Documentarul Vorbitor: De după gratii, hibrizi grotesc- înduioşători

de Mihnea Columbeanu în 29 Mar 2012
Documentarul Vorbitor: De după gratii, hibrizi grotesc- înduioşători

Vorbitor, în regia lui Radu Muntean şi Alexandru Baciu, a obïnut luni, 26 martie, premiul Gopo pentru Cel mai bun documentar al anului. Documentarul analizează acea categorie specială, a celor care îşi găsesc un partener în timp ce sunt închişi. Vorbitor urmăreşte poveştile mai multor deţinuţi aflaţiîn diferite penitenciare din ţară, care şi-au găsit partenerul de viaţă în timpul executării pedepsei.

Trăim alături de o lume alternativă şi inimaginabilă - lumea puşcăriaşilor. Ştim, desigur (că noi le ştim pe toate!), că ei sunt altfel de oameni, altă specie, alt regn, alt univers - o ştim aşa, din auzite, din teorie, din principiu, dar e nevoie să ne învingem repulsia şi prejudecăţile, să ne apropiem de ei, să-i cunoaştem - ca să înţelegem cu adevărat cine şi ce sunt ei. Că nu-s "supraoameni" e de la sine înţeles (începem cu această ipoteză absurdă doar de dragul simetriei). Că nu sunt nici "suboameni" e mai greu de priceput - presupune imparţialitate. Poate că cea mai adecvată titulatură e aceea de "para-oameni" - locuitori ai unei umanităţi paralele, şi nicidecum din vina lor. «L'homme naît parfait. C'est la société qui le corrompt» - zicea Rousseau. Idealiza, desigur - nimeni nu se naşte perfect; există particularităţi (inclusiv defecte) genetice, există şi ereditate (nu numai de tip organic). Şi totuşi, chiar dacă nu putem nega realitatea unor germeni înnăscuţi ai răului, ai sociopatiei sau măcar ai inadaptabilităţii, de regulă aceştia constituie o minoritate; nici rolul educaţiei şi al anturajului nu poate fi contestat. Şi, prin influenţa (separată sau combinată) a acestor factori, se ivesc infractorii, deţinuţii, proscrişii. Cei aparent norocoşi rămân la stadiul de simpli puşcăriabili (îi vedem printre afaceriştii mici şi mari, printre policitieni, guvernanţi sau, în cazul celor mai veroşi, pe fotoliile de mârlamentari); cazurile fericite îşi împlinesc menirea, devenind puşcăriaşi - pe viaţă, deşi de cele mai multe ori, cu intermitenţe succesive, fiindcă prea mulţi dintre ei recidivează. Pentru un neavizat, pare de necrezut - dar închisoarea creează dependenţă...!

Cum spuneam, e realmente imposibil să ghicim configuraţia acestei omeniri alterative - şi incomod, şi peste mână. Pentru cei prea ocupaţi şi absorbiţi de căldicica viaţă proprie ca să ne îndreptăm paşii spre lumea penitenciarelor, ne oferă o scurtătură, nemiloasă şi empatică, Radu Muntean şi Alexandru Baciu.

Au pornit la drum cu o schiţă de proiect, fără să ştie ce vor găsi. Şi când au găsit, s-au adaptat din mers. După câteva luni de prospecţii şi convorbiri preliminare, sub îndrumarea biroului de P.R. al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, Radu şi Alex îşi formaseră deja o cu totul altă viziune asupra viitorului lor film - viziunea aia adevărată. Şi au trecut la interviuri... "Solidaritatea deţinuţilor" este un mit. Cel mult, funcţionează la un nivel strict tehnic, ţinând de instinctul supravieţuirii, dar în fond e inexistentă - lucru firesc: dacă aveau un cuantum rezonabil de spirit social, n-ar fi ajuns după gratii. Prin definiţie, infractorul e un individualist feroce - şi, în închisoare, rezistă în primul rând prin autoclaustrare.

"Şi atunci, am furat ca să mă bage iar la puşcărie, să fiu cu el - m-am vorbit cu o prietenă să fur de la ea, adică... furt pe cale amiabilă!".

Se deschide inimaginabil de greu oricărui dialog, atât cu confraţii, cât şi cu cu exteriorul - şi, mai ales, refuză să vorbească despre "faptă", despre delictul penal care l-a smuls din rândul oamenilor normali. Noroc că proiectul nu avea nimic de-a face cu asta - pe realizatori interesându-i cu totul altceva: poveştile de dragoste din temniţă, fie între condamnaţi şi condamnate, fie cu parteneri din afară. În momentul când au aflat că despre asta-i vorba, majoritatea potenţialilor interlocutori s-au deschis ca nişte cărţi - insolite, imprevizibile, absurde şi incomod de adevărate.

Aceste interviuri constituie integral substanţa documentarului H.B.O. "Vorbitor". Nu se referă numai la vorbitorul penitenciarului (deşi e destul de prezent şi acesta, ca reper de ordin practic al relaţiilor - şi chiar apare, o dată: în tulburătoarea secvenţă finală), ci de mult mai mult - de însuşi actul vorbirii. Într-o viaţă marcată de anarhie şi cruzime, de rebeliune şi constrângere, de riscul asumat sau nu şi de scadenţele aproape implacabile, dragostea rămâne un liman sufletesc suprem, o ultimă conexiune cu condiţia umană, aşa că puşcriaşii intervievaţi vorbesc despre ea fără reţineri, lăsându-se instinctiv pradă unor porniri confesionale pe care propriile condiţionări li le cenzurează în toate celelalte domenii.

"Când am omorât-o pe maică-mea, eram aşa... într-o stare de încordanţă..." "Că eu sunt botanistă - pun botu' la orice..."

 

Dintre zecile de intervievaţi au fost alese persoanele şi fragmentele care relevă cele mai surprinzătoare dezvăluiri, cele mai contradictorii caractere, cele mai teribile întorsături de fraze, hibrizi grotesc- înduioşători între diverse clişee ale "lumii civilizate" şi multiple sintagme proprii argoului infracţional şi carceral. Merită să le cităm pe cele mai demne de reţinut, cu amara lor savoare: "Când am omorât-o pe maică-mea, eram aşa... într-o stare de încordanţă..." "Că eu sunt botanistă - pun botu' la orice..." "Mă figurantule, mă... Eşti plin de figuri!" "Ei, mie-mi plac manelele, ce să zic... Acuma, nu prea-mi plac, da' tot îmi plac!" "Şi atunci, am furat ca să mă bage iar la puşcărie, să fiu cu el - m-am vorbit cu o prietenă să fur de la ea, adică... furt pe cale amiabilă!" "Zic unii că în puşcărie dragostea nu ezistă. Ba ezistă. Ezistă!" "Las-că vă liberaţi voi, şi-atuncea să vezi probleme! Că acuma, sunteţi aici, la puşcărie, totu-i perfect!"

Ar fi enorm de spus despre această succesiune de replici tot una şi una, incredibil de vii, mereu insolite şi pline de nebănuite semnificaţii - ca şi despre galeria portretelor, de la cele mai anodine la cele mai spectaculoase, de la măştile lombrosiene la chipurile aproape angelice (preopinenta "ezistenţei" dragostei în puşcărie arată cel puţin ca o funcţionară, dacă nu chiar a profesoară de gimnaziu), cu toate ticurile lor, cu reacţiile de o spontaneitate imbatabilă, cu tresăririle furişe, de animal hăituit, la cel mai mic zgomot în preajmă, sau cu zdrobitoarele revărsări afectuoase prin geamul vorbitorului...

Las-că vă liberaţi voi, şi-atuncea să vezi probleme! Că acuma, sunteţi aici, la puşcărie, totu-i perfect!...

Radu Muntean, secondat magistral de operatorii Tudor Lucaciu şi Diana Vidraşcu, ştie atât să surprindă, cât şi să valorifice. Filmează indivizi izolaţi, cupluri de îndrăgostiţi sau chiar soţi (din 2006 încoace, legea permite căsătoriile civile şi religioase între deţinuţi), grupuri de locatari ai aceleiaşi celule, ba chiar şi vreo şase puşcăriaşe alinite pe o bancă, dându-şi drumul într-un colocviu tematic suprapus, încălecat, îngrămădit... avântat în aspiraţia spre regăsirea unei umanităţi, cel mai probabil, pe veci inaccesibile... Cu creativitate discretă, montajul lui Alexadru Radu le asamblează într-o succesiune fluentă, organizată pe calupuri de subiecte - dar şi pe o axă a senificaţiilor. Iniţial, Radu Muntean plănuise să-şi încheie filmul cu secvenţa nunţilor - până şi-a dat seama că ar fi picat într-un idealism clişeatic, de tip americănesc, aşa că a decis să plaseze în final cea mai umană şi mai tulburătoare secvenţă din toate: vorbitorul. Un el şi o ea, cu receptoarele telefonice la ureche şi geamul incasabil între ei - uitând de prezenţa camerelor de filmat şi a microfoanelor, dând frâu liber tandreţurilor... sărutărilor prin sticlă (unde eşti, Antonioni - că ăştia doi nici de Nicolaescu n-au habar, decât cel mult că e "ceva cu filme")... privirilor, privirilor, privirilor... Acea ultimă privire în grosplan, topită de dragoste, peste care cade cortina genericului final, ţi se întipăreşte în memorie pentru totdeauna.

Oricine a văzut (şi a înţeles!) filmele Noului Cinema Românesc nu poate evita un rapel la acelaşi verbiaj dezordonat, de o veridicitate deconstructivistă, a personajelor lui Porumboiu, Mungiu, Cristi Puiu, Radu Jude, Florin Şerban - şi, desigur, Radu Muntean. Evident, până la un punct, e vorba de o coincidenţă - între "simţul de real" al tinerilor noştri cineaşti pe paradigma ficţiunii, şi o felie a aceleiaşi realităţi, regăsită acum de Radu Muntean în cel mai frust context documentar. Totuşi, e imposibil de exclus o anume convergenţă, nedeliberată dar deloc fortuită, având ca numitor comun tocmai francheţea atitudinii lor artistice. Iar rezultatul, la fel ca în filmele lor de ficţiune, însă cu atât mai impresionant cu cât realitatea... ştim ce face cu ficţiunea, este un film care se urmăreşte cu sufletul la gură. Vreme de o oră şi ceva, te uiţi la nişte oameni cum vorbesc (cum vorbesc de la mama lor - nelucrat, neregisat, nenimic), şi ţi-e frică să nu care cumva să sughiţi şi să le pierzi o silabă... Şi din minut în minut îţi scapă câte un hohot de râs - pe care, imediat, îl regreţi... Şi uiţi să mai numeri de câte ori îţi spui, ca ţăranul la girafă: "Aşa ceva nu există!"

Şi "încordanţa" creşte (pentru că structura finală a ştiut să urmărească abil o anume acumulare), şi când te-a încărcat mai-mai să dai pe din afară... te lasă. Te lasă sufocat... şi bulversat... şi alfel decât erai. Adică, mai uman.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
pryncess pe 10 decembrie 2011 15:20
puscaria distruge multe povesti de iubire:((((( e iadul pe pamant e o alta lume fata de cea de afara...sunt 2 lumi paralele.de abia astept sa vad documentarul..sunt curioasa daca reflecta atat de bn realitatea..amara din puscarii:(
xerses pe 10 decembrie 2011 20:26
Or fi povesti triste, dar si mai trist este faptul ca au ajuns acolo dupa ce au incalcat legea, rejudiciind niste destine.
xerses pe 10 decembrie 2011 20:26
prejudiciind...
pryncess pe 11 decembrie 2011 23:59
da este adevarat,dar knd te gandesti k foarte multi kare ar merita sa ajunga akolo sunt liberi doar pt k faptul k au bani si influenta, si doar cei mai putin norocosi fara sustinere si pile ajung la puscarie,iar nu este corect. si pe langa ei,puscaria ii mai distruge si pe cei din jurul lor..familie rude iubiti/iubite etc..:(=((
alex_il_fenomeno pe 18 decembrie 2011 15:05
cred ca este ceva inedit . merita sa ii fie acordat credit .
MESSE pe 29 martie 2012 17:14
100 euro cu dobanda de 100% si penalizari de intarziere
byMaRyUs. pe 26 martie 2012 20:23
Tocmai a castigat premiul Gopo pentru cel mai bun documentar(2011).
Felicitari!

AbuZ1V pe 29 martie 2012 14:34
uitate la tipu din poza zimi U mie ca ala e inocent si nevinovat .. Hai ma lasi pentru tipii de genu ar trebui sa vie lagare nu inchisoare ... Tigan invect !
AbuZ1V pe 29 martie 2012 14:37
Si ce e trist sa vezi un tigan dupa grati ???? Ar trebui sa fie luat drept o propaganda nu ca si un documentar lacrimogen cu saracu ceafa lata care e criminal, hot si inchisoarea asta cruda ia rapit lui iubirea :)))
cosmin742000 pe 29 martie 2012 14:39
Multi prosti /rasisti pe lumea asta
MESSE pe 29 martie 2012 16:50
Nu-l face mai destept daca il faci prost si nici pe tine nu te pune intr-o lumina mai buna.
cosmin742000 pe 29 martie 2012 14:52
Inca nu am vazut filmul , acum il trag , ceea ce vreau sa spun e ca m-am saturat de discriminarea rromilor , atat de cea pozitiva ( pe toate posturile de televiziune la orice ora aproape numai rromi vezi ) dar mai ales de cea negativa .M-am saturat mai ales de rasisti de astia de 2 bani care nu sunt cu nimic mai buni decat cei mai rai rromi si care zic ca nu e trist sa vezi un tigan dupa gratii. Ma intreb cum de pot supravietui ei fiind asa de prosti ( cum nu uita sa inspire si sa expire).Intre toate etniile sunt si oameni buni si oameni rai ( aceastia din urma fiind predominanti) .Pe alte siteuri , mai serioase , se dadea ban neconditionat pentru commenturi de tipul celor de mai sus.
xerses pe 29 martie 2012 15:43
Si totusi nu prea imi da "ghes" sa vad acest film....
MESSE pe 29 martie 2012 16:11
Sar’mana domnu cu articolu’, numa si numa rafineturi in bucla dai mata, desi tre sa recunosc ca m-ai pierdut la prima statie. Acu, as avea si eu cateva , nu le zic completari ca nu stau eu in umbra la unu ca matale, poateobservatii la preaintregu’ matale articol. Si lumea in care traiesti mata e inimaginabila, poate parea chiar tampitica si hilara (încep cu această ipostaza reala doar de dragul asimetriei). Eu in locu lu matale as incepe articolu explicand la tot internautu ce e alfabetu, cum se invata, ce e aia o culoare, cum se formeaza lumina. In felul asta am avea cunostintele de baza si am putea sa gustam mai bine intelepciunea de pe buzele matale. Ce dracu ia pus p’astia doi sa faca un film despre dragostea la puscarie. Ca sa te chinuie pe matale cu expresiile analfabetilor alora. Mai bine iti povestea matale subiectu, si mata noua,c e sa mai arnce banii, ptiu. Mata te-ai distrat in palatu’ de clestar, da unu ca mine care traieste printre oameni abia asteapta sa de-a fuga pe internet sa citeasca pe unu ca matale, sa se destepte. Imagineaza-ti un film despre dragostea matale. Poezie la patrat! Se vezi atunci expresii de pus in ghilimele pe tot net de pica. Asa da! Sa vaza si altii cum sa exprima dragostea in cuvinte alese. Nici nu vreau sa ma gandesc ce ar fi iesit! Oscar si Palmandos. Cu cuvinte ca autoclaustrare.Cucu. Eu in locu matale m-as lasa de meseria de comentator si m-as apuca sa fac filmu, uite-asa sa te comenteze si Radu Muntean. Eu iti urez succes ! As mai scrie, da m-a cuprins o emotie . Sa ne traiesti ca avem nevoie de batrani, diluviani.
MESSE pe 29 martie 2012 19:25
diluvieni

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells