Dramaticul Route Irish, din 9 decembrie la cinema

de Gloria Sauciuc în 9 Dec 2011
Dramaticul Route Irish, din 9 decembrie la cinema

Route Irish, selecţionat în competiţia oficială a Festivalului de Film de la Cannes în 2010, cu o regie semnată de Ken Loach, va avea premiera în cinematografele de la noi pe 9 decembrie.

Povestea, o dramă recomandată de Cinemagia, începe în Liverpool, anul 1976. Când avea 5 ani, Fergus (Mark Womack) l-a întâlnit pe Frankie, în prima zi de şcoală. De atunci, cei doi au fost nedespărţiţi. În adolescenţă, chiuleau de la şcoală şi beau cidru pe feribotul ce traversează râul Mersey şi visau să călătoreasă în jurul lumii. Fergus nici nu se gândea că visul său urma să devină realitate atunci când avea să devină un membru al forţelor speciale de elită ale Marii Britanii – SAS. După ce demisionează în septembrie 2004, Fergus îl convinge pe Frankie să intre în echipa sa de protecţie din Bagdad. 10.000 de lire pe lună, fără taxe. Ultima lor şansă să intre în acest război care devine din ce în ce mai comercializat. Împreună, cei doi îşi riscă vieţile într-un oraş cufundat în violenţă, teroare şi lăcomie, şi "spălat" de un miliard de dolari americani. Trei ani mai târziu, Frankie moare pe Route Irish, cel mai periculos traseu din lume.

Înapoi în Liverpool, măcinat de durere, Fergus respinge explicaţia oficială a morţii lui Frankie şi porneşte o investigaţie pe cont propriu pentru a elucida misterul morţii prietenului său cel mai bun. Numai Rachel, iubita lui Frankie, înţelege cât de adâncă e durerea lui Fergus, şi ce consecinţe letale poate avea furia lui. În timp ce Fergus încearcă să descopere ce i s-a întâmplat cu adevărat lui Frankie pe Route Irish, el şi Rachel se apropie treptat unul de celălalt. Pe măsură ce dezvăluie adevărul din spatele morţii lui Frankie, Fergus se luptă să îşi recâştige vechea identitate şi fericirea pe care a împărţit-o cu Frankie cu 20 de ani în urmă pe Mersey.

Paul Laverty, scenarist:

 „Cu toţii cunoaştem ritualul prin care trupul unui soldat mort este repatriat: muzică solemnă, steag naţional, escorte şi saluturi înregistrate în detaliu de mass-media naţională. Cuvinte de consolare curg din partea politicienilor şi a generalilor către rudele îndurerate, unele atât de tinere că au copii nou-născuţi în braţe. Lucrurile nu au stat aşa însă pentru Deely, sora lui Robert, un ex-Paratrooper care a fost ucis într-o ambuscadă în Irak. La înmormântarea lui nu a existat nicio fanfară şi niciun drapel, nu a venit niciun jurnalist şi nu s-a pus nicio întrebare. Moartea lui, din câte ştim, nu a fost menţionată pe nicio listă. Motivul este simplu: Robert nu mai era un Paratrooper, ci un contractant privat. Unii oameni îi numesc soldaţi privaţi, alţii le spun luptători corporatişti sau consultanţi pe probleme de securitate. Irakienii îi numesc mercenari. Afacerea războiului se privatizează treptat şi în mod deliberat în faţa ochilor noştri. Patrick Cockburn, un respectat analist politic în problema Irak-ului, a estimat că, în momentul de vârf al ocupaţiei, existau în jur de 160.000 de contractanţi străini în Irak, dintre care mulţi – probabil aproximativ 50.000 – erau personal de securitate înarmat până în dinţi. Fără ei, desfăşurarea războiului şi a ocupaţiei de după ar fi fost imposibile. Mulţumită lui Paul Bremer, directorul Autorităţii Provizorie a Coaliţiei, numit de SUA, fiecare dintre aceşti contractanţi a primit imunitate în faţa legii irakiene, concretizată în Decretul 17, care a fost impus noului Parlament irakian. (Decretul 17 a fost în vigoare din 2003 până la începutul anului 2009). Nimeni nu este interesat de numărul civililor irakieni ucişi sau răniţi de contractanţii privaţi, dar există o bază vastă de dovezi ce atestă faptul că au existat numeroase abuzuri. Masacrul Blackwater, în care au fost ucişi 17 civili în mijlocul Bagdadului, este incidentul cel mai renumit, dar au existat multe altele care nu au fost mediatizate. Un contractant mai vechi mi-a spus, dorind să-şi păstreze anonimatul, că a stat de vorbă cu un sud-african care i-a spus că a ucide un irakian era echivalent cu „a ucide un Kafir”. Alţi contractanţi de bună credinţă, mândri de profesionalismul lor, mi-au mărturisit dezgustul pe care îl simţeau pentru violenţa „cowboy-ilor”. Dacă un contractant era implicat într-un incident ce cauza neplăceri, era evacuat din ţară de către compania lor. La ordin.

În timp ce contractanţii de duzină se jucau cu vieţile oamenilor pe Route Irish, directorii executivi ai companiilor pentru care lucrau făceau avere. David Lesar, director general la Halliburton (un fost CEO al acestei companii fusese Dick Cheney), a câştigat aproape 43 milioane de dolari în 2004. Gene Ray, de la Titan, a luat peste 47 milioane de dolari între 2004 şi 2005. JP London, de la CACI, a încasat 22 milioane. Diavolul se ascunde întotdeauna în detalii. Contractanţii privaţi obişnuiau să încaseze de la armata americană până la 100 de dolari pentru un sac cu rufe de spălat. Într-un raport oficial datat ianuarie 2005, generalul pentru investigaţii speciale în scopul reconstrucţiei Irakului, Stuart Bowen, a dezvăluit că peste 9 miliarde de dolari dispăruseră din cauza fraudei şi a corupţiei, iar acest lucru s-a întâmplat numai în timpul unei perioade limitate în care a funcţionat Autoritatea Provizorie. Impunitate finaciară, de asemenea. După cum mi-a spus un contractant, „locul duhnea a bani”.

Nu e de mirare că soldaţi prost plătiţi şi reprezentanţi de elită ai Forţelor Speciale s-au alăturat într-un număr atât de mare acestor corporaţii militare private, văzând în asta şansa lor de a-şi „lua porţia” din război. Aceşti oameni se aleg cu mai mult decât bani de pe urma războiului. Acum suntem obişnuiţi să vedem imagini cu măceluri şi masacre de „acolo”. Ne-am obişnuit să citim poveşti despre miliarde de dispăruţi, lăcomie corporatistă, abuz, tortură şi închisori secrete. Estimarea realizată de „The Lancet”, în care se înregistrează cifra de 654.000 morţi până în iunie 2006, aproape că depăşeşete capacitatea de înţelegere a minţii umane. Acum, totul pare la o distanţă confortabilă în timp şi spaţiu. Ne-a ajuns oboseala în ceea ce priveşte Irakul, aşa se spune. Însă ce e „acolo” se întoarce acum acasă. Irakul se află în mâinile „băieţilor noştri”.

Am fost îngrozit să aflu de la instituţia filantropică Combat Stress, care se ocupă de foştii soldaţi care suferă de Sindromul de Stres Posttraumatic (SSP) că durează, în medie, aproximativ 17 ani până ca acest sindrom să se manifeste. Soldaţii se pregătesc pentru o undă de şoc majoră în anii ce vor urma. Norma, o asistentă blândă, pe punctul de a ieşi la pensie, care a petrecut ani de zile cu foşti soldaţi, a deschis calea către această poveste atunci când mi-a spus că „mulţi dintre aceşti bărbaţi poartă doliu pentru ceea ce fuseseră înainte”. Un fost soldat mi-a arătat un autoportret pe care şi-l pictase. „Vreau să fiu omul care am fost înainte.” Decretul 17 a fost revocat în Irak, dar spiritul său încă mai domină: duhoarea impunităţii, minciunile, dispreţul pentru dreptul internaţional, subminarea convenţiilor de la Geneva, închisorile secrete, torturile, crimele... sutele de mii de morţi. În timp ce mi-i închipui pe autorii intelectuali ale celor de mai sus – Bush, Blair, Rumsfeld şi cercurile lor – colectându-şi milioanele după cuvântările de gală pe care le ţin la dineuri şi stabilind relaţiile între organizaţiile pe care le conduc, nu mă pot abţine să nu mă gândesc la asistentele din Falujah care iau parte la naşteri ale unor copii cu două capete sau feţe deformate mulţumită bombelor chimice aruncate asupra acelui oraş. Cadoul nostru pentru viitor.”

Mark Womack, în rolul lui Fergus:

Ken Loach îţi cere să te documentezi intens. Te pune să te întâlneşti cu mulţi oameni care ar putea să semene cu personajul respectiv. Trebuie să porţi multe conversaţii care ar putea fi utile şi să citeşti multe despre lumea în care trăieşte personajul. Aşa că atunci când începi să filmezi, ai întâlnit deja contractanţi şi le-ai auzit poveştile şi poţi să începi să construieşti personajul de acolo. De asemenea, petreci foarte mult timp cu personajele cu care vei lucra şi ai şansa să te apropii de ele. Am fost într-o tabără militară cu John Bishop, care îl interpretează pe Frankie, şi cu Trevor, care îl joacă pe Nelson, aşa că am ajuns să îi cunosc destul de bine. Ne cunoşteam deja bine atunci când au început filmările. Am fost supărat în prima zi când am aflat că personajul lui John murise deja în film. M-am simţit aşa cum îmi imaginez că te-ai simţi dacă ai pierde un prieten apropiat. John a fost minunat pentru că a ştiut dintotdeauna şi nu mi-a zis. Fergus se află pe calea autodistrugerii, aşa cum se întâmplă cu cei mai mulţi soldaţi care suferă de stres posttraumatic pe care i-am întâlnit. Unul dintre ei mi-a spus că te duci în aramată şi ei te pun în funcţiune, dar nimeni nu se gândeşte să te şi scoată din funcţiune. Cum poţi să treci de la ceea ce ai văzut în Irak la a face cumpărături la Sainsbury împreună cu soţia şi copiii? Unii se pot acomoda, dar mulţi nu pot.

Andrea Lowe, în rolul lui Rachel

Văzusem majoritatea filmelor lui Ken şi m-am gândit, aşa cum fac probabil mulţi oameni, că sunt bazate pe improvizaţie. Dar nu e aşa, există un scenariu superb la baza lor. Improvizaţia apare în dezvoltarea personajului. Uneori cunoşti părţi ale scenariului pe care alţi actori nu le cunosc, dar nu pui întrebări şi nimeni nu îţi spune pentru că procesul e îndrăgit de toată lumea. Lucrul acesta face ca reaţiile tale să fie naturale şi menţine lucrurile proaspete şi spontane astfel încât tu, ca actor, să nu analizezi prea mult. Esenţa filmelor lui Ken este adevărul din oameni, iar acest film este despre oameni răniţi. Atunci când lucram la povestea secundară am stabilit că Rachel îl întâlnise mai întâi pe Fergus, că avusese un trecut mai sălbatic, că fusese implicată în muzică, călătorise foarte mult şi doar ce se hotărâse să devină antrenor personal. Făcea yoga şi îl întâlnise pe Fergus la sala de gimnastică. El are o latură întunecată și are schimbări bruşte de stări emoţionale, probabil că cei doi ar fi început o relaţie în trecut. Numai că ea se află într-un moment al vieţii în care îşi doreşte altceva, astfel că există o actraţie neîmplinită între cei doi. Fergus i-o prezintă lui Frankie, iar ea se îndrăgosteşte de el. După ce Frankie moare, Fergus trece printr-o perioadă întunecată şi nu o poate lăsa să îl salveze. Nu se pot salva unul pe celălalt, şi asta e tragic.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
xerses pe 11 decembrie 2011 10:03
Se pare ca este ceva interesant de vazut.Voi urmari.
alex_il_fenomeno pe 18 decembrie 2011 12:13
deja mi-a trezit interesul . sa vedem ce este de productie .

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells