Articole California Dreamin' (nesfârșit)

(2007)

California Dreamin' (nesfârșit)

Despre Cristian Nemescu

"Sunt fericit ca echipa m-a suportat, ca au avut toleranta fata de un regizor debutant - toata lumea lucrase inainte la proiecte importante si toti aveau experienta, toti stiau ce aveau de facut. Le multumesc ca m-au tolerat asa "verde", cum m-a numit un producator inainte sa inceapa filmarile", asa rezuma Cristian Nemescu munca la acest film.

Cu cateva zile inainte sa inceapa filmarile pentru California Dreamin’ (nesfarsit), Cristi s-a intors de la Festivalul de Film de la Cannes unde participase cu mediu-metrajul Marilena de la P7.Acolo l-a intalnit pentru prima oara si actorul Ion Sapdaru: "Mai vorbisem cu el la telefon, insa intalnirea noastra s-a produs la Cannes. Asteptarile mele au fost date peste cap, am vazut un pusti emotiv si preocupat, pentru care Cannes-ul parea o corvoada, era clar ca toate gandurile ii erau indreptate spre California Dreamin’ (nesfarsit) care urma sa inceapa in cateva zile", isi aminteste el.

24 august 2006 – o zi care a inceput normal si s-a incheiat tragic. Taxiul cu care Cristi Nemescu si sunetistul sau, Andrei Toncu se indreptau catre laboratorul de montaj, a intrat in coliziune cu o alta masina. in mod fatal pentru toti cei aflati in taxi.Tot ceea ce ne-a ramas ca mostenire artistica de pe urma lui este acest film – California Dreamin' (nesfarsit) – nesfarsit tocmai pentru ca nu o sa stim niciodata care ar fi fost versiunea finala a filmului in viziunea lui Cristi, iar ceea ce se va vedea pe ecran este si stadiul (neatins) al filmului la momentul plecarii lui Cristi.

Despre Cristi este foarte greu sa vorbesti in putine cuvinte. Una dintre cele mai frumoase caracterizari ale lui ii apartine lui Razvan Vasilescu: "Cristi este un regizor care are dreptul sa faca aceasta meserie foarte grea. Este foarte atent la nuante, cred ca daca ar face o declaratie de dragoste unei fete, s-ar duce repede acasa, ar scrie o poveste si-ar face un film. si i-ar spune: "Am vrut sa-ti spun te iubesc cu aceasta poveste, care nu-i una de dragoste, dar nu puteam sa-ti spun altfel". 100% din ce am facut in filmul asta este urmare a sugestiilor pe care mi le-a dat Cristi".Armand Assante il descrie pe Cristi Nemescu ca fiind "un regizor foarte neobisnuit pentru aceste vremuri, pentru ca, intr-un fel, el este pentru mine un neo-realist, asa cum erau neo-realistii in Italia de dupa razboi. El este un neo-realist al Romaniei de azi, pentru ca reda in filmele sale ceea ce simte pentru societate, dar, repet, Romania este o metafora pentru oricare loc din lume. Cristi Nemescu are un talent extraordinar - poate sa aleaga un moment si sa-ti arate ramificatiile sociale care au creat acel moment, asa incat sa ai in contrast dimensiunea filmului cu dimensiunea acelui moment. Acesta este un mod special, neobisnuit de a spune o poveste, iar asta ma face sa cred foarte mult in el ca regizor".

Jamie Elman povesteste cum, inainte sa inceapa filmarile, a obtinut o copie dupa scurtmetrajul lui Cristi cu care acesta a fost la Cannes, Marilena de la P7, fiind foarte impresionat de stilul sau vizual - al lui si al lui Liviu (Liviu Marghidan - director de imagine); au fost foarte buni in nararea unei povesti intr-un stil aproape hiper-realist. Jamie spune: "am vazut ca are un simt al umorului foarte dezvoltat si mi-am dat seama de la prima noastra intalnire ca e un tip care spune putine lucruri, nu vorbeste prea mult. A scris scenariul pe baza unui eveniment real, care s-a petrecut in urma cu cativa ani. A preluat ideea, a dezvoltat-o, relevand un contrast foarte interesant intre culturi, intre barbati si femei, intre realitate si fantezie, asa ca stiam la ce poveste se gandeste. Am ajuns, de asemenea, sa inteleg repede ca el nu vede scenariul ca pe un produs finit, ci e vorba de o munca constanta, in continua schimbare. El este deschis la sugestii, ma incuraja sa aduc perceptiile mele culturale in acest film".De asemenea, una dintre cele mai frumoase amintiri despre Cristi se leaga de Comana: "noaptea in care s-a filmat petrecerea in Comana a fost cu adevarat deosebita; a venit acel Elvis de origine rroma sa cante si s-a creat o atmosfera foarte stranie si interesanta in acelasi timp, genul de "asa ceva se poate intampla numai in Romania", ceea ce pe Cristi il incanta foarte tare. Imi amintesc ca am fost foarte socat de Elvis care a continuat sa ne cante si in pauza de pranz, noua tuturor, dar mai ales lui Cristi, cel care il chemase la doua din filmele sale. Cristi se distra fantastic, i-am facut si fotografii. California Dreamin’ (nesfarsit) a fost o experienta extraordinara, ii sunt recunoscator lui Cristi ca m-a acceptat sa fiu o particica din ea".

Maria Dinulescu, care a fost una dintre actritele preferate ale lui Cristi Nemescu povesteste: "Stiam ca era un proiect foarte valoros pentru noi si in care credeam foarte tare. Ne doream ca acest film sa fie parte importanta a vietii noastre. Cristi a fost foarte puternic in decizia lui de a ma avea ca interpreta a Monicai. Mi-a oferit toata increderea si lumea unui personaj la care tinea foarte mult. La randul meu am avut o discutie cu el in care i-am marturisit ca vreau ca acest proiect sa fie unul cat mai profesionist posibil si ca imi doresc ca el sa fie relaxat si linistit pe platou din punctul meu de vedere, pentru ca eu am inteles ce isi doreste cu acest personaj si ca am sa incerc sa fiu ultima persoana pentru care sa isi faca griji. Eram prieteni de sase ani si ne cunosteam foarte bine unul pe celalalt, nu mai aveam nevoie sa cream o relatie, sa ne dovedim valoarea si posibilitatile, stiam ca atunci era necesar ca tot ceea ce se asezase sa isi gaseasca implinire in acest film".Andi Vasluianu, care a mai lucrat cu Cristian Nemescu la Marilena de la P7, isi aminteste ca in acel caz filmul era o dementa juvenila. "Acolo am trait intr-o tensiune foarte mare pentru ca filmam in Rahova, simteai pericolul, tot timpul asteptai sa ti se intample ceva. Mi-a placut ca era foarte calm, nu-l miscai, isi vedea de treaba si era foarte acolo. Erau seringi peste tot, era ca intr-un SF, te asteptai sa vezi zburand vreun cutit, iar el cu ochelarii lui ne spunea calm "hai, ne-apucam de treaba". Cred ca a fost mult mai concentrat acum, pentru ca asta era primul lui lungmetraj, era meciul lui cel mai important, nu poti sa faci la misto. A fost bine ca a facut scurtmetrajul ala inainte, s-a pregatit pentru filmul asta, a fost un exercitiu bun", spune Vasluianu.

Cristian Nemescu s-a născut la București, pe 31 martie 1979. A absolvit Universitatea de Teatru și Film din București (UNATC). A devenit cunoscut datorită scurtmetrajelor sale: La bloc oamenii mor după muzică, Aici nu mai locuiește nimeni, Mihai și Cristina, Mecano, Poveste de la scara C, Marilena de la P 7 etc., pentru multe dintre aceste producții el fiind și autorul scenariului. Debutul său în lungmetraj îl constituie filmul California Dreamin’ (nesfârșit). Nemescu a câștigat o serie de premii precum “Cel mai bun film” la Festivalul de Film de la Milano (2006), Premiul UIP la European Fierst Film Festival, Angers (2004) și „Cel mai bun film de scurtmetraj” la Berlin Interfilm Festival (2003), toate pentru Poveste de la scara C. A fost, de asemenea, nominalizat în 2006 la Festivalul de Film de la Cannes pentru Marilena de la P7, în cadrul secțiunii Semaine de la Critique.

Toata lumea se astepta ca la incheierea filmarilor, Cristi sa spuna ca se simte usurat. N-a fost deloc asa, ba din contra, sustinea hotarat ca "atunci cand se termina filmarile esti intr-o neliniste totala, pentru ca vrei sa vezi cum iese montajul si ti-e chiar mai greu decat inainte sa inceapa".

Despre personaje
jinglebells