Articole The Darkest Hour

(2011)

Vremuri întunecate

Originea proiectului

Vremuri întunecate a luat naștere în urma unei idei discutate des de producătorul Tom Jacobson cu producătorul executiv Monnie Wills. "În urmă cu 5 ani, vorbeam despre cum ar fi să supraviețuiești în urma unei apocalipse extraterestre, în care noi am pierdut?, explică Jacobson. “Ce se întâmplă în ziua de după Independence Day? Ne interesa o poveste concentrată numai asupra personajelor. Unde erau? Îmi plac poveștile despre umanitate și științifico-fantastic, cu teme clasice cum ar fi oameni de rând în mijlocul unor situații extraordinare. Ce s-ar întâmpla, dacă am fi atacați, cuceriți și ocupați? Asta a fost geneza ideii."

“Îmi mai place ideea unor oameni pe un teritoriu ocupat care nu capitulează, ca în filmele cu Rezistența franceză.", adaugă Jacobson. Și ăsta e cumva inspirat după filmele grozave cu al doilea război mondial, numai că în loc de liniile germane, suntem în spatele unor linii inamice extraterestre. Tot genul ăsta de film îți permite să explorezi eroismul și cum să te porți când ești testat. În lumea cinematografică, cel mai bun SF poate scoate în evidență aceste teme și, prin urmare, e foarte antrenant pentru public.

Scenaristul Jon Spaihts a început să muncească la un scenariu întreg plasat în Moscova și regizorul Timur Bekmambetov, care a regizat filmele de succes internațional Wanted și Night Watch, s-a alăturat proiectului ca producător. "A produce și a regiza e aproape la fel pentru mine. Când regizezi, nu filmezi, nu joci, nu îmbraci actorii, regizezi.", explică Bekmambetov. “Și producătorul se ocupă de procese - de oameni și așteptări - așa că pentru mine a produce înseamnă că ai un film în minte și trebuie să găsești oamenii potriviți care să-l facă. E aproape același lucru. Nu strigi "acțiune" pe platou, dar tot găsești oamenii potriviți și strategia potrivită."

“La început, poate acum 4 ani, scenariul a fost scris pentru un mic oraș american. Prima dată când am vorbit cu Tom Jacobson, am întrebat dacă-l putem muta la Moscova. Moscova e un mediu unic și foarte interesant vizual pentru că e neobișnuit. Moscova nu e la fel de drăguț ca Parisul, nu la fel de mare ca Manhattan-ul, dar are tonalitatea și luminozitatea lui. Dacă muți orice poveste convențională, clasică la Moscova, devine imediat ceva interesant. Apoi mai avem cultura rusească, avem o istorie de cinematografie rusească care e diferită, și a influențat cumva filmele făcute în Rusia. Publicului o să-i placă și o să aibă impresia că e ceva nou. Formula unui proiect de succes trebuia să fie o poveste în care să te poți regăsi într-o lume unică. Dacă ai o poveste bună și poți s-o filmezi la Moscova, atunci ai un film interesant, ca District 9 în Johannesburg din Africa de Sud.

“Vremuri întunecate e primul său film ca regizor, dar Chris a adus ceva interesant, pentru că se gândește la personaje. A petrecut mult timp gândindu-se la actori, la experiențele lor de aici, la ce înseamnă să fii în Moscova și să dai viață personajelor. Chris are un trecut de scenograf, așa că a fost în măsură să facă decorurile pentru film astfel încât să profite de Moscova, dar și să plaseze personajele în mijlocul unui oraș post-apocaliptic credibil."

“Din punct de vedere istoric, Moscova e o cultură de sine stătătoare într-o zonă a Europei care e ca ultima frontieră. Am vrut să plasăm grupul nostru de turiști într-o zonă dezechilibrată pentru ei. Moscova e acel plus care oferă multă bogăție și densitate. În plus, rusa e o limbă străină pentru toată lumea din film. Moscova e o insulă de oportunități pentru un tânăr din vest, și totuși aceștia nu pot citi un indicator pentru că e scris în alfabetul chirilic, așa că nu știu încotro să o ia. Asta creează o poveste de supraviețuire ca a unui pește pe uscat."
“Au fost foarte multe filme despre invazii extraterestre și Moscova a adus un unghi nou poveștii. N-am mai fost niciodată aici, iar acum sunt aici ca s-o distrug", râde Gorak.

Gorak a fost în mod aparte atras de abordarea unică a părților SF din film. Natura mortală a extratereștrilor se trage mai ales din faptul că sunt, în cea mai mare parte, invizibili. Când lovesc, e instantaneu, mortal și ireversibil. Ideea e că sunt creaturi electrice, lucru pe care personajele le descoperă pe parcurs. Deși, din punct de vedere SF e logic, am vrut să fie și credibil. Așa că am petrecut mult timp introducând știința. Creaturile sunt o combinație între ceva mecanic și electromagnetic, și sângele lor e electricitate. Am inventat ideea că generează un scut care-i face invizibili. Scutul are două scopuri - unul defensiv, și de armă de atac."

După ce se ascund în timpul primului atac, personajele principale ies și încep să caute supraviețuitori. Creaturile au distrus toată planeta, aducând-o în stadiul Epocii de Piatră. Nu mai există electricitate, telefoanele nu mai merg, totul e mort... E Era Întunericului. Personajele nu știu ce s-a întâmplat.

Interacțiunea extratereștrilor cu luminile, cu orice aparat electric creează o teamă inversată, pentru că de obicei lumina înseamnă siguranță. Când un extraterestru se află lângă lumină, aceasta pâlpâie, fără nicio conexiune la vreo sursă de curent, deoarece însuși extraterestrul generează acel curent. Personajele își dau singure seama de asta, și încep să se gândească la becuri, radiouri sau lanterne ca dispozitive de avertizare.
Arma extratereștrilor e spulberarea. "Unul din aspectele grozave ale dușmanului e că au un protocol de atac foarte violent. Extratereștrii spulberă oamenii, cauterizându-le instantaneu particulele... făcând din trup scrum.

Filmările care au avut loc în 3D fac slujba actorilor și mai crucială. "Este foarte important să se creeze o legătură cu aceste personaje pentru că într-un film 3D nu poți forța atenția spectatorului, nu-l poți zgâlțâna, trebuie să-l lași să fie acolo cu personajele. Din fericire, avem actori grozavi."

Publicul modern e însetat de ceva ce n-au mai văzut până acum. Dar o să le pese dacă nu se regăsesc în personaje și în experiența prin care trec", aprobă Wils. "Cel mai important pentru noi a fost să conectăm publicul la călătoria parcursă de personaje, și apoi să lăsăm experiența pe care o au cu extratereștrii, efectele vizuale și formatul 3D să completeze asta, fără să o depășească."

Despre film Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells