Articole Gamer

(2009)

Gamer - Jocul supraviețuirii

Note de producție

Cum ar fi sa nu mai ai controlul asupra actiunilor tale? Ce ai putea fi fortat sa faci impotriva vointei tale? Sa faci sex cu un strain? Sa ucizi persoanele pe care le iubesti? In GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII, un action-thriller ce are ca tema evolutia tehnologiei, cu actiunea plasata intr-un viitor nu foarte indepartat, creatorii Mark Neveldine si Brian Taylor (Crank/ (Razbunare si adrenalina)) au transpus simularea realitatii intr-o dimensiune noua si terifianta.
Dupa succesul filmelor Crank, pe care Neveldine si Taylor le descriu ca fiind „un adevarat drog de distragere a atentiei", acest duo a vrut sa abordeze o poveste mai profunda, cu idei mai ample si cu personaje mai complexe. Cineastii creeaza trei lumi unice in GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII, fiecare dintre ele cu propriul design si stil. „Jocul virtual, 'Slayers', este un camp de lupta global, cu foarte multi jucatori. 'Society' este o comunitate online. Si apoi, lumea reala, care se situeaza dincolo de de jocuri", explica Neveldine. „Fiecare dimensiune are o imagine si o atmosfera proprie, date de o serie de reguli vizuale - de la culori pana la efectele de camera."
„GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII poarta amprenta mintilor bolnave, totusi geniale, ale lui Neveldine si Taylor", spune actorul Gerard Butler, in rolul lui Kable, un gladiator care lupta pentru a evada din jocul care il tinea captiv. „Au o capacitate innascuta, fireasca de a crea acest tip de concepte fara sa se gandeasca prea mult la ele, creand in acelasi timp si personaje nemaipomenite si pastrand elementul de prospetime, tinerete si gandirea progresiva. Sunt extrem de talentati."
Ca majoritatea proiectelor SF de succes, speculatiile din GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII in privinta viitorului au o baza puternica in realitatea imediata. Potrivit producatorului Tom Rosenberg, acest lucru face parte din farmecul filmului: „Chiar daca povestea este exagerata, are la baza realitatea. De fapt, toate aspectele jocului, chiar daca este plasat in viitor, se petrec acum, doar ca sunt la un nivel mai mic."
Producatorul Gary Lucchesi este de acord. „Parerea mea este ca cele mai bune productii SF sunt o extensie a ceea ce vedem in prezent. Speculezi ce se intampla in prezent si exagerezi. Imi amintesc ca ascultam radioul intr-o zi, cand veneam la serviciu", isi aminteste el. „Era o tanara care juca un joc online si care si-a schimbat avatarul, imaginea ei online, intr-un individ de 1,90m, cu o arma sau un cutit si care inspaimanta oamenii. Acest alter ego al ei se putea exprima prin intermediul acelei lumi video. Cred ca aceste fantezii salasluiesc in noi toti."
Dupa ce i-au vazut interpretarea fizica si foarte expresiva din filmul lui Zach Snyder 300, Neveldine si Taylor au stiut ca Gerard Butler era singurul actor care il putea interpreta pe Kable. „Au mai ramas foarte putine vedete adevarate de filme de actiune pe planeta, iar Gerard e cel mai bun", spune Taylor. „Are o prezenta fizica incredibila si e gata sa dea tot pentru a face ca actiunea sa para reala si viscerala, asa cum am vazut in 300. Dar, in acelasi timp, pune suflet in interpretarea sa, ceea ce te captiveaza destul de mult."
In afara de originalitatea povestii, Butler a fost atras si de abordarea taioasa a stilulului cineastilor. „Imi place sa-mi asum riscuri", afirma el „si imi place sa cred ca fiecare proiect la care lucrez va avea un efect asupra oamenilor, fie datorita unui stil nou, fie datorita emotiei din spatele lui, fie datorita povestii neobisnuite. GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII a indeplinit toate aceste cerinte."
Pentru rolul lui Angie Tillman, sotia lui Kable, care e prinsa in capcana jocului 'Society', modelul si actrita Amber Valletta a avut de infruntat provocari fizice si emotionale destul de mari. „Cand am citit prima data scenariul m-am gandit ca n-am mai vazut niciodata asa ceva", isi aminteste Valletta. „Genul acesta, da, dar niciodata un asemenea material. Nu mai facusem nimic care sa sune, sa para sau sa fie asa. N-am mai vazut niciodata o femeie intr-un rol ca asta. L-am perceput ca fiind foarte avangardist."
„Angie este un rol foarte greu", recunoaste Neveldine. „Trebuie sa redea durerea pe care trebuie s-o suporte Amber in timp ce este controlata de joc, continutul sexual pe care il contine scenariul, precum si emotiile si supararile... iar ea a abordat totul nemaipomenit. Ne-a surprins pe toti. A fost grozava."
Taylor adauga: „Nu cred ca am stiut cat de capabila este Amber pana nu am inceput sa filmam. A fost nemaipomenit, iar ea este o persoana foarte agreabila."
Interpretand avataruri umane, manipulate de alti indivizi, Butler si Valletta s-au confruntat cu provocarea de a nu li se permite sa reactioneze firesc intr-o situatie data, ci sa aiba o dinamica care intra in conflict direct cu o interpretare naturala. Valletta a trebuit repete unele dintre cele mai dificile scene ale filmului, in care era complet neajutorata, in vreme ce Butler a trebuit sa-si pregateasca atent fiecare aspect al interpretarii lui fizice. „In principiu, regizorii au vrut ca razboinicii din jocul 'Slayers' sa se miste diferit, asa cum ar face un personaj dintr-un joc video", explica coordonatorul de cascadorii Darin Prescott. „Asa ca bietii vor marsalui inainte, isi vor scoate armele si apoi se vor intoarce. Nu e la fel de fluid ca atunci cand personajele ar alerga in lupta. Exista si o mica intarziere, acel ping, asa cum se numeste in poveste, care apare atunci cand personajele care controleaza fac o miscare, iar personajul controlat va face exact aceeasi miscare dar cu o fractiune de secunda mai tarziu."
Neverosimilul manipulator al lui Kable este Simon, un adolescent bogat si izolat, interpretat de Logan Lerman. In cea mai mare parte a povestii, Simon poate controla brutalitatea jocului stand confortabil in camera lui speciala pentru jocuri, pe care Lerman o descrie ca fiind ,,un univers de lumini portocalii, ceea ce e destul de complicat, dar te obisnuiesti. Prinzi destul de repede ritmul vietii lui si te adaptezi la stilul diferit. E nemaipomenit."
Intr-o scena Simon apare chiar pe campul de lupta, langa Kable, ceea ce a fost o experienta intimidanta pentru Lerman. „Era coplesitor.", spune Lerman razand. „Am mare incredere in Gerard ca se poate concentra in timp ce in jurul nostru sunt tot felul de explozii, iar oamenii cad impuscati in fata lui. E o nebunie. M-am simtit mai in largul meu in studio."
Dar creierul adevarat al lumilor vizuale din GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII, este, de fapt, Ken Castle, interpretat de Michael C. Hall, vedeta din serialul de succes, marca Showtime, Dexter. ,,Michael a fost actorul ideal care sa-l interpreteze pe Castle", declara Taylor. ,,Este una dintre acele interpretari despre care se va discuta mult".
Un om care a crescut in lumea jocurilor video si a internetului, Castle este creatorul tehnologiei de joc din poveste. Izolat in casa lui, Castle nu are nevoie de lumea din afara, creandu-si un mediu virtual, al carui stapan este doar el. Taylor il descrie pe Castle ca fiind o parte a lumii viitoare: ,,Castle incearca, in principiu, sa controleze totul", explica el. „Incearca sa dicteze orice si sa-i faca pe toti sa marsaluiasca si sa actioneze la comanda lui. Ne indreptam catre o lume in care cred ca oricare dintre noi poate deveni un Castle".
Pentru Hall, egocentrismul lui Castle a fost cel mai atragator aspect al rolului. „Castle se crede superior intr-un fel in care nu mai este nimeni, se considera un super-om. Nu se percepe ca fiind un malefic. Este ca un copil in groapa cu nisip." Rolul i-a oferit lui Hall si ocazia de a se desprinde de personajele care-si reprima sentimentele, din productiile de televiziune. „Rolul a fost ca o zi intr-un parc de distractii. Trebuia sa fiu nerusinat, lasciv, o varianta usor indulcita a lui Sammy Davis Jr., care sa-l bata pe eroul anului, in timp ce mintea mea il controleaza, si am o tunsoare foarte ciudata in acest film."
In ciuda subiectului sumbru si amenintator al filmului GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII, viziunea lui Neveldine si a lui Taylor asupra viitorului nu este complet lipsit de speranta. Un grup rebel, numit „Humanz", recunoaste ca personajul lui Kable a devenit mai popular in randul amatorilor de jocuri decat jocul in sine, si cu sprijinul lui, au sansa sa infrunte amenintarea la adresa umanitatii. In fruntea organizatiei este un individ numit "Humanz Brother", interpretat de Chris „Ludacris" Bridges.
,,Am acceptat rolul, pentru ca eu sunt vocea ratiunii in film", explica Bridges, care este el insusi un jucator inrait. ,,Se pare ca jocurile video devin din ce in ce mai interactive si mi se pare o nebunie, daca stai sa te gandesti, cum vor evolua jocurile in urmatorul deceniu. Daca permiti sa se continue evolutia, iar oamenii sa devina jucarii, poate deveni un fenomen foarte periculos. Dar cred ca filmul vorbeste despre influenta pe care o are fiecare individ asupra viitorului si despre felul in care putem schimba lucrurile in bine, nu in rau."
Distributia filmului GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII este intregita de Kyra Sedgwick in rolul vedetei din media Gina Parker Smith, o celebritate care este de folos organizatiei Humanz in misiunea de a-l infrange pe Castle. Fan al filmului Crank, Sedgwick s-a implicat in proiect, cu o expunere limitata in lumea jocurilor. „A fost un act de incredere, din punctul asta de vedere,", spune ea, „dar mi-a placut foarte mult primul lor film si mi-a placut si personajul. Mi s-a parut nostim. Mi-a placut faptul ca se schimba pe parcursul filmului. La inceput, este concentrata numai asupra ei, vrand sa isi obtina subiectul cu orice pret. Nu-i pasa pe cine raneste pe drum. Dar, in final, isi da seama ca trebuie sa ia o hotarare: sa lupte alaturi de Humanz sau sa fie de partea lui Ken Castle."
Avand la baza viziunea lui Neveldine si a lui Taylor, GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII a mai atras si alti actori, care avut aparitii speciale. Printre cei care si-au daruit talentul proiectului sunt John Leguizamo (Assault on Precinct 13/ (Asalt asupra sectiei 13), The Happening/ (Intamplarea), Alison Lohman (White Oleander/ (Dragoste otravitoare), Matchstick Men/ (Sarlatanii), Big Fish/ (Pestele cel mare), Johnny Witworth (3:10 to Yuma/ (Drumul dreptatii, CSI: Miami), Keith Jardine (maestru american in artele martiale [MMA], Ultimate Fighting Championship [UFC]), Milo Ventimiglia (serialul marca NBC Heroes, Stay Alive), Zoë Bell (serialul marca ABC Lost/ (Naufragiatii), Angel of Death), Richard „Mack" Machowicz (gazda emisiunii de pe Discovery Channel Future Weapons/ (Armele viitorului), Keith David (Crash/ (Crash: Povesti din L.A.), James Roday si Maggie Lawson (serialul marca USA Psych), Lloyd Kaufmann (cofondator si presedinte al Studiourilor Troma) si Efren Ramirez (Napoleon Dynamite, Crank/ (Razbunare si adrenalina).
Parteneriatul lui Neveldine si Taylor se extinde asupra tuturor aspectelor procesului de productie. Jumatati ale aceleiasi forte creative, ei impart scaunul regizoral si responsabilitatile, si sunt vazuti cel mai adesea impreuna pe platou, emitand idei, cu o viteza incredibila. Ritmul lor de lucru, care poate fi derutant pentru actori si pentru echipa de productie, totusi da rezultate. „Mark si Brian sunt unici, foarte destepti, foarte talentati, si sunt cat se poate de onesti", spune Rosenberg. „Nu se pune problema de manipulare. Daca ei spun ca pot sa faca ceva, o fac intotdeauna."
Dragostea lui Neveldine si a lui Taylor pentru tehnologie este foarte proeminenta in subiectul filmului, extinzandu-se la stilul cinematografic in sine. Pentru a defini mai departe aspectul unic al fiecaruia dintre mediile fictive ale filmului, regizorii au ales sa foloseasca un sistem de filmare absolut revolutionar, realizat de RED. Camera de filmat RED este un sistem digital, care foloseste carduri de memorie in locul casetelor. Desi sistemul nu a fost testat pentru a vedea rezistenta la rigorile extreme ale productiei unui film de actiune, Neveldine si Taylor, care au fost si operatori cinematografici, au fost gata sa-si asume riscul. „Fiecare film pe care l-am facut a fost filmat in alt format", explica Taylor. „Incercam tot timpul sa gasim cele mai noi si mai expresive instrumente, cum sunt aceste camere de filmat RED. Aproape ca am testat aceste camere direct pe platou".
„Am vrut mereu sa trecem de la lumea peliculei la aceasta tehnologie noua", adauga Neveldine. „Am fost adeptii formatului HD de la bun inceput. Ne place sa fortam aceste camere pana la limita. Ne place foarte mult ce pot sa faca. Totusi, RED nu sunt HD. Sunt RED. Este cu totul alt format. Este cea mai matasoasa imagine pe care o vei vedea. Cand am incercat-o si am vazut cat de compacta si de grozava e camera, nu am mai luat in calcul nicio alta optiune in afara de RED."
Ca operatori de imagine, Neveldine si Taylor au incorporat adesea tehnici neortodoxe pentru a obtine efectul dorit. Neveldine, care s-a urcat pe role din clipa in care a inceput sa mearga, ia adesea camera si pleaca sa filmeze, iar asta este un mare avantaj al camerei RED care e mai mica.
„Imaginea arata nemaipomenit", spune Butler. „Nu s-a mai folosit si nu e nevoie decat sa vezi doua secunde din film ca sa spui: Uau! Ce e asta? E foarte tare!."
Regizorii si scenograful Jerry Fleming au avut o abordare inovatoare asemanatoare cand au creat lumea futurista din GAMER – JOCUL SUPRAVIETUIRII. In loc sa construiasca decoruri in incaperi izolate fonic, cineastii au preferat sa gaseasca locuri adevarate si sa le transforme in medii cu totul noi. „Am vrut ca viitorul nostru sa fie practic, locuit, real, nu ceva imaginat", explica Taylor. „Asa ca am luat locuri reale si le-am dat un alt scop, cum ar fi transformarea unei mine de calcar functionale intr-o inchisoare. Ce obtii este un loc care seamana cu ceva in care traiesc oamenii acestia. Jerry este un geniu la capitolul asta."
Fleming a trebuit sa creeze douazeci de decoruri, cu saizeci de trasaturi esentiale. „Nu stii niciodata sigur ce se va filma”, spune Fleming. „Trebuie sa fii pregatit sa schimbi totul la 360˚. Asta m-a invatat primul regizor cu care am lucrat, Robert Altman. N-am mai avut ocazia pana la Mark si Brian. Cu ei, creez decoruri cat mai multe, pentru ca ei sa poata realiza tot ce vor. Trebuie doar sa presupui ca va fi filmat, iar asta e mult mai palpitant decat sa creezi platouri cu doi pereti."
Pentru Butler, folosirea locurilor variate a transformat productia intr-un un proces extrem de palpitant. „Spre deosebire de 300, unde am folosit prelucrarea computerizata, aici am fost cu adevarat in mai multe medii", explica actorul. „Te afli intr-o gara importanta sau in inchisoare, sau intr-o mina de calcar, sau la o altitudine de 2100m. Te afli in toate locurile astea nemaipomenite, care iti creeaza sentimentul ca esti intr-un viitor tulbure. Dar sentimentul este foarte organic. E ca lumea de astazi, dar peste douazeci de ani."
Fie ca e vorba de subiect, fie de tehnologia cinematografica, fie de scenografie, Neveldine si Taylor sunt dedicati gasirii unor modalitati noi si unice de a-si realiza proiectele, in scopul extinderii posibilitatilor in domeniu. Decat sa aleaga intre inovatiile tehnologice si pragmatism, regizorii le imbratiseaza pe amandoua in egala masura, rezultand un stil in permanenta surprinzator si plin de vitalitate. „Nu incercam sa luam ceva familiar si sa-l impingem catre nivelul urmator cheltuind mai multi bani, folosind din ce in ce mai multe efecte si facandu-l comercial pana la saturatie", afirma Neveldine. „Vrem sa oferim publicului ceva absolut nou si original, ceva ce nu a mai vazut pana acum”.

Despre distribuție Prezentare
jinglebells