Articole Red

(2010)

Greu de pensionat

Note de producție

RED, romanul grafic scris de Warren Ellis, ilustrat de Cully Hamner și publicat de editura DC Comics Wildstorm, a fost conceput inițial ca o operă unitară, dar a fost lansat în trei părți, de-a lungul a trei luni. Mai târziu, a fost publicat într-o singură carte. Deși romanul grafic are doar 66 de pagini, Gregory Noveck, vice-președinte al Departamentului de Creație de la DC Comics, a realizat de la prima lectură că era perfect pentru o adaptare cinematografică.

,,Mi-a plăcut cartea foarte mult", mărturisește Noveck. ,,Warren și Cully sunt doi dintre cei mai talentați și mai străluciți scriitori din universul benzilor desenate. Împreună, ei au creat un thriller de acțiune, foarte inteligent, foarte interesant, cu un personaj principal uluitor și un subiect central neobișnuit. Aveam împuternicire de la DC Comics pentru a adapta în cinema supereroii noștri, dar și pentru a folosi celelalte uimitoare lucrări din colecția noastră. Red a fost unul dintre acele titluri la care m-am gândit încă de când m-am alăturat companiei."

,,Evident, povestea lui Warren trebuia extinsă pentru a face din ea un film de două ore," spune Noveck. ,,Scopul nostru a fost să reținem cel mai interesant element din carte, profunzimea eroului principal și să rămânem fideli ideii centrale a lui Warren: ideea că societatea noastră se leapădă foarte ușor de oameni considerați depășiți. În cazul acesta este vorba de vechi agenți CIA și spioni din vremea Războiului Rece, care au ajuns la o anumită vârstă și sunt înlocuiți de un nou val de agenți tineri, antrenați conform celor mai noi tehnologii."
Cu împuternicirea dată de DC, Noveck i-a cooptat pe Jon și pe Erich Hoeber, apoi s-a dus cu propunerea pentru adaptare la directorul companiei di Bonaventura Pictures, Mark Vahradian, care, la rândul său, a discutat ideea producătorului Lorenzo di Bonaventura.

,,Atât eu cât și Lorenzo am fost imediat impresionați de calitatea romanului grafic: era o poveste dură, cu o atitudine și un stil ieșite din comun", spune Vahradian. ,,Ne-a plăcut contextul, rețeaua de spioni și amândoi am fost fascinați de ideea de a explora ce se întâmplă cu spionii în vârstă, atunci când administrația 'face curat' în agenție. În plus, căutam proiecte care ar fi putut atrage actori celebri, mai în vârstă, care altfel poate n-ar fi avut ocazia să joace într-o adaptare după benzi desenate. Din toate aceste motive, ideea ni s-a potrivit ca o mănușă."

Di Bonaventura este de acord: ,,Warren și Cully au creat o poveste foarte provocatoare, un roman grafic, în care noi am zărit potențialul pentru un film care combina acțiunea, spionajul, dragostea, comedia și care ar transmite un mesaj subtil despre discriminarea celor în vârstă, indiferent de vârsta publicului țintă. Pentru noi a fost extrem de important să rămânem fideli spiritului celor doi creatori, în special cu personajul lui Frank Moses, astfel încât ambii să-și recunoască opera în munca noastră. Și cred că am făcut o treabă bună."
După o singură întâlnire cu directorii de la Summit Entertainment, proiectul a primit unda verde.

,,Prima schiță a fraților Hoeber a fost remarcabilă", spune producătorul di Bonaventura. ,,Toți cei care am citit-o am avut aceeași reacție: Ăsta da film! I-am întrebat pe cei de la Summit ce părere au și dupa ce au acceptat am început să lucrăm la film. Cred că toți eram conștienți că ne așteaptă o aventură pe cinste”.

,,În ce privește scenariul, noi n-am făcut altceva decât să elaborăm ideile prezente în romanul grafic," spune producătorul Vahradian. ,,Jon și Erich și-au lăsat imaginația să zboare. Au lărgit orizontul și tonul romanului grafic, creând personaje noi și aventuri cosmopolite, dar rămânând fideli personajului principal - Moses și elementelor tematice din opera originală. Jon și Eric ne-au dat tot ce le-am cerut și așa am reușit sa producem un film care combină genurile și are potențialul de a fi un mare succes de public."

,,Pentru că romanul grafic este scurt, am știut că va trebui să îl folosim ca bază pentru o poveste mult mai amplă," spune Jon Hoeber. ,,Punctul de plecare a fost personajul Moses. El este unul dintre cei mai periculoși oameni din lume, a ucis mulți indivizi de-a lungul anilor, dar păstrează totuși o inocență incredibilă. Este un tip care și-a petrecut viața întreagă sub acoperire, evitând relațiile personale cu alți oameni. În momentul în care îl cunoaștem noi, el descoperă pentru prima dată ce înseamnă să trăiască o viață normală. Îl vedem încercând să afle plăcerea simplă din activitățile de fiecare zi, cum ar fi împodobirea casei sale, de Crăciun. Când o sună pe Sarah, inițial nici nu știe ce să-i spună. Este îngrozit. E un asasin profesionist care, brusc, se poartă ca un adolescent, încercând să-și adune curajul și să sune o fată, pentru prima sa întâlnire. Nu poți să nu-l îndrăgești măcar un pic."

,,Ne-am gândit la Frank Moses ca la un agent mai vârstnic, acum retras din activitate, dar devenit el însuși ținta altora," spune Erich Hoeber. ,,Era necesar să avem și alți agenți retrași, iar această idee ne-a făcut să creăm alte personaje și ne-a dat libertatea să elaborăm asupra vieților celorlalți foști agenți."

,,Și chiar dacă miza filmului este mare și reală," adaugă Jon, ,,în mod deliberat, am creat un personaj cu calități neobișnuite. Am vrut să reînviem sentimentul acela dat de filmele vechi, de personaje ca Butch și Sundance. Indiferent dacă era vorba de Frank și Marvin, Frank și Joe, Frank și Victoria, ba chiar și de Frank și pasiunea sa civilă, Sarah... întotdeauna există sentimentul că acele perechi sunt o continuă sursă de conflict și comedie. Dar reacțiilor lor sunt naturale, pentru că totul pornește de la personajul lui Frank și de la situația în care se află acesta: aceea de agent retras, dar încă extrem de periculos."

,,Lorenzo, Mark, Gregory și David (Ready, coproducătorul filmului) s-au implicat foarte mult în dezvoltarea scenariului," spune Eric. ,,Au fost realmente partenerii noștri. Ei au înțeles că povestea pe care o scriam noi se baza mai mult pe excelenta dinamică dintre personaje decât pe vreun concept înălțător."
,,Warren și Cully au fost foarte generoși, lăsându-ne să extindem povestea originală," adaugă Jon. ,,Din fericire, scenariul chiar le-a plăcut și au fost în mod public în favoarea noastră și a acestui film."

,,Jon, Erich, Robert Schwentke au făcut o treabă excelentă când au adaptat Greu de pensionat pentru marele ecran" spune artistul Cully Hamner, care a vizitat platoul de la New Orleans pentru câteva zile. ,,Filmul este mult mai nostim și mult mai puțin sângeros, dar nu îi lipsesc complet nici aspirațiile noastre artistice."

,,Știam de la început, de când au cumpărat drepturile de ecranizare ale cărții și au început să lucreze la film, ca povestea va fi mult mai amplă”, spune Ellis, care a petrecut și el câteva zile pe platoul din Toronto. ,,N-avea niciun sens să ma agăț de detalii. Nu m-am temut nicio clipă că voi vedea monștri tipic hollywoodieni rătăcind prin film și distrugându-mi personajele. De fapt, singurul șoc pe care l-am avut a fost unul chiar plăcut, atunci când am descoperit că Jon și Eric au păstrat cu scrupulozitate temele centrale ale cărții în scenariul lor. Tot ceea ce conta pentru mine în carte se regăsește și în scenariu. Pentru mine, asta a fost realmente o mare surpriză."

,,Robert a fost o alegere excelentă pentru regie," spune di Bonaventura. ,,Știam că ne trebuie cineva care să înțeleagă foarte limpede care era tonul filmului și să mențină delicata balanță pe care o impunea scenariul. Nu este simplu să interpretezi și să armonizezi comedia cu drama, acțiunea cu dragostea. Dar, bazându-se pe experiența din filmele anterioare și pe pasiunea sa pentru benzile desenate, Robert a reușit acest lucru în mod strălucit."

,,Robert este un tip grozav și un colaborator foarte inteligent", spune scenaristul Erich Hoeber. Genul lui de cultură cinematografică și stilul disciplinat ne-au impresionat foarte mult."
,,Celelalte filme ale lui Robert, un thriller, o dramă de acțiune și o poveste de iubire cu călătorie în timp, dovedeau că poate aborda genuri diverse," spune producătorul Vahradian. ,,Deși nu mai regizase comedii, el a înțeles imediat umorul sec pe care ni-l doream pentru acest film. De fapt, a fost ideea lui să-i lase pe actori să vină cu replicile proprii, pronunțate într-un stil direct, fără afectare”.

,,De exemplu," spune Vahradian ,,în momentul în care Morgan Freeman o prezintă pe Helen Mirren lui Mary-Louise Parker, el spune: Victoria a fost cea mai bună agentă din compania noastră. O adevărată artistă cu PSG-ul." Sarah răspunde: Ce înseamnă asta? Iar replica seacă a lui Helen este: Ucid oameni, dragă. Sunt multe momente grozave în genul acesta și Robert a reușit cu succes să le combine cu scenele de dragoste și de acțiune, ceea ce dovedește cât de bine înțelege substratul scenariului și este capabil să comunice cu o distribuție numeroasă de actori extrem de talentați."

În fruntea distribuției de vedete se află Bruce Willis, un actor a cărui filmografie include drame (Pulp Fiction, The Sixth Sense și Nobody's Fool) filme de dragoste, comedii (Moonlighting și Death Becomes Her) și, desigur, filme de acțiune (seria Die Hard și Armageddon).
Bruce s-a alăturat repede echipei. ,,Atât proiectul cât și concepția sa aveau ceva proaspăt, iar asta m-a intrigat" spune Willis. ,,Are un element ștrengăresc, o nuanță comică, o poveste de iubire și toate calitățile unui mare film de acțiune. Dar dincolo de toate acestea simți singurătatea, sentimentul de a fi dat deoparte, de a fi scos din echipă pentru că ești prea bătrân și nu mai faci față jocului. Mi s-a părut o rețetă cinematografică foarte interesantă."

,,Bruce este unul dintre puținii actori care combină în mod credibil umorul cu acțiunea, putând fi mortal și nostim în același timp," spune Vahradian. ,,El a fost omul pe care ni l-am dorit de la bun început. Odată ce a semnat contractul, parcă s-a deschis o supapă și toți ceilalti actori incredibili au dat năvală, dorind să se alăture distracției."

,,Adunând distribuția asta, mi-am amintit de vremea când lucram la Warner Bros și am ales actorii pentru Ocean Eleven," spune di Bonaventura. ,,Începe încet, cu un singur actor care acceptă rolul, apoi totul capătă o viață proprie. La fel și în cazul proiectului Greu de pensionat, cu fiecare nou actor, uimirea în fața distribuției creștea exponențial."

Distribuția filmului pare a fi o listă a celebrităților, cu cele mai sonore nume din televiziune, film și teatru, începând de la legenda vie Ernest Borgnine până la vedeta în ascensiune, Karl Urban.
,,Nu poti sa mergi pe ideea că personajele sunt mai importante decât însăși intriga filmului" spune Vahradian, râzând. ,,Nu vezi în fiecare zi 12 actori mari în aceeași distribuție. Din punct de vedere creativ, a trebuit să găsim un grup care pur și simplu putea să facă față. Din punct de vedere logistic, a fost foarte greu să stabilim un program de filmări, în care să ținem cont de programele personale și profesionale ale unui număr atât de mare de actori."

După Willis, a urmat un alt actor de renume, câștigătorul premiului Oscar, Morgan Freeman, care joacă rolul lui Joe Matheson, cel mai în vârstă membru al echipei Greu de pensionat. Freeman admite că nu și-ar fi imaginat că va face vreo dată parte dintr-o asemenea distribuție.
,,Sigur că știam că voi lucra din nou cu Bruce" spune Freeman, făcând aluzie la filmul din 2006, Lucky Number Slevin. ,,Noi doi ne-am distrat întotdeauna de minune pe platou. Dar nu știam că voi filma cu Helen Mirren, John Malkovich, Mary-Louise Parker și Richard Dreyfuss! Nu-i nimic mai bun decât să joci cu oameni pe care îi admiri profund, actori cărora talentul și inspirația nu le lipsesc niciodată. Nimeni nu a tras mâța de coadă, nu s-a jucat la întâmplare în filmul ăsta. Toți au făcut o prestație de primă mână."

Următoarea care s-a alăturat echipei Greu de pensionat a fost câștigătoarea premiului Oscar, Helen Mirren. In opinia producătorilor și a scenariștilor, Mirren a fost preferata absolută pentru rolul Victoriei, o fostă agentă britanică, acum retrasă din acțiune, proprietara unei pensiuni de lux, dar care mai acceptă câte un contract ocazional.
,,Tot timpul pe care l-am petrecut cu Lorenzo lucrând la scenariu, nu ne puteam scoate din minte imaginea lui Helen în rolul de eroină de acțiune," spune Vahradian. ,,Am știut că ne-o doream încă de la început."
,,În general, nu scriem având în minte un actor anume pentru rolul respectiv," spune scenaristul Jon Hoeber. ,,Șansele ca acea persoană să fie interesată sau să fie liberă pentru a face filmul sunt extrem de mici. Totuși, am scris rolul Victoria gândindu-ne la Helen, și am fost în al nouălea cer când ea a acceptat să-l joace."

,,Nu mai este cazul să spun că am fost flatată când mi s-a spus că Jon și Eric au scris rolul gândindu-se la mine," spune Mirren, care este originară din același sătuc englezesc ca și autorul romanului grafic, Warren Ellis. ,,Dar sunt multe alte motive care m-au atras spre acest proiect. În primul rând, aveam ocazia să joc cu Bruce. Pare un clișeu când oameni ca mine spun despre Bruce: Doamne, e așa de grozav! Dar chiar este un tip grozav și un actor incredibil de talentat și de generos. Aceste atribute de multe ori nu sunt reflectate de imaginea sau personalitatea celor care au statutul de vedetă de care se bucură Bruce. Bruce are calitatea incredibilă de a-și dori tovărășia altor oameni, de a dori să se implice și de a păstra distanța. Cred că asta e evident mai ales în acest rol. Era liderul echipei noastre."
Sursa de inspirație a lui Mirren pentru personajul ei nu a fost o persoană asociată în general cu spionajul și asasinatele, ci Martha Stewart.

,,Da, chiar a fost sursa mea de inspirație, inclusiv în ce privește coafura", spune Mirren, zâmbind. ,,Evident că nu este o asasină pensionată, dar orice ar face Martha Stewart face foarte, foarte bine. Este o perfecționistă și-mi place combinația ei de delicatețe feminină și incredibilă forță. Sper să nu se simtă insultată de caracterizarea aceasta, pentru că sunt realmente o mare admiratoare a ei."

Un alt actor valoros pentru echipă este John Malkovich, care a primit rolul lui Marvin Boggs, maestru al deghizărilor, agent CIA transformat în cobai, după ce vreme de 11 ani i-a fost administrată zilnic o doză de LSD de către Agenție.
,,În momentul în care am fost abordat, negociam deja pentru obținerea altui rol," spune Malkovich, ,,dar din fericire proiectul acela a fost anulat și am putut filma Greu de pensionat, care, pentru mine, este fantastic. Mi-au plăcut și scenariul și personajul, la fel cum mi-au plăcut toți cei implicați în proiect”.

,,Marvin, personajul meu, nu prea mai iese în lume", spune Malkovich. ,,Atunci când Sarah și Frank apar la ușa lui, mai exact bat în capota portbagajului unei mașini de la fiare vechi, Marvin presupune imediat că că Frank a venit să-l ucidă. Marvin este foarte paranoic, dar reversul monedei este că rareori se înșală”.
Deși personajul său nu se simte în largul său în prezența unor femei ca Sarah, interpretată de Mary Louise Parker, Malkovich ne spune că propriile sale sentimente față de Parker sunt la polul opus.

,,Am lucrat împreună cu ea în urmă cu câtiva ani, la un film numit The Portrait of a Lady," spune Malkovich, ,,și mi-a plăcut foarte mult. Este foarte talentată, are ciudățeniile ei, este și foarte nostimă. Ca actor, face alegeri interesante și este atentă la ceea ce se întâmplă în jurul ei, vis-a-vis de ceilalți actori."
,,Și e nostimă" spune Willis, ,,realmente nostimă. Are o sincronizare perfectă și a venit mereu cu idei grozave, surprinzătoare care mi-au permis să mă aventurez dincolo de limitele care îmi sunt familiare și confortabile, iar asta a fost foarte amuzant."

Parker (care recunoaște că este în general atrasă de proiectele cu mai puțină acțiune și arsenal mai mic) joacă rolul Sarah, o femeie a cărei singură sursă de acțiune provine de la romanele de dragoste pe care le citește în afara slujbei ei sordide, într-un birou minuscul.
,,Am lucrat foarte bine cu Robert", spune Parker. ,,Este un om cerebral și inteligent, pe de o parte, dar în același timp e foarte sensibil și nu disecă lucrurile excesiv, de aceea indicațiile sale regizorale mie mi s-au părut foarte utile."
,,Mary-Louise are, probabil, unul dintre cele mai dificile roluri," spune producătorul Vahradian. ,,Sarah este o femeie 100% normală și este forțată să plece în această călătorie, este practic răpită și azvârlită într-o lume în care oamenii n-au nici cea mai mică ezitare în a ucide. În timp ce Frank îi arată ei o lume despre care ea putea doar să citească în cărțile de dragoste, ea îi arată lui un stil de viață mai liniștit, mai intim, ceva ce nu a cunoscut niciodată. Aceasta este premisa pentru o intrigă și o poveste de dragoste interesante."
Tema ,,garda veche vs garda nouă” a agenților CIA este exemplificată de relația dintre Frank Moses, mai vârstnic și mai sătul de lumea asta și tânărul și modernul William Cooper, jucat de Karl Urban.

,,Cooper este un agent tânăr, relativ nou, antrenat să folosească cele mai noi și mai sofisticate tehnologii," spune Urban, care s-a pregătit pentru rol, citind cărțile și articolele fostului ofițer CIA Robert Baer, care a fost consultant pentru acest film. ,,Într-o zi, lui Cooper i se dă o misiune letală: ordinul de a-l ucide pe Frank Moses. Este o însărcinare care se dovedește ceva mai dificilă decât s-ar fi așteptat el, deoarece Cooper subestimează abilitatea lui Frank, orbit de prejudecata împotriva vârstei. Deși Cooper este ajutat de urmărirea prin satelit și alte jucării de înaltă performanță, folosite de CIA, Frank are 30 de ani în plus în tranșee, iar experiența sa în domeniul spionajului duce la situații interesante între cei doi."

,,Rolul mi s-a părut interesant pentru că William Cooper are soție și familie, lucru la care Frank și contemporanii săi nu s-ar fi gândit nici în ruptul capului. Faptul că este un familist și, în același timp, un asasin cu sânge rece, face din el un personaj interesant de interpretat”.
,,Karl își joacă rolul perfect", spune producătorul di Bonaventura. ,,A fost foarte hotărât să-și portretizeze personajul corect, de la cercetările cu Bob Baer la antrenamentul intens și obositor. A jucat în acest film alături de veterani ai actoriei și le-a făcut față foarte bine. Karl e un profesionist desăvârșit și am fost norocoși să-l avem alături de noi, completând această distribuție de excepție."

,,Este interesant că, atunci când va vedea filmul, publicul va avea o experiență similară cu cea avută de noi când am lucrat la film," spune di Bonaventura. ,,Vreau să spun că vor cunoaște personajele pe rând: mai întâi Frank, Sarah, mai târziu, Joe, apoi John Marvin, Victoria și tot așa. Filmul are în felul ăsta un ritm unic, pentru că echipa nu este prezentată deodată. La fel și noi, când filmam, eram mereu entuziasmați la gândul că luni îl vom cunoaște pe Bruce, două zile mai târziu pe Marie-Louise, după o săptămână pe Ernest Borgnine, după trei zile pe John Malkovich, două săptămâni mai târziu pe Helen Mirren, apoi pe Morgan Freeman, Karl Urban și Richard Dreyfuss. Din acest motiv, producția filmului nu a fost nicio clipă plictisitoare și sper că publicul va fi la fel de încântat de personaje pe cât am fost noi de actori”.
,,Pentru mine, filmarea asta a fost un pic ca dimineața de Crăciun" spune Willis. ,,La fiecare zece minute ai ocazia să deschizi un nou cadou”.

Filmările au început pe 12 ianuarie 2010, în plină iarnă canadiană, la Toronto. Programul de filmare avea să se încheie mult mai la sud, într-o climă mult mai călduroasă, în New Orleans. Producătorul di Bonaventura ne explică de ce au fost alese aceste două orașe, cu stilul și climatul lor diferit.

,,Toronto și New Orleans au fost combinația perfectă pentru filmarea acestei pelicule. Când îl cunoaștem pe personajul lui Bruce, acesta încearcă să ducă o viață simplă, nouă pentru el, într-o suburbie comună din Cleveland. După tentativa de asasinat, el călătorește în Kansas, pentru a o răpi pe Sarah. Pe măsură ce își reunește echipa, el și Sarah merg mai întâi la New Orleans, după Morgan, apoi în ținutul mlăștinos din Florida, în căutarea lui Malkovich.

Traversează Mobile, Alabama pentru o bătălie majoră cu o femeie de afaceri, de acolo merg la New Jersey Turnpike și în Manhattan, Chinatown și Columbia University, apoi la cartierul general CIA din Langley și Ambasada Rusiei din Washington, ca să-l găsească pe Brian (Cox). Dupa aceea iși continua călătoria către Chesapeake, Virginia la pensiunea lui Helen, făcând și o mică oprire acasă la Karl Urban, în Maryland. Continuă în nordul statului New York și în final la Chicago. După cum vedeți, locurile de filmare erau esențiale pentru a menține acest puzzle."
O aventură cu adevărat traznită, Greu de pensionat este o îmbinare a comediei, dragostei și a pericolului. Pentru actorul Bruce Willis a fost de la bun început un proiect ambițios, dar acum este sigur că va avea succes.

,,Filmul oglindește modul în care a fost produs," spune Bruce Willis. ,,Am început cu o filmare simplă: numai eu, singur în casa mea... Și am terminat cu nu mai puțin de nouă actori uluitori luptându-se într-o termocentrală abandonată, murdară și rece. Nu cred că vreunul dintre noi, actori sau producători, s-au așteptat ca sămânța să crească și să ajungă un uriaș arbore de sequoia, dar toți am făcut tot ce am putut ca filmul să aibă succes. Sincer, mi-e greu să vorbesc, să descriu experiența, pentru că nu se compară cu niciun alt film în care am mai jucat. A fost o nebunie. Mi-a părut bine că am luat parte la distracție și că am văzut cum se realizează un proiect unic cum este Greu de pensionat”.

Sinopsis Despre distribuție
jinglebells