Articole Cloud Atlas

(2012)

Atlasul norilor

Note de producție

O poveste ambițioasă și uimitoare care se întinde pe parcursul a cinci secole, “Atlasul Norilor” explorează scopul vieții oamenilor pe Pământ, teme care au preocupat omenirea de la începutul vremurilor. Cu o serie caleidoscopică de acțiuni, emoții și conexiuni umane, filmul sugerează ideea că viețile individuale își continuă traiectoriile personale de-a lungul vremurilor. Sufletele renăscute își reiau legăturile unul cu celălalt, în epoci diferite. Greșelile pot fi reparate sau... repetate. Libertatea poate fi câștigată sau pierdută, fără ca oamenii să înceteze vreodată să o caute. Și, întotdeauna, dragostea supraviețuiește.

“Scara la care și-a expus ideile e ceea ce ne-a atras imediat, compasiunea pentru oameni, îndrăzneala și curajul, precum și sentimentul pe care ți-l induce, de clasic, dar în același timp de ceva cu totul nou”, spune Lana Wachowski, parte a trioului de scenariști/regizori care au adaptat pentru marele ecran romanul premiat al lui David Mitchell. „Tematic, transcende granițele de rasă și sex, loc și timp, și spune o poveste care sugerează că natura umană e dincolo de toate aceste fruntarii. De aceea am dorit să transformăm romanul în scenariu.”

Cineaștii Lana și Andy Wachowski, prieteni vechi cu Tom Tykwer, își doreau de mult să lucreze împreună, iar romanul lui Mitchell a fost catalizatorul pentru un proiect comun. Povestea neconvențională rezona cu stilul lor, așa că au format un trio creativ cu adevărat unic pentru a scrie și a regiza împreună pentru marele ecran această capodoperă modernă.

Un avocat din San Francisco ia sub protecție un sclav fugar într-o călătorie dezastruoasă din Insulele Pacificului în 1849... un compozitor sărac, dar talentat, din Marea Britanie dinaintea celui de-al doilea război mondial se zbate să-și termine capodopera înainte de a plăti prețul unui act nechibzuit... o jurnalistă investighează în 1973 un potențial dezastru industrial... un editor al zilelor noastre se trezește aruncat pe nedrept într-un azil tocmai când cunoscuse succesul... o ființă creată genetic cunoaște în 2144 trezirea conștiinței umane... și, în viitorul extrem de îndepărtat al anului 2300, un crescător de animale duce o luptă cu propria conștiință pentru a face ceea ce are nevoie ca să supraviețuiască.

Facem la început cunoștință cu fiecare poveste, pentru ca apoi poveștile să se desfășoare una alături de cealaltă, iar trecerea de la una la cealaltă ne dezvăluie modul în care toate aceste povești sunt legate.

Pentru realizatori a fost clar că acestea nu sunt povești separate, ci momente dintr-o singură curgere. “Cheia a fost să abandonăm ideea că sunt șase povești. E, de fapt, una singură.”, spune Andy. “Fiecare segment din fiecare epocă se reflectă asupra celorlalte de-a lungul filmului. Pe măsură ce aceste suflete evoluează, vezi conexiunile dintre ele și urmărești progresul lor cronologic.”

De asemenea, fiecare personaj este parte a unui ansamblu care se întoarce mereu, regrupându-se în noi identități și circumstanțe. “Nu e doar o singură persoană, ci sunt personajele principale din fiecare dintre lumi”, spune și scriitorul David Mitchell. “Relațiile dintre ei, precum și natura acestor relații evoluează. Într-un univers în care reîncarnarea e posibilă, și într-un film în care trecutul, prezentul și viitorul coexistă, moartea nu e decât o ușă care se închide pentru ca o altă ușă să se deschidă.”

Astfel, conflicte care apar într-un segment pot fi rezolvate multe vieți după aceea, nedreptăți pot fi revizuite, uneori cu rezultate uimitoare, iar îndrăgostiți se pot maturiza împreună de-a lungul mai multor secole. “O parte din film o constituie o poveste de iubire extraordinară care se mișcă de-a lungul mai multor vieți, dar o vezi numai în anumite momente, nu pe toată odată”, spune Lana, referindu-se la felul în care iubirea unui cuplu tânăr se maturizează și le influențează faptele de-a lungul unor întâlniri în timpuri diferite. “Aceasta e o altă temă, și anume că iubirea poate schimba cursul vieții tale oricând.”

Dar mai sunt și alte forțe în joc. Tom Hanks, care apare în șase roluri diferite reprezentând călătoria unui singur suflet de-a lungul timpului, spune: “Personajele sunt adesea martorele unor evenimente care le pot schimba viețile pentru totdeauna, așa că trebuie să acționeze. Pot fi eroi, sau pot fi niște lași. Întrebarea e ce e istoria, dacă nu un șir de momente nesfârșite, ca acestea, legate unul de celălalt. Ce e condiția umană, dacă nu o serie de decizii pe care trebuie să le iei?” Hank continuă: “E o poveste extraordinară. Poți lua de acolo ce vrei. Nu există nici un moment în care camera să nu capteze vreo acțiune sau vreo emoție omenească spectaculoasă. Când am citit scenariul am întrebat inițial cine sunt acești oameni, dar apoi legăturile dintre ei au început să iasă la iveală. Strădaniile lor artistice, luptele lor pentru supraviețuire, alegerile care fac puntea dintre o viață și următoarea au devenit evidente, și din acel moment am fost captivat. ”

Halle Berry, care și ea încarnează șase personaje diferite, spune: “Este o experiență cinematografică cu adevărat unică într-o viață de om. Nu cred că voi mai lua parte la vreun film ca acesta. M-a fascinat originalitatea lui. Au fost rupte atâtea bariere, au fost abordate atâtea concepte captivante, încât sper că va face spectatorii să-și revizuiască felul în care își percep viața și lumea din jurul lor.”

Acest proiect a atras actori extrem de apreciați din toată lumea. Începând cu Hanks și Berry, cei care au încarnat, la rândul lor, mai multe personaje sunt Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Doona Bae, Ben Whishaw, James D’Arcy, Xun Zhou, Keith David, David Gyasi, Susan Sarandon și Hugh Grant. Pe măsură ce povestea înaintează, punctul focal se schimbă de la un grup de protagoniști la altul, astfel, personajele care într-un segment sunt în prim plan își fac simțită prezența mai subtil în alt segment.

“E un proiect de o anvergură spectaculoasă”, spune producătorul Grant Hill, aflat la a patra sa colaborare cu frații Wachowski. “Are profunzime a personajelor, iubire, patos, dar și o componentă de acțiune foarte importantă. Totul se joacă pe o pânză uriașă.”

“Sunt secvențe de urmăriri spectaculoase, decoruri incredibile, povești cu adevărat impresionante”, spune și Stefan Arndt, partenerul de producție al lui Tykwer.

Sinopsis De la carte pe marele ecran
jinglebells