Monica Bîrlădeanu, nostalgică după Sandra anilor '90

de Gloria Sauciuc în 24 Sep 2011
Monica Bîrlădeanu, nostalgică după Sandra anilor '90

Despre oameni şi melci, cel mai bun proiect de anul trecut de la concursul organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei, se toarnă în aceste momente, la Târgovişte. Filmările au făcut-o pe Monica Bîrlădeanu, personajul feminin principal al filmului, să rememoreze anii '90 în România, întrucât acţiunea filmului e plasată în acea perioadă. Într-un interviu acordat publicaţiei Cinemagia la Târgovişte, Monica Bîrlădeanu povesteşte despre "sindrofiile la care se asculta în isterie Sandra", la care mergea în anii '90, dusă de fratele mai mare. Rămânând tot într-un registrul melancolic, Monica Bîrlădeanu mărturiseşte pentru cititorii Cinemagia că şi-ar dori să joace un personaj de tipul Ersilia din "Să-i îmbrăcăm pe cei goi", a lui Pirandello. 

Târgovişte, joi, 22 septembrie. Monica Bîrlădeanu, cu bucle mari, deschise la culoare şi cercei rotunzi, aparent din aur, plus un sacou culoarea piersicii, cu umeri înalţi, stă la o masă în salonul "Bingo Magic". Are în faţă câteva cartoane de 150 de lei şi urmăreşte cu pixul în mână ce numere se extrag. 28, 47, 8, 65... "S-a realizat bingo!", spune la difuzor o voce egală, neutră.

E anul 1992 şi - ca în fiecare zi în acest oraş - se joacă bingo. Un bărbat, care pare străin de acest loc, dar tot cu aspect provincial, intră în salon sigur pe el. O vede pe frumoasa cu look de Sandra şi vine direct la ea... I se adresează. E francez, iar fata nu ştie limba. Se înţeleg prin semne... Scena se repetă în loop încă de câteva zeci de ori, în următoarea jumătate de zi. Regizorul Tudor Giurgiu şi directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile stabilesc unghiurile de filmare şi numărul repetiţiilor.

Se filmează un moment important din Despre oameni şi melci, coproducţia România-Franţa. Momentul în care fiul (jucat de Robinson Stévenin ) unui potenţial investitor francez (jucat de Jean-François Stévenin ) o cunoaşte pe secretara directorului general de la Uzinele ARO, Manuela (Monica Bîrlădeanu). Spre după-amiază, Manuela  şi Olivier îşi vor petrece câteva ore în barcă, pe lac, iar francezul îi va dezvălui că uzina ARO se va închide. Perspectiva de a rămâne pe drumuri, alături de cei 1000 de muncitori ai fabricii, o fac pe Manuela să izbucnească în lacrimi. Acum Olivier îi promite că o va lua cu el în Franţa...

Este a 24-a zi de filmare a proiectului care obţinea cea mai mare finanţare în urma concursului CNC din vara anului trecut. Scenariul, scris de căte debutantul Ionuţ Teianu în cadrul unui atelier din cadrul La Fémis (UNATC-ul francez, după cum îl descrie Teianu), a fost remarcat şi finanţat inclusiv de Eurimages, Programului MEDIA al Uniunii Europene şi South Eastern Cinema Network(SEE Cinema Netwok). Filmul relatează  povestea unui grup de muncitori care lucrează într-o fabrică aflată în faliment, în România de la începutul anilor ’90. Totul se schimbă când unul dintre băieţi, George, jucat de Andi Vasluianu, găseşte o soluţie menită să-i salveze colegii de la şomaj şi să scoată uzina din faliment. Despre ideea neobişnuită cu care vine personajul lui Vasluianu puteţi citi mâine în reportajul de pe platourile de filmare, unde Cinemagia şi-a petrecut o zi întreagă în mijlocul acţiunii.

Astăzi, însă, o descoasem pe Monica Bîrlădeanu, personajul feminin central din film, cea care influenţează acţiunea foarte mult. Ea este Manuela, amanta lui George, şeful de Sindicat, căreia îi surâde ideea de a pleca din ţară cu francezul Olivier, când uzina în care lucrează intră în faliment.

  1. Descrie, pe scurt, personajul tău din "Despre oameni şi melci". Personajul tău e fan Sandra (coafura şi cerceii din scenă în Bingo duc cu gândul la cântăreaţă, care era - totuşi - en vogue în '80)?

Monica Bîrlădeanu: Manuela e secretara directorului fabricii Aro din Câmpulung, o fată ajunsă la 30 de ani fără o relaţie stabilă şi un viitor sigur într-o Românie a anului 1992. Are un amor ilicit cu şeful de sindicat şi încearcă să se ajusteze din mers schimbărilor care survin în fabrică în urma unei propuneri de privatizare venite din partea unor investitori francezi. E un om derutat, desigur, aşa cum eram cu toţii cred în anii respectivi, fără repere precise şi direcţie de mers, dar cu un instinct de supravieţuire puternic, ce o duce uneori în zone duplicitare.
 
Manuela nu e fană Sandra, aşa cum nici eu nu sunt neapărat (în cazul meu e vorba de o anumită nostalgie...), însă - în perioada respectivă - vorbim de anii 92, în provincie (şi aici vorbesc din perspectiva unei fete care locuia în Iaşi pe atunci) se asculta isteric Sandra pe la toate sindrofiile la care mă lua fratele meu mai mare cu el.

Dincolo de faptul că în România şi tendinţele vestimentare şi cele muzicale au fost într-un permanent decalaj faţă de Vest, să nu uităm totuşi că Sandra abia în 1990 a lansat albumul "Paintings in Yellow" (care conţinea hitul Hiroshima), iar în '92 albumul "Close to Seven", ce conţinea un alt faimos hit,"Don't Be Agressive"...
 

         2.  Ce făcea Monica Bîrlădeanu în anii '90?

Monica Bîrlădeanu: ...Era elevă la Şcoala Normală Vasile Lupu din Iaşi şi apoi la Licelul Mihai Eminescu în ultimul an.
 
         3.  Care dintre toate rolurile tale consideri că te reprezintă cel mai fidel ca om?

Monica Bîrlădeanu: E greu de spus pentru că fiecare dintre femeile pe care le joc e dotată cu câte ceva din mine, cu emoţiile mele, cu gesturi observate la oameni care mi se par interesanţi şi cu reacţii obţinute în urma unor indicaţii regizorale. Sigur, dozele diferă de la caz la caz iar lucrul acesta, coroborat cu faptul că multe dintre aceste personaje fac alegeri de viaţă pe care eu nu le-aş face niciodată sau trăiesc în lumi în care eu n-am fost niciodată, mă face să-mi fie imposibil să decid care mă reprezintă cel mai bine.
 
        4.  Pe de altă parte, care e cel mai îndepărtat de propria ta personalitate (altfel spus, care ţi-a prilejuit compoziţia cea mai complexă)?
Monica Bîrlădeanu: Eloisa din Maternity Blues.  Pe lângă faptul că e o (presupusă) mamă asasină, e cinică, brutală şi agresivă şi cum eu nu sunt nici una, nici altă (doar puţin cinică, hah), efortul psihologic în primul rând, a fost mult mai mare decât de obicei.
   
         5  ...Şi care ţi se pare cel mai semnificativ sub aspectul creaţiei profesional-artistice?
Monica Bîrlădeanu: Unul pe care sper că nu l-am jucat deja. (zâmbeşte - n.red)
 
        6.  Există vreun personaj anume (sau vreun tip de personaj) pe care ţi-l doreşti în mod special, şi încă nu ţi l-a oferit nimeni?
Monica Bîrlădeanu: O femeie în poziţie de putere, coruptă şi vulnerabilă sau o femeie îndrăgostită fără speranţa. Sau pur şi simplu Ersilia din "Să-i îmbrăcăm pe cei goi" a lui Pirandello.
 
        7.  Ce urmează după Despre oameni şi melci?
Monica Bîrlădeanu: Sonia Drăghici în Closer to the Moon regizat de Nae Caranfil şi Doina, în Itaker, cu Michele Placido şi Francesco Scianna. Ambele se filmează în toamna asta...



 
 

jinglebells