« Înapoi la pagina festivalului

Cannes 2012: Cine ia Palme d'Or-ul?

de Gloria Sauciuc in 27 Mai 2012
Cannes 2012: Cine ia Palme d'Or-ul?

Festivalul de Film de la Cannes e numai la câteva ore de anunţarea palmaresului. Amour, al lui Michael Haneke, După dealuri al lui Cristian Mungiu, Rust & Bone, al lui Jacques Audiard, şi The Angels' Share sunt în cărţi pentru Palme d'Or, conform predicţiilor făcute de presa internaţională.

Jean-Louis Trintignant şi Emmanuelle Riva, cuplul de actori octogenari din filmul Amour ar putea obţine premii de interpretare, deşi anul acesta putem vorbi de un regal actoricesc, Mads Mikkelsen distingndu-se în filmul The Hunt, ca şi actorii din The Paperboy (în special Nicole Kidman şi John Cusack).

Dincolo de opiniile presei de specialitate, ne putem servi - în acest moment - de unele declaraţii pe care le-au făcut membri juriului la Cannes.

Diane Kruger va vota cu filmul Amour, al lui Haneke, principalul contracandidat al lui Cristian Mungiu. Supoziţia se bazează pe o afirmaţie a actriţei membră a juriului. Kruger a făcut imprudenţa să vorbească zilele acestea la Cannes în termeni elogioşi despre un film de-al lui Haneke (imprudenţă în condiţiile în care este membră a juriului, iar Haneke este în competiţie). Kruger a spus într-un interviu publicat pe site-ul oficial al evenimentului: "Mi-aduc aminte de The White Ribbon a lui Michael Haneke. Am fost efectiv surprinsă de felul în care şi-a dezvăluit mesajul, asta este ceea ce aştept de la un film"...

Raoul Peck, regizorul haitian cunoscut pentru filmele sale realizate în Ruanda şi în Congo, membru al juriului, se inspiră pentru filmele sale din marile revolte şi nedreptăţi întâmplate de-a lungul istoriei. Fost jurnalist în Germania şi ministru al culturii în Haiti, Peck a declarat la Cannes că "visul meu este să fac filme populare care să ofere şi altceva decât plăcerea de a le privi. Adesea, avem de ales între senzaţii plăcute şi gândire. Pentru mine, nu este aici o opoziţie". Dintre filmele care s-ar potrivi descrierii, ar fi cele americane din competiţie. Nu toate, însă. Numai The Paperboy, Mud şi Killing Them Softly, al lui Andrew Dominik (acesta din urmă a primit cel mai mare punctaj din partea presei internaţionale dintre filmele americane).

Andrea Arnold reprezintă cinematograful social britanic: cele două filme ale ei sunt plasate în suburbii şi prezintă o lume care se luptă pentru subzistenţă: Red Road şi Fish Tank au câştigat Premiul Juriului la Cannes în 2006 respectiv 2009. Dacă ar fi să ştim doar atât, am spune că ea va vota cu Ken Loach (The Angels' Share) Dar Andrea Arnold a declarat la Cannes că îi place Stalker, al lui Andrei Tarkovski. "Ne duce într-o lume plină de magie. Puterea cinematografului stă în a ne putea duce în altă lume, indiferent de unde vine ea. Îmi place atunci când filmele reuşesc să atragă atenţia oamenilor asupra subiectelor delicate. Problema e că cei mai mulţi oameni caută senzaţiile". În aceste condiţii, credem că Andrea Arnold va vota cu In the Fog, al lui Sergei Lozniţa, similar ca estetică şi ritm.

Pe de altă parte, actriţa şi regizoarea Hiam Abbass declara zilele acestea la Cannes: "regizorul trebuie să arate cu sinceritate realitatea şi trebuie să fie sincer şi cu sine însuşi". Prin urmare, Abbass ar putea vota cu oricare dintre filmele realiste din competiţie, probabil şi cu miză socială puternică. Poate cu In te Fog. În 2005, Abbass a jucat alături de Natalie Portman în Free Zone de Amos Gitai, aflat în secţiunea principală la Cannes. S-a întors la aceeaşi categorie în 2011, alături de Leila Bekhti şi de Hafsia Hezri, în rolul uneia din îndrăzneţele femei din La Source a lui Radu Mihăileanu.

Jean-Paul Gaultier ar putea vota pentru un film ridicat în slăvi de presa franceză, Holy Motors, pentru că îi place să fie surprins, iar filmul lui Leon Carax e neobişnuit, surprinzător, dar fără fond, cu pretenţii filozofice: "Atunci când urmăresc un film, mă aştept la un anumit gen de rebeliune. Asta e ceea ce îmi place la Almodovar, care apare acolo unde nu te aştepţi şi care nu ezită să încalce regulile. Îmi place genul acela de rebeliune unde cineva îi dă peste nas tradiţiei care ne spune ce trebuie şi ce nu să facem. Ceea ce îmi place este atunci când avem surprize şi putem depăşi bariere".

Dar, bineînţeles, cea mai mare greutate o va avea cuvântul preşedintelul juriului, Nanni Moretti. Regizorul italian a câştigat un Palme d'Or în 2001 cu La Stanza del Figlio. În calitatea sa de preşedinte al juriului a declarat: "Încă mai mai simt legat de cinematograful de autor al anilor '60. Încă am o legătură puternică cu teoria filmului de autor a anilor '60, atât ca spectator cât şi ca regizor, în primul rând ca regizor european. "Noul val", "Cinema Novo", cinematograful polonez, cinematograful italian cu Bellocchio, Bertolucci, Taviani, Ferreri, Pasolini. Aceste filme ne-au făcut să ne gândim nu numai la cinematograf ci şi la societate în general". Moretti ar putea să rezoneze, în consecinţă, la filmul lui Ken Loach, The Angels' Share.

Premiile vor fi anunţate duminică seara, începând cu 20.15 ora României.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
JohnnyAddams pe 27 mai 2012 18:52
Eu sper sa ia Mungiu, insa varsta inaintata a lui Haneke ar putea fi un factor important in acordarea premiului. Lucrurile astea se fac peste tot, pana si la premiile Oscar.
Liviu- pe 27 mai 2012 19:20
Haneke e cu cateva clase peste Mungiu. Daca ar fi sa ia austriacul mai mult ca sigur ar fi pe merit.
Liviu- pe 27 mai 2012 20:43
Despre ce review-uri vorbesti tu? Nu stiu unde ai citit tu review-uri. Eu am luat vreo 3-4 surse cu multe review-uri fiecare si singurul care are note mari peste tot e Haneke. Asa e, depinde de film, dar Haneke are o cariera intreaga in spate, iar modul in care face filme e cu mult peste Mungiu. Nu stiu de ce crezi ca filmul romanului e cu ceva mai special decat Haneke, regizor cunoscut peste stilul sau aparte (are un stil aparte, nu ca Mungiu).
jude pe 27 mai 2012 19:01
eu sunt solidara cu filmul romanesc...
the_andreea pe 27 mai 2012 21:21
Este extraordinar ca a luat doua premii acum, dupa ce nu cu atat de mult timp in urma a castigat Palme d'or. Oricat de bun ar fi filmul nu era realist sa ne asteptam la mai mult. Felicitari tuturor implicati in aceasta productie si sper sa vedem filmul cat mai curand!
alex_il_fenomeno pe 15 iunie 2012 15:28
era foarte greu de ghicit ....

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells