Ingeniosul serial The Killing, acum pe AXN Crime

de Gloria Sauciuc în 17 Ian 2013
Ingeniosul serial The Killing, acum pe AXN Crime

Pe AXN Crime se difuzează sezonul I din serialul danez de succes The Killing/Forbrydelsen, în fiecare sâmbătă şi duminică, de la 23:20. Marţi aflam şi că versiunea americană a serialului, copie a originalului danez, se întoarce pe micul ecran cu cel de-al treilea sezon, din luna mai - cu aceeaşi Mireille Enos şi Joel Kinnaman în rolurile principale, după ce în luna iulie a anului trecut seria se anulase. Cele două informaţii vin simultan, într-o fericită coincidenţă, ceea ce ne convinge să acordăm astăzi un spaţiu mai mare subiectului, după ce la începutul săptămânii prezentam într-un articol toate noile sezoane care se lansează în 2013.

The Killing, serialul original, cel pe care îl puteţi urmări pe AXN Crime, este un thriller inovativ, cu 20 de episoade, produs în Danemarca. Serialul captivează publicul pe măsură ce piste ies la iveală concomitent cu anchetarea unei crime brutale, ce are ramificaţii în întreaga Copenhaga. Pe măsură ce ancheta se desfăşoară, Copenhaga îşi dezvăluie secretele şi luptele pentru putere.

Serialul începe cu scena în care şefa secţiei de investigaţii de la departamentul Omucideri se pregăteşte de ultima zi în post, înainte de a se muta într-o altă ţară şi de a începe un nou capitol în viaţă. Acesta este şi debutul serialului american. O familie obişnuită din zona Vesterbro îşi vede de existenţa ei zilnică, atunci când părinţii au parte de coşmarul suprem. Un politician duce o campanie electorală fructuoasă, dar lipsită de scrupule. Toţi vor lua parte la aceeaşi poveste, pe măsură ce poliţia investighează cazul unei crime şi porneşte pe urmele criminalului. De-a lungul a 20 de zile fierbinţi (chiar dacă plasate într-o ploioasă lună noiembrie), vieţile lor se vor schimba definitiv. Ploaia este un laitmotiv şi a serialului american, cu acţiunea plasată în Seattle.

Crima şi apoi vânătoarea după ucigaş vor lega oameni foarte diferiţi într-o singură poveste: pe măsură ce ancheta progresează, consecinţele sunt diverse şi cu efecte ample. De la secretele unor elevi de liceu la mediile închise ale imigranţilor şi la birocraţia din primărie, şi până la mai mulţi şi mai obscuri jucători dintr-o campanie electorală coruptă.

Daneza  Sofie Gråbøl, joacă rolul principal al şefului adjunct al poliţiei, Lars Mikkelsen e politicianului danez, în timp ce Bjarne Henriksen şi Ann Eleonora Jorgensen vor juca rolurile părinţilor. Echipa serialului danez câştiga premiul Emmy cu "Nikolaj and Julie", iar acum îşi joacă toate cărţile pe The Killing, un serial destul de diferit de orice altă producţie anterioară a radioteleviziunii daneze, dar şi în peisajul filmelor poliţiste din cinematografia internaţională.

Soren Sveistrup este principalul autor al serialului, Birger Larsen este regizorul şi autorul conceptului, iar Piv Bernth producătorul. Imaginea este semnată de către fotograful Eric Kress, în timp ce Niels Sejer a semnat scenografia, iar Frans Bak coloana sonoră.

Preşedintele AMC, postul pe care se va difuza cel de-al treilea sezon al versiunii americane a The Killing, Charlie Collier, recunoştea şi el originalitatea serialului. "The Killing a fost încă din prima zi o abordare originală a genului dramei poliţiste. Veena Sud (producătorul executiv - n.red.) şi restul echipei de creaţie au avut mult de lucru modelând personajele lui Linden şi al lui Holder, jucaţi de către magnifica Mireille Enos şi de Joel Kinnaman. Avem plăcerea de a ura 'Bun venit' următorului sezon".

Sarah Lund (jucată de  Sofie Gråbøl, în versiunea daneză şi de Mireille Enos în cea americană) pune meseria înaintea vieţii personale: e gata să se piardă în detalii precum însuşirile aparent lipsite de importanţă ale scenei unei crime, un cuvânt fie un simplu gest. Ea simte cum stau lucrurile înainte să le poată raţionaliza, însă le înregistrează în memorie sau pur şi simplu le cântăreşte. Le dă la o parte, însă revine asupra lor. Nu are nevoia să fie deschisă în faţa celorlalţi. Aceasta o face să-l neglijeze, mai mult sau mai puţin, pe fiul ei Mark. Nu numai pentru că e străină de lumea lui, ci pentru că ea însăşi se află adesea într-o cu totul altă lume, lucru pe care începe să-l simtă şi de care doreşte să scape. În serialul danez, Sarah are o relaţie cu Bengt Rosling, un psiholog criminalist suedez, dorind să se mute în apropiere de Stockholm împreună cu acesta şi cu fiul ei, Mark. Ar fi un pas potrivit. Bengt îi lasă libertate, ştie despre nevoia ei de a avea o zonă proprie de siguranţă din care încearcă totuşi să o facă să iasă: doar aşa va putea începe o viaţă în doi. Serialul american urmăreşte acelaşi fir narativ.

Ceea ce este particular şi face deosebit acest serial poliţist este că fiecare caz corespunde aproximativ unui sezon (până acum au fost necesare două sezoane pentru rezolvarea cazului Rosie Larsen), iar fiecare episod aduce noi indicii şi o nouă pistă, arătând - în mod cât se poate de realist - complicatele mendre care compun un caz. Fiecare episod din film corespunde aproximativ unei zile de cercetări penale. USA Today scrie despre The Killing că: ceea ce distinge serialul de altele este sentimentul constant de frică, atmosfera grea - impresia că ploaia stă să înceapă în orice clipă, şi personajele superb alcătuite. NY Times nota: "Dacă Sergio Leone a inventat spaghetti-westernul, încă nu s-a găsit un termen pentru remake-urile filmelor scandinave de succes. The Killing este unul dintre ele: adaptarea semnata AMC a unui popular serial de televiziune danez are calităţile unui thriller şi ale unui amestec de genuri. Este surprinzător cum un serial pentru publicul scandinav corespunde atât de bine violenţei din cinematograful american, mai ales că ţări precum Suedia, Norvegia sau Danemarca au o rată a criminalităţii care nu indică o asemenea înclinaţie".

Prin multe aspecte, The Killing este opusul serialelor TV americane de succes, precum Bones de la Fox sau Criminal Minds de la CBS, în centrul cărora sunt imagini şocante sau groteşti: noul serial ţine publicul în tensiune prin consecinţele unei crime, nu prin scena sângeroasă a acesteia: aparatul de filmat nu insistă pe imaginea cadavrului, ci pe furia protagoniştilor. Şi pe măsură ce ancheta progresează cu tenacitate, relaţiile între personaje se vor schimba, iar secrete îngropate vor ieşi la iveală spre intrigarea spectatorilor"...

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Razvan600 pe 17 ianuarie 2013 15:52
in sfarsit o veste buna pe ziua de azi.:)
AndreBlack pe 17 ianuarie 2013 16:02
Cu siguranta o sa ma uit .
alex_il_fenomeno pe 17 ianuarie 2013 16:51
Pentru pasionatii de seriale. Eu nu cred ca voi avea ocazia sa il urmaresc...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells