Nu numai în plan artistic, dar şi ca persoană, Tora Vasilescu este acea combinaţie rară de sensibilitate şi vigoare destinată ascensiunii continue - şi, după ce aceasta a atins nivelul karmic hărăzit, stabilităţii. Genul delicateţei invulnerabile - sau, altfel spus, al vulnerabilităţii învingătoare - care ştie să supravieţuiască oricăror lovituri, fortificată, întărită, mereu mai puternică.
A făcut cunoştinţă cu scena la vârsta de cinci ani, când bunica ei a dus-o la o şcoală din Tulcea, oraşul unde se născuse - în 22 martie, 1951 - să recite o poezie. Era crescută mai mult de bunici, mama ei fiind nevoită să lucreze la oraş, ca s-o poată întreţine. "Îmi vine să lăcrimez când îmi aduc aminte de o secvenţă - un copil care plângea la colţul casei. Şi atunci mi se pare că am avut o copilărie tristă, dar locul acela aproape uitat de lume, lângă lacul Razal, este reperul meu de puritate", relatează Tora. Erau primele traume care, nereuşind s-o ucidă (nici măcar sufleteşte) au făcut-o puternică - aşa cum spune Nietzsche.
O altă lovitură cu efect similar a suferit-o în anul întâi de facultate, când în urma unei legături sentimentale de tinereţe a fost nevoită să treacă prin cumplita experienţă a unui avort (ilegal, desigur, căci era anul 1973), provocat de o moaşă, noaptea, fără anestezie - incident despre care povesteşte: "fredonam ca să nu mă audă nimeni ţipând, melodia mea şi a fostului meu iubit. A doua zi, la cinci, în tren şi cu hemoragie, m-am gândit că l-am avut pe Dumnezeu lângă mine."
Din fericire, anii de studenţie s-au desfăşurat sub stele faste, având-o ca mentor pe celebra Eugenia Popovici, o mare actriţă şi profesoară - care, nefiind tocmai o persoană de cultură, obişnuia să le dea studenţiilor explicaţiile pedagogice folosind mai mult figuri de stil din domeniul culinar...! Încă dinaintea absolvirii (1976), a avut marea şansă a debutului cu rolul principal al Mariei, din "Cursa" (1975) lui Mircea Daneliuc, care cu acel prilej i-a devenit şi soţ. Formând un trio cu greutate alături de Mircea Albulescu şi Constantin Diplan, Tora a susţinut tot filmul cu personajul său pe cât de simplu, pe atât de complex, îmbinând sensibilitatea subtilă şi frivolitatea discretă, până la deznodământul care-i relevă puterea de a supravieţui, călită de pe urma umilinţei îndurate - şi, de aici, rolurile s-au ţinut lanţ...
A fost veselă şi ingenuă în "Gloria nu cântă" (1977, Alexandru Bocăneţ), debusolată dar devotată în "Avaria" (1978, ŞŞtefan Traian Roman), blazată şi dură în "Cine mă strigă" (1979, Letiţia Popa), lucidă şi intransigentă în "Casa dintre câmpuri" (1979, Alexandru Tatos) - până la următorul rol de mare răsunet, girat tot de soţul ei din acea perioadă...
Ani Covete, din "Proba de microfon" (1980, Mircea Daneliuc), rămâne unul dintre personajele antologice ale filmului românesc din toate timpurile. Pornind de la incorijibila blatistă din trenuri, Tora dezvăluie pas cu pas meandrele unei personalităţi instabile şi impulsive, pendulând printre senzualitate şi show-off, spirit profitor şi moralitate de fond, pentru a sfârşi ca nevastă gravidă şi resemnată a fostului "Delfinache" devenit şi el un muncitor oarecare la fabrica de becuri din Fieni - acea aplatizare definitivă pe care o sugerează figura de stil a lui Daneliuc cu liniile ecranului TV suprapuse peste cadrul final.
A fost excelentă (deşi nu m-a surprins cu nimic) şi ca Didina Mazu, din controversatul "De ce trag clopotele, Mitică" (1981, Lucian Pintilie) - fără să ajungă în faţa publicului, cum bine se ştie, până după Revoluţie, când filmul s-a putut difuza, în sfârşit - dar în acelaşi an, Mircea Daneliuc i-a mai oferit o şansă pe deplin fructificată, în îndrăzneaţa parabolă anti-ceauşistă "Croaziera", cu rolul unei gâsculiţe băgăreţe şi inocent-vulgare (inegalabil momentul când colegul de croazieră care "nu prea are toţi rinichii", jucat de însuşi Daneliuc, o pipăie seara pe coclauri, iar ea se văicăreşte: "Tu n-o să mă mai respeeeecţi!").
Tot Daneliuc a distribuit-o imediat după aceea în următorul lui film, "Glissando" - unde construia acea relaţie incendiară cu Ştefan Iordache. De-aici a pornit altă perioadă grea în viaţa Torei: era angajată la Teatrul "Lucia Sturdza Bulandra" şi, dat fiind binecunoscutul scandal iscat în jurul filmului, conducerea teatrului a început s-o persecute, respingându-i distribuirea şi chiar înlocuind-o în unele spectacole. Povesteam zilele trecute, în articolul dedicat lui Bujor Nedelcovici, despre acele câteva interviuri care au constituit debutul meu publicistic, în Almanahul Literar. Cel cu Tora n-a putut fi publicat - era mult prea dur, ea nefiind niciodată o conformistă sau o laşă. Mi-a vorbit pe larg despre mizeriile pe care i le făcea "haita lui Besoiu" (pe-atunci, director la Bulandra) - dar şi despre multe alte aspecte semnificative ale vieţii şi carierei sale (inclusiv faptul că, pentru ea, actoria înseamnă în primul şi-n primul rând Stanislavski). Cu acel prilej, am cunoscut-o pe femeia rezistentă şi neînduplecată care niciodată n-avea să se dezmintă - fără să ştiu că tocmai începuse o probă de viaţă şi mai dureroasă: despărţirea de soţul ei.
Tora Vasilescu şi Mircea Daneliuc erau două personalităţi puternice, două "pietre tari" - sau, conform altei vorbe din popor, "două săbii într-o teacă (niciodată nu se-mpacă)", iar în momentul când căsnicia lor a atins masa critică, lucrurile n-au decurs deloc lin. Între timp, Tora juca în "Pădurea de fagi" (1985, Cristina Nichituş) - unde, culmea, avea o secvenţă în care se certa, pentru patul în care aveau să doarmă, cu nimeni alta decât... Cecilia Bârboră, viitoarea doamnă Daneliuc (deşi acest lucru nu-l ştia nimeni, nici chiar persoanele implicate - cei doi urmând să se cunoască abia peste doi ani). Rănile cauzate de traumaticul divorţ încă erau în curs de cicatrizare când ne-am revăzut, la "Cuibul de viespi" (1986, Horea Popescu), unde o juca pe Colette Duduleanu (cuplu cu Marin Moraru): slăbise ca un "copil auschwitzian" (conform propriei ironii amare), şi era cu nervii în pioneze; ca asistent de regie, eu aveam mult de-a face cu actorii şi, la început, m-am temut că voi întâmpina probleme cu ea - dar imediat i-am descoperit nu numai profesionalismul fără greş (în pofida tuturor problemelor personale, lucra ireproşabil), ci şi inepuizabilele resurse de prietenie. Ne împrumutam la schimb cărţi şi conversam ore întregi despre ezoterism - reuşise să învingă şi noua şi greaua încercare prin credinţa că tocmai îşi încheiase un episod karmic. Mi-a mai mărturisit şi convingerea ei că era reîncarnarea Teodorei, Împărăteasa Bizanţului. Tot atunci, i-am arătat şi dactilograma vechiului interviu. După ce a citit-o (fumând nervoasă o ţigară), mi-a mărturisit că era mai bine să nu se publicase: depăşise acea perioadă, cu multe dintre afirmaţiile de atunci.
După alte şi alte roluri, a jucat-o pe Mirandolina, din "Şobolanii roşii" (1991, Florin Codre), primul film românesc privat. Era din nou un rol complex, de forţă şi profunde resurse dramatice, acoperind toată gama de la onestitatea impecabilă până la prostituarea dictată de nevoile supravieţuirii, de la amărăciunea strivitoare până la explozia disperată de la apogeul petrecerii tovărăşeşti. Premiera filmului mi-a dezvăluit şi o altă faţă a ei, foarte interesantă şi semnificativă, privind relaţia dintre dezinhibiţia actoricească şi decenţa umană. Distribuitorii puseseră în vitrina de la Scala, printre fotografiile de reclamă, şi o imagine a ei cu bustul gol, din film. Tora a cerut să fie scoasă imediat, explicând că în contextul filmului o asemenea apariţie semi-nud avea motivaţiile şi valenţele ei estetice, imposibil de regăsit într-o afişare separată pe stradă, care astfel nu făcea decât să cadă în exhibiţionismul cel mai vulgar. Datorită prezenţei ei de spirit, nu s-a ajuns la o asemenea impresie, iar creaţia i-a fost distinsă cu premiul pentru UCIN Cel mai bun rol secundar feminin - îmbogăţind astfel palmaresul din care mai făceau parte încă trei premii pentru interpretare, precum şi "Placheta de aur" pentru rolul din "Imposibila iubire" (1983, Constantin Vaeni - după "Intrusul" de Marin Preda), decernată la festivalul "Laceno D'Oro" de la Avellino.
Tocmai atinsese, prin generaţia de actori din care făcea parte, deplina maturitate artistică - şi, din nefericire, acest lucru a făcut-o să se confrunte cu perioada tulbure şi incertă a primului deceniu de film românesc din actualul mileniu tocmai când era capabilă să dea cel mai mult. Ar merita menţionat, deşi este de întindere redusă, personajul mamei din "Legături bolnăvicioase" (2006, Tudor Giurgiu), în special prin acea secvenţă densă şi dramatică a "mesei în familie", alături de Vali Popescu, Tudor Chirilă, Maria Popistaşu şi Ioana Barbu. În rest, actriţa e nevoită să supravieţuiască din roluri de rutină prin producţii comerciale - cineaştii aflaţi pe val părând să fi uitat potenţialul profesional şi artistic pe care şi l-a dovedit cu prisosinţă în perioada de tinereţe. Dar, aşa cum ne-a obişnuit dintotdeauna, nici această situaţie n-o îngenunchează. Găseşte în dragostea de plante şi de animale (pe care le creşte în casa ei ecologică de la Buftea, unde are şi trei lupi alsacieni), ca şi în propriul ei univers intelectual şi sufletesc, aceleaşi resurse inepuizabile de energie şi optimism.
Tora Vasilescu, reperul de puritate
de Mihnea Columbeanu în 23 Mar 2012
Taguri:
Tora Vasilescu, Mircea Daneliuc, Gloria nu cântă, Casa dintre câmpuri, Alexandru Tatos, Proba de microfon, De ce trag clopotele Mitică?, Lucian Pintilie, Glissando, Ştefan Iordache
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Chris Hemsworth, despre viitorul său ca actor în urma descoperirii că este purtător al genei bolii Alzheimer
„Aceasta nu este o condamnare la moarte” - Ménage-à-trois în filme. De la Jules et Jim, la Challengers
- Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru The Class, a murit. Avea 62 de ani
- Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later
- 5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
How to save the immortal - Magie și aventură pentru copii
How to Save The Immortal este o aventură animată veselă care ne poartă într-o lume unde magia și umorul se împletesc armonios. - Briganzii - sau de ce gustul popular nu e tot aia cu un serial bun
- Combat Wombat: Eroi de serviciu - Alegerea perfectă pentru o seară de film în familie
- Sting: păianjenul domestic cu poftă de viețuitoare
- Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Survivor
Agata Buzek
Black Mass
Liv Ullmann
Gorillas in the Mist
Flash of Genius
On Chesil Beach
The Private Lives of Pippa Lee
Ed Wood
9 Songs
Before Sunrise
Eragon
LOL
Elle
Imaginary Crimes
Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood
Eva Longoria
Ray Romano
Rodrigo Santoro
Commitment Hasan
King Arthur
C.R.B.L.
Menajerimi Ara
Hayley Atwell
Gary Busey
Rina Akiyama
The Flash
3 Holiday Tails
Ha Ji-Won
Wind River
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
În curând la cinema
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Cats in the Museum
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Boy Kills World
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- Inside Out 2
- DogMan
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Bastarden
- A Quiet Place: Day One
Filme noi în SUA
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- The Exorcism
- Firebrand
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- MaXXXine
- Despicable Me 4
- Mufasa: The Lion King
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Thunderbolts
- Trap
- Harold and the Purple Crayon
- Borderlands
- Alien: Romulus
- Jessica Frost
- Beetlejuice Beetlejuice
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Tora Vasilescu, reperul de puritate
Părerea ta
Spune-ţi părerea