Robert De Niro şi Sigourney Weaver, parapsihologi în Red Lights

de Cinemagia în 29 Nov 2012
Robert De Niro şi Sigourney Weaver, parapsihologi în Red Lights

Regizorul şi scenaristul Rodrigo Cortés explorează în Dincolo de întuneric, film cu premiera la noi pe 30 noiembrie, linia invizibilă dintre percepţie şi realitate, cu povestea unei echipe de oameni de ştiinţă sceptici care caută să dea în vileag trucurile care stau în spatele unor evenimente aparent inexplicabile.

Dincolo de întuneric este al treilea lungmetraj al lui Cortés, după ce în 2010 a entuziasmat lumea filmului cu thrillerul său neconvenţional Buried, care a avut un triumf neaşteptat la Festivalul de Film de la Sundance, urmând apoi să devină un imens succes la încasări. Profitând de acest succes, regizorul de origine spaniolă a început să lucreze imediat la Dincolo de întuneric, un proiect pe care îl începuse de ceva vreme.

"Am vrut să combin două concepte care pot părea contrare", spune Cortés. "E genul de film care are nucleu de thriller politic. M-au inspirat filme precum All the President’s Men, dar, în loc de jurnalişti, aici avem oameni de ştiinţă investigatori. Începe cu ideea că acestea sunt farse care trebuie expuse, apoi începe să exploreze mecanismele percepţiei creierului uman". Cortés a mai fost influenţat şi de ceea ce el numeşte "logica subterană" a romanelor scriitorului şi scenaristului Richard Matheson. Cunoscut mai ales pentru The Incredible Shrinking Man, What Dreams May Come şi I Am Legend, romane care au devenit filme artistice, Matheson este responsabil şi pentru legendarul episod din serialul The Twilight Zone, "Nightmare at 20,000 Feet".

"Unul din cele mai importante lucruri pe care am vrut să le captez a fost ideea că creierul uman nu este neapărat un instrument în care să ne punem toată încrederea. Vedem ceea ce vrem să vedem. Convingerile noastre sunt determinate de speranţele, nevoile, visele şi dorinţele noastre. Cu alte cuvinte, credem în ceea ce vrem noi să credem". Protagoniştii lui Cortés, Margaret Matheson, interpretată de Sigourney Weaver, şi Tom Buckley, interpretat de Cillian Murphy, sunt convinşi că lumea e plină de escroci care exploatează fricile şi speranţele celor creduli, urmărind doar notorietate personală şi câştiguri financiare. Cei doi sunt experţi în depistarea "luminilor roşii", folosite de impostori pentru a le semnala momentele în care asistentii le sufla din culise informaţii despre cei prezenţi la întrunirea "paranormală".

Cortés şi-a petrecut mai mult de un an şi jumătate pentru a studia fenomenele paranormale. “Am cercetat ambele tabere, şi punctele de vedere ale oamenilor de ştiinţă şi ale scepticilor, şi cele ale celor care cred şi ale parapsihologilor", spune realizatorul. "Am parcurs munţi de informaţie, poze şi materiale video. Am fost la şedinţe de spiritism şi am vorbit cu parapsihologi autointitulaţi sau cu unii care chiar aveau un dar, care folosesc termeni ştiinţifici pentru a-şi argumenta tehnicile. Ce am descoperit a fost că, într-un anumit sens, cele două tabere sunt similare: fiecare acceptă doar informaţiile care le confirmă ideile preconcepute, respingând orice altceva. Oamenii sunt înclinaţi să creadă doar ceea ce le convine. Construim în jurul convingerilor noastre".

Deşi filmul e o ficţiune, multe dintre personajele şi evenimentele din film sunt bazate pe documentaţia lui Cortés. "Personajul lui Silver, de exemplu, nu se bazează pe nici un parapsiholog anume. Am folosit lucruri pe care le-am aflat despre parapsihologi celebri, inclusiv Uri Geller, dar am studiat cu atenţie şi politicieni, vindecători sau predicatori. Am vrut ca filmul să aibă una spect foarte ştiinţific. Echipamentele high-tech folosite în film există şi în realitate".

Pentru castingul personajelor principale regizorul a plasat ştafeta foarte sus, distribuindu-i pe Sigourney Weaver în rolul tenacei cercetătoare Margaret Matheson şi pe Robert De Niro în rolul lui Simon Silver, parapsihologul-vedetă care se întoarce sub luminile rampei după trei decenii în exil. "În film există multe emoţii care nu sunt verbalizate", spune Cortés. "E nevoie de un actor pentru a comunica prin tăcere. Sigourney şi Robert au reacţionat imediat foarte intens la material. M-am întâlnit cu amândoi pe parcursul a două săptămâni şi ambii mi-au spus că îşi doreau să intre în acest proiect". Cortés mai spune că a creat personajul lui Matheson cu Sigourney Weaver în minte: "Personajul trebuia să fie foarte puternic, dar era clar că nu trebuia să fie bărbat. Ea are forţă şi un simţ al umorului foarte sarcastic, dar şi un fel de a fi foarte sexy. Îţi lasă senzaţia că poţi să ai încredere în ce-ţi spune femeia asta. În acelaşi timp, are ceva în neregulă în sufletul ei. Găseşti extrem de rar o actriţă care să întruchipeze toate aceste cerinţe, iar Sigourney a fost alegerea perfectă". "Am scris fiecare replică având-o pe ea în minte. A fost ca atunci când croieşti rochia perfectă pentru cineva. Aş fi avut o mare problemă dacă m-ar fi refuzat. Aş fi avut rochia perfectă care nu i s-ar fi potrivit nimănui".

De Niro şi-a împrumutat, de asemenea, charisma de superstar pentru personajul său, Silver. "Am ştiut de la început că cel care îl va interpreta pe Silver va trebui să fie un gigant; personajul este cel mai mare parapsiholog, dar, cum nu aveam timp în naraţiune să consolidez această însuşire, aveam nevoie de un actor cu o prezenţă puternică. De Niro a conferit personajului nişte nuanţe formidabile. Ca actor, nu e niciodată concentrat pe atingerea unui scop, ci urmăreşte să fie prezent, aşa că fiecare emoţie este absolut veridică. Lucrează cu calm şi atunci apare magia, iar tu trebuie să fii forte rapid ca s-o captezi".

Cortés l-a distribuit pe actorul irlandez Cillian Murphy în rolul lui Tom Buckley, protejatul lui Matheson. "La început, Tom este ca un cercetaş inocent", explică regizorul, "trăieşte confortabil în umbra lui Matheson, dar apoi personajul lui devine tot mai sumbru şi mai tulburător. Intrăm pe teritorii mult mai subiective şi mai abstracte. Cillian are o abordare intuitivă a interpretării şi stăpâneşte ambele faţete ale personajului". În a doua parte a călătoriei lui Buckley se află Sally Owen, studenta sa eminentă, interpretată de vedeta în devenire Elizabeth Olsen. Olsen şi-a lăsat amprenta la Hollywood cu o rapiditate remarcabilă, jucând în 2011 în trei filme apreciate - Martha Marcy Mae Marlene, Silent House şi Peace, Love and Misunderstanding. Dar aceste filme încă nu fuseseră lansate când Cortés i-a oferit rolul.

"Dincolo de întuneric este stilizat, dar plin de contraste vizuale şi emoţionale care fac ca tensiunea şi teroarea să crească gradual şi autentic". Stilul vizual subliniază deliberat ideea de dualitate care guvernează filmul, spune Cortés: "Este vorba de siguranţa şi nesiguranţă. Spectatorul va avea impresia că se află pe un terne solid, pentru ca apoi pământul să se deschidă brusc sub picioarele sale. Personajele sunt captive într-un labirint complex şi contradictoriu pe măsură ce descoperă adevărul interior, dar şi cel exterior".

Cortés spune că intenţia sa a fost să pună spectatorii în pielea personajelor, astfel încât să pună sub semnul întrebării tot ce văd: "Realizarea unui film constă, în mare parte, în gestionarea punctului de vedere, astfel încât să-I faci pe oameni să simtă şi să creadă ce vrei tu. "Realitatea nu contează, timpul nu contează. Poţi să extinzi timpul sau să-l scurtezi. Nu trebuie să fie real, trebuie doar să-ţi lase senzaţia că e real. Trebuie să creezi o realitate care lucrează în favoarea reprezentării ei pe marele ecran, ori aici regulile vieţii reale nu se mai aplică".

Pentru Cortés trucurile folosite de şarlatanii din film sunt metafora perfectă pentru realizarea unui film: "E vorba despre magicieni ai scenei care se joacă cu aceleaşi instrumente ca şi realizatorii de film. Creând realitatea unui film îi faci pe oameni să jure că au văzut lucruri pe care, de fapt, nu le-au văzut. Îi direcţionezi greşit tocmai pentru a-i lua apoi prin surprindere. Îi faci să se uite la mâna ta stângă ca să le poţi fura portofelul cu mâna dreaptă".

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 30 noiembrie 2012 10:19
arata foarte bine, atat prin poveste, cat si realizare. de abia astept sa il vad.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells