Articole Knowing

(2009)

Numere fatale

Despre producție

Un tată singur, care încearcă cu disperare să-și apere fiul, poate fi singurul om capabil să împiedice un dezastru global, în action-thrillerul captivant Numere Fatale. Din momentul în care au aflat ideea lui Ryne Douglas Pearson (Mercury Rising - "Nume de cod: Mercury") pentru scenariu, partenerii de producție Jason Blumenthal și Todd Black au știut că vor avea de spus o poveste de neuitat.

"Am petrecut opt ani lucrând la scenariu.", își amintește Blumenthal. "L-am cumpărat ca idee originală. Ryne a avut o idee, care a început cu o capsulă a timpului îngropată în anii '50 și dezgropată în prezent. Capsula conține o serie de preziceri care se adeveresc. Am știut imediat că avem ceva foarte special."

În ultimii cinci ani, partenerii au lucrat cu Alex Proyas, celebrul regizor al filmului /, Robot ("Eu, Robotul"), pentru a dezvolta această idee într-un film. "Pornind de la o idee, nu știi niciodată ce turnură o să ia scenariul.", spune Blumenthal. "Povestea s-a schimbat pe alocuri, dar tema a rămas aceeași. Ideea capsulei timpului și a prezicerilor a fost așa de interesantă și de unică, încât am știut că avem o bază pe care să construim. Astăzi ni se pare la fel de interesant ca și acum opt ani. Și a fost nemaipomenit s-o vedem prinzând viață."

Proyas a fost ales să regizeze Numere Fatale pentru stilul cinematografic unic pe care l-a dezvoltat încă din 1994, de la filmul The Crow ("Corbul"). "Știam că am găsit regizorul potrivit în persoana lui Alex.", spune Blumenthal. "Viziunea lui în privința acestui film a depășit orice asteptare la capitolul acesta. A venit cu un șir de idei științifice, spirituale și filosofice, care ne-au ajutat să punem scenariul cap la cap."

Pentru Blumenthal, evenimentele din viața reală din ultimii opt ani au provocat o schimbare în aspectele pe care le consideră esențiale pentru un film. Inițial, a fost interesat de ideea capsulei timpului: "Îmi amintesc că am auzit de ele pe când eram copil. Mi s-a părut ceva de domeniul științifico-fantastic atunci, iar când mi-am dat seama că era ceva ce avea să se deschidă la mulți ani după acea dată, am fost impresionat. Când stau și analizez idei pe care vreau să le dezvolt, caut lucruri cu care am o legătură emoțională, iar aceasta a fost potrivită.

Apoi, în timpul perioadei de dezvoltare, viața lui Blumenthal s-a schimbat dramatic. "Acum opt ani nu eram tată. Am doi copii acum. Și, în esență, filmul a devenit o poveste despre părinte și copil. Această problemă de familie, care este ideea centrală a filmului, a devenit foarte importantă pentru mine și pentru mulți oameni implicati in acest proiect."

"Numere Fatale este un thriller psihologic care te ține cu sufletul la gură, cu efecte speciale care te vor impresiona.", spune el. "Dar e mai mult decât atât. Acest film pune întrebarea supremă: până unde poți merge ca să-ți aperi copilul? Ești gata să faci sacrificiul suprem? Este o idee foarte profundă."

"Este un rollercoaster emoțional care te lasă să-i ghicești fiecare curbă. E o poveste despre care oamenii vor vrea să vorbească, pentru că ridică multe întrebări ce vor persista mult timp după ce vor pleca de la cinematograf. Din punctul meu de vedere, acestea sunt cele mai interesante povești."

Pentru Proyas, asta a însemnat să găsească un echilibru între acțiune și efectele vizuale ale unui thriller și călătoria emoțională a personajelor lui. "Pentru mine, fiecare film este important.", spune el. "I, Robot a fost un exercițiu tehnic foarte complex, dar fiecare film are nivelul lui de complexitate. Ce e nemaipomenit la Numere Fatale este faptul că el are la bază sentimente și interacțiune umană. Povestea este despre realitate. Nu-ți cerem să iti abandonezi neincrederea. Orice lucru pe care-l aducem aici se poate întâmpla."

Actorul Nicolas Cage, care interpretează rolul profesorului John Koestler, compară scenariul cu un simbol american. "Scenariul mi-a amintit de "Twilight Zone" a lui Rod Serling, și cu sentimentele puternice ale acelei emisiuni.", spune el. "Este un action-thriller SF, dar sunt și câteva momente foarte dramatice."

Rose Byrne, actrița care o interpretează pe Diana, este de acord că e greu să încadrezi Numere Fatale într-un singur gen, lucru pe care ea îl consideră o calitate a filmului și care reprezintă unul dintre aspectele puternice. "Povestea se dezvăluie într-un mod foarte inteligent, iar ideea capsulei timpului este fascinantă. Nu este doar un thriller pur sau un film de groază SF. E o combinație originala a tuturor acestor genuri."

"Este un film care poate face oamenii să se răzgândească.", spune Cage. "Oamenii se gândesc la sfârșitul lumii.", continuă el. "Avem puterea de a o face noi înșine. Întrebarea cheie este: ce faci cu aceasta responsabilitate?"

Filmele cu teme apocaliptice au mai multă rezonanță la public, pentru problemele de mediu cu care se confruntă lumea, spune Byrne. "Este dorința omului să vrea să înțeleagă cât mai multe despre existenta sa.", spune ea. "Oamenii au încercat să afle lucrul ăsta dintotdeauna. Și, fie că este vorba de maya, fie de musulmani, fie de hinduși, toată lumea are o teorie cu privire la ce se va întâmpla."

Cineaștii speră că Numere Fatale va fi tipul de film care va da naștere la discuții ce vor continua mult după ce publicul va părăsi sala de cinematograf. "Oamenii se duc la filme pentru a vedea ceva important, ceva distractiv, ceva special și pe care nu l-au mai văzut.", spune Blumenthal. "Și cred că noi asta le oferim."

"Cred că publicul vrea să fie provocat să tragă propriile concluzii.", adaugă el. "Acest film are un final definitiv, dar lasă multe aspecte deschise discuțiilor. Un film care se termină când intră genericul nu mi se pare la fel de important ca unul care te face să vorbești despre el când urci în mașină. Vreau ca oamenii să vorbească despre acest film și să se întrebe: Eu aș fi făcut asta? E o poveste despre care cred că lumea va vrea să vorbească. Și este genul de film pe care îmi doream să-l fac."

Despre distribuție Prezentare
jinglebells