The Impossible - naturalist, visceral, emoţionant

de Gloria Sauciuc în 8 Ian 2013
The Impossible - naturalist, visceral, emoţionant

În 2004, a doua zi de Crăciun, Oceanul Indian s-a învolburat şi a înghiţit coastele Indoneziei, Thailandei, Sri Lankăi şi Indiei, în cel mai mare dezastru natural din istoria cunoscută. Uriaşele valuri mortale, de până la 30 de metri, care au acoperit satele şi staţiunile de pe coastă la intervale de 10 minute, au dus la moartea a peste 230.000 de persoane. Numai în Thailanda, 1480 de copii au rămas orfani în urma dezastrului. Filmul Paradisul spulberat nu documentează apocalipsa generală. Dar prezintă o poveste după unul dintre cazuri, cel al familiei spaniole Alvarez şi Maria Belon, aflate de Crăciun în Thailanda, la The Orchid Resort, alături de cei trei copii. Dublurile lor cinematografice sunt Naomi Watts şi Ewan McGregor în rolul părinţilor, iar Tom Holland, Oaklee Pendergast şi Simon Joslin îi joacă pe cei trei băieţi ai cuplului.

Dacă la acea dată televiziunile şi presa în general au fost în dilemă cu privire la barierele de care să nu treacă în corespondenţele lor de la faţa locului - este etic să arăţi pe post imagini cu trupurile neînsufleţite când printre telespectatori sunt şi cei care au pierdut membri în timpul tsunami-ului? Iei instantanee ale suferinţei atroce a celor care-şi plâng morţii, de la faţa locului? - regizorul Juan Antonio Bayona trece de aceste bariere şi face zoom pe chipurile schimonosite de durere, pe răni, filmează chiar expectorarea hemoragică a viscerelor.

Elemente de suferinţă explicită, tonul naturalist, visceral din prima parte ne-au dat senzaţia că urmărim un horror. Filmul e aproape insuportabil de urmărit (o spectatoare a ieşit de două ori din sală la proiecţie; la final am întrebat-o în drumul spre ieşire ce s-a întâmplat - spunea că a avut o senzaţie de leşin). Ceea ce nu au arătat televiziunile pentru a respecta normele eticii, arată Bayona, regizorul horror-ului de mare succes The Orphanage.

The Impossible mai conţine elemente ce ţin de formula horror-ului - Bayona filmează la început din larg spre ţărm, sugerând un pericol iminent, apoi face close-up-uri pe chipuri, nemaivorbind de secvenţa surprinsă în afişul de mai sus - pastişă a scenei antologice din finalul horror-ului The Descent - în care victima (aici Naomi Watts) iese victorioasă la lumină, cu mâna în sus.  Apoi construirea tensiunii - care creşte treptat; dar - cu toate astea (şi mai ales în pofida faptului că ştii cazul real) - valurile ucigaşe te iau prin surprindere. Bayona ştie să trezească în spectator tot felul de senzaţii. Simţi că te scufunzi odată cu personajele...

Coloana sonoră a lui  Fernando Velázquez - ce urmează patru teme principale: familia, căutarea, durerea sufletească şi moartea, după cum a declarat însuşi compozitorul - e impregnată de zgomote ce înfioară. Ca trivia, cei 40 de membri ai orchestrei care a înregistrat coloana sonoră au lăcrimat, emoţionaţi de melodie şi de povestea reală.

Faptele din Paradisul spulberat sunt prezentate într-o succesiune simplă şi crudă. Povestea a fost pusă pe hârtie de scenaristul lui The Orphanage, Sergio Sánchez, din relatările Mariei Belon. În ultima treime a filmului drama acestei familii e completată de poveştile emoţionante ale altora, drama particularizată începând să capete alte proporţii.

Atât Naomi Watts, cât şi Ewan McGregor, care joacă prima dată  un părinte, mi s-au părut la fel de buni în film, în condiţiile unor roluri extrem de solicitante - emoţional şi fizic.  Tom Holland, Lucas în film - băiatul cel mai mare al familiei (cel care se maturizează, parcursul lui fiind o adevărată călătorie iniţiatică) - debutează puternic pe marele ecran cu acest rol.

Trivia:

Bayona a insistat să filmeze în locurile unde familia Alvarez Belon a trăit tragedia, folosind ca figuranţi oameni care trăiseră aceleaşi experienţe. Unul dintre locurile de filmare esenţiale a fost The Orchid Resort, unde familia îşi petrecea vacanţa de Crăciun. Maria Belon s-a alăturat echipei de filmare, aceasta fiind prima ei vizită în Thailanda, după dezastrul din 2004.

Pentru a recrea tsunami-ul, echipa de producţie a lucrat cu şase companii de efecte speciale. A fost necesar un an pentru a recrea secvenţa impresionantă şi îngrozitoare, de numai zece minute, în care primul val uriaş acoperă întreaga coastă. Félix Bergés şi Pau Costa, ambii specialişti în efecte speciale cu foarte multe premii în palmares, au primit sarcina de a crea tsunami-ul. Pentru Bergés, unica opţiune era să folosească apă adevărată pentru că "apa creată digital nu era o opţiune viabilă, aşa cum am realizat foarte rapid". Decizia lor a provocat probleme serioase pentru realizatori. De exemplu, echipa a trebuit să mute zilnic 35 000 de galoane de apă, pentru a recrea violentele valuri. Echipa lui Bergés a făcut teste aprofundate pentru a crea o revărsare de ape cât mai feroce şi mai realistă, fără să înece totuşi actorii. Scenele în care familia este luată de apă şi mai ales cea în care Maria e literalmente înghiţită de val şi izbită ca o marionetă au fost filmate în Spania, în decurs de o lună şi jumătate. Procesul a fost descris de Bergés ca un adevărat "coşmar'.

Pentru directorul artistic premiat cu Oscar, Eugenio Caballero, peisajul de coşmar lăsat în urmă de tsunami s-a dovedit a fi cel mai mare obstacol. Eforturile lui Cabellero de a realiza cele mai realiste circumstanţe pentru echipa tehnică şi pentru actori au inclus recrearea unui peisaj complet devastat, pe o suprafaţă de opt ori mai mare decât un teren de fotbal. Cel mai dificil element s-a dovedit a fi un "simplu copac", adăpostul miraculos care îi salvează pe Maria şi pe Lucas. După ce am ales locul în care urma să construim platoul, am vrut să construim un şanţ în jur, ca să controlăm nivelul apei. Am realizat că era imposibil, aşa că am construit un baraj, să adăugăm pământ şi să ridicăm nivelul solului un pic. Acolo am realizat fundaţia pentru copacul Mariei, care măsura aproximativ 7 m. Am aranjat crengile în aşa fel încât să fie confortabile, ca actorii să poată urca pe ele, iar noi să putem spune povestea aşa cum ne doream", spune Caballero. Tot el a spus că, pentru atmosfera filmului, reacţia localnicilor figuranţi sau din echipa tehnică a fost esenţială, atunci când au văzut cum e recreat peisajul devastat de tsunami. De fapt, echipa a filmat chiar la spitalul în care Maria a fost tratată în primă fază, iar echipa lui Caballero a recreat şi acolo haosul care domnea după tsunami.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
AndreBlack pe 8 ianuarie 2013 16:40
L-am vazut si eu la cinema , pe langa faptul ca este o drama in toata regula , a reusit sa ma tina in suspans pe toata durata filmului . Este un film foarte bun .
cosmin742000 pe 9 ianuarie 2013 04:19
Unul din putinele filme din 2012 americane pe care mi-am propus sa il vad , 3 americane cu tot cu asta mai vreau sa vad din 2012..
alex_il_fenomeno pe 15 februarie 2013 17:42
Sigur nu il voi rata, avand in vedere cu cate pare sa vina in prim-plan.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells