« Înapoi la pagina festivalului

Loverboy, dragoste pervertită

de Gloria Sauciuc in 19 Mai 2011
Loverboy, dragoste pervertită

Loverboy, producţia românească din secţiunea Un Certain Regard de anul acesta, a avut premiera miercuri după-amiază în Sala Debussy a Palatului Festivalului, în prezenţa a aproximativ 1000 de persoane. Mult şi îndelung aşteptatul al doilea lungmetraj al lui Cătălin Mitulescu este un film de dragoste cu scene erotice tratate dezinvolt, în care tocmai dragostea e pervertită, se vinde pe bani.

Îndrăgitul cuplu din Eu cînd vreau să fluier, fluier, alcătuit din George Piştereanu şi Ada Condeescu, revine cu aceeaşi chimie prin care ne cucerea anterior, pentru a ne pune în situaţia de a reflecta asupra a ceea ce şi cât sacrifici din iubire. Personajele trec prin experienţe intense, iar regizorul Cătălin Mitulescu încearcă să jongleze eficient cu tensiunea exterioară, a situaţiilor, şi cu cea interioară. Filmul are o curgere mai liniştită decât Cum mi-am petrecut sfârţitul lumii, iar imaginea are o anumită poezie, delicata şi stinsă, asemenea porturilor la Dunăre.

Povestea este a lui Luca (Piştereanu, cu un rol care nu-i pune mari probleme, de vreme ce seamănă cu cel de debut), care se ocupă cu traficul de carne vie. Cucereşte fete, apoi le plasează unei reţele de proxeneţi. Asta până când o întâlneşte pe Vali (Condeescu), de care se îndrăgosteşte. Lipsa banilor şi o datorie care trebuie plătită numaidecât, îi pune pe cei doi într-o situaţie fără cale de întoarcere.

"O dragoste aşa de intensă, încât simţi nevoia să o distrugi"


"Loverboy s-a născut din mai multe poveşti diferite pentru care am găsit trăsături comune - o emoţie pe care am tot simţit-o şi pe care am avut nevoie să o înţeleg mai bine, studiind vieţile şi poveştile oamenilor", scrie Mitulescu în caietul de presă pus la dispoziţia jurnaliştilor prezenţi la Cannes. "Dacă ar fi să descriu acest sentiment, l-aş numi dragoste. O dragoste aşa de intensă, încât simţi nevoia să o distrugi. Şi cu cât simţi mai tare nevoia să o distrugi, cu atât mai intensă şi puternică devine. Pe vremea aceea, mergeam cu maşina şi părăseam Bucureştiul fără o direcţie anume în minte. În felul acesta am descoperit oraşele şi satele sărace de pe malul Dunării. Stăteam ore întregi la singura terasă din sat, sau la vreo benzinărie modernă în mijlocul pustietăţii. Băteam drumurile dintre oraşele pustii, abandonate de toţi cu excepţia bătrânilor, pescarilor, sau a celor care doar acolo şi-au găsit de lucru. Acele locuri părăginite au devenit fundalul poveştii mele. Imagini cu locuri şi secvenţe de poveşti m-au făcut să-l construiesc în minte pe Loverboy: un tânăr atrăgător, care probează ochelari de soare într-o benzinărie, în timp ce iubita lui plânge în maşină. Alţi băieţi, arşi de soare, râd de unul dintre ei, care visează să aibă genul de iubită cu care să se însoare la biserică. Un atelier de reparaţii. O terasă în mijlocul pustietăţii. Şi ce e de făcut dacă trăieşti la Hârşova, un mic port la Dunăre, nu departe de Marea Neagră, locul unde niciodată nu se întâmplă nimic?" - se întreabă regizorul, declanşând astfel motorul poveştii din Loverboy.

Filmul abundă în elemente adiţionate pe scheletul poveştii care nu dau carne filmului şi nu conduc către nimic, rămânând incidente care nu reuşesc să se integreze. De exemplu, bunicul lui Luca (Ion Besoiu). E plimbat de două ori prin cadru, fără ca prezenţa lui să aibă vreo explicaţie la nivel dramaturgic, deşi e clară intenţia - el e o povară în plus pe umerii familiei lui Luca.  Apoi, mai e momentul cu mielul tăiat, pe care tatăl lui Vali îl aduce lui Luca. Îl plimbă prin cadru, apoi pleacă cu el. Părţi din poveste rămân la stadiul de intenţie; fără să citeşti în prealabil sinopsisul, nu înţelegi care e, de fapt, jobul lui Luca. Personajele însele nu sunt pe atât de complexe pe cât ne-am fi dorit, mai ales ca să ni le apropiem. Mesajul filmului şi formula în care ne este transmis nu sunt noi.

cu sprijinul

Părerea ta

Spune-ţi părerea
sweetangry pe 19 mai 2011 12:05
nu am vazut filmul " Loverboy "...dar acest articol tocmai mia atras atentia...mi se pare un subiect interesant si chiar realist ... iar cuplul din "Eu cînd vreau să fluier, fluier " ( pe care l-am vazut...deasemenea un film interesant )...sunt foarte buni si frumosi impreuna
DanGeCo pe 19 mai 2011 12:09
Stimată Doamnă/Domnişoară Sauciuc
una dintre regulile dramaturgiei de film este aceea de a fi limpede spectatorului de unde vin personajele şi spre ce se îndreaptă. Acel ”de unde” ca şi acel ”spre ce” pot fi sugestii - imagini, cadre, replici, sunete, pe scurt accente care conduc percepţia spectatorului înafara temporalităţii scurgerii poveştii din film.
Actualele filme româneşti, minimaliste tocmai prin ignorarea regulii mai sus amintite, au o singură valoare: sunt (voluntar sau nu) ”exotice”. Că exotismul lor e realizat într-o manieră cinematografică (imagine, sunet, montaj) mai brută sau cât de cât mai rafinată, asta-i altă discuţie.
Bref, vă recomand să citiţi Bela Balasz (există o traducere în română).

Cu stima (totuşi) cuvenită,
Dan George Cojocariu

s_belcore pe 19 mai 2011 13:49
Este limpede ca toate noile filme romanesti sunt ahtiate dupa aprecierile Occidentului, pe care le si vaneaza. Pentru asta, trebuie sa ne expuna tot "exotismul" balcanic, cu accente pe greaua mostenire comunista, pervertirea fiintelor, decaderea societatii, ruinarea cladirilor, paraginirea naturii etc... Exotism pentru ei, umilinta pentru noi. Poate ca un cadru de o asemenea natura contrasteaza, in schimb, cu frumusetea unor sentimente si te face sa te extaziezi ca si in fata unui trandafir rasarit din gunoi... Sa le fie de bine, tuturor!
Strange... pe 19 mai 2011 13:53
Domnule Cojocaru,
Recomandarea Dvs. legata de Bela Balasz "Herbert Bauer, was a Hungarian-Jewish film critic" (sursa Wikipedia), cineastul cu merite deosebite poate fi interesanta in masura in care ne si luminati in privinta a CE sa citim mai exact. Va referiti la lucrarea sa postuma "Theory of the Film"?
Dincolo de falsul respect sarcastico-ironic afisat de Dvs. fata de autorul articolului, marturisesc ca nu inteleg exact care este nemultumirea legata de stilistica Gabrielei Sauciuc. Sau poate este vorba de continutul articolului?... Daca este asa, mie mesajul ei mi se pare destul de clar expus, cu toate ca include oarecari voalari eufemistice ale ideii propriuzise.
Deontologia o impiedica insa sa spuna ca e un film facut precum o poseta din petice de piele sau o geaca turceasca a-la anii 80. Ce nu e clar? Nu are voie sa spuna ca filmul e prost si contie elemente pornografice menite sa "socheze" spectatorul prin realism (metoda "fumata" de multi ani, dupa primele prize de liberate post-revolutionara si care cu greu mai stoarce premii)...
V-as recomanda sa va creati un utilizator pentru a comunica mai usor cu cei din comunitatea pe care sper sa o tratati (totusi) cu stima meritata, daca doriti si Dvs. sa beneficiati de respect in materie de pareri.
Cu stima reala,
Zeno Marin

zeno.marin pe 19 mai 2011 13:55
Oops. Uitasem sa ma conectez. Pentru criticul domn Cojocaru - iata userul meu.
Sorin87 pe 19 mai 2011 14:58
sper sa fie o productie reusita si sa avem cu ce ne mandri
ChristianCage00 pe 19 mai 2011 18:09
Nu se compara cu "4 luni, 3 saptamani, 2 zile". Ala a fost singurul film romanesc care merita nominalizat la Oscar, din pacate am fost trasi pe sfoara ca de fiecare data, numai Globurile de Aur ne-au apreciat.
legiune pe 19 mai 2011 21:28
Ce sa mai comentam despre articol, un articol bun, cand sau facut cateva comentarii pertinente , putem sa spunem ca sa ales bine orasul Harsova e un oras aproape mort, iar cu idee ca nu se intampla nimc e total gresita. Este o pepiniera masiva de racolat "fete muncitoare"(saracia crancena le impinge) cu sau fara voia lor, cunosc cateva cazuri concrete.
Bart_Simpson pe 19 mai 2011 22:16
@s_belcore - nu stiu daca toate filmele romanesti sunt ahtiate dupa vreo recunoastere a Occidentului, dar mie mi s-a luat de atitea subiecte in care revedem sub lupa mizeria din jurul nostru. Sigur, n-am vazut filmul asta, asa ca nu ma pronunt in ceea ce il priveste. Dar nici nu ma intereseaza sa vad o poveste romaneasca cu proxeneti, curve si iubiri imposibile. Stiu, gresesc, dar astept un film romanesc optimist (fara a fi o parodie)... Nu ca nu mi-ar placea o poveste trista bine spusa, dar ce-i prea mult strica.
legiune pe 20 mai 2011 08:32
O sa mai vad inca o data "Buletin de Bucuresti"
alex_il_fenomeno pe 20 mai 2011 17:34
sper ca echipa Pistereanu - Condeescu sa faca aceeasi echipa formidabila !
xerses pe 22 mai 2011 16:55
Din nefericire, sunt foarte putine filmele romanesti care reusesc sa ne convinga cu adevarat si datorita interpretarilor si datorita scenariiilor propuse
so1uffle2 pe 29 iunie 2011 13:43
@ alex_il_fenomeno, ramane de constatat ;-)
claudelina pe 19 februarie 2012 16:11
Pe mine m-a convins filmul.Mi-a placut enorm,e mult mai profund decat ce pare la suparafata.
margott pe 13 aprilie 2012 21:18
Mie mi s-a parut interesant filmul, rupt din realitatea romaneasca. Nu straluceste, dar merita vazut.
Tyybi1 pe 23 august 2012 14:44
Azi chiar vreau sa vad avest film : multi spun k e bun.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells