Pieta, de Kim Ki-duk, şi The Wholly Family, de Terry Gilliam, pe 20 noiembrie, în deschiderea BIEFF

de Cinemagia în 15 Nov 2012
Pieta, de Kim Ki-duk, şi The Wholly Family, de Terry Gilliam, pe 20 noiembrie, în deschiderea BIEFF

Gala de deschidere BIEFF aduce în premieră în România câştigătorul Leului de Aur de la Veneţia, Pieta, semnat de controversatului regizor coreean Ki-duk Kim şi va avea loc la Cinema Scala, marţi, 20 noiembrie. Filmul e precedat de The Wholly Family, cel mai nou scurtmetraj al lui Terry Gilliam câştigător al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj la Premiile Academiei Europene de Film. Cele doua proiecţii-eveniment sunt posibile datorită sprijinului acordat de Jameson, Ambasada Republicii Korea si Samsung si dau startul a şase zile de experimente cinematografice unice şi provocatoare.

Aclamat la scenă deschisă după premiera de la Veneţia, Pietade Kim Ki-duk este o relatare nuanţată despre vină, sacrificiu şi ispăşire. Filmul spune povestea unui bărbat care lucreză ca recuperator pentru o companie de împrumut financiar, ameninţându-i brutal pe cei creditati, pentru rambursare. Reunit pe neaşteptate cu mama sa, care il abandonase la naştere, cruzimea protagonistului "cedeaza" în fata afecţiunii materne şi acesta renunţa la slujbă. Totuşi, faptele sale violente nu rămân fără consecinţe: in mijlocul momentelor de apropiere si fericire cu mama, aceasta este răpită. Asemănând relaţia protagoniştilor cu Pietà, capodopera lui Michelangelo, filmul foloseşte imaginea Fecioarei Maria îmbrăţişând trupul mort al lui Iisus Hristos pentru a simboliza, după cum spune regizorul, "o îmbrăţişare a durerii şi suferinţei inerentă în toată istoria umană, reprezentând astfel înţelegerea şi împărtăşirea acelei dureri".

Pieta este o alegorie dură despre capitalismul dus la extrem şi modul în care acesta transformă relaţiile umane. Regizorul este citat ca spunând în conferinţa de presă de la Veneţia, că banul este al treilea personaj principal, alături de mamă şi fiu. Kim Ki-duk declara: "De la marile războaie şi până la crimele triviale de astăzi, cred că noi toţi suntem în aceeaşi măsură complici şi păcătoşi. În mod inevitabil într-o societate capitalistă, banul supune oamenii unor încercări şi este cauza majorităţii conflictelor. Ei scot la lumină egoismul şi lăcomia umană. Oamenii de astăzi sunt obsedaţi de fantezia că bunăstarea materială poate rezolva totul. În cele din urmă, vom sfârşi prin a deveni monedă de schimb unii pentru ceilalţi, zdrobindu-ne de asfalt".

Provocând concepţia generală despre moralitate, bine şi rău, în film nu exista "personaj negativ"şi "victimele" sale, ci se creează un lanţ al vinei împărtaşite. Kim Ki-duk lasa spectatorului sarcina dificilă de a decide dacă vreunul dintre personaje mai merită compasiune.

Unul dintre cei mai controversaţi regizori coreeni, Kim Ki-duk a fost de nenumarate ori apreciat la nivel internaţional pentru filme precum Spring, Summer, Autumn, Winter… and Spring (premiat la Locarno IFF 2003 ), 3-Iron (câştigator în 2004 al Leului de Argint şi premiului FIPRESCI la Veneţia) sau Samaritan Girl (Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor la Berlinale 2004).

Înainte de proiecţia Pieta, BIEFF prezintă publicului român cel mai recent scurtmetraj al lui Terry Gilliam, The Wholly Family, o comedie-aventură suprarealistă, câştigătoare al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj la Premiile Academiei Europene de Film. The Wholly Family este o fermecătoare călătorie onirică, felliniană prin percepţia sa asupra viselor şi realităţii ca o experienţă simultană. Un baieţel, Jake, este pedepsit de părinţi şi trimis la culcare fără să fi mâncat. Visând, Jake transpune evenimente reale ale zilei trecute (senzaţia de foame, păpuşile Pulcinella şi supărarea pe părinţii săi) în coşmarul său despre o cină înspăimântătoare. La rândul ei, realitatea din ziua următoare împrumută ceva din visele de peste noapte, filmul luand o întorsătură neaşteptată, în cheia suprearealista specifică lui Gilliam.

Apreciat la nivel internaţional pentru filme precum Brazil, The Fisher King (câştigător al premiului Leul de Argint la Veneţia în 1991), sau Fear and Loathing in Las Vegas, Terry Gilliam este unul dintre cei mai provocatori şi neconvenţionali regizori contemporani, devotat experimentului şi testarii convenţiilor. Filmele sale sunt de obicei fantezii care explorează tema identităţii, a sănătăţii mintale, a imaginaţiei şi a felului în care aceasta determina cine suntem.

Seara de deschidere dă tonul pentru seria de filme de excepţie si evenimente dedicate educatiei in domeniul filmului experimental. Pentru detalii complete despre filmele proiectate va invitam sa accesati website-ul festivalului: www.bieff.ro

Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 - 25 noiembrie, la Cinema Scala şi Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecţiile şi evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile. Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundaţia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Stage Expert, Kodak, Noumax, Abis Studio, Dacia, ALLTUR, Libraria Bastilia, Lente, Hotel Moxa, La Mama, Kraftmark.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 23 decembrie 2012 12:05
cred ca sunt filme de bun augur, pe care sper sa le urmaresc si eu.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells