Articole The Eye

(2008)

Ochii

Cum poți judeca ce este real?

Poți să te încrezi că ochii îți arată realitatea, acum când în America anual, peste 30.000 de oameni au suferit transplante de cornee, procedeu medical obișnuit.
OCHII vă poartă în vâltoarea evenimentelor pe care le trăiește Sydney Wells, care după ce a suferit o astfel de intervenție, începe să trăiască niște experiențe neobișnuite. Sydney nu este o eroină obișnuită. Devenită oarbă în urma unui accident din copilărie, ea este frumoasă, încrezătoare și în ciuda dizabilității sale, aspiră la o carieră de success ca violonistă. La sugestia surorii sale, Sydney apeleaza la un transplant de cornee, iar ceea ce urmează îi schimbă noțiunile fundamentale de securitate, identitate si percepție. Sunt fenomene datorate memoriei celulare sau altceva, care-i depășește limitele imaginației. Este o partitură care pune în evidență calitățile actoricești ale interpretei Jessica Alba, revelația din SIN CITY și FANTASTIC TOUR.

Rolul Sydney a fost o adevarată provocare pentru Jessica, care consideră ca THE EYE este un thriller “…classic, elegant, bine scris, iar personajul Sydney este unic, interesant…” THE EYE este un remake al filmului omonim, din 2002, semnat de duo-ul chinez Danny Pang și Oxide Pang.

Filmul a atras atenția celor de la C/W Productions, care au cumpărat drepturile pentru remake-ul american. Au fost atrași de caracterele foarte puternice din film, de parcursul personajului principal care “după transplantul de cornee trebuie să învețe cine este și care-i locul său în lume, dar și cum să-și stăpânească schimbările emoționale.” (Paula Wager). Celălalt producător executiv, Michael Paseornek crede că acest film ovaționat de fani dar și de critică, a putut fi reinventat pentru Alba.

Pentru scrierea scenariului a fost ales Sebastian Gutierrez, iar regia a fost incredințată cuplului francez Xavier Palud și David Moreau. Scenariul s-a aplecat asupra unor fenomene științifice, ca memoria celulara, cea care dă individului care a suferit un transplant ceva din comportamentul donatorului.

“THE EYE este o ficțiune, dar exploreaza fenomenele vietii și le duce spre supranatural.” declară producătorul executive Paula Wagner. În căutarea unui regizor pentru proiect, producătorii au apelat la duo-ul francez David Moreau si Xavier Palud, care s-au impus cu ILS, un thriller scris și regizat de ei, povestea unui cuplu care este terorizat de forțe necunoscute.

În proiectul THE EYE, ei au apreciat tocmai că supranaturalul nu era scos în prim plan, “modul în care se puteau juca cu percepția spectatorilor și să le arate lucruri pe care nu le puteau include clar în realitate.”

Ei au menținut ambiguitatea și în ceea ce privește judecata lui Sidney. Ea este convinsă că viziunile întunecate pe care le are după operație sunt reale, dar doctorii și sora sa cred că este vorba despre o cădere psihică.

“Povestea este înfricoșătoare pentru că spectatorii nu sunt siguri dacă ea chiar vede acele lucruri sau și-a pierdut mintea. Asta pune oarecum spectatorii în datele lui Sydney.” comentează Alba.
“Cred că ceea ce nu vezi este mai înfricoșător. Trebuie să găsești echilibru între vazut și nevăzut, și să dai spectatorului libertatea să se lase purtat de imaginație.” declară Moreau.

Chiar de la prima întâlnire, cei doi au fost impresionați de ochii actriței, iar în timpul filmării au sesizat intuiția ei în conturarea caracterului, dar și perseverența și pregătirea pentru rol.

Antrenamentele Jessicăi pentru acest rol au început cu patru luni înaintea filmării. Lecții de vioară mai luase în timpul filmării la FANTASTIC FOUR, învățând cum să țină vioara și arcușul, dar și să cânte piese simple. În noul film, provocarea era dublă pentru că violonista era oarbă.

Pentru a învăța comportamentul orbilor și-a petrecut o perioadă de timp la New Mexico Commission for the Blind, și s-a antrenat împreună cu un instructor în orientare în miscare. Ea a trecut printr-un program complet de instruire, iar echipa de la NMCB a sfătuit-o asupra unor detalii din viața unei persoane oarbe. Specialiștii de la NMCB au apreciat că filmul creionează corect problemele și viața unei persoane oarbe. Alba a stat și alături de soția oarbă a unui muzician, și a observat cum interacționa cu semenii, cum se mișca, cum reacționa. Această experiență i-a înlăturat unele prejudecăți, astfel a putut contura portretul unei femei puternice, competitive, independente.

Pentru rolul Dr. Paul Faulkner, cel atât de sceptic în privința fenomenelor supranaturale, a fost ales Alessandro Nivola (FACE/OFF, LAUREL CANYON, JUNEBUG). Și Alessandro a fost în primul rând atras de scenariu și a început documentarea (considerată de el partea cea mai interesantă din conceperea rolului) în cabinetul unui neuro-psiholog.

O altă persoană din anturajul lui Sydney este sora ei, Helen, interpretată de Parker Posey (DAZED & CONFUSED, BEST IN SHOW, SUPERMAN RETURNS). Helen se simte responsabilă pentru accidentul suferit de Sydney, care a dus la orbire și încearcă să găsească soluții pentru vindecarea ei.
“Într-un film ca acesta personajele trebuie să aiba profunzime… de aceea cred că prezența lui Parker a fost o binecuvântare.” declara Wagner.

Deși acțiunea filmului este plasată în Los Angeles și Mexico, filmările au început în Albuquerque, New Mexico și au continuat apoi în LA. În conceperea apartamentului lui Sydney, scenograful James Spencer a cercetat locuintele unor persone oarbe, dar a încercat să sugereze și atmosfera de teroare, de spaimă. S-a mers pe jocul unor curbe care nu lasă să se vadă prea mult din spațiu, care pot crea spații de ascundere.

Și operatorul Jeffrey Jur a apelat la tehnici inedite de filmare cât și la lentile speciale pentru a crea senzatia ca Sydney este în permanență pândită din întuneric.

Echipa de machiori și de specialisti în efecte speciale au creat o balanță între efectele machiajului și ale electelor speciale, adugate mai târziu în postproducție.

Și partea sonoră a filmului este foarte importantă, mai ales că înainte de operație, Sydney percepea lumea doar sonor. Din acest motiv a fost nevoie să se dea spectatorului senzația unei acuități auditive, similară cu a personajului, prin accentuarea unor detalii pe care unrechea normala nu le poate percepe. Pentru cei doi regizori toate aceste elemente trebuie să conducă spectatorul spre revelația din finalul filmului.

Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells