Cronică

• Cronică My Joy

27.10.2010 Articol Cronică My Joy Regizorul bielorus Serghei Loznitsa, fost realizator de documentare, a petrecut mai bine de un deceniu studiind vieţile altora, strângând o serie de poveşti din Rusia reală, pe care le- a prezentat în primul său lungmetraj, My Joy, film care a avut două poiecţii săptămâna trecută la Bucureşti; producţia ar putea fi catalogată ca un studiu fatalistic asupra spiritului uman, calat pe un road-movie cu o evoluţie spre distopie."Nu e un drum, este o direcţie, şi încă una blestemată", mormăie un delincvent vagabond în film. Cuvintele anticipează o disperare profetică. Ce a rezultat este o cronică despre intoleranţă şi despre instinctul de supravieţuire, care suprimă orice formă de umanitate. Un şofer tânăr se rătăceşte undeva în câmpia rusă. În drumul lui întâlneşte un veteran cu o poveste dram... citeşte
  • Cronică Tender Son: The Frankenstein Project

25.10.2010 Articol Cronică Tender Son: The Frankenstein Project După ce în 2008 participa în competiţia pentru Palme d'Or cu filmul Delta, o poveste turnată în România, mai exact în lumea salbatică si labirintică a Deltei, Kornél Mundruczó a reintrat  în competiţia canneză anul acesta cu o poveste la fel de tenebroasă, Frankenstein Project, pe care a prezentat-o în România cu ocazia evenimentului Films de Cannes a Bucarest, săptămâna trecută. Miza filmului are o mai mare greutate decât povestea croită în jurul ei; similară celei din romanul lui Mary Shelley, de la care împrumută o parte din titlu, subiectul filmului Tender Son: Frankenstein Project se învârte în jurul acelora ce creează monştri faţă de care nu-şi asumă responsabilitatea. Producţia de faţă se plaseaza valoric sub drama Delta. Nu pentru că Mundruczó (varianta ungurească pentru Mândruţă, ... citeşte
  • Demon: Un horror cu morală

23.10.2010 Articol Demon: Un horror cu morală Se pare că există şanse ca declinul atât de dezamăgitor şi greu explicabil din ultimii ani al lui M. Night Shyamalan să cunoască şi un revers. Omul a pus la cale, în calitate de producător şi autor al povestirilor de bază, proiectul unui ciclu de filme fantastice şi horror intitulat The Midnigth Stories, lansat cu actualul Devil, în care recunoaştem panşantul spre mystic fantasy al autorului - ceea ce nu e rău deloc, de vreme ce asigură şi o doză de conţinut filmului. În plus, realizatorii săi propriu-zişi reuşesc să ofere un produs mult mai coerent logic şi stilistic decât recentele Lady In the Water, The Happening şi, vai, The Last Airbender.Pornind de la povestirea schiţată de M. Night Shyamalan, Brian Nelson a construit un scenariu profesionist, în genere bine structurat şi cu un grad ... citeşte
  • Cronică: Greu de pensionat

20.10.2010 Articol Cronică: Greu de pensionat Acţiune cu moşnegei, cam aşa ai putea descrie RED (acronim de la Retired - Extremely Dangerous), deşi Bruce Willis mai are vreun deceniu până la acest statut. În orice caz, cei patru actori principali au vârste între 50 şi 70 şi ceva de ani, aşa că, dacă-i gândeşti ca un întreg, s-ar putea să avem de-a face cu cel mai mortal (la propriu şi la figurat) erou de vârsta a treia din istoria recentă a filmelor de acţiune. Şi să rămână aşa, dacă nu insistă Clint Eastwood să facă un action în care să omoare de unul singur toţi răii...Bruce Willis, Helen Mirren, John Malkovich şi Morgan Freeman stau dovadă că "găina bătrână face ciorba bună". Bine, ajutată de un scenariu imprevizibil, glumiţe ataşante şi entuziasm, toate puse laolaltă cu Mary-Louise Parker, care ar trebui să mai lase serialul Weeds... citeşte
  • Cronică Enter the Void

19.10.2010 Articol Cronică Enter the Void Enter the Void, transpunerea pe ecran mare a stării halucinogene, unul dintre cele mai hipnotice, şocante şi memorabile filme care au rulat de-a lungul timpului în competiţia canneză, se proiectează, chiar în aceste momente, la Bucureşti, în cinema Studio. Este singurul film adus de organizatorii evenimentului Les Films de Cannes à Bucarest dintr-o ediţie anterioară a Cannes-ului, adică din 2009, iar motivul constă tocmai în inefabilul filmului. Producţia îţi induce o stare psihedelică, culorile sunt radiante, fluorescente, imaginile sunt pulsatile, în flash-uri, suprafeţele par să tremure, ai însuşi sentimentul distorsionării timpului, deşi eşti simplu spectator care nu a intrat în sală după un joint. Cu toate acestea, nu vei considera filmul 100% inovator, mai ales dacă ai văzut Irrév... citeşte
  • Cronică Eat Pray Love

17.10.2010 Articol Cronică Eat Pray Love Sarcina ecranizărilor are întotdeauna problemele ei, în primul rând în planul dublei fidelităţi: faţă de sursa literară şi faţă de rigorile cinematografice. Lucrurile se complică gradual atunci când e vorba de o carte de non-ficţiune... şi (auto)biografică pe deasupra... ba chiar, povestind viaţa unei persoane contemporane cu noi... şi, în plus, care s-a vândut aşa de bine (cartea, nu persoana), încât nu prea ai loc de-ntors: vrei, nu vrei, trebuie să urmezi firul poveştii (de viaţă), că altfel îţi sare lumea-n cap şi adio box-office. Nu încape nici o îndoială că şi Elizabeth Gilbert şi-a spus la un moment dat, la fel ca atâţia alţii, "viaţa mea e un roman" - şi, spre cinstea ei, s-a şi apucat să-l scrie. Neavând eventualul privilegiu de a cunoaşte materialul iniţial decât prin intermediu... citeşte
  • Cronică Millenium: The Girl Who Played With Fire

17.10.2010 Articol Cronică Millenium: The Girl Who Played With Fire Spuneam, în analiza filmului Millenium: The Girl with the Dragon Tattoo, că una dintre neîmplinirile de ordin structural ale filmului (în linii mari, stufos, dezlânat şi nu foarte logic, dar compensând prin intensitate, stil şi originalitate) consta în abandonarea prematură a subplotului cu Nils Bjurman, tutorele violator al eroinei. În episodul al doilea, lucrurile par să se îndrepte oarecum, de vreme ce respectiva intrigă secundară este recuperată chiar de la început. Par numai, am spus, fiindcă şi de astă dată povestea cu Bjurman se termină brusc şi fâsâit - dând semnalul unui grandios rateu pe toate planurile.Deşi atât de populară, trilogia regretatului Stieg Larsson rămâne, totuşi, doar un grupaj de romane poliţiste pe cât de isteţe, pe atât de redundante şi logoreice, şi nici transpu... citeşte
  • Cronică Legende din regatul bufniţelor

07.10.2010 Articol Cronică Legende din regatul bufniţelor Ochiul adult va remarca partea tehnică absolut spectaculoasă - adâncimea şi acurateţea imaginii 3D, textura deosebită a penajului eroilor, mimica aproape umană a păsărilor, cu păstrarea totodată a comportamentului specific bufniţelor, diversitatea exemplarelor computer generated, secvenţele de luptă impresionante - chiar dacă sunt animate şi au loc între bufniţe; adultul va căsca, însă, de multe ori - deoarece povestea e pentru copii, iar poantele nu prea au forţa să ne mişte muşchii feţei într-un râs copios. Însuşi mesajul filmului, acela că în fiecare din noi este un erou ce aşteaptă să fie descoperit, va anima un public preadolescentin, efectul asupra publicului matur fiind cel mult captarea bunăvoinţei pentru urmărirea până la final a poveştii. Zack Snyder a vrut, după cum a declarat... citeşte
  • Piranha 3D

29.09.2010 Articol Piranha 3D E întotdeauna o plăcere să o revezi pe Elisabeth Shue, iar faptul că Piranha 3D o accesorizează pe frumoasa de 46 de ani (deşi nu i-ai da o secundă peste 35) cu valuri de sânge chiar nu strică deloc. Blondele arată bine în roşu, nu-i aşa?Printre atâţia dinţi, Piranha 3D este o distracţie ultra-exagerată, în care un cârd de americani doritori să se bălăcească în vacanţa de primăvară se lasă hăcuiţi cu voluptate de un banc de piranha preistorici, eliberaţi de un cutremur din străfundurile pământului. Sânge cât cuprinde, trupuri eviscerate, franjuri de carne şi ţipete asurzitoare vor domina ecranul timp de zeci de minute, asta după ce Alexandre Aja filmează cu aceeaşi voluptate sâni, posterioare şi pătrăţele, un motiv în plus pentru CNC să-i dea acestei "aroganţe" ratingul de interzis minoril... citeşte
  • Mar Nero - Un debut bine intenţionat...

17.09.2010 Articol Mar Nero - Un debut bine intenţionat... Nu întâmplător, la conferinţa de presă a filmului Marea Neagră s-a insistat mai mult asupra aspectelor de ordin politico-social ale acestei coproducţii nu tocmai recente (premiera românească a aşteptat doi ani, producătoarea Ada Solomon dorind s-o facă numai când dispunea de toate resursele de timp, energie şi bani necesare unei lansări adecvate). Filmul de debut în zona de ficţiune al tânărului documentarist italian Federico Bondi porneşte de la o întâmplare adevărată (empatia şi solidaritatea dintre bunica lui şi tânăra ei îngrijitoare româncă), de sens totalmente opus valului de prejudecăţi antiromâneşti din Italia şi alte ţări vest-europene. Puternic impresionat de relaţia pozitivă atât de specială dintre bătrâna italiancă severă şi devotata ei angajată la domiciliu, Federico Bondi a ţ... citeşte
  • Cronică Marţi, după Crăciun

16.09.2010 Articol Cronică Marţi, după Crăciun ATENŢIE! Conţine spoilere!!! Cele patru titluri din filmografia de până acum a lui Radu Muntean jalonează o traiectorie extrem de interesantă - şi cred că abia de-aici încolo începe să se întrezărească o posibilă evoluţie viitoare a acestui mereu surprinzător artist al aparatului de filmat. Ţin minte că am văzut Furia la invitaţia unui prieten care îl închiriase de la un centru de DVD-uri. Marea surpriză nu a constat în calitatea profesională a filmului (chiar dacă şi aceea mi-a întrecut aşteptările), ci în surprinzătoarea sa orientare spre zona cinematografului "de conţinut" - aventura de rău augur a celor doi tineri prinşi în mrejele mafiei ţigăneşti, de-a lungul acelei nopţi fatidice, emana un autentic fior tragic, pe care finalul îl rotunjea cu o forţă incredibilă ("rotunjime" care, d... citeşte
  • Resident Evil: Afterlife - Miză zero pe o distanţă de Mille şi Mille...

14.09.2010 Articol Resident Evil: Afterlife - Miză zero pe o distanţă de Mille şi Mille... După rizibilul episod al treilea, din 2007, Paul W.S. Anderson şi-a dat seama că aşa nu mai ţine, şi s-a întors la cârmă - unde-i meşter regizorul! Aşa se face că actualul episod, deşi e doar un blockbuster de duzină, cel puţin arată bine. Există nu puţine imagini pe cât de spectaculoase, pe atât de stilat lucrate (începând cu prologul: contaminarea oraşului Tokyo, urmată de revenirea după patru ani), câştigând inclusiv prin experimentarea onestă cu tehnologia digitală şi 3D. Dacă în filmul precedent ne plimbaseră printr-un Las Vegas devenit maidan al zombilor antropofagi, acum realizatorilor le-a venit măreaţa idee de a converti ca atare şi oraşul Los Angeles - inclusiv obligatoriile litere "HOLLYWOOD" de pe deal făcute mai mult sau mai puţin scrum - dar, din fericire, ruinele zgârie-nor... citeşte
  • Cronică: Step Up 3D

01.09.2010 Articol Cronică: Step Up 3D Poate că numerele de dans nu vor schimba/elibera o întreagă generaţie, dar cu siguranţă te vor face să caşti ochii mari sub ochelari la Step Up 3D. Cea de-a treia parte a francizei profită cât poate de noua tehnologie, pe care o utilizează inspirat în spectaculoase coregrafii de street dance, fără a uita şi surse de inspiraţie mai clasice, precum exoticul, energicul tango, dar şi elaboratele dansuri ale filmelor cu Fred Astaire.Istoria se repetă în noul film, în sensul că avem de-a face cu o nouă competiţie (de această dată internaţională!) şi că o trupă de nemaipomeniţi dansatori americani TREBUIE să o câştige. De la un film în care coregrafiile sunt mai importante decât artificiile scenariştilor nu trebuie să te aştepţi la cine ştie ce poveste, iar Step Up 3D chiar că nu te ia prin surpr... citeşte
  • Cronică Grown Ups

27.08.2010 Articol Cronică Grown Ups "Scenariul scris de Adam [Sandler] şi Fred Wolf este cu adevărat excelent," afirmă Rob Schneider. "Este foarte haios şi are personaje interesante." Rob ar putea să aibă dreptate, dacă punctul de pornire al acestei pelicule ar fi un "scenariu" - sau, poate, el s-a exprimat strict în sens tehnic. Numai astfel putem accepta aici nobilul cuvânt care defineşte produsul artistic (sau măcar profesional) al dramaturgiei de film - căci la drept vorbind avem de-a face doar cu o însăilătură haotică de peripeţii disociate, fără cap şi fără coadă, asezonate pe alocuri cu poante. Nici nu e de mirare, fiindcă aşa cum povesteşte Dennis Dugan (semnatarul regiei), "Lui Adam i-a venit ideea să ne aducem cu toţii familiile şi să petrecem o vară frumoasă într-o casă de pe malul lacului. (...) Era ca şi cum am... citeşte
  • Cronică Despicable Me

27.08.2010 Articol Cronică Despicable Me Rareori se întâmplă ca reactivarea grăbită a unui succes recent, după formula "aceeaşi Mărie, cu altă pălărie", să reuşească atât de bine ca în cazul de faţă. Fascinaţi pe bună dreptate de fermecătorul "Up" de anul trecut al casei Disney, ce-au făcut băieţii de la Illumination Entertainmnt? "Hai şi noi!" şi-au zis... şi făcut! Scenariul scris de Ken Daurio şi Cinco Paul, după un subiect al animatorului Sergio Pablos, se calchiază aproape perfect pe scriptul lui Bob Peterson şi al lui Pete Docter, după un subiect pritocit de ei împreună cu Thomas McCarthy. Universul uman e acelaşi, setupul este similar, protagonistul parcurge un arc aproape identic. Mai departe, nici regia semnată de Pierre Coffin şi Chris Renaud nu diferă prin nimic eseţial de cea a lui Docter şi Peterson. Despre concepţia... citeşte
  • The Karate Kid - Rocky cu copii

19.08.2010 Articol The Karate Kid - Rocky cu copii Primele trei sferturi de oră (din cele o sută patruzeci de minute ale filmului) sunt groaznice - liniare, trenante, plicticoase, sută la sută previzibile. Încercaţi totuşi să le suportaţi, fiindcă după aia urmează aproape un film întreg cu destule calităţi ca să merite - indiferent dacă-l raportăm sau nu la originalul din 1984. Şi pentru că orice film trebuie în primul rând să se susţină (sau să eşueze) pe cont propriu, prefer să-l analizez ca atare - mai ales că nu e decât un remake egal cu sine însuşi, fără a avea la bază cine ştie de capodoperă care să impună. Povestirea iniţială a lui Robert Mark Kamen e reşapată de debutantul Christopher Murphey (a mai scris doar story-ul de pornire al filmului "The Unsaid", din 2001 - şi atât!) la proporţiile unui scenariu ale cărui calităţi şi defe... citeşte
  • Cronică: Eroi de sacrificiu

11.08.2010 Articol Cronică: Eroi de sacrificiu Sylvester Stallone a găsit pe undeva un buton de teleportare spre mai toate plăcerile vinovate ale copilăriei. Nu e mare lucru de ţinut minte o dată ce The Expendables/Eroi de sacrificiu îşi consumă bugetul de explozii (atenţie, NU de efecte speciale!), dar fără doar şi poate muşchii lui Stallone, Statham şi Li se încordează cu mai multă onestitate decât alaiul de action-uri cu ştaif de la Hollywood.Sunt momente în The Expendables care te reîmpachetează (cu un bobârnac) în puştiul de odinioară, pentru al cărui firav discernământ de la frumoasa vârstă de zece ani Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone şi Bruce Willis erau garanţi ai unei distracţii totale. Faptul că cei trei se reunesc într-una din scenele noului action, fie şi măcar pentru un singur minut, este un mare plus pentru aceas... citeşte
  • Cronică: Salt

05.08.2010 Articol Cronică: Salt Gândeşte-te la seriile Bond şi Bourne şi apoi la Angelina Jolie. Salt este tot ce-au făcut Matt Damon şi Daniel Craig în ultimii ani, doar că la modul extrem de feminin al Angelinei. De fapt, dacă n-ar fi Jolie, nu s-ar mai povesti. Cam aşa poţi descrie în câteva cuvinte action-ul cu spioni Salt, a cărui unică raţiune de a fi pare uneori aceea de a dovedi că "Angelina poate". Un film de vară, cu multă acţiune şi o eroină mai mult decât atractivă, cele 100 de minute ale lui Salt şi ceva popcorn te pot face să uiţi de o săptămână grea (şi călduroasă) la muncă.Angelina Jolie este Evelyn Salt, o agentă CIA care trebuie să interogheze, cu întreaga ei echipă ascultând din spatele oglinzii, un dezertor rus. Doar că acesta o identifică pe agentă drept o "cârtiţă" plantată de KGB, cârtiţă ce ar tre... citeşte
  • Cronică: Inception

28.07.2010 Articol Cronică: Inception Să nu te mire dacă la anul Inception câştigă mai toate Oscarurile tehnice şi primeşte şi nominalizări pentru Cel mai bun film sau Cea mai bună regie. Timp de două ore şi jumătate Christopher Nolan pune în scenă un vis spectaculos, formidabil din punct de vedere tehnic. Dacă te întrebai cât de meritate sunt sutele de cronici elogioase primite de film în întreaga lume, ei bine, sunt foarte meritate. Dar, din păcate, Inception este impresionant doar din punct de vedere cerebral: complicata lume imaginată de Christopher Nolan îţi ia ochii şi mintea, dar nu-ţi câştigă nici măcar o secundă inima.Complex eşafodaj de relaţii şi detalii, Inception (adică "inserţia" şi nu "începutul", aşa cum a preferat distribuitorul român să traducă titlul) profită de cunoştinţele unei armate de scenografi şi spec... citeşte
  • Cronică The Sorcerer's Apprentice

26.07.2010 Articol Cronică The Sorcerer's Apprentice Sfârşitul lunii iulie ne aduce de la producătorul filmelor Prinţul Persiei: Nisipurile timpului şi a seriilor Piraţii din Caraibe, plus Comoara Naţională - fantasy-ul plin de aventură The Sorcerer's Apprentice, cu Nicolas Cage, Alfred Molina, Monica Bellucci şi alternativa mai fresh a lui Scarlett Johansson, Teresa Palmer. Premisa este una foarte ofertantă - Merlin ((James A. Stephens) îi cere cu limbă de moarte ucenicului său, Balthazar Blake (Nicolas Cage), să-l caute pe încă nenăscutul prim Merlinian, singurul capabil să o anihileze pe vrăjitoarea Morgana (Alice Krige), ce doreşte să dezlănţuie o armata de morţi vii pentru a distruge lumea. Înfrângerea lui Merlin de către Morgana, dar şi închiderea ei într-o Matrioska de către Balthazar Blake şi vrăjitoarea Veronica (Monica Bellucci... citeşte
Articole 1301 - 1320 din 1585