Articole California Dreamin' (nesfârșit)

(2007)

California Dreamin' (nesfârșit)

Interviu Armand Assante

Primul si ultimul lungmetraj al lui Cristian Nemescu, "California Dreamin' (nesfarsit)" se bucura de prezenta pe generic a lui Armand Assante, cunoscut actor de teatru, film si televiziune american. El joaca rolul cel mai ingrat al filmului, un capitan hotarat sa ajunga in Kosovo cu un tren plin de echipament militar. Cand Doiaru (Razvan Vasilescu), seful de gara al unui mic sat de la granita, blocheaza trenul pe motiv ca documentele de transport nu sunt in regula, capitanul Jones nu se lasa invins de capricioasa birocratie romana si-si rezolva problema intr-un mod foarte personal. Bineinteles, filmul lui Cristian Nemescu nu poate fi redus la conflictul dintre Jones si Doiaru, dar Armand Assante este categoric cel mai cunoscut actor international de pe genericul filmului. Iata ce crede el despre Cristian Nemescu, Romania si altele:

 

Ai lucrat cu Sidney Lumet, Danny DeVito, Antonio Banderas sau Michael Caine printre multi altii. Este vreo diferenta intre modul lor de lucru si ceea ce ai experimentat in timpul filmarilor la "California Dreamin'"?
In multii ani pe care i-am petrecut lucrand in teatru, film si televiziune, talentele care mi-au lasat o amintire de nesters se pot numara pe degete. Unul dintre ele este Cristian Nemescu.

 

Acesta a fost primul (si din nefericire ultimul) lungmetraj al lui Cristian Nemescu, dar toata lumea si-l aminteste ca pe un adevarat profesionist. Cum a fost colaborarea cu un regizor atat de tanar?
Sunt profund mahnit de moartea sa.... aproape infuriat. Avea o extraordinara intuitie pentru capricioasele si uneori paradoxalele realitati ce-i asediaza si bombardeaza pe romani. Avea o extraordinara indemanare sa arate cum un singur moment din viata unui personaj poate fi asociat cu o problema a unei intregi societati. Este un dar special. Oricine a vazut ultimul sau film, "Marilena de la P7", este martor ca, in cazul lui, faptul ca nu a fost de fata pentru a monta ultima varianta a filmului "California Dreamin'" este o adevarata tragedie.

 

Datorita infatisarii si originilor tale (mama de origine italiana, tatal de origine irlandeza), ai interpretat multe roluri etnice, dar in "California Dreamin'" joci rolul unui american in conflict cu un incapatanat sef de statie roman, Doiaru. Eu as spune despre el ca este romanul prin excelenta: sentimental cu fata lui, dur cu angajatii, prietenos dar intransigent cu americanul, ironic si dispretuitor cu satenii (si primarul) si asa mai departe. Ai simtit in vreun fel diferente intre mentalitatea americana si cea balcanica in timpul celor patru vizite ale tale in Romania? Cum a fost sa lucrezi cu o echipa formata din straini, intr-o tara straina?
Nu pot decat sa remarc ca filmul este poate un fel de fereastra catre Romania de azi asa cum am ajuns eu s-o cunosc. "California Dreamin'" este al doilea film al meu in Romania si am venit aici in repetate randuri in trecut. Pot sa va descriu ceea ce am observat sau simtit intuitiv despre romani. M-au facut sa-i indragesc datorita modului in care lucreaza, datorita imaginatiei lor, a umorului sau viziunii. Sunt multitalentati si, ca si alti artisti romani, trec din pacate neobservati. Dar in primul rand Cristi si actorii alesi pentru filmul sau au reusit sa comunice chintesenta absurditatii ce guverneaza acest grup deplorabil din oraselul de granita romanesc. Sunt o trupa de clovni magnifici si o spun cu cea mai mare consideratie, caci e nevoie de mult curaj pentru a fi clovn.

Impresia mea este ca romanii sunt foarte apropiati de italieni. Imi imaginez ca Romania arata astazi asa cum arata Italia dupa primul razboi mondial, incercand sa-si castige identitatea, integritatea, luptandu-se cu nestavilita coruptie sau cu o economie ce va ajunge la nivelul Europei occidentale de-abia dupa ani de zile, desi in aparenta lucrurile nu stau chiar asa. Vestul mitologizat de propriile masinarii mediatice nici macar nu e in stare sa recunoasca faptul ca situatia economica deplorabila din Europa de Est are un efect direct asupra respectului de sine al oamenilor.

 

Uneori este dificil pentru Vest sa-si imagineze amploarea recentei crize politice indurate de Romania, iar generatiile tinere au aproape aceeasi problema, chiar daca aceasta criza nu le este deloc cunoscuta, din propriile experiente sau emotii.

 

Despre Razvan Vasilescu se poate spune ca joaca rolul principal in film, iar scenele in care apareti amandoi sunt antologice. Cum v-ati impacat in timpul filmarilor?
Razvan Vasilescu este de departe unul dintre cei mai inzestrati actori cu care am lucrat vreodata. Chiar si cand este extrem de obosit poate juca de parca tocmai ar fi baut un espresso dublu.

 

Ce parere ai despre obsesia romanilor cu privire la venirea americanilor pentru a-i salva la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial? Privesti altfel personajul lui Doiaru din aceasta perspectiva?
In ceea ce priveste pre-istoria filmului "California Dreaming'", Romania a fost total neglijata, inclusiv de catre Statele Unite, in momentele cele mai critice. Personajul lui Doiaru este vazut mai tarziu in viata, purtandu-se exact ca pustiul uitat si tradat de catre eroii americani pe care si-i imaginase. Si in locul lui cine nu s-ar fi simtit tradat? Dar Doiaru are mari defecte ca om. Ar trebui comparat mai degraba cu micii mafioti de provincie, posedat de un inconstient spirit de razbunare din cauza problemelor rezultate din abandonarea sa de pe cand era copil. Cand este confruntat cu capitanul Jones, se simte infailibil in monumentala sa dorinta de razbunare si nu-si da seama ca Jones este parte dintr-o masinarie mult mai mare si mai mortala decat si-ar putea el imagina vreodata. Cu cat incearca mai mult sa-l umileasca pe Jones numai pentru ca acesta este militar, cu atat Jones se distanteaza mai mult de propria sa umanitate.

 

Pana la urma, povestea este o metafora a necesitatii legilor. Nu putem supravietui intr-o societate lipsita de legi sau intr-o societate in care acestea nu sunt respectate.

 

Interpretezi rolul unui eficient si aspru ofiter american innebunit de incapatanatul si fals corectul Doiaru. Exista vreo asemanare intre tine si personajul tau? Cum ai fi rezolvat problema daca ai fi fost in locul lui?
Jones are in cap un singur lucru: salvarea celor din Kosovo de la macel. El stie, ca un soldat experimentat ce este, ca a intarziat foarte mult si-si da seama ca nu-si va putea ierta niciodata alte intarzieri. Nu-si va permite sa fie tiranizat de Doiaru sau de NATO. Acesta este lucrul pe care Doiaru, in naivitatea sa, nu reuseste sa-l inteleaga. Doiaru poate manipula birocratia, dar nu poate manipula o masina, asa cum un om niciodata nu va putea sa-i tina piept unei locomotive.

 

Voi incerca intotdeauna sa seman cu capitanul Jones, pentru mine el reprezinta necesitatea responsabilitatii. Misiunea lui, pe care si-o indeplineste cu un pret atat de mare, cere cu toate acestea un sacrifiu, sacrificiul celui condamnat la lipsa de popularitate, care sfarseste prin a fi inlaturat din joc. Dar trebuie sa ne gandim ca Jones este un barbat care vrea doar sa-si asigure o viata impacata cu sine insusi.

Presa despre film Despre filmări
jinglebells