Articole Hârtia va fi albastră

(2006)

Hârtia va fi albastră

Reconstruirea atmosferei capitalei din decembrie 1989

Filmului, o co-productie Antena 1 si Multimedia Est, i-au fost alocate 28 de zile de filmare in diverse locatii din Bucuresti. Mai bine spus, 28 de nopti, pentru ca actiunea filmului se petrece in noaptea de 22 spre 23 decembrie 1989.

Hartia va fi albastra il prezinta pe Costi, un tanar prins de izbucnirea Revolutiei cu trei luni inainte de a termina armata. Atat el, cat si toate celelalte personaje ale filmului, fie ca sunt soldati, tineri demonstranti deveniti brusc revolutionari, sau cadre militare, formeaza un cerc de oameni debusolati, confuzi, devenind "actorii marunti ai evenimentelor de atunci", asa cum ii numeste regizorul filmului.

"Sunt perfect constient ca, in principiu, spectatorul roman s-a saturat de filme care trateaza direct sau indirect revolutia din decembrie '89. Intentia mea nu e sa descopar adevarul despre revolutie sau teroristi ci sa spun povestea acelor oameni. E o noapte nebuna in care militarii primesc ordine de la poeti si actori prin televizor, oamenii sunt chemati sa apere televiziunea cu mainile goale, statiile de emisie-receptie transmit consemne confuze, civilii primesc arme pe baza de buletin, iar tiganii sunt arestati ca teroristi arabi. Filmul va fi, ca si revolutia, o tragicomedie", adauga Radu Muntean.

Cu toate astea, atat Radu, cat si intreaga echipa, au fost pregatiti pentru noptile de filmare in ele existand cateva secvente dificile care au fost filmate in zona Arcului de Triumf si in Piata Victoriei. "Greul" mentionat de regizorul filmului l-au reprezentat filmarile din weekend la Televiziunea Romana, cat si noptile petrecute in doua vile devenite locatii pentru filmarile de interior.

"Am incercat sa reconstitui in detaliu scenografia, costumele si sunetul epocii pentru ca atmosfera din film sa fie cat mai autentica", spune Radu.

Impreuna cu scenografii Sorin Dima si Camelia Tutulan, si cu Silvana Bratu, responsabila de costume, Radu a reusit ce si-a propus. Au fost create uniforme de postav, raritati la ora actuala, pentru toate personajele cadre militare din film. Fie ca a fost vorba de infanteristi, parasutisti, sau tanchisti, toate uniformele au fost recompuse cu exactitate, castile tanchistilor fiind achizitionate chiar de la un colectionar.

"Am avut noroc sa gasim castile in acest fel. Cu uniforma de militie-politie, de exemplu, n-am fost atat de norocosi pentru ca nu mai exista nici macar la muzeu. Am ajuns la Covasna unde am descoperit o fosta cooperativa de pe vremea lui Ceausescu care producea postav. Am luat materialul si-am confectionat noi uniforma cu pricina", marturiseste Silvana Bratu.

Despre perioada descoperirii si achizitionarii tuturor elementelor de decor ale epocii, cei doi scenografi recunosc ca "a fost marea noastra incercare, dar de-o mare frumusete totodata". Pe langa obiecte de decor, precum revistele Cinema si Flacara, sau televizoarele Cromatic, Telecolor si Diamant, pentru filmarile din exterior, cum ar fi cele de la Televiziunea Romana sau Piata Victoriei, au fost achizitionate taburi.

Un ABI (autovehicul blindat de interventie) a fost adus tocmai de la Uzina Automecanica Moreni, iar un altul de la Muzeul Militar, un exponat care nu este in stare de functionare fiind "marcat" de gloantele Revolutiei din '89.

"Nu va fi un film de actiune si, in ciuda ritmului alert al scenariului, nu vor fi secvente spectaculoase specifice filmelor de razboi. Ma intereseaza mai mult sa dezvolt personaje credibile si interesante cu care spectatorii sa rezoneze, decat sa incerc un Saving Private Ryan romanesc. Din acest punct de vedere mi se pare important interesul Antenei 1 de a deveni unul dintre producatorii filmului. Este de apreciat faptul ca o televiziune romaneasca arata mult interes si investeste in lung metrajul romanesc, nu numai in achizitionarea blockbuster-urilor americane sau producerea telenovelelor", mai adauga Radu Muntean.

Trei nopți de Revoluție alături de Radu Muntean / CineMagia a fost pe platouri la HVFA
jinglebells