Gândeşte-te la seriile Bond şi Bourne şi apoi la Angelina Jolie. Salt este tot ce-au făcut Matt Damon şi Daniel Craig în ultimii ani, doar că la modul extrem de feminin al Angelinei. De fapt, dacă n-ar fi Jolie, nu s-ar mai povesti. Cam aşa poţi descrie în câteva cuvinte action-ul cu spioni Salt, a cărui unică raţiune de a fi pare uneori aceea de a dovedi că "Angelina poate". Un film de vară, cu multă acţiune şi o eroină mai mult decât atractivă, cele 100 de minute ale lui Salt şi ceva popcorn te pot face să uiţi de o săptămână grea (şi călduroasă) la muncă.
Angelina Jolie este Evelyn Salt, o agentă CIA care trebuie să interogheze, cu întreaga ei echipă ascultând din spatele oglinzii, un dezertor rus. Doar că acesta o identifică pe agentă drept o "cârtiţă" plantată de KGB, cârtiţă ce ar trebui să iasă la iveală pentru a-l ucide pe preşedintele rus, aflat în vizită la Washington. Conştientă că agenţia trebuie să verifice acuzaţiile, Salt evadează (primul din twist-urile greu înghiţibile ale filmului) în stil McGuyver din sediul CIA şi face tot posibilul pentru a-şi dovedi nevinovăţia. Sau pentru a-şi duce misiunea la bun sfârşit.
Lasă realismul acasă când te duci la Salt, pentru că regizorul Philip Noyce şi scenaristul Kurt Wimmer au făcut acelaşi lucru când s-au apucat de treabă. Pe scurt, nimic nu-i peste puterile agentei CIA, care reuşeşte să înoate cu cătuşele puse la mâini, să sară de pe autostrăzi suspendate, să se caţăre mai ceva ca Spider-Man pe pereţii clădirilor, să facă bombe din produse de curăţat şi-aşa mai departe, încălcând cu nonşalanţă cele mai elementare legi ale fizicii. Una din fazele preferate? Cea în care Salt "conduce" o maşină electrocutându-i furibundă şoferul. Bineînţeles, agenta e suficient de exactă ca să-şi nimicească astfel o întreagă armată de urmăritori, prin urmare e de văzut, nu de crezut.
Jolie este categoric atu-ul cel mai mare al filmului, iar Salt o protagonistă captivantă, un amestec de admirabilă eficienţă şi nerv întins la maxim. Deşi nu ştii niciodată ce şi de ce se întâmplă în spatele perucilor şi-al machiajelor over the top (dar asta e vina scenariului), actriţa este convingătoare şi expresivă şi când îşi urmăreşte ţinta ca o pasăre de pradă, dar şi când se dezlănţuie ca o fiară (o execuţie în stil "atârnat" ar trebui să nu ţi se şteargă prea repede de pe retină). Iar fizicul desăvârşit al actriţei este surprins de un număr apreciabil mai mare de prim-planuri decât într-un film cu spioni obişnuit...
Finalul ultra-neverosimil este doar o scuză pentru continuări, Salt având imense şanse să devină Bourne-ul feminin al Hollywood-ului, chiar dacă încasările sunt neaşteptat de mici pentru un muşchi încordat cu atâta forţă: în trei săptămâni de rulare, filmul n-a reuşit să-şi acopere bugetul generos de peste 130 de milioane de dolari, dar cu siguranţă o va face curând.
Cronică: Salt
de Ştefan Dobroiu în 5 Aug 2010Citeşte şi:
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Ménage-à-trois în filme. De la Jules et Jim, la Challengers
Challengers, nerecomandat sub 15 ani, se bazează foarte mult pe chimia dintre cei trei actori principali - Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru The Class, a murit. Avea 62 de ani
- Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later
- 5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
- Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
How to save the immortal - Magie și aventură pentru copii
How to Save The Immortal este o aventură animată veselă care ne poartă într-o lume unde magia și umorul se împletesc armonios. - Briganzii - sau de ce gustul popular nu e tot aia cu un serial bun
- Combat Wombat: Eroi de serviciu - Alegerea perfectă pentru o seară de film în familie
- Sting: păianjenul domestic cu poftă de viețuitoare
- Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Juan Pablo Raba
Sneakers
Red Corner
Jin-hee Ji
Ghostbusters
Adina Pintilie
Rebecca Ferguson
Cameron Boyce
A fost sau n-a fost?
The Ward
No Entry
The Ultimate Gift
Carlos Arreaza
Ghost Dog - The Way of the Samurai
Prey
Sweet Home Alabama
The Social Network
Cadillac Records
The Dilemma
Lego Friends: The Next Chapter
Kiele Sanchez
Naz Elmas
Winnetou und sein Freund Old Firehand
Sally Pressman
Pretty Little Liars
Dorian Gray
Rinko Kikuchi
Chaos Walking
The Lovely Bones
The Killer Elite
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Actori populari
- Angelina Jolie
- Emily Procter
- Jennifer Lawrence
- Emilia Clarke
- Keira Knightley
- Kate Winslet
- Născuţi azi
Trailere filme
- Presumed Innocent
- Shadow Land
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Senna
- Baby Reindeer
- If
- Mufasa: The Lion King
Filme populare
Premiere cinema
În curând la cinema
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Cats in the Museum
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Boy Kills World
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- Inside Out 2
- DogMan
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Bastarden
- A Quiet Place: Day One
Filme noi în SUA
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- The Exorcism
- Firebrand
- Kinds of Kindness
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- MaXXXine
- Mufasa: The Lion King
- Despicable Me 4
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
- They Listen
- Jessica Frost
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Cronică: Salt
Părerea ta
Spune-ţi părerea...cu mult salt and pepper
Nu degeaba foloseşte Syd Field filmele cu Bourne ca material didactic. Vestita trilogie este un exemplu concludent de blockbustere pă felie, aşa cum trebuie să fie (şi cum e unul dintr-o mie). Evident, Field le analizează din punct de vedere dramaturgic, ceea ce e cât se poate de firesc, din moment ce scenariul este coloana vertebrală a unui film - realitate pe care pot eluda numai atunci când eşti sau foarte mare (şi te cheamă Fellini), sau foarte mic (şi le debitezi studenţilor inepţii cum că scenariul e doar "o listă cu ce ai de filmat"). Este şi motivul pentru care "Salt" (al cărui final larg deschis promite un şir de sequels cât o zi de post - deşi, ce-i drept, proiectele încă nici nu s-au aşternut pe IMDb, semn că amicii nu-s tocmai convinşi că merită, şi aşteaptă şi ei pulsul boxofficial) a şi-a compromis din start şansa de a fi un nou... adică, o nouă Bourne. (Ipoteza de a fi "un nou" o abandonase când le-a venit ideea s-o ia pe Angelina, iar personajul iniţial, Edwin, s-a transformat în Evelyn.)
Toţi se-ndeasă să spună cum întorceau pe nerăsuflate paginile scenariului, şi nici nu e de mirare, căci e un thriller de super-acţiune cum rar ţi-e dat să vezi, scris meseriaş... şi gândit pe făraş. Te şi miri cum a fost în stare Kurt Wimmer (autor a încă unsprezece scenarii ajunse pe ecran, printre care "Sphere", "Equilibrum", "Street Kings" sau "Law Abiding Citizen"), să lase să-i treacă pe sub nas o temă atât de grasă - situaţia spionilor "în conservare" (implantaţi pe termen foarte lung în câte o ţară străină, pentru a-şi aştepta imprevizibila activare). Cum spunea Lorenzo di Bonaventura, producătorul filmului, "ideea că cineva poate minţi timp de decenii (...) sugerează un univers uman misterios şi fascinant". Iar Liev Schreiber, documentându-se pentru rolul pe care urma să-l interpreteze (deloc rău, oricum mai acătării decât în "X-Men Origins: Wolverine" sau "Scream"-uri; merită să ni-l amintim din "The Machurian Candidate", "The Painted Veil" sau "Love In the Time of Cholera"), a aflat despre asemenea agenţi sub acoperire care ajunseseră "să se confunde cu noile lor identităţi", devenind "confuzi în legătură cu apartenenţa lor", astfel încât a trebuit "să fie «resetaţi» după retragerea din misiune."
Pe de altă parte, în lumea spionajului şi a contrainformaţiilor americane circulă o legendă (de mulţi luată în serios) despre o anume "Ziua X", în care ar fi vorba ca ruşii să pună în aplicare un plan subversiv copt încă din adâncurile epocii sovietice, activându-şi sincronizat toţi agenţii în conservare spre a declanşa prăbuşirea S.U.A. - eventual, prin provocarea unui război nuclear în avalanşă, după modelul din "Dr. Strangelove". E de ajuns şi un sfert de creier ca să-ţi imaginezi rezultatul filmic al unei premise atât de generoase, dezvoltată cum se cuvine - şi să înţelegi de ce "Salt" o ratează atât de lamentabil.
S-o luăm de la interior spre exterior. Închipuiţi-vă ce interesantă ar fi fost aprofundarea stării de schizo-paranoia a eroinei, într-o asemenea situaţie - şi, în conjuncţie cu ea, ce-ar fi însemnat deplierea în evantai a unei asemenea "Zi X": un adevărat film-catastrofă al diversiunilor produse pe tot teritoriul naţional, ba chiar şi în străinătate, aparent scăpate de sub control, de fapt perfect coordonte, împingând America ireversibil pe panta unui dezastru cu reprecusiuni mondiale. Nu numai că ar fi rezultat într-un spectacol filmic extraordinar - dar, printr-o tratare inteligentă, ar fi putut şi să comunice un pachet întreg de sensuri majore ale vulnerabilităţilor societăţii contemporane, cu caracterul ei interconectat definitoriu (cum genial făcuse, acum aproape o jumătate de secol, capodopera kubrickiană citată mai sus - culmea, deşi folosea un arsenal de mijloace incomparabil mai limitate şi laconice; dar, de - asta înseamnă "less is more"...!). Ca să nu mai vorbim de conţinutul psihologic al dramei prin care trecea protagonista (cel puţin ea!)...
Nu veţi găsi în "Salt", din toate astea, aproape nimic - doar nişte abordări tangente la nivel de enunţ schematic, şi atât. Evelyne Salt e complet inumană (nu ca persoană, ceea ce ar fi putut să fie foarte bine, ci ca personaj, ceea ce e foarte rău - drept pentru care nici Angelina, săraca, nu prea are ce să facă pe partea actoriei, decât să împartă-n stânga şi-n dreapta pumni, picioare şi explozii, iar când are şi ea răgaz să răsufle puţin, cască ochii cât farfuriile şi cam atât). Nu e decât o invincibilă şi neverosimilă maşină de făcut prăpăd - care, culmea ridicolului, a comis o singură greşeală: s-a îndrăgostit de bărba-su (adică uite, frate, că tanti are totuşi şi sentimenturi!), şi de-aici toată dandanaua. În plus, ditamai Ziua X din planurile mârşavilor imperialisto-naţionalisto-kaghebişti-fesebişti-ruşi-forever atârnă fix de-un asasinat, care el singur ar trebui să dea drumul la robinetul cu haos. E drept că Salt nu e singura agentă conservată din plot - mai apare unul, şi să nu plângeţi dacă nu vă spun cine e, că oricum o să-l ghiciţi cam pe la jumătatea filmului, când vă va veni obligatoriu ideea că s-ar putea ca ăla bunu' să fie ăla rău' şi viceversa. Iar partea cea mai frumoasă e că întreaga aripă infiltrată a conspiraţiei, care-ar fi trebuit să împânzească şi Nordul, şi Sudul, şi Alaska, şi Honolulul, călare pe poziţii, gata de acţiune, constă în câţiva haidamaci ruznaci chitiţi într-o barjă ruginită de pe East River, unde stau şi-aşteaptă să vină cineva şi să-i extermine dintr-o suflare - ceea ce... Nu, nici acum nu vă spun, vă las s-o ghiciţi singuri şi pe-asta.
Toate motivaţiile sunt varză: tot episodul de la-nceput, cu Orlov (un Daniel Olbrychski de nerecunoscut, în sens rău: cameo voit percutant, în fond de un schematism scârbos, doar ca să ia şi el ceva verişori - că de, e greu cu criza...), e o autocomplicare imposibil de cretină, fără alt rol decât acela de a fabrica un demaraj misterios-împăienjenit; asemenea uciderea complet gratuită a soţului eroinei, numai ca s-o facă să zică-n sinea ei lăuntrică "pân-aici!" şi să sară-n barca ălor buni (aproape la propriu, că treaba se petrecea pe barja aia rablagită); şi multe altele - îmbârligături inutile, cu personaje care fac ce vrea muşchii lui Wimmer, numai ca să creăm complicaţii când nu ne ducea mintea la complexităţi.
Culmea, deşi gândit cu curu', scenariul nu e scris tocmai cu picioarele. Puerila şi complet neveridica poveste e aşezată bine în structura dramaturgică, paradigma funcţionează corect la nivel de tehnică a meseriei, iar prima treime a filmului chiar te ţine cu sufletul la gură. Abia pe la Mid-Point (atentatul din catedrală), începi să zici "hai-mai-dă-o-n-mă-sa...!" - după care tinzi tot mai mult chiar să-i bagi în mă-sa cu mânuţa-ţi proprie, că singura avalanşă care se produce nu e a diversiunilor şi a subversiunilor de neoprit, ci a ridicolului irezistibil. Că Wimmer a auzit şi el de lumea agenţilor la conservă, a infiltrărilor şi a jocurilor duble, e lăudabil; că a scris totul după ureche şi după mintea lui, fără o documentare cât de cât serioasă, e de mai mare ruşinica; sau, mai ştii, şi-o fi luat şi el nişte consilieri de la C.I.A. şi, vorba lui Traian Brad, "le-o dat banii şi iei s-or dus..."
Din fericire, cel care în mare parte drege coada la ibric e Phillip Noyce, un veritabil profesionist al genului (douăzeci şi şapte de filme în treizeci şi şapte de ani, inclusiv "Patriot Games", "Sliver", "Clear and Present Danger", "The Bone Collector", etc.), care ştie să mulgă la maximum chiar şi cel mai bovin storyline. Filmul e povestit alert şi sigur, cu ajutorul unor mizanscene realmente ingenioase, capabile să te fac să crezi, măcar pe moment, toate năstruşniciile, inclusiv interminabilele ţopăieli ale Angelinei Jolie de pe pod pe camion şi de-acolo pe autocisternă şi pe microbuz, pe lift, din elicopter în apă, din apă-n barjă, din barjă-n nu-ştiu-ce, şi să nu uităm nici Salt-urile-n zigzag din pervaz-în-pervaz, copiate după Sergiu Nicolaescu în "Un comisar acuză". E decupat bine, filmat meseriaş, montat alert, iar dacă inadvertenţele şi lipsurile de racord abundă, e numai fiindcă s-au grăbit, nu de altceva. Merită să citiţi lista de goofs de pe IMDb - eu mă rezum doar să punctez că pe tot parcursul filmului vedem iar vestitul clişeu al cafturilor cu câte patru agenţi super-antrenaţi cărora eroina le dă şuturi în glezne de ăia leşină pe loc şi leşinaţi rămân.
A, da - şi-n viaţa mea n-am văzut un Preşedinte S.U.A. şi un Preşedinte al Rusiei mai nesăraţi. Până şi Harrison Ford, în "Air Force One" era mai bun - ce-i drept, şi ăla fusese un action-thriller cum se cade, nu o varză călită-n taberele de instructaj ale K.G.B.-ului, căruia nu i s-a mai adăugat decât salt and pepper (că substanţă, nexam).
Şi să nu uităm nici gafele de traducere (ah, şi voiam să mă uit cine-a comis-o - Cîrcea, Puţiciu sau Ciubotaru...?), dintre care citez doar trei, da' bune:
"Bullshit" cic-ar însemna "rahat"; pe tot parcursul filmului.
"Gymnasium", cică "Şcoală cu gimnaziu"; deşi se vedea clar că era o sală de sport.
Pe tartorul coreean cică-l cheamă "Kim Jong al II-lea" (şi se aude clar cum actorul zice: "Kim Jong Il"!). A tradus mecanic de pe hârtii şi a crezut că "Il" e de fapt doi roman.
Pitbull (Mihnea Columbeanu)
5 august, 2010, h. 19:30-21:31
Bucureşti, România
nu Angelina face filmul CRONICARULE care n-ai tu nici o treaba, ea e doar cireasa de pe tort.