Cronică 127 Hours

de Gloria Sauciuc în 24 Nov 2010
Cronică 127 Hours

Cu un avans de trei luni faţă de data la care va intra în cinematografele româneşti, 127 Hours al lui Danny Boyle a avut luni avanpremiera, în deschiderea Festivalului de film DaKino - bulversând prin unele secvenţe cam pe cât o face un episod despre supravieţuire de pe Discovery. Cum bine ştiţi deja, 127 Hours prezintă cazul real al alpinistului american Aron Ralston (jucat de James Franco), care - blocat între versanţii unui canion din Utah - se vede nevoit, după cinci zile de agonizantă izolare, să-şi taie braţul pentru a se elibera şi a supravieţui.

Filmul păcătuieşte prin aceea că se rezumă la un public destul de restrâns; rămânâne strict la povestea individuală a acestui Aron Ralston. Trimiterile spre general, spre teme care să ne atingă pe toţi, sunt difuze. Şi asta pentru că  Boyle ne aruncă direct în momentul în care Aron Ralston se îndreaptă spre canionul Blue John. Cine e Ralston? Într-o secvenţă pe fugă auzim cum mama lui vorbeşte cu robotul, cerându-i fiului să răspundă la telefon, sau măcar să dea un semn. În acest timp, Ralston aruncă la repezeală lucruri în rucsac. Sunt singurele indicii despre protagonist. Decizii spontane, poate chiar pripite. Abia pe la mijlocul filmului, când deja îi este prins braţul între stâncă şi bolovan, apar flashback-uri, singurele din care Boyle construieşte portretul protagonistului. Din câteva flashback-uri, cu tatăl care îl aducea în copilărie la canioane, fosta iubită şi cu un coleg, regizorul crede că ne-a câştigat empatia şi că povestea a devenit relevantă la nivel general. Totuşi, se salvează parţial prin faptul că introduce un artificiu, influenţat de - să o numim - cultura youtube: îl pune pe James Franco să facă un fel de talk-show în faţa propriei camere Canon turistice, în care el e intervievatorul, el dă răspunsuri şi el "intervine" în emisiune, ca terţă persoană, pentru a se ironiza - şi a furniza mai multe date spectatorului: a plecat spre canioane fără să spună nimănui destinaţia exactă. Mai mult, acum începem să-l cunoaştem. Vedem un om care, în faţa morţii, se joacă. Cât s-or fi îndepărtat Boyle şi celălalt scenarist - Simon Beaufoy - de adevăratul Aron Ralston?  Nevoia atingerii temelor esenţiale de care vorbeam la început e satisfăcută parţial de laitmotivul "predestinării": ca şi în Slumdog Millionaire, unde apare ideea că destinul condiţionează existenţa, în 127 Hours apare obsesia că bolovanul care i-a prins mâna "îl aştepta" în canionul Blue John, de secole, tocmai pe el, pe Aron Ralston.

Ca ritm, filmul este intens, începând cu genericul - succesiune de imagini vibrante, cu mase de oameni în mişcare, continuând cu urmarea alertă a protagonistului pe drumul lui către canionul Blue John, finalizând cu cadre care îţi taie răsuflarea - sau foarte inventive: camera se strecoară, urmând protagonistul în labirintul pietros şi strâmt. Agresive vizual sunt secvenţele în care personajul jucat de James Franco se eliberează; Boyle nu cruţă privitorul, ci arată ţesuturi sfâşiate, oase, sânge, practic tot procesul eliberării/automutilării. James Franco redă o paletă destul de largă de stări şi trăiri, de la nonşalanţa uşor teribilistă a aventurierului care pleacă de unul singur să facă un traseu extrem de dificil, până la vulnerabilitate, disperare, halucinaţie şi - în final - euforia salvării. Cu toate acestea, prestaţia nu e magistrală, deşi rolul era extrem de ofertant; cred că, de fapt, scenariul nu l-a ajutat foarte mult.

127 Hours te va ţine atent fiecare minut, ba - mai mult - e posibil ca înainte de genericul de final să ţi se întâmple să uiţi că eşti la cinema şi să cauţi telecomanda, ca să dai pe alte poveşti similare, eventual cele prezentate în emisiunile "Tehnici esenţiale de supravieţuire", ori "Povestiri şocante".

Imagini

Părerea ta

Spune-ţi părerea
johnnyg pe 24 noiembrie 2010 20:59
Nu am vazut inca filmul pt ca, dehhh, in Cluj nu este nici un Dakino (dar avem TIFF-ul :-P ). Oricum sunt destul de sigur ca Boyle nu se "salveaza" prin acele flashback-uri si cultura youtube, ci pur si simplu asa a vrut sa faca filmul. Asa a vrut sa prezinte situatia generala; nu sa iti vare direct pe gat de la inceput tot ceea ce reprezinta Ralston. Mi se pare inspirat acest mod de a prezenta lucrurile. Eu unul as fi facut la fel. Pentru ca astfel de evenimente (intalnirea cu moartea, in cazul de fata) te fac sa-ti derulezi prin fata ochilor amintirile placute si neplacute ale vietii. Asa ca ce rost ar fi avut sa prezinte aceste lucruri in primele 20 de minute ale filmului. Ce mai ramanea pt acele momente de singuratate?
In alta ordine de idei, abia astept sa il vad.

Al3xX09 pe 25 noiembrie 2010 01:14
De abia astept sa-l vad soooooooooooooper..............
Barbaru pe 25 noiembrie 2010 13:24
e asta trebuie sa fie tare . dar doamne cite aventuri din astea sunt ar putea face un serial de 5 sezoane a cite 20 de episoade si cred ca tot nu ar fii de ajuns .ori cum imi place actorul asa ca cum apare pac-pac si eu la film.
Kun pe 25 noiembrie 2010 14:22
Filmul asta o sa fie BOMBA :D
miercuri pe 26 noiembrie 2010 03:52
Nu-mi vine sa cred ca n-am stiut ca va deschide festivalul. :[
Other than that, comparat cu cronicile unanim elogioase din afara, nu stiu ce sa cred despre cea de aici.
Boyle si Beaufoy si-au bazat scenariul pe cartea scrisa de Ralston si au urmarit si inregistrarile pe care le-a facut repsectivul pe parcursul zilelor petrecute in canion.

MJ pe 26 noiembrie 2010 11:55
cronica de mai sus e scrisa foarte subiectiv dupa parerea mea. eu dupa ce am citit mai multe pareri privind filmul asta, mi-a fost destul de clar ca exact asa a vrut Danny Boyle sa faca filmul. nu face trimiteri la general tocmai pentru ca spune povestea strict din punctul de vedere al lui Ralston......cu riscul pe care si l-a asumat, acela de a avea un numar restrans de spectatori...cat despre interpretarea rolului de catre Franco, ramane de vazut...
mihaigeniu pe 26 noiembrie 2010 18:26
de abia astept sal vad
R_Afc pe 29 noiembrie 2010 01:08
Fiind un telespectator al emisiunilor lui Bear Grylls, nu cred ca "127 Hours" ma va dezamagi.
florentindeac pe 18 februarie 2011 20:21
Filmul are in comun ceva dintr-un alt film de Boyle - The Beach - nevoia de evada dintre cei multi si a gasi puritatea, linistea. Filmul are ceva in comun si cu The King s Speech, superba simfonie nr. 7 de Beethoven, tot in finalul filmului!
crina pe 23 aprilie 2011 00:28
eu l-am vazut deja ..de doua ori..si e suuuper!!! pentru cei care rezista, e chiar recomandabil ;) aa..si eu nu sunt din romania, de-asta l-am vazut (asta ca sa nu inceapa cineva cu acuzatii ca l-am vazut piratat sau stiu eu ce alte idei..)
adipetreseniuc pe 24 aprilie 2011 23:29
Nu te intereseaza chiar asa de mult cine e protagonistul, unde a facut liceul, daca omora broaste cand era mic sau daca a castigat vreo olimpiada. Povestea e despre cum a reusit sa scape de acolo, si e una extraordinara, nu multi ar avea taria sa faca asa ceva. E un film bun, sa nu mai incercam sa desfacem firul in patru si sa ne bucuram de el.:)
Hubux1 pe 26 aprilie 2011 19:34
prea adevarat filmult...se merita..nu e pentru cei slabi
margott pe 22 aprilie 2012 20:03
Nu stiu daca merita nominlaizat la Oscar, e doar un film ok si atat.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Cronică

jinglebells