Articole Friends with Benefits

(2011)

Prietenie cu folos

Despre producție

Regizorul Will Gluck își căuta alt proiect după ce terminase montajul filmului Easy A pentru Screen Gems. Atunci i-a apărut în cale scenariul pentru Prietenie cu folos. “Mi-am dorit întotdeauna să fac un film care să fie un fel de aducere în actualitate a filmelor de pe vremuri, cu Hepburn și Tracy,” explică Gluck, arătându-și nostalgia față de comediile sexy, cu dialoguri incitante și ironice din trecutul de aur al Hollywood-ului. Datorită dialogului său ascuțit, a situațiilor comice decoltate și a personajelor pline de șarm, dar cu lipsuri, se poate spune că Prietenie cu folos a pus exact punctul pe “i”. Dylan și Jamie sunt personajele lui Hepburn/Tracy din zilele noastre, cu sensibilitățile de acum, aspirațiile și vederile generației actuale despre familie, prietenie, dragoste și sex.

Gluck știa că pentru acest film era esențial să găsească actorii potriviți, care să preia chimia și flirtul specific filmelor de referință din acea vreme. Gluck detaliază, “Între Justin și Mila se simte o chimie incredibilă. E un fel de magie. Pur și simplu le stă bine împreună, chiar dacă nu fac mare lucru. Cea mai bună parte a filmului este cea în care ei se află pe ecran împreună.” Gluck continuă, “Am câștigat lozul câștigător cu ăștia doi. Mila e haioasă, isteață, charismatică, frumoasă și în același timp ridicolă. Te amuzi când te uiți la ea, mai ales când e cu Justin.”

Gluck își amintește cât de mult l-a plăcut pe Timberlake în "Saturday Night Live." "Am fost impresionat, iar după aceea a mai apărut într-un show 'Saturday Night Live' și mi s-a părut și mai haios. Motivul pentru care este atât de comic este acela că e un actor mare. Acesta este primul său rol titular de comedie. El poate face orice. Este atât de charismatic încât nu-ți poți lua ochii de la el.”

În privința rolului său, lui Timberlake nu i-a plăcut doar umorul adult al scenariului, ci a fost atras și de statutul pe care-l aveau Dylan și Jamie când s-au cunoscut. Amândoi sunt tineri și au succes profesional, dar sunt circumspecți în dragoste și față de ideea de familie. “Sunt exact trăirile pe care le ai când ajungi la o anumită vârstă, ca mine,” recunoaște Timberlake, “adică atunci când începi să ai îndoieli în legătură cu ‘regulile de viață’ cu care ai crescut și te-ai obișnuit.”

Mila Kunis consideră că personajul ei, Jamie, este o persoană care “crede în dragostea adevărată și îl așteaptă pe Făt-Frumos, care precis se află pe undeva prin apropiere.” Totuși, Jamie nu-și pune sufletul pe tavă. “Ea este o new-yorkeză tipică,” spune Kunis zâmbind. Într-adevăr, Jamie este isteață, vorbește mult și repede, e hotărâtă și, după cât se poate observa, este mai degrabă realistă, decât visătoare.

Jamie este o companie plăcută și distractivă. Când Dylan se mută la New York, după ce ea i-a propus o slujbă la GQ Magazine, cei doi devin prieteni buni, împărtășind o doză mare de cinism și făcând haz de nebuniile lumii și de propriile lor slăbiciuni.

În timp ce Dylan se străduiește să se adapteze noii sale slujbe și orașului în care s-a mutat recent, neavând timp pentru aspectele mai frivole ale vieții, iar Jamie cunoaște prea mulți tipi “cumsecade,” care până la urmă se dovedesc a nu fi prea cumsecade, cei doi hotărăsc să profite de prietenia lor, fără complicațiile emoționale ale unei iubiri. ‘Pentru că, în definitiv, toți avem nevoile noastre fizice, încearcă ei să se convingă singuri. Ce ar putea să fie rău în asta?

Timberlake explică, “Este vorba de doi oameni care duc vieți paralele. Ei se întâlnesc și pun în aplicare un plan trăsnit, de a avea o relație fizică fără niciun fel de sentiment. Aceasta e sursa comicului din film.

Mama lui Jamie, Lorna, interpretată magistral de Patricia Clarkson, ne oferă mult umor și culoare, dar și o parte din informațiile despre fiica sa, Jamie. Will Gluck explică, “Lorna este o mamă singură, care probabil că-n anii 70 sau 80 era o admiratoare fanatică a vreunei trupe rock. E o tipă absentă, iar în relația cu Jamie era mai mult copil decât mamă.” Din cauza asta și după mai multe dezamăgiri în dragoste, Jamie a ajuns la concluzia că e mai bine să nu depinzi de alții atunci când simți nevoia de suport afectiv.

Familia lui Dylan locuiește la Los Angeles. Tatăl lui, un fost jurnalist de renume, este acum pensionat și a început să aibă primele simptome de Alzheimer. El este interpretat cu mare sensibilitate de către actorul Richard Jenkins, nominalizat la Oscar. Sora lui Dylan, Annie, interpretată de Jenna Elfman, simte din plin povara îngrijirii tatălui lor pentru că, în plus, ea trebuie să-și crească singură fiul.

Rolul “clovnului de la curtea regelui” îi revine colegului de serviciu al lui Dylan de la New York, Tommy, un designer atletic, flamboaiant, interpretat cu perfect umor de către Woody Harrelson. Regizorul Will Gluck ne explică, “Tommy constituie un personaj ciudat pe care nici Woody și nici alți actori nu l-au mai interpretat. Numai cineva ca Woody îl putea scoate la capăt.”

Când Harrelson lucra pe platou, ne distram de minune, își amintește cu încântare Kunis. ”Woody mă face să-mi pierd concentrarea," spune actrița. "Nu pot să termin o secvență cu el fără să izbucnesc în râs. E suficient să se uite la mine, că mă pufnește râsul!” Timberlake a avut și el aceeași problemă într-o secvență cu Harrelson, când nu a putut să se abțină să nu izbucnească în râs. “E foarte greu să faci pe Buster Keaton când de fapt tu te topești de râs pe dinăuntru," recunoaște el.

Dar în afara faptului că e o comedie la care râzi timp de două ore, “mai este și un film pentru adulți,” ne amintește Gluck. “Este un film care ne arată ce se întâmplă în relațiile moderne. Sperăm că ne va ieși ceva inteligent. Dacă Hepburn și Tracy ar mai trăi, credem că așa ar arăta filmul lor.”

Ascunse bine prin cotloanele filmului se află referințe la filmele clasice ale generației noastre – ca să nu mai spunem despre un film fictiv pe care Jamie și Dylan îl urmăresc adesea și care cuprinde toate elementele unei comedii romantice – Prietenie cu folos lansează întrebarea: oare faptul că ești cinic la adresa clișeelor despre dragoste te face imun la ea? “Cele două personaje știu că trec printr-o experiență prin care au mai trecut și alții înaintea lor,” spune Gluck. “Ei sunt conștienți și de faptul că se află într-o relație fără sentiment, bazată doar pe sex și că, probabil, ea se va sfârși prost.”

Gluck continuă, “Așa că, în ciuda faptului că mai răzbat, ici și acolo, unii fiori de romantism, personajele se încăpățânează să rămână cinice față de dragoste. Lui Jamie îi place să se uite la comedii romantice, dar ea nu se lasă convinsă că iubirea ar exista cu adevărat. Ea consideră că filmele sunt toate niște basme frumoase.”

Care e morala “prieteniei cu folos?” Este posibil ca doi oameni să devină intimi, dar să scape de eventualitatea unei deziluzii, fără să-l rănească pe cel de alături? În legătură cu partea afectivă nu se poate hotărî, dar despre latura fizică, Timberlake se pronunță ritos: “Sexul fără sentiment e ceva dureros.”

Kunis este de acord și adaugă, “Cred că mi-am scrântit coloana. Vreți să vă spun despre secvențele de sex, care sunt lipsite de sex? Asta ni s-a întâmplat nouă timp de două săptămâni. La un moment dat eram într-un asemenea hal încât îmi venea să exclam ‘Nu am ce să-ți mai spun, pentru că nu-mi mai simt piciorul.’ Reiese așadar că “prietenia fără folos ” nu prea funcționează în viața de zi cu zi!”

Prietenie fără folos a fost turnat în vara anului 2010 în locațiile cele mai cunoscute ale orașelor New York și Los Angeles.
Gluck știa că atunci când faci o comedie romantică în ambianța New York-ului, filmul intră în rezonanță cu publicul printr-un limbaj cinematografic prestabilit. La New York, Gluck a ținut să filmeze în locurile cele mai pitorești cum ar fi Central Park, Hudson River, Times Square, sau Grand Central Station. Totuși să filmezi în aceste locații în plin sezon turistic reprezintă o adevărată provocare.
La filmările din Los Angeles, producția a trăit alte emoții. “New York-ul este foarte electrizant,” concluzionează Gluck, “iar mie îmi place să filmez la New York City, dar L.A.-ul îți oferă posibilitatea de a te concentra mai mult pe scopul pe care-l ai de atins decât pe bucătăria filmărilor.”
Timberlake explică astfel diferența dintre cele două orașe: “L.A. a fost dintotdeauna un loc unde s-au făcut filme. Oamenii se opresc și se uită un pic curioși, dar apoi trec mai departe înțelegând că se toarnă al nu știu câtelea film pe strada lor. New York-ul este mai dificil. Orașul e supra-aglomerat. Oamenii se opresc și se înghesuie să vadă ce se întâmplă, iar la un moment dat te simți ca și când ai face teatru în aer liber. În primele zile ale filmărilor de la L.A. am avut un șoc, pentru că nu mai aveam șase mii de oameni în jurul nostru, care să privească cum filmăm acolo.”

La Los Angeles, erau alocate două săptămâni pentru filmările pe platou, dar s-a filmat mai mult pe stradă și în locații celebre, cum ar fi Mann’s Chinese Theater, plajele Malibu, Pantages Theater, gara istorică Union Station, aeroportul internațional al Los Angeles, sau inscripția Hollywood-ului.

Echipa abia aștepta să filmeze vestita inscripție a orașului de pe Mount Hollywood. Toți se mândresc cu faptul că au putut filma un simbol internațional de mare notorietate, mai ales că zona este protejată și interzisă publicului larg. Dar provocarea de a filma pe un teren atât de abrupt și la înălțime, cățărați pe litere înalte de 14 m, s-a tradus prin eforturi mari, multă frânghie și mai multe echipamente tip macara.

Gluck spune, “Se pare că suntem prima producție cinematografică care-și cațără actorii chiar pe literele inscripției. S-a mai filmat în jurul uriașei inscripții, dar Justin și Mila au fost urcați chiar în mijlocul literei “O”. Timp de două zile am stat atârnați acolo sus, la circa 7 metri de pământ.”

Mount Hollywood are o înălțime de 550m, iar inscripția este montată pe muchia cea mai abruptă a dealului. Vântul este destul de puternic acolo, iar producția a folosit și două elicoptere pentru filmările aeriene.

Sinopsis Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells