Articole Changeling

(2008)

Provocarea

Despre productie

Dna Collins si-a spus povestea clar si raspicat, declarand inca de la bun inceput ca este convinsa ca baiatul nu este fiul ei disparut.
Femeia a fost supusa unei examinari epuizante de catre presedintele Schweitzer, care a asaltat-o cu o ploaie de intrebari in legatura cu ce s-a petrecut imediat inainte de a fi dusa la spitalul regional.
„ Mi s-a cerut sa ma prezint in fata capitanului Jones” a spus ea.
„In prezenta mai multor persoane, el mi-a spus: „Ce incerci sa faci, vrei sa ne prostesti in fata pe toti? Ai de gand sa nu-ti indeplinesti obligatiile de mama si sa lasi in sarcina statului sa-ti creasca fiul? Nu esti decat o nebuna.”

Los Angeles Times, 17 octombrie 1928
Despre audierea dnei Christine Collins la Comisia de Audieri a Politiei

Schimbul este o drama emotionanta si provocatoare despre povestea unei femei care lupta cu indarjire, incapatanare si mult curaj, si reuseste sa invinga politia corupta, deschizand o noua era a demnitatii si egalitatii omului in fata legii.

Los Angeles, martie 1928. Este o sambata frumoasa de primavara, intr-un cartier de suburbie, iar Christine Collins (ANGELINA JOLIE, distinsa cu premiul Oscar), o mama singura, trebuie sa plece la serviciu, unde lucreaza ca telefonista. isi ia la revedere senina de la copilul ei, Walter, in varsta de 9 ani si pleaca sa infrunte inca o zi obisnuita. Dar, cand se intoarce acasa, se confrunta cu cel mai teribil cosmar din viata unui parinte: fiul ei disparuse.

Incep cautarile epuizante, fara niciun rezultat, pentru ca Walter a disparut fara urma... Cinci luni mai tarziu, un copil- care ii este prezentat drept fiul ei- ii este adus acasa de politistii nerabdatori sa demonstreze opiniei publice cat de eficienti sunt, cat de devotati in slujba cetatenilor si cum rezolva ei cazurile. Ametita de iuresul de reporteri, politie, fotografi si tulburata de propriile emotii, Christine se lasa convinsa sa-si aduca baiatul strain acasa. in inima ei, stie ca face o greseala, ca acest copil nu este Walter.

Pe masura ce face presiuni asupra autoritatilor sa-i caute in continuare adevaratul fiu, Christine descopera ca o femeie in perioada Prohibitiei nu provoaca sistemul, nu ridica vocea si nici nu-si sustine cauzele.
Devine tinta ironiilor, oamenii incep sa o dispretuiasca si sa-i puna la indoiala sanatatea mintala, dar langa ea se afla, sa o sustina in cautarea fiului, pastorul comunitatii, rev Gustav Briegleb (John Malkovich).


Confruntata cu politia corupta si privita cu mare indoiala de opinia publica ahtiata dupa povesti cu happy end, Christine cauta cu disperare raspunsurile de care are nevoie. Treptat, lupta ei o transforma intr-o eroina a celor saraci, a vocilor slabe abuzate in mod sistematic de politia care a pus stapanire asupra orasului. Christine nu mai are de ales; trebuie sa mearga pana la capat, sa-si caute fiul... sau cei a caror misiune este protectia cetateanului o vor reduce la tacere pentru totdeauna.

Alaturi de Angelina Jolie si John Malkovich distributia ii reuneste pe JEFFREY DONOVAN (filmul de televiziune „Burn Notice”) in rolul capitanului J. J. Jones, seful departamentului investigatii juvenile al LAPD, MICHAEL KELLY (Broken English) alias detectiv Lester Ybarra, COLM FEORE (Chicago) in rolul sefului LAPD, James E. Davis, seful departamentului corupt, JASON BUTLER HARNER („John Adams”- film TV) in Gordon Northcott, un criminal in serie care ar putea detine indicii despre disparitia lui Walter si AMY RYAN („Gone Baby Gone” in rolul lui Carol Dexter, o fiinta nevinovata inchisa in spitalul de psihiatrie, care o ajuta pe Christine in timp ce e internata acolo.

In spatele camerei se afla o echipa de realizatori talentati, veterani in ce priveste colaborarea cu regizorul CLINT EASTWOOD, printre care regizorul de imagine TOM STERN (Million Dollar Baby, Flags For Our Fathers), scenograful JAMES J. MURAKAMI (Letters from Jima, Rails & Tails, costume designerul DEBORAH HOPPER (Million Dollar Baby). Piesa care sta la baza scenariului apartine lui J. MICHAEL STRACZYNSKI.

Schimbul ii are ca producatopri executivi pe TIM MOORE (Flags For Our Fathers, Letters from Iwo Jima) si JIM WHITAKER (American Gangster, Cinderella Man).

Mostenirea dragostei de mama
Christine Collins merita aducerea aminte


Pe parcursul inceputului de secol XX, istoria orasului Los Angeles e presarata din plin cu povesti de coruptie, musamalizari si crime, De la procesul de viol si crima asupra starletei Virginia Rappe in 1921 de catre Roscoe „Fatty” Arbuckle, pana la asasinarea lui The Black Dahlia in 1947, nenumarate scandaluri au zguduit orasul si au aruncat o umbra dubioasa asupra autoritatilor locale.

Printre ele, se afla si povestea unei femei modeste care, impotriva unor piedici insurmontabile- a luptat sa-si caute fiul disparut. Dupa aproape 80 de ani, un grup de realizatorii de marca de la Hollywood readuc in fata publicului povestea incredibila a Christinei Collins, o drama care se stingea in uitare daca n-ar fi fost descoperita de un jurnalist.

Prin subsolurile Primariei din Los Angeles, se afla arhivele inecate in praf, ce gazduiesc registre vechi de peste 100 de ani, iar printre ele, si inregistrarea audierii publice a dnei Christine Collins. Aceasta se refera la disparitia fiului ei de 9 ani, Walter, si la masinatiile politiei corupte in timpul investigatiilor asupra cazului.

Cu cativa ani in urma, scenaristul J. Michael Straczynski, fost jurnalist cu indelungata activitate la Los Angeles Times, The Herald Examiner si Time, a dat peste povestea unei femei din clasa muncitoare care a reusit sa demonteze un sistem corupt actionat de clasa politica. Iata cum a inceput povestea: Straczynski avea o sursa la primarie, care l-a sunat intr-o buna zi si i-a spus ca arhivele vechi sunt pe cale sa ajunga la incinerator si, daca doreste, poate sa le cerceteze in speranta ca va gasi ceva interesant. Se zice ca un reporter este pe atat de bun pe cat de bune ii sunt sursele. Straczynski stia ca merge pe o pista buna atunci cand a primit telefonul.

„Am grabit pasii spre Primarie, si am descoperit acolo ca aveau o transcriere a unei audieri in cazul Christine Collins. Am inceput sa citesc marturia femeii si mi-am spus „Nu se poate sa fie adevarat. Trebuie sa fie o greseala.” si totusi, asta a fost destul pentru mine sa ma agat de poveste, inainte ca dosarul sa ajunga pe foc.”

Los Angeles-ul anului 1928 era un oras condus despotic de primarul George E. Cryer si stapanit de seful politiei, James E. „Two Guns” Davis, care avea faima unui pistolar notoriu si se lasa fotografiat de obicei cu armele la vedere. Modul abuziv si discretionar cu care stapanirea isi trata cetatenii a fost dezvaluit la un moment dat de o femeie, al carei copil de 9 ani disparuse. Luni intregi de cercetari ale politiei n-au avut niciun rezultat, si ca sa scape de publicitatea negativa, oamenii legii nu au ezitat sa recurga la o inselatorie.

Dupa investigatii sterile, apare un baiat care se pretinde a fi Walter, descoperit prin DeKalb, Illinois, iar Christine, cu sufletul la gura, isi aduna putinii bani sa-i trimita copilului pentru biletul de intoarcere la autobuz. Politia raporteaza un caz rezolvat, publicul aplauda. Exista o singura problema: copilul care soseste in Los Angeles, nu e Walter. in ciuda faptului ca mama repeta declaratia potrivit careia copilul gasit nu este al ei, cazul este considerat rezolvat. Din transcrierea audierii sus-amintite, aflam ca seful departamentului-disparuti, capitanul J J Jones, i-a spus Christinei „Ia-l si incearca-l vreo doua saptamani.” Confuza si dezorientata, femeia accepta sa ia acasa copilul strain.

Trei saptamani mai tarziu, Collins il aduce pe „Walter” inapoi, insistand ca indiferent ce ar spune oricine, copilul nu este al ei. Capitanul Jones, cu aprobarea tacita a sefului sau, Davis, dispune internarea Christinei Collins intr-un spital de psihiatrie, in loc sa-si recunoasca greseala. Internarea a fost facuta in virtutea „Codului 12”, care are in vedere o persoana dificila sau inconvenienta, de obicei o femeie, ce este inchisa intr-un spital de psihiatrie sau puscarie, fara un mandat si fara ca acest act sa fie consecinta unui proces legal.

Ulterior, copilul care reaparuse ca „Walter” a recunoscut ca se numeste in realitate Arthur Hitchens, si are 12 ani; era doar un mic hoinar din Midwest care voia sa vina la Hollywood in speranta ca-si va intalni idolul, Tom Mix, actor in voga. Arthur se afla la o cafenea, cand unul dintre clienti a remarcat ca seamana bine cu copilul disparut, dat in ziar. Atunci smecherasului i-a venit ideea sa se dea drept Walter, pentru ca mama acestuia sa-i plateasca autobuzul pana la Los Angeles si sa-i asigure masa si casa.

Dar, Straczynski avea sa descopere, printre vechile hartoage din subsolul primariei, ceva inca si mai zguduitor: un caz paralel, cel al unui ucigas in serie de copii, Gordon Northcott, care initial a recunoscut si ulterior a negat ca l-ar fi ucis pe micul Walter Collins. Povestea infricosatoare a acestui monstru incepe astfel: in 1928, nepotul lui Gordon Northcott, Sanford Clark, de 15 ani, a condus un echipaj de politisti la ferma de pasari a unchiului sau, de langa Wineville, California, unde s-a facut o descoperire teribila. Politistii, condusi de det. Lester Ybarra (Michael Kelly) au descoperit ramasitele unor copii ucisi cu toporul si ingropati. Sanford a declarat sub juramant ca Walter a fost unul dintre acesti micvuti nefericiti, dar adevarul nu a fost elucidat nici pana azi.

Investigatii ulterioare au descoperit ca „ferma crimelor” era locul unde sfarsisera zeci de baieti care disparusera din regiune. S-a stabilit ca Gordon Northcott, de 24 de ani, in complicitate cu mama sa, Sarah Louise Northcott, au rapit, torturat, si ucis baieti pe teritoriul fermei lor. Criminalul in serie a fost condamnat si executat pentru patru crime, dar numarul victimelor era estimat ca mult mai mare. Pana in ziua in care a fost executat, Gordon Northcott a facut declaratii contradictorii cu privire la Walter Collins, si, criminal scelerat, s-a jucat astfel cu Christine Collins.

Scenaristul a mai gasit si date despre un preot presbiterian, Gustav A. Briegleb, care a sustinut-o pe Christine Collins in cautarile ei disperate. Briegleb a fost alaturi de ea si de avocatul ei, asigurandu-se ca povestea Christinei nu avea sa fie ingropata si dezvaluind prin intermediul unui radio show abuzurile comise asupra femeii internate cu forta intr-un balamuc.

Desi Christine Collins avea sa se stinga din viata in 1935, sapte ani mai tarziu de la disparitia copilului pe care nu l-a mai regasit niciodata, Straczynski a simtit ca zbuciumul ei de mama, cautarile ei si lupta pana la capat sa afle ce s-a intamplat cu adevarat cu fiul ei, sunt miezul acestei povesti, si ca are obligatia sa o faca cunoscuta. „Intentia mea a fost simpla: sa aduc un omagiu Christinei Collins. Sa spun povestea ei adevarata.” Afirma scenaristul.

Dupa ce scenariul a fost gata, Straczynski a inceput sa caute realizatorii care sa puna pe pelicula povestea acestei pioniere in apararea drepturilor victimelor. Avea sa-i gaseasca pe Clint Eastwood, Imagine Entertainment si Angelina Jolie. A fost o clipa de mandrie pentru Straczynski, ex-jurnalistul care mai scrisese cateva scenarii SF pentru televiziune, dat fiind ca L’Echange avea sa fie primul lui film pentru marele ecran

Eastwood a mai lucrat cu Malkovich in „In the Line of Fire” si era nerabdator sa mai colaboreze cu el. „imi place de multa vreme cum joaca” spune regizorul. „Am considerat ca va fi o alegere fericita pentru rolul reverendului. John aduce un pic de straniu la masa, e un cameleon”
Malkovich a fost curios sa ia parte la aceasta cruciada pentru dreptate. „Este un exemplu timpuriu a modului de presiune care poate fi facut de media. Briegleb are propriul radio-show, se adreseaza oamenilor prin intermediul predicilor la radio. Chiar a reusit sa aduca in atentia publicului practicile socante ale LAPD”
Despre distributie si realizatori
jinglebells