Articole The Constant Gardener

(2005)

Prietenie absolută

O poveste de dragoste si o dedicatie

Adus pe ecran prin contributia talentului imens al unor cineasti din intreaga lume, Prietenie Absoluta combina – asa cum numai filmul poate sa o faca – aventura, semnificatiile sociale si emotia.

Regizorul Fernando Meirelles arata ca: “Sansa de a aborda cumva industria farmaceutica a fost doar unul dintre cele trei aspecte care m-au determinat sa imi doresc sa regizez filmul Prietenie Absoluta. Un alt aspect a fost sansa – alegerea – de a filma in Kenya. Si totodata este o poveste de dragoste originala – un barbat se casatoreste cu o femeie mai tanara si se indragosteste cu adevarat de ea, motiv pentru care porneste sa o descopere abia dupa ce aceasta moare. Este o poveste frumoasa si destul de credibila.”

“Pentru mine este o poveste de dragoste retrospectiva”, concluzioneaza Ralph Fiennes, care interpreteaza rolul principal. “Exista doua parti cu importanta egala in acest film. Pe de o parte, este un thriller cu accente politice despre raul facut de corporatii si manipulare. Pe de alta parte, este despre relatia dintre Justin si Tessa Quayle. In calatoria sa, Justin urmareste sa descopere nu numai ceea ce investiga Tessa, ci face pe detectivul si in privinta relatiei lor. El redescopera si reformuleaza relatia sa cu sotia. Este o parte superba, pentru ca el porneste de la a fi un tip dragut si reticent si ajunge a fi cineva care se vede fortat sa se confrunte cu niste adevaruri dure despre lume. Sper ca publicul sa se regaseasca in el.”

Rachel Weisz, care asigura rolul central al activistei Tessa Abbott Quayle, adauga: “Povestea de dragoste se impleteste cu thrillerul politic – se presupun reciproc si totul se datoreaza inteligentei pe care o gasim atat in romanul lui John le Carré cat si in adaptarea lui Jeffrey Caine. Datorita iubirii pentru Tessa, Justin porneste intr-o calatorie in care atinge un nivel mai mare de autocunoastere, dar de asemenea el descopera un urias scandal politic. ”

“La o prima vedere, Justin pare foarte pasiv.”, spune Meirelles. “El este un gentelman britanic, un diplomat foarte politicos, care traieste dupa un anumit cod. El nu stie cu adevarat ce face Tess. Uneori i-ar placea sa se amestece si el, dar nu o face si nu pentru ca este slab, ci pentru ca are o intelegere cu ea si el traieste conform codului. Am vrea sa stim de ce Tessa era interesata de Justin. Ea are nevoie sa se agate de ceva, iar Justin o tine cu mintea intreaga; el este asa de retinut , in timp ce ea este asa de pasionata.”


“Justin este un gradinar impatimit”, remarca Fiennes. “Gradinarii au o pace a lor interioara, au o sensibilitate anume, urmarind ceva cum creste si preocupandu-se sa vada cum infloreste. Pentru mine acestea au fost aspecte cheie referitoare la Justin. De ce sa se casatoreasca cu o persoana atat de incapatanata si patimasa precum Tessa? Cred ca sunt atrasi unul de celalalt pentru ca intotdeauna contrariile se atrag.”
Scenaristul Jeffrey Caine remarca faptul ca “Ralph si Rachel m-au facut sa fiu total convins de pasiunea si tandretea din relatia Tessa-Justin.”


Personajul Tessa Quayle este unul real. John le Carré a dedicat romanul Prietenie Absoluta unei activiste inflacarate si neobosite, care se ocupa de actele de caritate, pe numele sau Yvette Pierpaoli. In dedicatia care apare pe ecran la sfarsitul filmului, el spune despre aceasta ca “a trait si a murit condamnand.”
In 1999, la varsta de 60 de ani, Yvete Pierpaoli a fost ucisa, impreuna cu doi lucratori si soferul lor, intr-un accident de masina in Albania. La vremea aceea, Yvette era reprezentanta a organizatiei Refugees International, ajutorarea celorlalti fiind parte din angajamentul ei de o viata. Ea si-a descoperit aceasta vocatie la varsta de 19 ani, cand si-a parasit tara natala, Franta, si a plecat la Phnom Penh. Aici l-a intalnit pe le Carré, la mijlocul anilor ’70. De la prima lor intalnire, Yvette s-a folosit de toate strategiile, fie ele tertipuri femeiesti, fie argumente spuse pe sleau, pentru a-l cuceri pe autor, dupa cum isi aminteste el:

Insa totul era pentru o cauza, iar aceasta cauza aveai sa afli curand ca era una pe care in nici un caz nu o puteai negocia. Avea o nevoie viscerala de a gasi hrana si bani pentru cei flamanzi, medicamente pentru cei bolnavi, adapost pentru cei lipsiti de asa ceva, acte pentru cei refugiati si, in general, in modul cel mai pragmatic si mai terestru reusea sa faca minuni…
Si desi conform varstei, ocupatiei, nationalitatii si originii, Tessa a mea era departe de Yvette, devotamentul ei fata de cei saraci din Africa, in special fata de femei, dispretul ei fata de protocol, hotararea ei neclintita si adeseori enervanta de a face cum vrea ea au fost inspirate de Yvette, din cate imi dau eu seama.
- “Statornica Muza” (“The Constant Muse”), The Observer, 25 februarie 2001
Sinopsis
jinglebells