Terry Rossio, jumatatea duo-ului de scenaristi ai celei de-a doua aventuri din seria Piratii din Caraibe

de Traducerea si adaptarea Alexandra M. Paun în 25 Aug 2006
Terry Rossio, jumatatea duo-ului de scenaristi ai celei de-a doua aventuri din seria Piratii din Caraibe
Ted Elliot si Terry Rossio au fost scenaristii primului film Piratii din Caraibe: Blestemul Perlei Negre si, la fel ca actorii Johnny Depp, Keira Knightley si Orlando Bloom, precum si multi alti membri ai echipei, au revenit pentru a lucra la sequel-ul Dead Man’s Chest. Continuand de unde am ramas data trecuta, blestemul Perlei Negre a fost ridicat, dar acum o si mai mare amenintare il paste pe Capitanul Jack si echipajul lui. Jack are o datorie de sange fata de Davy Jones (Bill Nighy), Stapanul adancurilor oceanului, care este capitanul corabiei-fantoma Olandezul Zburator. Pentru a scapa de o soarta teribila ce l-ar condamna la sclavie in viata de apoi, Jack porneste intr-o aventura in care va intalni canibali, monstrii marini dar si Marina Regala, in vreme ce Will si Elizabeth isi vor amana planurile de nunta pentru a-l insoti in calatorie. Rossio si Elliot care au mai lucrat la Aladdin, Shrek, National Treasure si The Mask of Zorro, sunt parintii acestei noi povesti incitante, a secventelor de actiune ingenioase si a dialogului inteligent. Deoarece Ted Elliot lucreaza inca la ultimele retusuri pentru scenariul celui de-al treilea film din serie, Terry Rossio a devenit purtatorul de cuvant al echipei creative.
 
Inainte de lansarea primului film Piratii din Caraibe, opinia general-valabila in Hollywood era ca nimeni nu vrea sa vada filme despre pirati. Ati anticipat cumva succesul pe care il va avea filmul?
Toate filmele par un dezastru atunci cand inca lucrezi la ele, chiar si cele care mai apoi devin mari succese de public. Dar atunci cand le faci nu vezi decat lipsurile, defectele, pentru ca acolo trebuie sa fii atent. La Piratii multi au fost impotriva noastra, mai ales pentru ca era un film cu pirati si era bazat pe un joc tematic din Disneyland. Noi stiam ca vom avea un film bun, dar va fi el primit ca un film bun?
 
Succesele nasc sequel-uri. Sunteti siguri ca Piratii merita nu unul, ci doua?
Da, cu siguranta. V-ati uitat ce de fani are primul film? Site-uri web, desene, literatura scrisa de fani, si forum-uri unde se discuta pe 200 de mesaje daca Norrigton trebuia sau nu sa nu-l creada pe Jack si sa-si aduca fortele afara, langa pesteri. Oamenii vor sa revina in universul Piratilor din Caraibe, si se pare ca este o lume amuzanta, in care se intampla lucruri ciudate unor oameni ciudati pe care ii intalnesti la tot pasul.
 
Publicul pare sa vrea acelasi lucru dar ceva diferit de fiecare data cand e vorba de sequel-uri. Ce ati ales sa faceti cu Dead Man’s Chest? Cum evolueaza personajele?
Este un mit al scenaristilor ca “personajele trebuie sa evolueze”. Am vorbit cu Johnny Depp despre asta si el a spus: “Bugs Bunny nu s-a schimbat niciodata, si i-a mers foarte bine.” Ceea ce poti sa faci este sa pui un personaj in situatii noi, si astfel sa afli mai multe despre el. Perspectiva publicului asupra personajului se schimba.
 
Atunci cum este Dead Man’s Chest diferit de Curse of the Black Pearl?
Toate filmele cu pirati au ca tema principala ambiguitatea morala. Primul film exploateaza intrebarea: „In circumstantele potivite, ai deveni pirat?” In al doilea film intrebarea este: „Acum ca ai devenit pirat, poti face fata consecintelor?” Bineinteles, daca vorbim pur si simplu de spectacol, al doilea film este ceva de genul: „Wow, ce caracatita uriasa!”
 
Capitanul Jack a fost personajul favorit din primul film, iar interpretarea lui Johnny Depp a primit cronici excelente. Depp a interpretat rolul asa cum era scris, sau a adus ceva neasteptat la personaj?
Pentru ca interpretarea lui Johnny sa functioneze, el avea nevoie de o poveste foarte buna, de secvente foarte bune, de replici excelente, de un regizor grozav, de ajutor din partea celorlalti actori, de costume foarte frumoase, si de machiaj pe masura... pe scurt, a fost un efort colectiv. Astfel ca Johnny a luat toate aceste elemente si le-a folosit magistral, ducand personajul dincolo de orice si-ar fi putut imagina cineva. Personajul era scris sa fie un pacalici, dar el l-a interpretat precum fumul, efemer si metamorf.
 
Interpretarea lui a influentat felul in care ati scris personajul Capatain Jack in sequel-uri?
La sequel-uri am decis sa ne abtinem de la infloriturile de limbaj, deoarece stiam deja ca Johnny va adauga propriile cuvinte pe parcurs.
 
La lansarea lui Curse of the Black Pearl Keira Knightley a spus in repetate randuri ca si-ar fi dorit sa aiba parte de si mai multa actiune. Ati tinut cont si de asta pentru Dead Man’s Chest?
Keira a spus ca vrea o sabie. La un moment dat, in noul film are doua sabii! De ce sa nu-i faci pe plac actritei principale?
 
Orlando Bloom nu se incheia niciodata la camasa in The Curse of the Black Pearl. Pe vremea aia nu existau nasturi? Ati rezolvat probelma asta in sequel?
Da, am rezolvat-o incercand sa-i scoatem cat mai mult din camasi si pe Johnny Depp si Jack Davenport pentru ca totul sa fie unitar.
 
In afara de Captain Jack ce personaje dintre pirati sunt cel mai placute de scris?
Pintel si Ragetti (cei doi prieteni nedespartiti, care se cearta mereu, unul dintre ei avand un ochi de lemn) sunt cei mai amuzanti de scris pentru ca nu sunt educati si le merge incet mintea, dar reusesc mereu sa faca totul pe dos, si mai au si momente de „idiotul savant” in care spun replici de geniu.
 
Cata documentare ati facut pentru primul film cu Piratii? Care este cel mai putin veridic cliseu cu piratii?
Am facut multa cercetare pentru ca este mult mai putin dureroasa fata de scrisul in sine. Cel mai putin veridic cliseu cu piratii trebuie sa fie mersul pe scandura, care era foarte rar, daca intr-adevar s-a intamplat vreodata asa ceva, dar este in toate filmele cu pirati din istorie, inclusiv in al nostru.
 
Din cercetarea ta, poti sa ne spui ceva despre piratii adevarati care este mai putin stiut de restul lumii?
Multi oameni probabil ca nu-si dau seama cat de brutali erau piratii adevarati si cat de inventivi erau cand venea vorba de metode de a ucide oameni. Cea mai oribila metoda despre care am aflat era taierea abdomenului unui om si fixarea in cuie a intestinelor de trunchiul unui copac. Apoi foloseau focul pentru a vedea cit de departe poate fugi cu intestinele pe afara, inainte de a muri. Scena asta nu a ajuns in film.
 
Crezi ca mai exista comori ale piratilor care pot fi cautate? Ai idee si pe unde ar fi?
Sigur ca da. Se pot gasi milioane de dolari la Multiplexuri, dupa ce faci un film decent cu pirati.
 
Primul film cu Piratii s-a facut remarcat prin uzanta inspirata si umoristica a limbajului de epoca si pretentios, cum a fost replica lui Barbossa “I am disinclined to acquiesce to your request.”/ „Nu am nici o intentie de a iti indeplini doleanta.” Mai aveti asa ceva si in Dead Man’s Chest?
Inca incerc sa-mi revin dupa o mare greseala care imi vine in minte de la primul film. Unul dintre personaje spune „okay”. Cuvantul asta vine din perioada Razboaielor Mondiale, cand era folosit pentru transmisiunile radio-telegrafice si este un anacronism.
 
Atunci care este cuvantul tau preferat din argoul „piratesc” si ce inseamna „avast”?
Eram pe o nava, incercand sa acostam. Capitanul a strigat la marinarii care manuiau funiile: „Luati tot ce puteti, nu lasati nimic inapoi!” Ideea era ca valurile impingeau nava catre tarm, paramele se slabeau, si marinarii puteau sa „ia” din lungime, iar apoi „nu lasati nimic inapoi”, adica doar asa puteau face nava sa acosteze. Dar fraza asta ne-a inspirat ca un motto grozav pentru pirati si pentru cum vroiau sa-si traiasca viata. „Avast” este pur si simplu un ordin de oprire.
 
Cu filme precum The Rock, Con Air si National Treasure Jerry Bruckheimer a dat definitia lui „blockbuster”. Este amuzant sa stii ca nu exista limite la secventele de actiune pe care le poti scrie pentru filme de genul asta?
Jerry este un maestru cand vine vorba sa puna la dispozitie fiecarui departament resursele necesare pentru a-si face treaba bine, iar asta este tot ce-si doreste oricine din industria cinematografica.
 
Este o provocare sa te ridici la inaltimea filmului anterior?
Fie ca e vorba de cascadorii, decoruri sau poveste, intotdeauna incerci sa faci ceva mai bun decat ce s-a facut pana acum.
 
Ai o secventa de actiune preferata din Dead Man’s Chest?
Este o lupta cu sabii pe o moara de apa. E o imagine amuzanta, dar jucata absolut genial, ca si cum totul ar fi posibil.
 
Va fi si un al treilea film Pirates of the Caribbean? E deja gata? Poti sa ne spui ceva despre el?
Pirates 3 s-a filmat in continuare in august. Compania East India Trading incearca sa puna capat Erei Piratilor, iar piratii incearca sa supravietuiasca: este ca atunci cand corporatiile au pus stapanire pe rock’n’roll iar rock’n’roll-ul a trecut la ofensiva.
 
Ce insula din Caraibe ai recomanda pentru o vacanta si esti cumva scutit de impozite daca scrii un film cu „Caraibe” in titlu?
Mergeti la St. Vincent si stati pe Insula Young daca vreti sa vedeti prin ce au trecut echipa si actorii acestui film. De acolo luati avionul pana la Insula Union, pentru a vedea marea Caraibelor de un albastru azuriu, asa cum ati visat. Ca sa fiti scutiti de taxe, scrieti o povestire bazata pe un interviu cu scenaristii de la Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest.
Taguri:  Terry Rossio

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Cronică

jinglebells