradiso
Kapitalism - Rețeta noastră secretă
Alina Vacariu
Kommissar Rex
Sandra Echeverría
Father of the Bride
Oliver James
Seven Pounds
Return to Christmas Creek
Roman Polanski
ParaNorman
Never Die Alone
Satanic Sluts
Mulan
John Hoffman
Titanic
Stacy Keibler
Robert Redford
Fools Rush In
Mad Max 2: The Road Warrior
Supernova
Ad Astra
Friends with Money
Bandidas
Transformers: Dark of the Moon
Warren Beatty
Patricia Manterola
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
- The Fall Guy
- Sting
- Government of Children II
- Challengers
- Combat Wombat: Back 2 Back
- The Book of Solutions
- Only the River Flows
- Buzz House: The Movie
În curând la cinema
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Cats in the Museum
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Boy Kills World
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- Inside Out 2
- DogMan
- The Bikeriders
- Nina et le secret du hérisson
- A Quiet Place: Day One
- Bastarden
Filme noi în SUA
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Dragonkeeper
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- Firebrand
- Kinds of Kindness
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Mufasa: The Lion King
- Despicable Me 4
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Trap
- Harold and the Purple Crayon
- Borderlands
- Alien: Romulus
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Nuri Bilge Ceylan: "Puiu e pe primul loc, pentru că are o filozofie"
Părerea ta
Spune-ţi părerea