Articole Red
(2010)Greu de pensionat
Note de producțieRED, romanul grafic scris de Warren Ellis, ilustrat de Cully Hamner și publicat de editura DC Comics Wildstorm, a fost conceput inițial ca o operă unitară, dar a fost lansat în trei părți, de-a lungul a trei luni. Mai târziu, a fost publicat într-o singură carte. Deși romanul grafic are doar 66 de pagini, Gregory Noveck, vice-președinte al Departamentului de Creație de la DC Comics, a realizat de la prima lectură că era perfect pentru o adaptare cinematografică. ,,Mi-a plăcut cartea foarte mult", mărturisește Noveck. ,,Warren și Cully sunt doi dintre cei mai talentați și mai străluciți scriitori din universul benzilor desenate. Împreună, ei au creat un thriller de acțiune, foarte inteligent, foarte interesant, cu un personaj principal uluitor și un subiect central neobișnuit. Aveam împuternicire de la DC Comics pentru a adapta în cinema supereroii noștri, dar și pentru a folosi celelalte uimitoare lucrări din colecția noastră. Red a fost unul dintre acele titluri la care m-am gândit încă de când m-am alăturat companiei." ,,Evident, povestea lui Warren trebuia extinsă pentru a face din ea un film de două ore," spune Noveck. ,,Scopul nostru a fost să reținem cel mai interesant element din carte, profunzimea eroului principal și să rămânem fideli ideii centrale a lui Warren: ideea că societatea noastră se leapădă foarte ușor de oameni considerați depășiți. În cazul acesta este vorba de vechi agenți CIA și spioni din vremea Războiului Rece, care au ajuns la o anumită vârstă și sunt înlocuiți de un nou val de agenți tineri, antrenați conform celor mai noi tehnologii." ,,Atât eu cât și Lorenzo am fost imediat impresionați de calitatea romanului grafic: era o poveste dură, cu o atitudine și un stil ieșite din comun", spune Vahradian. ,,Ne-a plăcut contextul, rețeaua de spioni și amândoi am fost fascinați de ideea de a explora ce se întâmplă cu spionii în vârstă, atunci când administrația 'face curat' în agenție. În plus, căutam proiecte care ar fi putut atrage actori celebri, mai în vârstă, care altfel poate n-ar fi avut ocazia să joace într-o adaptare după benzi desenate. Din toate aceste motive, ideea ni s-a potrivit ca o mănușă." Di Bonaventura este de acord: ,,Warren și Cully au creat o poveste foarte provocatoare, un roman grafic, în care noi am zărit potențialul pentru un film care combina acțiunea, spionajul, dragostea, comedia și care ar transmite un mesaj subtil despre discriminarea celor în vârstă, indiferent de vârsta publicului țintă. Pentru noi a fost extrem de important să rămânem fideli spiritului celor doi creatori, în special cu personajul lui Frank Moses, astfel încât ambii să-și recunoască opera în munca noastră. Și cred că am făcut o treabă bună." ,,Prima schiță a fraților Hoeber a fost remarcabilă", spune producătorul di Bonaventura. ,,Toți cei care am citit-o am avut aceeași reacție: Ăsta da film! I-am întrebat pe cei de la Summit ce părere au și dupa ce au acceptat am început să lucrăm la film. Cred că toți eram conștienți că ne așteaptă o aventură pe cinste”. ,,În ce privește scenariul, noi n-am făcut altceva decât să elaborăm ideile prezente în romanul grafic," spune producătorul Vahradian. ,,Jon și Erich și-au lăsat imaginația să zboare. Au lărgit orizontul și tonul romanului grafic, creând personaje noi și aventuri cosmopolite, dar rămânând fideli personajului principal - Moses și elementelor tematice din opera originală. Jon și Eric ne-au dat tot ce le-am cerut și așa am reușit sa producem un film care combină genurile și are potențialul de a fi un mare succes de public." ,,Pentru că romanul grafic este scurt, am știut că va trebui să îl folosim ca bază pentru o poveste mult mai amplă," spune Jon Hoeber. ,,Punctul de plecare a fost personajul Moses. El este unul dintre cei mai periculoși oameni din lume, a ucis mulți indivizi de-a lungul anilor, dar păstrează totuși o inocență incredibilă. Este un tip care și-a petrecut viața întreagă sub acoperire, evitând relațiile personale cu alți oameni. În momentul în care îl cunoaștem noi, el descoperă pentru prima dată ce înseamnă să trăiască o viață normală. Îl vedem încercând să afle plăcerea simplă din activitățile de fiecare zi, cum ar fi împodobirea casei sale, de Crăciun. Când o sună pe Sarah, inițial nici nu știe ce să-i spună. Este îngrozit. E un asasin profesionist care, brusc, se poartă ca un adolescent, încercând să-și adune curajul și să sune o fată, pentru prima sa întâlnire. Nu poți să nu-l îndrăgești măcar un pic." ,,Ne-am gândit la Frank Moses ca la un agent mai vârstnic, acum retras din activitate, dar devenit el însuși ținta altora," spune Erich Hoeber. ,,Era necesar să avem și alți agenți retrași, iar această idee ne-a făcut să creăm alte personaje și ne-a dat libertatea să elaborăm asupra vieților celorlalți foști agenți." ,,Și chiar dacă miza filmului este mare și reală," adaugă Jon, ,,în mod deliberat, am creat un personaj cu calități neobișnuite. Am vrut să reînviem sentimentul acela dat de filmele vechi, de personaje ca Butch și Sundance. Indiferent dacă era vorba de Frank și Marvin, Frank și Joe, Frank și Victoria, ba chiar și de Frank și pasiunea sa civilă, Sarah... întotdeauna există sentimentul că acele perechi sunt o continuă sursă de conflict și comedie. Dar reacțiilor lor sunt naturale, pentru că totul pornește de la personajul lui Frank și de la situația în care se află acesta: aceea de agent retras, dar încă extrem de periculos." ,,Lorenzo, Mark, Gregory și David (Ready, coproducătorul filmului) s-au implicat foarte mult în dezvoltarea scenariului," spune Eric. ,,Au fost realmente partenerii noștri. Ei au înțeles că povestea pe care o scriam noi se baza mai mult pe excelenta dinamică dintre personaje decât pe vreun concept înălțător." ,,Jon, Erich, Robert Schwentke au făcut o treabă excelentă când au adaptat Greu de pensionat pentru marele ecran" spune artistul Cully Hamner, care a vizitat platoul de la New Orleans pentru câteva zile. ,,Filmul este mult mai nostim și mult mai puțin sângeros, dar nu îi lipsesc complet nici aspirațiile noastre artistice." ,,Știam de la început, de când au cumpărat drepturile de ecranizare ale cărții și au început să lucreze la film, ca povestea va fi mult mai amplă”, spune Ellis, care a petrecut și el câteva zile pe platoul din Toronto. ,,N-avea niciun sens să ma agăț de detalii. Nu m-am temut nicio clipă că voi vedea monștri tipic hollywoodieni rătăcind prin film și distrugându-mi personajele. De fapt, singurul șoc pe care l-am avut a fost unul chiar plăcut, atunci când am descoperit că Jon și Eric au păstrat cu scrupulozitate temele centrale ale cărții în scenariul lor. Tot ceea ce conta pentru mine în carte se regăsește și în scenariu. Pentru mine, asta a fost realmente o mare surpriză." ,,Robert a fost o alegere excelentă pentru regie," spune di Bonaventura. ,,Știam că ne trebuie cineva care să înțeleagă foarte limpede care era tonul filmului și să mențină delicata balanță pe care o impunea scenariul. Nu este simplu să interpretezi și să armonizezi comedia cu drama, acțiunea cu dragostea. Dar, bazându-se pe experiența din filmele anterioare și pe pasiunea sa pentru benzile desenate, Robert a reușit acest lucru în mod strălucit." ,,Robert este un tip grozav și un colaborator foarte inteligent", spune scenaristul Erich Hoeber. Genul lui de cultură cinematografică și stilul disciplinat ne-au impresionat foarte mult." ,,De exemplu," spune Vahradian ,,în momentul în care Morgan Freeman o prezintă pe Helen Mirren lui Mary-Louise Parker, el spune: Victoria a fost cea mai bună agentă din compania noastră. O adevărată artistă cu PSG-ul." Sarah răspunde: Ce înseamnă asta? Iar replica seacă a lui Helen este: Ucid oameni, dragă. Sunt multe momente grozave în genul acesta și Robert a reușit cu succes să le combine cu scenele de dragoste și de acțiune, ceea ce dovedește cât de bine înțelege substratul scenariului și este capabil să comunice cu o distribuție numeroasă de actori extrem de talentați." În fruntea distribuției de vedete se află Bruce Willis, un actor a cărui filmografie include drame (Pulp Fiction, The Sixth Sense și Nobody's Fool) filme de dragoste, comedii (Moonlighting și Death Becomes Her) și, desigur, filme de acțiune (seria Die Hard și Armageddon). ,,Bruce este unul dintre puținii actori care combină în mod credibil umorul cu acțiunea, putând fi mortal și nostim în același timp," spune Vahradian. ,,El a fost omul pe care ni l-am dorit de la bun început. Odată ce a semnat contractul, parcă s-a deschis o supapă și toți ceilalti actori incredibili au dat năvală, dorind să se alăture distracției." ,,Adunând distribuția asta, mi-am amintit de vremea când lucram la Warner Bros și am ales actorii pentru Ocean Eleven," spune di Bonaventura. ,,Începe încet, cu un singur actor care acceptă rolul, apoi totul capătă o viață proprie. La fel și în cazul proiectului Greu de pensionat, cu fiecare nou actor, uimirea în fața distribuției creștea exponențial." Distribuția filmului pare a fi o listă a celebrităților, cu cele mai sonore nume din televiziune, film și teatru, începând de la legenda vie Ernest Borgnine până la vedeta în ascensiune, Karl Urban. După Willis, a urmat un alt actor de renume, câștigătorul premiului Oscar, Morgan Freeman, care joacă rolul lui Joe Matheson, cel mai în vârstă membru al echipei Greu de pensionat. Freeman admite că nu și-ar fi imaginat că va face vreo dată parte dintr-o asemenea distribuție. Următoarea care s-a alăturat echipei Greu de pensionat a fost câștigătoarea premiului Oscar, Helen Mirren. In opinia producătorilor și a scenariștilor, Mirren a fost preferata absolută pentru rolul Victoriei, o fostă agentă britanică, acum retrasă din acțiune, proprietara unei pensiuni de lux, dar care mai acceptă câte un contract ocazional. ,,Nu mai este cazul să spun că am fost flatată când mi s-a spus că Jon și Eric au scris rolul gândindu-se la mine," spune Mirren, care este originară din același sătuc englezesc ca și autorul romanului grafic, Warren Ellis. ,,Dar sunt multe alte motive care m-au atras spre acest proiect. În primul rând, aveam ocazia să joc cu Bruce. Pare un clișeu când oameni ca mine spun despre Bruce: Doamne, e așa de grozav! Dar chiar este un tip grozav și un actor incredibil de talentat și de generos. Aceste atribute de multe ori nu sunt reflectate de imaginea sau personalitatea celor care au statutul de vedetă de care se bucură Bruce. Bruce are calitatea incredibilă de a-și dori tovărășia altor oameni, de a dori să se implice și de a păstra distanța. Cred că asta e evident mai ales în acest rol. Era liderul echipei noastre." ,,Da, chiar a fost sursa mea de inspirație, inclusiv în ce privește coafura", spune Mirren, zâmbind. ,,Evident că nu este o asasină pensionată, dar orice ar face Martha Stewart face foarte, foarte bine. Este o perfecționistă și-mi place combinația ei de delicatețe feminină și incredibilă forță. Sper să nu se simtă insultată de caracterizarea aceasta, pentru că sunt realmente o mare admiratoare a ei." Un alt actor valoros pentru echipă este John Malkovich, care a primit rolul lui Marvin Boggs, maestru al deghizărilor, agent CIA transformat în cobai, după ce vreme de 11 ani i-a fost administrată zilnic o doză de LSD de către Agenție. ,,Marvin, personajul meu, nu prea mai iese în lume", spune Malkovich. ,,Atunci când Sarah și Frank apar la ușa lui, mai exact bat în capota portbagajului unei mașini de la fiare vechi, Marvin presupune imediat că că Frank a venit să-l ucidă. Marvin este foarte paranoic, dar reversul monedei este că rareori se înșală”. ,,Am lucrat împreună cu ea în urmă cu câtiva ani, la un film numit The Portrait of a Lady," spune Malkovich, ,,și mi-a plăcut foarte mult. Este foarte talentată, are ciudățeniile ei, este și foarte nostimă. Ca actor, face alegeri interesante și este atentă la ceea ce se întâmplă în jurul ei, vis-a-vis de ceilalți actori." Parker (care recunoaște că este în general atrasă de proiectele cu mai puțină acțiune și arsenal mai mic) joacă rolul Sarah, o femeie a cărei singură sursă de acțiune provine de la romanele de dragoste pe care le citește în afara slujbei ei sordide, într-un birou minuscul. ,,Cooper este un agent tânăr, relativ nou, antrenat să folosească cele mai noi și mai sofisticate tehnologii," spune Urban, care s-a pregătit pentru rol, citind cărțile și articolele fostului ofițer CIA Robert Baer, care a fost consultant pentru acest film. ,,Într-o zi, lui Cooper i se dă o misiune letală: ordinul de a-l ucide pe Frank Moses. Este o însărcinare care se dovedește ceva mai dificilă decât s-ar fi așteptat el, deoarece Cooper subestimează abilitatea lui Frank, orbit de prejudecata împotriva vârstei. Deși Cooper este ajutat de urmărirea prin satelit și alte jucării de înaltă performanță, folosite de CIA, Frank are 30 de ani în plus în tranșee, iar experiența sa în domeniul spionajului duce la situații interesante între cei doi." ,,Rolul mi s-a părut interesant pentru că William Cooper are soție și familie, lucru la care Frank și contemporanii săi nu s-ar fi gândit nici în ruptul capului. Faptul că este un familist și, în același timp, un asasin cu sânge rece, face din el un personaj interesant de interpretat”. ,,Este interesant că, atunci când va vedea filmul, publicul va avea o experiență similară cu cea avută de noi când am lucrat la film," spune di Bonaventura. ,,Vreau să spun că vor cunoaște personajele pe rând: mai întâi Frank, Sarah, mai târziu, Joe, apoi John Marvin, Victoria și tot așa. Filmul are în felul ăsta un ritm unic, pentru că echipa nu este prezentată deodată. La fel și noi, când filmam, eram mereu entuziasmați la gândul că luni îl vom cunoaște pe Bruce, două zile mai târziu pe Marie-Louise, după o săptămână pe Ernest Borgnine, după trei zile pe John Malkovich, două săptămâni mai târziu pe Helen Mirren, apoi pe Morgan Freeman, Karl Urban și Richard Dreyfuss. Din acest motiv, producția filmului nu a fost nicio clipă plictisitoare și sper că publicul va fi la fel de încântat de personaje pe cât am fost noi de actori”. Filmările au început pe 12 ianuarie 2010, în plină iarnă canadiană, la Toronto. Programul de filmare avea să se încheie mult mai la sud, într-o climă mult mai călduroasă, în New Orleans. Producătorul di Bonaventura ne explică de ce au fost alese aceste două orașe, cu stilul și climatul lor diferit. ,,Toronto și New Orleans au fost combinația perfectă pentru filmarea acestei pelicule. Când îl cunoaștem pe personajul lui Bruce, acesta încearcă să ducă o viață simplă, nouă pentru el, într-o suburbie comună din Cleveland. După tentativa de asasinat, el călătorește în Kansas, pentru a o răpi pe Sarah. Pe măsură ce își reunește echipa, el și Sarah merg mai întâi la New Orleans, după Morgan, apoi în ținutul mlăștinos din Florida, în căutarea lui Malkovich. Traversează Mobile, Alabama pentru o bătălie majoră cu o femeie de afaceri, de acolo merg la New Jersey Turnpike și în Manhattan, Chinatown și Columbia University, apoi la cartierul general CIA din Langley și Ambasada Rusiei din Washington, ca să-l găsească pe Brian (Cox). Dupa aceea iși continua călătoria către Chesapeake, Virginia la pensiunea lui Helen, făcând și o mică oprire acasă la Karl Urban, în Maryland. Continuă în nordul statului New York și în final la Chicago. După cum vedeți, locurile de filmare erau esențiale pentru a menține acest puzzle." ,,Filmul oglindește modul în care a fost produs," spune Bruce Willis. ,,Am început cu o filmare simplă: numai eu, singur în casa mea... Și am terminat cu nu mai puțin de nouă actori uluitori luptându-se într-o termocentrală abandonată, murdară și rece. Nu cred că vreunul dintre noi, actori sau producători, s-au așteptat ca sămânța să crească și să ajungă un uriaș arbore de sequoia, dar toți am făcut tot ce am putut ca filmul să aibă succes. Sincer, mi-e greu să vorbesc, să descriu experiența, pentru că nu se compară cu niciun alt film în care am mai jucat. A fost o nebunie. Mi-a părut bine că am luat parte la distracție și că am văzut cum se realizează un proiect unic cum este Greu de pensionat”.
|
Red(2010)Greu de pensionat
|
Filme de urmărit la TV
Film Now
21:45
|
Everything Everywhere All at Once(2022)Orice, oriunde, oricând
|
HBO
01:15
|
The Hateful Eight(2015)Cei 8 odioși
|
HBO 2
20:30
|
Interstellar(2014)Interstellar: Călătorind prin univers
|
CineCloud
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
- The Fall Guy
- Sting
- Government of Children II
- Challengers
- Combat Wombat: Back 2 Back
- The Book of Solutions
- Only the River Flows
- Buzz House: The Movie
În curând la cinema
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Cats in the Museum
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Boy Kills World
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- Inside Out 2
- DogMan
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Bastarden
- A Quiet Place: Day One
Filme noi în SUA
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Dragonkeeper
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Exorcism
- The Crow
- Firebrand
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Despicable Me 4
- Mufasa: The Lion King
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Trap
- Harold and the Purple Crayon
- Borderlands
- Alien: Romulus
Program TV
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Note de producție Red