Articole Street Kings

(2008)

Stăpânii străzilor

Povestea filmului

Producatorul Erwin Stoff, un mare admirator al lui James Ellroy, a descoperit scenariul filmului STAPANII STRAZILOR, pe care l-a considerat un potential proiect pentru Keanu Reeves. Stoff a inteles ca povestea este relevanta din punct de vedere moral pentru lumea zilelor noastre si a inceput sa caute posibilitati de realizare a filmului. "Intotdeauna am admirat cartile lui James Ellroy, iar acest scenariu m-a cucerit cu desavarsire", isi aminteste Stoff. "Era exact genul meu preferat de scenariu si m-am gandit ca ar putea da nastere unui film absolut fenomenal".

Pentru a stimula evolutia proiectului, Stoff l-a cooptat pe producatorul Lucas Foster, stiind ca experienta vasta a acestuia in domeniul filmelor de actiune cu buget mare, precum si interesul sau personal fata de mediul politienesc aveau sa fie utile pentru acest proiect. Desi, in varianta originala, actiunea filmului avea sa se petreaca in Los Angeles, in perioada de dupa scandalul Rodney King, echipa de productie a adaptat scenariul pentru ca actiunea sa aiba loc in zilele noastre, pastrand temele generale ale povestii, in spiritul viziunii lui Ellroy.

"Eu si Erwin am decis sa nu facem un film de epoca, iar aceasta a fost o decizie importanta, care a avut diferite consecinte - atat pozitive, cat si negative", explica Lucas Foster. "Am ramas pe pozitii si am insistat sa facem un film pentru adulti, astfel incat sa avem libertatea de a aborda subiecte sensibile si de a spune adevarul - sau, cel putin, ceea ce consideram noi ca este adevarul - despre ce inseamna sa fii politist in Los Angeles".

Echipa de productie l-a contactat pe talentatul scenarist si regizor David Ayer pentru realizarea proiectului, dar acesta a fost nevoit sa refuze, din cauza unui angajament anterior. In final, proiectul la care lucra Ayer a fost anulat, iar regizorul nu a ratat sansa de a lucra la acest proiect, care parea a fi in perfecta armonie cu viziunea sa regizorala. Ayer era interesat de posibilitatea de a lucra cu Keanu Reeves, precum si de scenariu, care ii permitea sa-si puna in valoare cunostintele aprofundate si interesul fata de politia din LA, dar si fata de oras in sine.

Dupa cum reiese din filmele sale precedente, precum ZI DE INSTRUCTIE, TIMPURI GRELE si SWAT, Ayer prefera povestile care abordeaza complexitatea mediului politienesc, puterea si coruptia, iar STAPANII STRAZILOR era o ocazie ideala de a-si duce mai departe demersul. "Ma fascineaza coruptia in randul oamenilor legii, precum si evolutia psihologica a persoanelor care au primit permisiunea de a folosi forta letala in numele cetatenilor", explica Ayer. "Sa ii oferi cuiva posibilitatea de a lua viata unui om inseamna sa ii dai o mare putere, iar mie imi place sa explorez modul in care violenta, fie ea si exercitata in numele cetatenilor, schimba psihologia unui om.

Desi Ayer si Ellroy apartin unor epoci si orientari artistice diferite, ambii se remarca prin dragostea lor pentru orasul Los Angeles, cu frumusetea, dar si cu uratenia lui. Producatorul Erwin Stoff a intuit ca o colaborare intre Ellroy si Ayer avea sa dea nastere unei perspective unice asupra genului dramei politiste care se desfasoara in LA. "Din multe puncte de vedere, am simtit ca cei doi vor face o echipa ideala, deoarece David este fascinat de Los Angeles si de cultura tribala a mediului politienesc in aceeasi masura ca si Ellroy", comenteaza Stoff. "David este un produs al orasului Los Angeles, a crescut pe strada si are capacitatea de a pastra incredibila complexitate a personajelor create de Elroy si de a le integra in diversitatea etnica a Los Angeles-ului din ziua de azi. Sunt doua personalitati asemanatoare, despartite de epoci diferite".

Ayer adauga: "James Ellroy intelege foarte bine psihologia si cultura mediului politienesc, iar contributia mea consta in intelegerea modului in care actioneaza fortele de ordine in ziua de azi. Combinand incredibilul talent nuvelistic si epicul de proportii al lui Ellroy cu intelegerea organica pe care o am eu cu privire la ceea ce se intampla in orice moment pe strazile din LA, rezultatul final este un mozaic incredibil de detaliat, pe fundalul unui mediu foarte realist".

Realizatorii si-au pus amprenta caracteristica asupra thriller-ului politist, un gen care a devenit o adevarata forta in literatura si cinematografia americana. Spre deosebire de majoritatea thriller-urilor care se petrec in mediul urban, STAPANII STRAZILOR pune accentul pe realism si pe probleme politice contemporane. "De la bun inceput, am intentionat sa facem un film care sa depaseasca limitele genului si sa nu contina doar cliseele cu care ne-a obisnuit thriller-ul politist", explica Stoff. "Am tinut ca lumea fictionala a filmului sa fie populata de personaje reale, cu dileme reale, fara nicio incercare de a dilua esenta actiunii".

Ayer adauga: "Consider ca acest film este diferit de alte pelicule de acest gen, datorita atentiei deosebite acordate detaliilor, precum si nivelului ridicat de realism si meticulozitate cu care a fost recreat fiecare detaliu al personajelor si al lumii surprinse de film". Filmul se remarca prin atentia acordata prezentului, dar apartine unui gen care este viabil indiferent de epoca; acest echilibru a fost foarte dificil de obtinut".

"Lui Ludlow i se incredinteaza responsabilitatea de a inlatura persoane care sunt indezirabile pentru puternicii zilei", explica David Ayer. "Ludlow este un om care a pornit la drum cu intentii bune si a vrut sa salveze lumea, dar si-a dat seama ca se indreapta exact in directia opusa"

Personajul Tom Ludlow reprezinta, in esenta, toate ideile complexe si contradictorii pe care le surprinde si titlul filmului, STAPANII STRAZILOR; el este stapanul strazii si protectorul comunitatii, fiind dispus sa infrunte cele mai respingatoare aspecte din societate. El face dreptate in mod expeditiv, fara compromisuri si fara limitele impuse de birocratie si de protocoalele obisnuite. Desi America se mandreste cu faptul ca toti cetatenii beneficiaza de o judecata dreapta si de drepturi garantate prin Constitutie, Brigada Moravuri, o unitate specializata a politiei din LA, este un rau necesar, care asigura civililor si oamenilor obisnuiti libertatile si siguranta de care acestia se bucura in viata de zi cu zi.

"Ludlow este unul dintre acei barbati care stau de paza noaptea; el vede toate lucrurile pe care noi nu vrem sa le vedem si ne apara de raul care pandeste in intuneric", explica Erwin Stoff. "El face lucruri de care noi nu suntem capabili si pe care multi dintre noi le repudiaza, dar cu totii beneficiem de siguranta pe care ne-o ofera Brigada Moravuri".

"Cei din Brigada Moravuri sufera pentru ca noi sa nu fim nevoiti sa suferim", confirma Lucas Foster. "Apreciez nobletea ideii ca exista oameni care isi traiesc viata ocupandu-se de problemele societatii, pentru ca noi, ceilalti, sa putem trai in liniste si sa ne putem bucura de libertatile noastre".

Frăție și trădare
jinglebells