Articole The Lord of the Rings: The Two Towers

(2002)

Stăpânul inelelor: Cele două turnuri

Realul și imaginarul combinat: Designul în "Cele Două Turnuri"

Ĩncã de la cele mai timpurii schite ale productiei pânã la final, Peter Jackson si echipa lui au încercat sã facã lumea lui Tolkien cât mai realistã, efort ce s-au vãzut în fiecare cadru al trilogiei “Stãpânul Inelelor”.
Încã de la începutul productiei, jackson l-a adus pe artistul conceptual Alan Lee, care a creat o ilustratie a Pãmântului Mijlociu pentru Harper Collins si pentru a lucra cu designerul de productie, Grant Major, în scopul aduceri lumii lui Tolkien în viata de zi cu zi.
John Howe, care este considerat ca fiind unul dintre cei mai de succes ilustratori pentru cartea lui Tolkien, a lucrat si el cu echipa de designeri, încã de la început.
Operele de artã ale lui Lee si Howe au format scheletul designului pe parcursul productiei si au influentat puternic întreaga imagine a Pãmântului Mijlociu în trilogia lui Jackson. ”Pãmântul de Mijloc trebuia sã fie un loc real.” comenteazã Lee. ”Cu sigurantã nu e o fantezie. Trebuie sã parã cât se poate de real, am încercat sã obtinem cât mai mult din asta si m-am concentrat foarte tare pe peisaje când am ilustrat cãrtile.”
Lee a rãmas pe platouri pânã la sfârsitul productiei, dând indicatii si apucând câte o pensulã pentru a aduce unele retusuri decorurilor.
Designerul productiei, Major, nominalizat la Oscar, a prevãzut crearea unor decoruri exterioare, în mãrime naturalã, atât de mari ca Edoras, capitala Rohan-ului aflatã pe vârful unui deal înconjurat de câmpii vaste si având în fundal un spectaculos sir de munti. Realismul si atentia la detaliu a fost o prioritate consistentã, de la insigna cãlãretilor rohanieni la cãderea scoartei de pe copacii din pãdurea Fangorn.
Lucrând cu jackson în filme ca; “Meet the Feebles” si “Heavenly Creatures”, dublul câstigãtor de Oscar, Richard Taylor si Tania Rodger au continuat sã se ocupe de diferite aspecte din film, cum ar fi creaturile, miniaturile, armurile si efectele speciale.
Cu castele uriase, turnuri-fortãrete si întregi civilizatii de realizat, toate cele 3 filme au fost au fost puse în scenã de scenaristul Christian Revers. Ilustratiile combinate si scenariile au fost asamblate ulterior într-o previzualizare a “Celor douã turnuri”, care a evidentiat munca fiecãrui departament, de la designerii de productie la imagine, la efectele speciale realizate de WETA Ltd.
Înainte de a filma un singur cadru, WETA a creat structurile majore si peisajele din Pãmântul de Mijloc în întregime, în miniaturã, prin care jackson a manevrat o camerã miniaturalã, pentru a conceptualiza ce vor filma în decorurile în mãrime naturalã. Odatã ce decorurile au fost terminate si filmãrile au început, era ca si cum ar mai fi fost acolo.
În atelierul WETA de 5.800 mp, Taylor si echipa lui au realizat peste 48,000 de obiecte: 2000 de arme pentru cascadorii; 1600 de picioare de hobbiti; si 200 de mãsti de orci, confectionate manual.
Un echipaj numãrând 148 de membrii, cu alti 45 de tehnicieni pe platouri si 500 de actori, WETA a produs peste 200 de jucãtori de fundal.
Una dintre cele mai mari provocãri pentru WETA Workshop a fost sã creeze armuri functionale care pãreau folosite dar în acelasi timp erau confortabile si sigure pentru actori “WETA a ajuns la înãltimi impresionante pentru cã a fabricat totul pentru Pãmântul de Mijloc”, explicã Taylor “confectionând armurile manual, din otel, ca si cum ar fi fost fãcute în evul Mediu; sãbiile fiind si ele fãcute din otel”. În timpul procesului au încercat sã se asigure cã procesele manufacturiere se asemãnau cu cele de acum 500 de ani”.
WETA a pus la punct un atelier în care Stu Johnson si Warren Green aveau sã fabrice armurile. Din aceste costume originale au fost fãcute 48.000 de mulaje pentru diferite piese ale armurilor ce au fost confectionate pentru civilizatiile Pãmântului de Mijloc, inclusiv pentru elfi, orci, uruk-hai, rohanieni si gondorieni.
Taylor, cu ajutorul designerilor lui John Howe, a vrut sã creeze armuri diferite ce pãreau autentice. Pentru a le face functionale WETA le-a confectionat din cauciuc pe care l-a vopsit pentru a arãta ca metalul.
Un departament speciali de tehnicieni au asamblat peste 12 milioane de subansamble pentru a realiza costumele eroilor ce apar în trilogie.
Pentru cã fiecare pereche de picioare rezista doar 2 zile au fost confectionate 1.600 de perechi de hobbiti. Pentru productie picioarele au necesitat câte o orã pentru a fi aplicate actorilor, Elijah Wood, Sean Astin, Dominic Monaghan si Billy Boyd, “sincer sunt ca cei mai confortabili tenisi pe care ai putea sã-i porti”, spune Astin.
Sãbiile pe care WETA le-a creat pentru “Stãpânul Inelelor”, sunt toate inscriptionate cu mesaje într-una din limbile secrete, inventate de Tolkien.
De vreme ce Pãmânturile de Mijloc nu au mai fost vãzute pânã acum pe ecrane, fiecare obiect a fost creat dupã schite. Inelul a fost fãcut de Jens Hansen un renumit giuvaergiu, al cãrui studio se aflã în Nelson, Noua Zeelandã.
Ngila Dickson, nominalizatã la Oscar si echipa ei au fost nevoiti sã creeze noi garderobe pentru rohanieni, ca si pentru sinistrul Wormtongue (Brad Dourif), Faramir si grupul lui de pãdurari.
“Din punct de vedere al costumelor”, spune Dickson “este aproape un nou film. Brusc confectionãm o cu totul altã lume si noi figuri. Încercãm întotdeauna sã definim aceste civilizatii complet astfel încât sã nu uitãm niciodatã de unde vine cineva, si cum se potrivesc în povestea cãlãtoriei prin Pãmânturile de Mijloc”.
Pentru Eowyn (Miranda Otto), Dickson a creat mai multe garderobe pentru a reflecta schimbãrile ce au loc în cultura ei. “Este mereu aceastã dihotomie în personajul ei”, spune Dickson “înclinatia ei naturalã e de a fii curajoasã si pasionalã, în legãturã cu oamenii ei, dar prinsã în canoanele unei societãti care te obligã sã porti haine de damã si sã te comporti ca o doamnã”.
Dickson a avut mare grijã în crearea garderobei celor 4 hobbiti, care trebuia sã reflecte provocãrile pe care erau nevoiti sã le înfrunte în cãlãtoria lor prin Pãmânturile de Mijloc.
Frodo poartã maro sugerând o calitate princiarã, de vreme ce e Pãstrãtorul Inelului. Sam poartã tonuri pãmântii, pentru a reflecta natura lui dependentã.
Hainele hobbitilor au fost create astfel încât sã accentueze statura lor micã, cu marginile mai scurte, talii mai înalte si buzunare mari pe solduri. Astfel au fost realizate între 30 si 40 de costume pentru fiecare actor.
Elfii purtau mantii luminescente ca cea purtatã de Galadriel.
Arwen îsi schimbã de mai multe ori garderoba, în film. Fiecare costum este unicat si este confectionat din catifea si mãtase. “Pare sã fie firea mea, sã persecut toate fetele cu costume foarte grele”, glumeste ea.
Jasmine Watson, din Welignton, Noua Zeelandã, a asigurat bijuteriile ce au completat garderoba.

De la machete la realitate Noile personaje, creaturi și civilizații
jinglebells