21.10.2012
Nu întâmplător, cele mai bune ecranizări româneşti s-au realizat în vechiul regim. Motivele sunt de natură conjuncturală: cu rare excepţii, cineaştii perioadei 1949-1989 preferau să se raporteze la surse literare preponderent ca să dribleze rigorile draconice ale cenzurii (Mircea Daneliuc, Mircea Veroiu, Alexa Visarion, Nicolae Mărgineanu, Dan Piţa - care tot n-a scăpat, cu Faleze de nisip, cum nici lui Daneliuc nu i-a mers a doua oară ulciorul la apă, cu Glissando). N-au lipsit nici cazurile de sinceritate şi curaj (Ciulei, Pintilie, Ion Popescu-Gopo), care se regăsesc pe bună dreptate în top-tenul de mai jos.
După 1990, frecvenţa ecranizărilor a scăzut simţitor: pe de o parte, cenzura politică a dispărut, o dată cu ea dispărând şi subterfugiul adăpostiri...Taguri: Inainte de tacere, Felix şi Otilia, Tănase Scatiu, Vânătoarea de vulpi, Reconstituirea, Marin Preda, Stere Gulea, Moromeţii, Glissando, Victor Iliu
26.09.2012
Decan al criticii româneşti de film, atât ca vârstă cât şi ca valoare, Tudor Caranfil a vorbit pentru Cinemagia despre mode şi a fi contra curentului, despre trăsăturile definitorii ale filmului românesc vechi (1949-1969), mediu (1970-1989) şi nou (1990- 2012) şi starea criticii de film în România de azi. Cinemagia publică astăzi a doua parte a interviului cu Tudor Caranfil, care se referă la perioada "din plastic" a cinematografiei româneşti, cea de după deschiderea "cutiei Pandorei" din Vest, când cineaştii au început să admire, fără criterii, ceea ce se întâmpla cu modele care ajungeau în România la apusul lor.
Puteţi citi prima parte a interviului AICI, aceasta referindu-se la "mode" şi curente de opinie, mai ales despre mult-ovaţionatele Reconstituir
...Taguri: Sezonul pescarusilor, Vis de ianuarie, Savel Stiopul, Anotimpuri, Made in Romania, La "Moara cu noroc", Victor Iliu, Comoara din Vadul Vechi, Prea târziu, A unsprezecea poruncă
31.08.2012
În primii ani ai deceniului opt, filmele româneşti se maturizaseră perceptibil. A contribuit parţial (şi temporar) politica lui Ceauşescu de a ne îndepărta oarecum de sfera de influenţă sovietică, dar rolul decisiv le-a revenit câtorva regizori tineri, de mare talent şi înalt profesionalism, formaţi în jurul anului 1970.
Dacă în sfertul de veac anterior reuşiserăm să realizăm doar vreo douăzeci şi cinci de filme antologice (aproximativ, cam unul pe an - VEZI LISTA AICI), un număr similar a acoperit perioada 1975-1984 - aşadar, o medie dublă, care a revenit la cuantumul anterior în ultimii cinci ani ai comunismului, în primul rând din cauza funestei Conferinţe de la Mangalia din 3 august, 1983. În orice caz, cei cincisprezece ani ai acestei perioade ne îmb...Taguri: Aimee Iacobescu, Emmerich Schäffer, Mihai Mereuţă, Ernest Maftei, Victor Rebengiuc, Ioana Pavelescu, Amza Pellea, Gabriel Oseciuc, Paul Ioachim, Gheorghe Dinică
09.04.2012
Timpul a confirmat că cel mai bun regizor român de film din urmă cu treizeci de ani a fost Mircea Daneliuc - privite acum, cu detaşare, cele două filme ale sale din 1980, "Proba de microfon" şi "Vânătoarea de vulpi", aproape ating perfecţiunea, într-o perioadă când ceilalţi lideri valorici, ca Piţa, Tatos şi Veroiu, ezitau, Pintilie făcea doar un film care urma să fie interzis (iar apariţia lui, după revoluţie, a dezamăgit), iar Ciulei şi Săucan încetaseră de mult orice relaţie cu cinematograful. Spre acest vârf dusese o ascensiune limpede, şi avea să-i urmeze o traiectorie descendentă parabolică, determinată de un cumul de factori.
Născut în 7 aprilie, 1943, la Hotin, Mircea Daneliuc a fost elev al Liceului Constantin Negruzzi din Iaşi, apoi student al ...Taguri: Şerban Marinescu, Tanti, Legiunea străină, Sistemul nervos, Senatorul melcilor, Această lehamite, Patul conjugal, A unsprezecea poruncă, Ion Creangă, Tusea şi junghiul
26.09.2011
Surpriza s-a produs în 1979, când în peisajul foarte inegal al cinematografiei româneşti (era o perioadă de vârf, şi calitativ şi cantitativ, dar nu duceam lipsă nici de rebuturi, ca să nu mai vorbesc de notoriile noastre filme atât de inegale, "bune, dar cu lipsuri"), s-a ivit pe neaşteptate excelentul "Un om în Loden", după romanul poliţist "Moartea vine pe bandă de magnetofon", de Haralamb Zincă - sau... "Lo-Zincă", precum i se mai spunea, căci pe lângă talentul ca prozator de gen, cânta în strună regimului de mama focului. Aici însă, din fericire, nu era cazul. Sobru şi stilat, lucrat cu precizie şi har, filmul îi aparţinea unui cvasi-debutant, care după ce-şi făcuse un nume ca operator, trecea acum la cârma regizorală a filmului de ficţiune: Nicolae Mărgineanu, născut la 25 septembri...Taguri: actor, Tatal, Demascarea, Cosmin Seleşi, Tudor Voican, Castelul Bran, Binecuvantata fii inchisoare, Faimosul Paparazzo, Capul de zimbru (TV), Enescu-La Raspantie de vremi
08.09.2011
Românul s-a născut... focos (iar românca... iubăreaţă), aşa că era firesc ca filmele noastre să nu ducă lipsă de juni-primi - mai mult sau mai puţin declaraţi. Culmea, perioada lor de glorie a coincis cu anii de stricteţe draconică ai comunismului - căci cenzorii aveau atâta minte să priceapă celebrul principiu pane et circensis: dă-i poporului comedii, filme de aventuri şi poveşti de dragoste, şi l-ai liniştit - măcar pentru un timp. Aşa se face că adevăraţii juni-primi ai ecranului românesc au început să se ilustreze încă de pe când Buftea era la începuturi. Iată o succintă trecere în revistă....Taguri: actor, Radu Muntean, Boogie, Marţi după Crăciun, George Piştereanu, Marius Stănescu, Marius Florea Vizante, Ovidiu Niculescu, Mimi Brănescu, Dragoş Bucur
18.08.2011
Nici una dintre miile de tragedii cauzate de cutremurul din 4 martie, 1977, nu a avut un impact mai mare decât năprasnica dispariţie a lui Toma Caragiu, titanul care ne lumina sufletele în acea epocă a orizonturilor închise. Îmi sunt încă vii în minte momentele petrecute pe şantierul de la Continental, strada Colonadelor (azi: Toma Caragiu), filmând şi făcând fotografii document pentru cineclubul Ecran Util, în timpul operaţiunilor de salvare şi recuperare - deşarte speranţe căci, deşi prăbuşirea edificiului cruţase tocmai colţul dinspre Universitate, până la etajul doi, unde apartamentul marelui actor stătea neatins, cu paharele de whisky încă pe masă (seismul îl surprinsese primind vizita lui Alexandru Bocăneţ, precum şi a poetei Danielea Caurea şi a logodnicului acesteia, cărora Toma u...Taguri: actor, Alexandru Tatos, Dan Piţa, Doru Năstase, Un august în flăcări, Radu Gabrea, Urmărirea (Serial TV), Aristide Teica, Alexandru Bocăneţ, Constantin Vaeni
17.08.2011
Februarie, 1990... Permisie din armată. Mânat de dor, fac o vizită la I.A.T.C., unde urma să-ncep studiile în toamnă, şi nimeresc în plin examen al anului I de actorie, clasa lui Laurenţiu Azimioară - tema, ca de obicei în acel semstru dintâi: dramatizări. După un fragment din Zaharia Stancu, cu Radu Amzulescu, Mirela Comnoiu şi Camelia Maxim, vine la rând o schiţă de Dumitru Solomon. În scenă, Margareta Cristea (o studentă frumoasă, dar nu tocmai flexibilă, care tocmai se pregătea să nu mai fie doamna Eugen Cristea, îndreptându-se spre Helmuth Jakobi, de la clasa de germană)... Si intră un băiat suav şi rasat, cu un aer adolescentin naiv, un cap putintel cam mare, cu păr lung si un irezistibil zâmbet fălcos... Şi când îşi dă drumul - hait, îmi zic! O s-ajungă departe, acest Claudiu Bleo...Taguri: actor, Youth Without Youth, Dracula III: Legacy, Return of the Living Dead: Rave to the Grave, Boudica, Dark Prince: The True Story of Dracula, Derengo, Dan Chişu, Ursul, Radu Gabrea
27.06.2011
Cu ceva ani în urmă, mulţi forumişti Cinemagia se întrebau, cu simpatie contrariată, cine ar putea să fie userul "Obvious", o prezenţă constantă şi enigmatică, având la avatar chipul lui Alex din "A Clockwork Orange", care posta mesaje pe cât de frecvente, pe atât de scurte şi dense, punctând percutant şi mereu la obiect, cu un spirit critic nemilos, o ironie tăioasă şi o evidentă competenţă cinematografică şi culturală la nivel general.Regula care interzicea divulgarea identităţii reale a membrilor fără acordul acestora îl învăluia în mister pe Evidentul profesionist, şi a trecut un timp până când am câştigat îndeajuns încrederea unui alt user de prestigiu, Nae (pe care-l chema şi... Constantin Tănase, iar azi e cunoscut ca unul dintre cei mai talentaţi regizori tineri de film, fiu al ve...Taguri: actor, Bogdan George Apetri, Anaconda 4: Trail of Blood, Ana Ularu, Cu un pas înainte, Ercan Durmaz, Cătălin Leescu, Afterimage, Radu Muntean, Hîrtia va fi albastră
05.05.2011
Pentru a doua oară în ultimii ani, trustul MediaPro face, cu "Naşa", o lăudabilă tentativă de a aborda filmul de consum - gen care în România este sublim, admirabil putem zice, dar lipseşte cu desăvârşire. Să vedem, dar, în ce context cultural şi profesional se înscriu aceste demersuri.În 1984, anterior premierei cu "Secretul lui Bachus" (unul dintre cele mai reuşite filme comerciale ale acelei perioade), Geo Saizescu îmi spunea că, la vizionare, Mihai Dulea, tartorul cenzurii, a cam strâmbat din nas, apropo de liota de escroci, hoţi, bişniţari, cerşetori şi haidamaci care fojgăiau prin film - adică, tocmai subiectul filmului, tocmai obiectul atitudinii sale critice. Geo i-a amintit de acea izbucnire din final când Milu Hossu îi demască, îi acuză şi-i ceartă (cu coloratura demagogică de r...Taguri: actor, Virgil Nicolaescu, Jesús del Cerro, Ho Ho Ho, Cristian Comeagă, La bani la cap la oase, poker, Supravieţuitorul, Poveste de cartier, Theodor Halacu-Nicon
02.05.2011
Chiar dacă l-am criticat destul de sever, nu pot nega nici calităţile, nici popularitatea filmului lui Mel Gibson, "The Passions of the Christ", şi încă de-atunci, la vremea lui, când i-am scris cronica, am insistat că cel mai mult mi-au plăcut Maia Morgenstern şi Hristo Shopov (un Pilat excelent, aproape la fel de bun ca al lui Rod Steiger, deşi într-o cheie cu totul diferită). Actriţa noastră a fost distribuită nu neapărat pentru că e evreică, ci dat fiind că Gibson a găsit în tipologia şi temperamentul ei artistic exact acele date potenţiale pe care i le atribuia Mariei. Din toate punctele de vedere (impact, întindere şi valoare interpretativă), creaţia ei din 2004 rămâne deocamdată neegalată în parametrii participării noastre pe plan internaţional.Tot o Marie, tot importantă (Regina...Taguri: Maria Callas Dinescu, Dreptate în lanţuri, Lucian Pintilie, The Oak, Şerban Marinescu, Ioan Cărmăzan, Casa din vis, Radu Mihăileanu, Trahir, Oana Pellea
20.01.2011
Luni, 24 ianuarie, de la ora 19:30, cineclubul „Luni de film” de la Noul Cinematograf al Regizorului Român (Bucureşti) propune un nou titlu de referinţă al cinematografiei româneşti. Duhul aurului (1974), de Dan Piţa şi Mircea Veroiu, este pandantul mai cunoscutului filmNunta de piatră (1973), semnat de acelaşi tandem scenaristic-regizoral şi prezentat cu succes, în cadrul cineclubului de la NCRR, pe 29 noiembrie 2010. Pe 24 ianuarie, Dan Piţa revine la „Luni de film”, pentru a discuta cu spectatorii despre o altă creaţie importantă a carierei sale regizorale.Între iulie-septembrie 1971, Dan Piţa, Mircea Veroiu şi echipa lor au filmat, în zona Roşia Montană, patru mediumetraje inspirate de povestirile lui Ion Agârbiceanu, menite a alcătui un singur film. Pe parcurs, factorii de decizie di...Taguri: actor, Pădurea spânzuraţilor, Victor Rebengiuc, Liviu Ciulei, Alexandru Mihai, Dora Ivanciuc, Lucia Boga, Liviu Rozorea, Ernest Maftei, Dorin Liviu Zaharia
17.03.2010
Cunoscutul actor Mihai Călin va fi gazda celei de-a patra ediţii a Galei Premiilor Gopo, care va transmisă în direct de TVR 1 de la Palatul Parlamentului - Sala Unirii, luni, 29 martie, începând cu ora 21.10. În premieră, Gala va putea fi urmărită şi de către ascultătorii de radio, în direct la Radio România Cultural.Gazda Galei Premiilor Gopo din acest an are un CV impresionant în film şi televiziune: născut în 1968, Mihai Călin a debutat în filmul de lungmetraj regizat de Dan Piţa, Pepe (1994). Consacrarea a venit o dată cu următoarele sale apariţii, în Eu sunt Adam (r. Dan Piţa, 1996), şi, în special, cu rolul Sami în filmul lui Radu Mihăileanu nominalizat la două Premii César, Trenul vieţii/Train de vie (1998). Filmografia sa mai include roluri în producţii importante, precum A...Taguri: Szabolcs Hajdu, Bibliotheque Pascal, Amen., Train de vie, Radu Mihăileanu, Eu sunt Adam!, Pepe & Fifi, Dan Piţa, Mihai Călin, premiile gopo 2010
03.03.2010
Una dintre cele mai îndrăgite figuri ale filmului românesc, distribuită în 90 de filme de lungmetraj, Draga Olteanu Matei, este actriţa care va primi anul acesta Premiul Gopo pentru Întreaga Carieră, înmânat în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc pe 29 martie 2010 la Palatul Parlamentului - Sala Unirii. Astfel, Draga Olteanu-Matei li se alătură lui Marin Moraru şi Jean Constantin pe lista actorilor distinşi cu Premiul Gopo pentru Întreaga Activitate pe parcursul celor patru ediţii ale Galei.Născută pe 24 octombrie 1933 la Bucureşti, Draga Olteanu-Matei a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică din Capitală în 1956. Cariera ei se întinde pe parcursul a peste 50 de ani în care a încântat spectatorii români interpretând sute de personaje în film, teatru şi televiziu...Taguri: Geo Saizescu, Elisabeta Bostan, Dan Piţa, Victor Rebengiuc, Stefan Iordache, Gheorghe Dinică, Silvia Popovici, Amza Pellea, Constantin Neagu, Mihai Iacob