Ce serialele fantasy vor umple golul lăsat de Urzeala tronurilor

de Gloria Sauciuc în 28 Sep 2019
Noi seriale ce aruncă spectatorii în lumi complexe sunt gata de lansare

Adaptarea seriei de romane fantasy a lui George R.R. Martin A Song of Ice and Fire a propus un nou standard în televiziune despre cum ar trebui să arate genul fantasy de acțiune, convingându-i pe deţinătorii de drepturi mai ezitanţi că televiziunea poate exprima cu brio ceea ce până acolo fusese rezervat pentru ecranul mare, de multiplex. Serialul Game of Thrones, care s-a încheiat vara aceasta, a dat publicului său semnificativ numeric o lecţie mai puternică decât orice altceva din domeniul cinematografiei: o poveste escapistă plasată într-o lume îndepărtată, cu o mitologie mai complexă decât ar putea fi descrisă într-un lungmetraj, şi care, de data aceasta, e dedicată şi altora decât fanilor împătimiţi. Acum, seriale noi - precum His Dark Materials, ce are premiera în Statele Unite la HBO, pe 4 noiembrie - sunt gata să ocupe golul lăsat de Urzeala tronurilor.

Seriale precum His Dark Materials puteau părea, înainte de succesul Urzelii Tronurilor, prea costisitoare pentru a fi produse pentru TV, mereu cu riscul de a părea bani aruncaţi. Acum, că His Dark Materials va avea premiera la HBO, se conturează noua tendință în televiziune, anume un peisaj TV dominat de seriale care aruncă spectatorii în lumi complexe. Descriind călătoria protagonistei din His Dark Materials tot mai adânc şi mai adânc într-un pustiu arctic, serialul pare că repetă o călătorie la nordul Zidului din Urzeala Tronurilor, unde Jon Snow înaintează prin frig şi prin întuneric pentru a-şi împlini destinul, scrie publicația Variety într-un amplu studiu al peisajului TV din acest moment. Totuși, ca His Dark Materials să se dovedească un succes, va trebui să fie ceva original, care nu seamănă decât cu sine însuşi, e de părere publicația.

HBO va difuza şi seria Watchmen, o drama întunecată de la creatorul lui Lost, Damon Lindelof, care extrapolează povestiri contemporane din lumea romanelor grafice ale lui Alan Moore şi care va fi lansată pe 20 octombrie.

Pe de altă parte, lupta Amazon de a găsi un hit deschizător de drumuri a dat naştere unor seriale mult-mediatizate: Carnival Row şi The Boys. Şi Tolkien urmează la rând la ecranizare: canalul de streaming Amazon a cheltuit vreo 250 de milioane dolari pentru a achiziţiona drepturile pentru Stăpânul Inelelor, o versiune în format serial, care se află încă în faza de pre-producţie.

Netflix, canalul de streaming cu cele mai mari cheltuieli, a marcat în august debutul a The Dark Crystal: Age of Resistance, o continuare a filmului-cult din 1982 şi a serialului filmat exclusiv cu păpuşi Jim Henson Co. Mai târziu, în cursul anului curent, Netflix va lansat The Witcher, o producţie inspirată din scrierile fantastice ale autorului polonez Andrzej Sapkowski.

Luate la un loc, aceste producţii aduc aminte de eforturile din trecut ale televiziunii de a copia succesul serialului Lost cu alte seriale dramatice cu enigme, sau succesul serialelor de epocă după ce Mad Men devenea ultra-popular. Însă, dacă acele copieri nu au avut succes, este în parte pentru că imitatorii luau fără ruşine elemente fie din Lost, fie din Mad Men. Pentru cei care calcă acum pe urmele Urzelii Tronurilor, este imperativ necesar să construiască un univers propriu, sau măcar să creeze capacitatea de a surprinde vizual, mai scrie Variety.

Ceea ce a făcut ca Urzeala Tronurilor să devină hitul unei generaţii întregi a fost faptul de a fi fără precedent. Niciun alt serial de gen, cu atâtea efecte speciale, nu a avut acest avantaj, iar popularitatea a venit deşi prin subiect părea că se adresează unei nişe înguste, anume împătimiţilor genului fantasy şi adolescenților.

Damon Lindelof, de pildă, a călcat pe urmele lui Lost, un succes major comercial, cu serialul The Leftovers, care nu a mai beneficiat de succesul scontat.

Cât privește serialul Watchmen, Lindelof descrie în episodul pilot o lume în care supereroii s-au dat la fund într-o lume în care un cult al rasei albe a căpătat putere. În episodul pilot, ni se prezintă o lume stranie - un preşedinte carismatic, plus personajul Reginei King se luptă cu creaturi marine care cad din cer. Totuşi, această lume stranie, de la prejudecăţile ei şi până la dorinţa fierbinte de a-şi găsi un „salvator”, pare ciudat de familiară, comentează Variety. Şi, de asemenea, pare că datorează Urzelii Tronurilor acest gen al istoriei alternative, e de părere publicația.

Pe de altă pate, în The Witcher, producătoarea Lauren Schmidt Hissrich a dezgropat o lumea a vrăjitoriei, în care evoluează un vânător profesionist de monştri. De asemenea, în The Dark Crystal: Age of Resistance de la Netflix, folosirea păpuşilor într-un peisaj fantastic este o metaforă reuşită a condiţiei umane.

Aceste producţii TV sau dedicate platformelor de streaming concurează însă cu marile producţii pentru cinema din 2019 - Star Wars, sau adaptările unor clasice de animaţie de la Marvel/Disney. Provocarea ce le aşteaptă este, dincolo de a căpăta o oarecare cotă de public, în a-şi cimenta propria originalitate. Să nu uităm că ceea ce a plăcut cel mai mult fanilor la Urzeala Tronurilor a fost, mai puţin decât universul fantastic, faptul că serialul a fost el însuşi.

Exploreaza subiecte similare:

Game of Thrones, His Dark Materials, Carnival Row, The Dark Crystal: Age of Resistance, Jim Henson, Andrzej Sapkowski, Lost, Mad Men, Damon Lindelof, The Leftovers, The Witcher 

Alte știri din cinema

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells