19.03.2013
Una dintre cele mai iubite actriţe ale României s-a stins din viaţă astăzi, la spitalul Elias din Capitală, unde era internată de două săptămâni. În acest moment nu se cunoaşte cauza decesului, dar reprezentanţi ai spitalului au declarat pentru Mediafax că Irina Petrescu a avut parte de "o scurtă, dar foarte grea suferinţă". Actriţa avea 71 de ani.Poţi citi mai jos materialul aniversar pregătit de colegul nostru Mihnea Columbeanu pe 19 iunie 2011, atunci când Irina Petrescu împlinea frumoasa vârstă de 70 de ani. AICI poţi citi un material despre cele mai frumoase cupluri ale filmului românesc: o vei găsi pe Irina Petrescu, alături de Liviu Ciulei, pe chiar prima pagină a materialului.
(copyright fotografii: MediafaxFoto)
"Irina Petrescu, anti-'doamna teatru...Taguri: actor, O lumina la etajul zece, Acţiunea Autobuzul, Dincolo de pod, Prin cenuşa imperiului, Facerea lumii, Duminică la ora 6, Nu vreau sa ma insor, Răutăciosul adolescent, Valurile Dunării
31.08.2012
În primii ani ai deceniului opt, filmele româneşti se maturizaseră perceptibil. A contribuit parţial (şi temporar) politica lui Ceauşescu de a ne îndepărta oarecum de sfera de influenţă sovietică, dar rolul decisiv le-a revenit câtorva regizori tineri, de mare talent şi înalt profesionalism, formaţi în jurul anului 1970.
Dacă în sfertul de veac anterior reuşiserăm să realizăm doar vreo douăzeci şi cinci de filme antologice (aproximativ, cam unul pe an - VEZI LISTA AICI), un număr similar a acoperit perioada 1975-1984 - aşadar, o medie dublă, care a revenit la cuantumul anterior în ultimii cinci ani ai comunismului, în primul rând din cauza funestei Conferinţe de la Mangalia din 3 august, 1983. În orice caz, cei cincisprezece ani ai acestei perioade ne îmb...Taguri: Aimee Iacobescu, Emmerich Schäffer, Mihai Mereuţă, Ernest Maftei, Victor Rebengiuc, Ioana Pavelescu, Amza Pellea, Gabriel Oseciuc, Paul Ioachim, Gheorghe Dinică
09.04.2012
Timpul a confirmat că cel mai bun regizor român de film din urmă cu treizeci de ani a fost Mircea Daneliuc - privite acum, cu detaşare, cele două filme ale sale din 1980, "Proba de microfon" şi "Vânătoarea de vulpi", aproape ating perfecţiunea, într-o perioadă când ceilalţi lideri valorici, ca Piţa, Tatos şi Veroiu, ezitau, Pintilie făcea doar un film care urma să fie interzis (iar apariţia lui, după revoluţie, a dezamăgit), iar Ciulei şi Săucan încetaseră de mult orice relaţie cu cinematograful. Spre acest vârf dusese o ascensiune limpede, şi avea să-i urmeze o traiectorie descendentă parabolică, determinată de un cumul de factori.
Născut în 7 aprilie, 1943, la Hotin, Mircea Daneliuc a fost elev al Liceului Constantin Negruzzi din Iaşi, apoi student al ...Taguri: Şerban Marinescu, Tanti, Legiunea străină, Sistemul nervos, Senatorul melcilor, Această lehamite, Patul conjugal, A unsprezecea poruncă, Ion Creangă, Tusea şi junghiul
10.10.2011
Într-o seară din luna iunie a anului 1976, am fost invitat la reprezentaţia de gală a spectacolului cu piesa "Excursia", de Teodor Mănescu, În regia lui Ion Cojar, la Teatrul Ion Creangă - era unul dintre puţinele spectacole pentru public adult (nu în sensul folosit azi!) ale repertoriului. Textul, inteligent dar "pe linie", condamna transfugii, descriind o familie de trei membri în seara dinaintea plecării într-o excursie care urma să le prilejuiască rămânerea în Occident. Părinţii erau interpretaţi de doi artişti cu greutate, Ion Lucian şi Dina Cocea - dar cel mai mult m-a frapat fiul lor de pe scenă, care le dădea replica, acuzându-i vehement de renegare şi alienare, cu o energie şi o diversitate expresivă surprinzătoare, sub chipul unui tânăr complet necunoscut, despre care am aflat l...Taguri: actor, Jesus Christ Superstar, Francis Ford Coppola, Youth Without Youth, Gryphon, Natasha, Caved In, 7 Seconds, The Elite, Diplomatic Siege
06.10.2011
"Domnule...!" îmi răspundea întotdeauna la salut, pe tonurile lui grave, Mircea Albulescu, ori de câte ori ni se încrucişau drumurile prin Teatrul Naţional, la începutul anilor '80, când I.A.T.C.-ul funcţiona provizoriu acolo, între legendarul sediu de la Bulandra, avariat de cutremur, şi cel actual, din Matei Voievod. Era o stare extraordinară, acea apropiere de unul dintre actorii care nu numai că făcea parte, pentru noi toţi, din "Top Ten"-ul perioadei, dar şi răspândea în jur o charismă şi o prestanţă aproape palpabile. Cel ce avea să devină un asemenea uriaş (nu numai al fizicului, ci şi, mai ales, al talentului), n-a născut pe data de 4 octombrie, 1934, la Bucureşti - pe numele său real, Iorgu Constantin V. Albulescu, fiu al lui Vasile I. Albulescu şi al Olgăi F. Albulescu.
Iniţial,...Taguri: actor, Dana Măgdici, Daniela Nane, Şerban Marinescu, Cel mai iubit dintre pământeni, Dinu Tănase, La capătul liniei, Avaria, cursa, Virgil Calotescu
29.07.2011
Pe la jumătatea anilor '70, când încă nu se dăduse dispoziţia discreţionară ca toţi absolvenţii, indiferent de valoarea lor, să fie aruncaţi care-ncotro prin case de cultură şi teatre minore de provincie, am descoperit pe scena Teatrului Mic un tânăr extrem de ciudat şi incitant, al cărui temperament vulcanic, dublat de o acută inteligenţă a abordării rolurilor şi de o paletă interpretativă extrem de originală şi mereu surprinzătoare, făcuse să fie angajat în acea prestigioasă instituţie culturală imediat după absolvire - terminase în 1975, la clasa profesorilor Octavian Cotescu (a cărui influenţă îi determinase decisiv stilul, deşi nicidecum în sens imitativ-epigonic) şi Ovidiu Schumacher. Dan Condurache!
Până atunci, Dan Condurache, născut la Dorohoi în 26 iulie 1952, după copilăria pe...Taguri: actor, Horaţiu Mălăele, Nunta Mută, Anca Miruna Lăzărescu, Bucuresti - Berlin, Lucian Pintilie, Balanţa, Şerban Marinescu, Moara lui Călifar, Cristiana Nicolae
24.06.2011
Nu e de mirare că, în nici zece ani de carieră - dacă ar fi să sărim peste cele două scurtmetraje din perioada de început a lui Cătălin Mitulescu: "La amiază" (1997) şi "Bucureşti-Wien ora 8:15" (2000) - Andi Vasluianu şi-a trecut pe răboj peste cincizeci şi cinci de roluri, în filme de tot felul: lungi, scurte, studenţeşti, independente etc. La cei treizeci şi şapte de ani ai săi (împliniţi pe 23 iunie 2011), Vasluianu s-a impus definitiv ca unul dintre puţinii actori totali ai României de azi - în sens atât artistic, cât şi practic: are o putere de muncă virtualmente inepuizabilă, şi singurul factor care-i limitează activitatea este acel principiu fundamental al fizicii care interzice oricărui corp să se afle în mai multe locuri simultan - altfel, Andi e gata oricând să ajute pe oricine;...Taguri: actor, Apele tac, Mănuşi Roşii, Cealaltă Irina, Cea mai fericită fată din lume, Anca Damian, Întâlniri încrucişate, Weekend cu mama, California Dreamin', Cristian Nemescu
02.05.2011
Chiar dacă l-am criticat destul de sever, nu pot nega nici calităţile, nici popularitatea filmului lui Mel Gibson, "The Passions of the Christ", şi încă de-atunci, la vremea lui, când i-am scris cronica, am insistat că cel mai mult mi-au plăcut Maia Morgenstern şi Hristo Shopov (un Pilat excelent, aproape la fel de bun ca al lui Rod Steiger, deşi într-o cheie cu totul diferită). Actriţa noastră a fost distribuită nu neapărat pentru că e evreică, ci dat fiind că Gibson a găsit în tipologia şi temperamentul ei artistic exact acele date potenţiale pe care i le atribuia Mariei. Din toate punctele de vedere (impact, întindere şi valoare interpretativă), creaţia ei din 2004 rămâne deocamdată neegalată în parametrii participării noastre pe plan internaţional.Tot o Marie, tot importantă (Regina...Taguri: Maria Callas Dinescu, Dreptate în lanţuri, Lucian Pintilie, The Oak, Şerban Marinescu, Ioan Cărmăzan, Casa din vis, Radu Mihăileanu, Trahir, Oana Pellea
18.02.2010
Pentru că tema abordată e eminamente sentimentală, voi face apel şi eu tot la memoria afectivă pentru a glosa peste domeniul de referinţă.
Primul care-mi revine în minte e pe nedrept uitatul Septembrie (Timotei Ursu, 1978), cu Geo Costiniu şi Anda Onesa: sensibil şi sincer, lurat cu fineţe şi gust - ba chiar, având îndrăzneala de a propune un final neobişnuit de tragic pentru acele vremuri (justificat în faţa cenzurii în raport cu aşa-zisa „debusolare" a protagoniştilor). Un an mai târziu, tot Ursu a ieşit pe interval cu Al patrulea stol, adaptare liberă după una dintre cele mai tuşante piese romantice ale teatrului românesc: Jocul de-a vacanţa, a lui Mihail Sebastian. Răspunzând unor comentarii ale mele, Timmy a afirmat că acest film era incomparabil mai bun decât cel anterior. Cu toată ...Taguri: elevator, Cristi Petrescu, Iulia Verdeş, George Dorobanţu, Serban Marinescu, Tudor Chirilă, Maria Popistaşu, Ioana Barbu, Tudor Giurgiu, Legături bolnăvicioase