Cele mai tari regizoare!

de Ştefan Dobroiu în 8 Mar 2010
Cele mai tari regizoare!

Nici că se putea găsi potrivire mai inspirată: Kathryn Bigelow tocmai a primit primul Oscar câştigat vreodată de o femeie pentru regie, iar acest lucru s-a întâmplat chiar pe 8 martie, ceea ce ne OBLIGĂ să facem două lucruri: 1. să urăm La mulţi ani tuturor "cinemagistelor" şi 2. să trecem în revistă câteva dintre cele mai importante nume feminine din istoria recentă a filmului. Bigelow este doar a patra femeie nominalizată vreodată la Oscarul pentru regie, dar asta nu înseamnă că alte regizoare celebre nu au făcut istorie cu filmele lor premiate la festivalurile din întreaga lume.

Deşi este o lume plină de testosteron, regizoarele au existat dintotdeauna nu doar în faţa, ci şi în spatele camerei de filmat. Nu mai târziu de 1896 apărea primul film de ficţiune regizat de o femeie: La fée aux choux de Alice Guy-Blaché, iar în 1914 putea fi văzut pe ecrane primul lungmetraj, Neguţătorul din Veneţia de Lois Weber. Adesea desconsiderate de marile studiouri, care au preferat dintotdeauna regizorii lăsându-le pe regizoare să se descurce în regim independent, femeile au intrat în lumea Hollywood-ului în 1933, când Dorothy Arzner o ghida pe Katherine Hepburn în Christopher Strong, urmat de The Bride Wore Red, în 1937, cu Joan Crowford. De-abia în anii '50 au revenit femeile la Hollywood, cu Ida Lupino, care regiza în 1950 Outrage, incomoda poveste a unui viol, şi The Hitch-hiker, în 1953, primul film noir semnat vreodată de o regizoare.

În ceea ce priveşte istoria femeilor la Oscaruri, prima regizoare nominalizată vreodată la un premiu pentru regie a fost italianca de origine elveţiană Lina Wertmuller. Aceasta semna în 1975 Pasqualino Settebellezze, al cărui titlu (ca de altfel mai toate din filmografia regizoarei, influenţată probabil de propriul nume extrem de lung - Arcangela Felice Assunta Wertmüller von Elgg Spanol von Braueich), era scurtat, pentru gustul americanilor, în Seven Beauties. Giancarlo Giannini, pe care l-ai văzut într-o versiune "după 35 de ani" în ultimele două filme James Bond, este Pasqualino, un soldat italian din Cel de-al Doilea Război Mondial, care dezertează în Germania, unde este prins şi trimis într-un lagăr de concentrare. Tentativele de-a o seduce pe urâta comandantă nemţoaică a lagărului şi celelalte tribulaţii ale personajului i-au adus lui Giannini o altă nominalizare la Oscar din cele patru câştigate de Seven Beauties (apropo, supranumele protagonistului vine de la cele şapte surori URÂTE ale sale).

Numele mari se ţin departe de Hollywood până în 1983, când Barbra Streisand regizează pentru United Artists Yentl, povestea tinerei evreice care se travesteşte pentru a putea urma o şcoală doar pentru bărbaţi. Oscar pentru coloană sonoră şi o nominalizare pentru Amy Irving (rol secundar) pun acest muzical pe harta premiilor Academiei, Streisand obţinând un Glob de Aur pentru regie şi alte patru nominalizări pentru film.

Dacă regizoare precum Nora Ephron sau Nancy Meyers au devenit adevărate imperii la Hollywood cu ajutorul comediilor romantice, anii '90 ne aduc şi primul film de acţiune regizat de o femeie. Se întâmpla în 1991, iar capul răutăţilor este exact câştigătoarea de aseară, Kathryn Bigelow, care semna Point Break, cu Patrick Swayze şi Keanu Reeves în rolurile principale.

După ce câştigă un Palme d'Or la Cannes cu The Piano, Jane Campion ajunge a doua femeie nominalizată la Oscarul pentru regie. Anul 1994 i-a adus filmului regizoarei de origine neozeelandeză trei statuete, pentru rol principal feminin (Holly Hunter), rol secundar feminin (Anna Paquin) şi scenariu original, semnat de aceeaşi Jane Campion. În 1999, Boys Don't Cry, de Kimberly Peirce, îi aduce un Oscar lui Hilary Swank, iar Catherine Breillat ia lumea pe nepregătite cu Romance, considerat precursorul filmelor cu scene de sex explicit precum Lucia şi sexul, 9 Songs sau Shortbus.

American Psycho, Frida, Monster domină începutul anilor 2000 în materie de cinema la feminin, iar în 2004 vine Lost in Translation, pentru care Sofia Coppola primeşte o nominalizare la Oscarul pentru cea mai bună regie. Lost in Translation primeşte o statuetă pentru scenariul aceleiaşi Coppola şi nominalizări pentru cel mai bun film şi pentru cel mai bun actor (Bill Murray). Regizoarea revine în 2006 cu Marie Antoinette şi termină în acest moment Somewhere, care ar putea fi inclus în septembrie în competiţia festivalului de la Veneţia.

Care dintre regizoarele de mai sus ţi se pare cea mai interesantă? Ce crezi despre câştigarea Oscarului de către Kathryn Bigelow?

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Dragomara pe 8 martie 2010 19:23
Lina Wertmuller mi se pare cea mai interesantă. Cum nu am văzut toate filmele care au concurat la Oscaruri nu mă pot pronunţa dacă într-adevăr filmul Kathrynei Bigelow a fost cel mai bun.
bremen1980 pe 9 martie 2010 13:40
Agnes Varda lipseste nejustificat din acest articol
diana7 pe 17 martie 2010 18:20
Sofia Coppola
diana7 pe 17 martie 2010 18:21
Sofia Coppola
Gebeleizis pe 26 iunie 2011 22:30
Nu merita Bigelow Oscarul, dar asta este o alta poveste.
alex_il_fenomeno pe 24 noiembrie 2011 20:33
as inclina pentru Kathryn Bigelow si Sofia Coppola .

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells