Articole Street Kings

(2008)

Stăpânii străzilor

În mintea unui pistolar: autenticitatea

Pentru a crea lumea din STAPANII STRAZILOR, s-a pus un accent important pe autenticitatea tuturor elementelor care tin de particularitatile fortelor de ordine, si mai ales ale politiei din LA. Pentru a garanta acuratetea absoluta a detaliilor, de la tacticile folosite pana la cele mai mici detalii ale uniformelor, realizatorii au angajat in calitate de consultanti tehnici mai multi fosti politisti care au lucrat la politia din LA.

Consultantul Jaime Fitzsimons a fost angajat al LAPD vreme de cincisprezece ani si a lucrat indeaproape cu David Ayer, in speranta de a oferi o imagine fara precedent a functionarii interne a LAPD. "Politistii sunt reprezentati gresit in filme de atata vreme, incat David a simtit nevoia sa creeze o experienta cat mai apropiata de adevaratul LAPD", explica Fitzsimons. "Ca ofiter al LAPD, esti antrenat sa faci totul intr-un anume fel, de la tactici de lupta la modul in care iti porti uniforma si pistolul". In majoritatea filmelor nu apar particularitatile unei organizatii precum LAPD, ci elemente combinate la intamplare; noi ne-am straduit sa evitam acest lucru in filmul nostru".

Consultantul tehnic Brian Davis este un veteran al LAPD, unde a fost angajat 35 de ani, dintre care 20 de ani intr-o unitate tactica foarte specializata, care a realizat multe operatiuni sub acoperire, inclusiv urmarirea unor infractori de cariera, rapitori si criminali. Unitatea lui s-a pregatit cu trupele Navy Seals, cu Forta de Recunoastere Marina si cu echipele SWAT, lucrand, de asemenea, cu unii dintre cei mai buni instructori de tir din SUA. "Unitatea mea a participat la multe schimburi de focuri si am reusit sa arestam multi infractori. Cred ca realizatorii filmului au folosit experienta mea pentru a arata participarea lui Ludlow la unele dintre aspectele mai putin cunoscute ale muncii de politist", spune Davis.

Inainte de inceperea filmarilor, Keanu Reeves si alti actori care au facut parte din distributie au trecut printr-un program intensiv de instruire, pentru a cunoaste toate aspectele activitatii fortelor de ordine. Ei au luat lectii de manuire a armelor de foc, au participat la patrulari in diferite zone din Los Angeles si au fost instruiti in privinta actiunilor zilnice ale LAPD.

"Am petrecut mult timp cu actorii, pregatindu-i pentru rolurile lor si incercand sa-i aducem la starea de spirit a LAPD-ului, spune Fitzsimons. "I-am luat cu noi in patrulari, le-am povestit intamplari din experienta noastra si i-am invatat sa poarte cum se cuvine uniforma. Din clipa in care au imbracat uniforma si au inteles ce inseamna sa porti acea haina albastra, au inteles".

Pentru a deveni un adevarat pistolar, Reeves a lucrat indeaproape cu consultantii tehnici, care au consacrat mult timp si efort instructiei. "Keanu a luat totul in serios si a dat 120% din energia lui pentru a intelege cum este sa fii politist la LAPD", explica Fitzsimons. "Cred ca orice politist din LA care ii va vedea interpretarea va crede ca Keanu este unul dintre colegii lui".

"L-am invatat pe Keanu sa manuiasca o arma; cum e sa o tii, cum se trage cu ea, care sunt efectele reculului, cum sa o porti in mers", explica Davis. "Am lucrat la modul in care te arati in fata suspectilor si la modul in care te apropii de o zona periculoasa. Keanu a muncit foarte mult si asta se vede".

"Am avut multe sedinte de instructie, inclusiv simulari, tehnici de sincronizare, miscari, patrunderea in camere etc.", isi aminteste Reeves. "Am facut o similare de tipul 'tragi sau nu tragi', ceea ce a fost foarte interesat, fiindca la inceput eu eram un fel de hippy care habar nu avea sa traga, pe cand regizorul David Ayer omora totul in calea lui. Daca am repeta acum exercitiul, cred ca as fi mai aproape de performanta lui".

In afara de pregatirea fizica necesara pentru interpretarea rolului, Ayer a considerat ca este foarte important ca activitatea consultantilor tehnici sa se concentreze si asupra aspectelor psihologice ale vietii de politist. "Pe langa participarile la patrulari si pregatirea tactica, expertii si consultantii ne-au vorbit foarte deschis si despre latura emotionala, despre impactul meseriei asupra ta, asupra familiei si asupra sufletului tau. Ce se intampla cand pui insigna in cui si pleci acasa? Cum e viata ta atunci cand ramai singur, in liniste?", intreaba Ayer.

"Consultantii mi-au impartasit cu multa generozitate experienta lor si modul in care au reusit sa asigure un echilibru intre cariera de politist si celelalte aspecte ale vietii lor. Mi-au explicat ce a trebuit sa faca pentru a avea casnicii sau copii, cu tot ce decurge din asta, si pentru a se confrunta, in acelasi timp, cu violatori, cu criminali sau cu faptul ca le-a slabit vederea. Am reusit sa-mi insusesc toate aceste povesti foarte emotionante si sa imi dau seama cat de mari au fost amenintarile carora le-au supravietuit, incercand, in acelasi timp, sa aiba o viata cat de cat normala", spune Reeves.

Pentru Ludlow, alcoolismul era o cale de a scapa de demonii care il urmareau. "Sunt sigur ca Ludlow bea din cauza a ceea ce a vazut sau din cauza a ceea ce este", explica Davis. "El isi face datoria si o face bine, dar lucrurile oribile pe care le vezi ajung sa te schimbe. Am vazut multe lucruri oribile in cariera mea, si mi-au ramas in memorie pentru toata viata. Se spune ca ajungi sa te obisnuiesti cu ele, dar nu e asa".

"Am vazut multe lucruri groaznice, dar cred ca, pentru unii oameni, asta e o vocatie", explica Fitzsimons. "Te trezesti si o iei de la capat, oricat de rea ar fi fost ziua de ieri. Daca tu nu faci lucrurile astea, cine sa le faca?".

Realizatorii au lucrat indeaproape cu consultantii tehnici cand au pregatit scena inmormantarii organizate de LAPD pentru Washington. Scena a fost realizata cu o deosebita atentie la detalii, de la instruirea sutelor de figuranti in uniforme albastre de parada si pana la asezarea numeroaselor elemente de recuzita, a masinilor de politie si de pompieri. Atat garda de onoare a LAPD si societatea Emerald a LAPD au fost pe platou, pentru a da salutul si a canta la cimpoi.

"Am fost pe platou in ziua in care s-a filmat inmormantarea lui Washington si am fost foarte emotionat", isi aminteste Fitzsimons. "Mi-am dat seama ca totul a iesit bine in momentul in care politistii de la brigada rutiera, care asigurau siguranta pe platou si dirijau traficul, mi-au spus ca au avut un sentiment foarte ciudat. Am muncit mult pentru ca ceea ce vedeti in film sa fie o adevarata inmormantare LAPD".

Pentru a creste si mai mult nivelul de realism, realizatorii filmului l-au convins pe fostul sef al LAPD, Daryl Gates, sa apara in film, in rolul sefului politiei, care tine un discurs la inmormantarea lui Washington. Gates, un simbol al LAPD-ului, un politist decorat de mai multe ori si o figura binecunoscuta, a fost atras de mesajul filmului, in special de ideea mantuirii.

"Filmul nu prezinta LAPD-ul in cea mai buna lumina, dar afirma cu tarie ca mantuirea este posibila, iar eu am reactionat la acest mesaj", explica Daryl Gates. "Asta a insemnat ceva pentru mine, fiindca LAPD ocupa un loc special in sufletul meu".

"Am incercat sa conferim cat mai multa autenticitate filmului, iar David a avut ideea de a-l ruga pe Daryl Gates sa joace rolul sefului politiei", isi aminteste Lucas Foster. "Cand l-am sunat, a intrebat daca filmul este favorabil politiei, iar noi i-am spus ca e despre un anumit tip de politist. I-am trimis scenariul, care i s-a parut excelent. Am fost uimiti si ii suntem foarte recunoscatori ca a acceptat rolul".

"A fost nemaipomenit ca a aparut si Daryl Gates in film", spune Reeves. "E un om foarte amabil si s-a purtat frumos cu toata lumea. I-am citit cartea inainte sa fac cunostinta cu el, iar dupa ce a vorbit la inmormantarea lui Washington, cartea a capatat o semnificatie mai profunda pentru mine".

Despre aspectul filmului

Copilaria petrecuta in Los Angeles a lasat o amprenta de nesters asupra personalitatii regizorului David Ayer. Pentru Ayer, care a crescut pe strazile din South Central, Los Angeles nu seamana cu cel care apare de obicei pe ecrane. De cele mai multe ori, zonele defavorizate din LA sunt infatisate ca niste ghetouri dominate de gasti de cartier, droguri si omoruri.

"Los Angeles este, pentru mine, o lume vie, formata din cartiere pline de viata", explica David Ayer. "Nu sunt doar violatori, sunt familii, copii si mame. E o lume foarte expresiva si intotdeauna imi place sa o revad. E orasul meu".

"Am muncit foarte mult pentru a reproduce viziunea lui David, pentru care Los Angeles e un loc plin de culoare si de viata", spune scenograful Alec Hammond. "Lucrurile infioratoare nu se intampla doar in zone izolate, se pot intampla foarte bine si in cartiere unde locuiesc familii cu copii si pe unde trece vanzatorul de inghetata. Am avut mereu in vedere ideea ca raul ne poate iesi in cale in viata de zi cu zi, in locuri obisnuite".

Filmarea a durat patruzeci si una de zile, multe dintre scene fiind filmate chiar in diferite locuri din oras. Realizatorii au decis sa filmeze in locuri cat mai asemanatoare cu cele indicate in scenariu; ca urmare, a trebuit ca filmarile sa aiba loc in cartiere defavorizate din Los Angeles, zone care de obicei nu apar in filme.

"Am incercat sa conferim un maximum de autenticitate filmului, ceea ce nu a fost deloc usor", explica Foster. "Toate elementele, precum vehiculele, recuzita, costumele, decorurile, modul in care descindem intr-un cartier si modul in care ne comportam, toate contribuie la impresia de autenticitate pe care o creeaza filmul".

Desi nu a fost cea mai buna solutie din punct de vedere financiar, filmarea in zone reale din Los Angeles a fost foarte importanta pentru regizorul David Ayer, in opinia caruia cheltuielile suplimentare au fost pe deplin meritate. "Ma simt norocos fiindca am putut sa filmez in LA. Multe filme se filmeaza in afara statului sau chiar in strainatate, in numele dolarului, fiindca e scump sa filmezi aici, dar, din punctul meu de vedere, e normal sa cheltuiesti mai mult, asa cum cheltuiesti mai mult si cu un actor bun". Practic, am platit pentru ca orasul sa fie un personaj al filmului".

"Adevarul e ca am filmat intr-unele dintre cele mai sarace si mai defavorizate zone din Los Angeles, iar bunavointa cu care am fost primiti ne-a uimit, pur si simplu", remarca Erwin Stoff. "Oamenii au fost cum nu se poate mai primitori; oriunde ne-am dus, filmarea s-a transformat intr-o petrecere pentru tot cartierul. A fost una dintre marile surprize pe care le-am avut in cursul filmarilor".

Ayer si scenograful Alec Hammond au lucrat cu rabdare pentru a crea lumea din STAPANII STRAZILOR, documentandu-se in privinta fiecarui aspect al decorurilor, pana la capsatoarele folosite in birouri. Hammond s-a straduit foarte mult sa creeze decoruri diferite pentru diferitele pozitii ierarhice din LAPD. Si cele mai mici detalii au fost folosite pentru a sublinia diferentele dintre diferitele departamente, precum birourile sefului politiei, in care lucreaza elita departamentelor jafuri si omoruri, birourile departamentelor care se ocupa de narcotice, bande de infractori si probleme speciale, sau birourile Comisiei de Disciplina. Diferenta dintre capitan si ceilalti ofiteri ai Brigazii Moravuri.

"Sediul politiei este o institutie birocratica unde este permis accesul publicului, deci toate birourile sunt la fel, tocmai fiindca publicul le poate vedea. Celelalte camere si zone sunt definite de personajele care lucreaza in ele si de ceea ce li se intampla acestora", explica Hammond.

"Politisti care lucreaza in prezent pentru LAPD au vizitat decorurile si nu le-a venit sa creata. Totul, de la etichetele pentru probe materiale pana la posterele pentru campanii sociale, contribuie la realizarea unui mediu politienesc cat mai real".

O reprezentare fidela a orasului Los Angeles, platoul a fost un loc al bilingvismului, multi dintre membrii echipei folosind atat engleza, cat si spaniola. Ayer a crescut printre vorbitori de spaniola si, la randul sau, vorbeste fluent spaniola, astfel incat a reusit sa creeze pe platou o atmosfera care oglindeste peisajul cultural din Los Angeles.

"N-am mai vazut niciun platou pe care sa existe un adevarat bilingvism", afirma Stoff. "Spaniola se vorbeste in aceeasi masura ca engleza, ceea ce oglindeste realitatile orasului in care filmam. Ma bucur ca am fost atent la cursurile de spaniola din liceu si din facultate".

Cei care au participat la filmari stiau ca pot avea incredere in indrumarile lui Ayer. Hugh Laurie sustine ca "Orice actor se lasa pe mana regizorului si spera ca totul va iesi mai bine, iar in cazul nostru, David e o persoana fascinanta, foarte inteligenta si amabila. E o mare onoare sa primesti indicatii de la el, fiindca el stie foarte bine cum functioneaza lumea fictionala pe care a creat-o".

"Cand am acceptat sa regizez acest film, m-a intimidat foarte mult ideea ca mi s-a incredintat timpul si poate chiar cariera unor actori minunati, care au incredere deplina in mine", spune Ayer. "A fost o mare provocare, dar toti au facut ce aveau de facut si chiar mai mult de atat, si ma simt onorat ca am putut coordona acest proces. Sunt foarte mandru".

Despre actori Despre personaje
jinglebells