Omul din spatele celui mai popular film românesc din 2011, Naşa, este un spaniol: Jesús del Cerro, unul dintre cei mai activi regizori de la noi. Tocmai a terminat flmările la Ho Ho Ho 2, sequelul celui mai bine vândut film din 2009 după Amintiri din Epoca de Aur 1, a turnat anul trecut S-a furat mireasa, o comedie cu Alexandra Cătălina Grama (Jojo) în rol principal, pregăteşte pentru filmări în luna martie lungmetrajul Mamaia, iar luni, 30 ianuarie, încheia turnajul la The Treehouse Song, un mediumetraj produs de Dragoş Bucur, Dorian Boguţă, Alexandru Papadopol, prin actoriedefilm.ro.
Jesús del Cerro, un narator mai degrabă sentimental (să ne amintim scena finală din Naşa, cu acea poză de familie din încheiere) compune expresiv cadrele, dând filmelor sale ritm şi trezindu-ne emoţii, chiar în lipsa unor scenarii mai puţin bune pe care trebuie să lucreze.
Iată în continuare interviul luat regizorului în pauza de la filmările The Treehouse Song.
Sunteţi regizorul celui mai popular film românesc din 2011, Naşa. Există o formulă pentru "blockbusterul" românesc? O veţi refolosi?
Cred că o formulă pentru blockbuster, aici sau oriunde altundeva, nu există. Am dorit să fac o comedie sinceră, pentru România, gândindu-mă la publicul de aici. Asta am încercat.
Ce poţi spune despre români şi despre modul în care gândesc? Pentru că am mai avut comedii în 2011, dar Naşa a fost cea mai de succes.
Există mai multe aspecte care fac un film să fie popular. De exemplu, am încercat două lucruri: să văd ce anume place românilor şi ce îi face să râdă, şi apoi cum trebuie să fie o comedie în general, independent că e în România sau în altă parte. Pentru că, desigur, aş minţi dacă aş pretinde că sunt român. Am avut actori buni de comedie, şi asta a fost important.
Dă-ne amănunte despre Ho Ho Ho 2, sequel-ul filmului din 2009.
Am reuşit să terminăm filmările, care au durat două luni. Au fost nişte filmări plăcute, dar şi dificile, pentru că am lucrat mult cu copii, în unele zile am avut până la 15-16 copii. Personajele principale sunt cei mici, iar actriţei din rolul principal a trebuit să-i dau suficient timp să se şi odihnească, pentru că la filmări aveam nevoie ca ea peste tot.
Spune-mi despre celelalte proiecte alte tale, despre S-a furat mireasa.
S-a finalizat, am filmat în vara lui 2011 şi acum finalizăm montajul de sunet, o să fie gata în vreo zece zile. Şi aici e tot o comedie.
Când va fi lansat în România?
Probabil la primăvară, dar cu siguranţă anul acesta.
De cât timp lucrezi în România, şi de ce ai ales ţara noastră?
Ca şi cu alte lucruri, e o coincidenţă. Poate că şi România m-a ales pe mine. Atunci când am făcut o versiune românească a unui serial spaniol, Cu un pas înainte, am venit practic pentru două săptămâni. Am continuat cu filmul Contra timp, şi aşa, în ultimii cinci ani, am tot lucrat aici. Am avut până atunci experienţă în Spania, unde am regizat filme de televiziune.
Ce ne poţi spune despre proiectele în derulare?
În martie-aprilie voi filma un alt proiect produs de Mediapro, e vorba de Mamaia, o comedie. Şi mai există un proiect internaţional pentru 2013.
Puteţi să ne spuneţi cine joacă în Mamaia?
Castingul e în derulare.
Care este subiectul?
E o comedie, dar mai mult în genul filmului independent. Filmul e produs de Mediapro, şi e despre o doamnă în vârstă care se luptă pentru casa ei: e un fel de Singur acasă, dintr-o perspectivă diferită, "mamaia" locuieşte într-o mansardă şi atunci când se pune problema demolării, îşi va apăra casa şi îi va convinge pe toţi să se oprească.
Ce gen de doamnă în vârstă veţi căuta pentru rol?
Trebuie să fie amuzantă, să joace foarte bine comedie, să fie foarte activă, să interpreteze practic rolul lui Macaulay Culkin din Home Alone, o doamnă deschisă să facă tot felul de lucruri în casă, tot timpul, şi în acelaşi timp o femeie modernă, pentru că acţiunea se întâmplă în 2012. Ea trebuie să-şi apere casa, şi să lupte.
Cum interpretezi lipsa comediilor din cinematograful românesc?
Cred că majoritatea regizorilor ţintesc festivalurile, şi într-adevăr au avut mare succes. Însă trebuie să ne gândim şi la cei care se duc la cinema să vadă un film şi vor pur şi simplu să se simtă bine. Există regizori pentru filme de artă, şi există regizori care trebuie să facă filme pentru consum. Un film comercial nu trebuie neapărat să fie un film prost. Şi eu merg la filme de artă, dar publicului trebuie să-i dăm şi ceea ce vrea să vadă.
Care e comedia dumneavoastră preferată?
Îmi plac toate comediile clasice, de exemplu Billy Wilder.
Dar dintre filmele româneşti?
Mi-a plăcut Pescuit sportiv al lui Sitaru. Şi Filantropica lui Nae Caranfil. Cu el am discutat înainte de filmările la Closer To the Moon, şi mi-am dat seama că se gândeşte la public, şi că îi plac comediile.
Ce regizori te-au inspirat, de-a lungul timpului?
Mi-au plăcut mult filmele internaţionale, mai ales cele americane ale lui Frank Capra. Dintre regizorii contemporani, îmi plac mai ales Spielberg şi Scorsese.
Cum te-au influenţat?
Desigur, m-au influenţat, dar nu aş putea spune că am luat ceva de la ei. De exemplu, îmi place Lars von Trier, dar nu aş putea face un film precum Lars von Trier cu toate că îmi plac filmele lui. Nu poţi face un film în stilul altui regizor, pentru că nu eşti sincer cu tine. Şi nici un actor nu ar putea juca un rol dintr-un alt film.
Părerea ta
Spune-ţi părereaplagiator :)))
De ce sa nu facem si noi un horror sau thriller inteligent,(gen Primal Fear,The Usual Suspects sau Phone Booth,fiindca nu cred ca au costat asa de mult filmele astea dar sunt al naibii de bune).Am vazut Aurora,dar ala este un fel de Crima si Pedeapsa de a lui Dostoevsky.
E strict parerea mea despre filmele astea care sunt deloc originale, dar apar totusi pe banda.Nu zic ca toti ar trebui sa ne uitam la filme artistice, greu de inteles.Da, intr-adevar uneori vrei sa te relaxezi urmarind un film usor.Dar chiar era nevoie de inca un esec cinematografic care sa o ia pe urmele filmului "Nasa" care nu a avut tocmai un succes ametitor?
Oameni buni uitat-va la o serie de filme mai vechi si la o serie de filme contemporane.O sa observati o mare diferenta intre cele doua cateogrii: ORIGINALITATEA...pe care nu prea mi se pare ca o mai intalnim atat de des acum.