Articole Ice Age: Continental Drift

(2012)

Epoca de gheață 4: Continente în derivă

Pe mare

Buni este un naufragiat surpriză când Manny, Diego și Sid sunt izolați pe mare pe un iceberg în urma rupturii continentale provocată de Scrat. Dar vorbele sale de duh sunt cea mai mică dintre problemele băieților. Au fost capturați de o bandă de pirați, condusă de temutul urangutan Căpitanul Maț, întruchipat de câștigătorul premiului Emmy® Peter Dinklage („Game of Thrones”). Ca rege special al oceanului și piratul piraților, lui Maț îi place viața de tâlhar și vița pe mare. Numele „Maț” i se trage de la ghearele mari pe care nu se sfiiește să le folosească. După cum se laudă Maț, poate „să-ți scoată mațele afară”. Nu vrei să ai de-a face cu el.

Decât dacă ești Manny, care trebuie să-l înfrunte pe Maț, deoarece căpitanul piraților stă în calea reîntâlnirii mamutului cu familia sa. Sunt inamici formidabili, cu puteri egale. „Manny și turma i-au bătut pe dinozauri în aventura precedentă, așa că știam că ne trebuie un adversar mai mare pentru Manny,” spune producătorul John C. Donkin. Thurmeier adaugă: „Lui Maț nu-i place să i se spună ‘Nu,’ iar Manny, care are o personalitate puternică, îl înfruntă fără teamă.”

Vocea lui Maț este dată de Peter Dinklage, al cărui rol Tyrion Lannister din seria „Game of Thrones” i-a adus statutul de vedetă și aplauze. Vocea puternică îi dă putere și gravitate lui Maț, iar calitățile comice ale lui Dinklage scot în evidență umorul și amuzamentul. „În ceea ce-l privește pe Maț, m-a atras faptul că nu am jucat niciodată un urangutan pirat, și nu cred că o să mai am șansa vreodată, așa că, atunci când apar aceste oportunități, te repezi la ele,” glumește el despre debutul într-un film de animație. „Mi-a plăcut să joc toanele lui Maț. Imediat îți aduce aminte cine este șeful.”

Maț este versiunea mai întunecată a lui Manny, în special în ceea ce privește viziunea despre familie. Manny a devenit un familist convins – căsătorit, tată de fată adolescentă, și o figură paternă pentru clanul extins, inclusiv pentru Diego și Sid. El crede că familia îți dă putere. Maț crede că familia te trage înapoi și te face slab, deși, după cum observă Dinklage, „amicii săi și echipajul sunt o versiune de familie.” Deci, să facem cunoștință cu echipajul/familia lui Maț:

SHIRA (Jennifer Lopez) este frumoasa și periculoasa tigroaică ce se bate cu Diego – pentru ca apoi să se îndrăgostească de el.

FLYNN (Nick Frost din „Hot Fuzz” și „Shaun of the Dead”) este secundul lui Maț, o focă elefant legănătoare și gelatinoasă, de circa 1.800 kg. Când intră în scenă legănându-se, apoi se oprește, burta încă mai avansează! E cel mai mare membru al echipajului, dar, după cum spune Martino, „e ca un copil. Flynn are entuziasmului unui copil mic, ambalat într-un înveliș enorm.” Nick Frost adaugă: „Flynn vede mereu ceea ce e bun în oameni, chiar și în Maț, ceea ce e destul de greu.”

SQUINT (Aziz Ansari, din „Parks și Recreation”) este cel mai mic dar și cel mai bătăios membru al echipajului – un iepuraș energic care suferă de complexul lui Napoleon. „Squint are năsuc, codiță și urechiușe de iepuraș drăguț, dar degeaba,” spune Thurmeier. Ansari adaugă: „Squint e mereu gata de luptă, dar nu apucă să facă bucăți pe nimeni.”

GUPTA (Kunal Nayyar din „The Big Bang Theorys”) este un bursuc preistoric care are pe spate un model cu un craniu și oase încrucișate – binecunoscutul steag al piraților, Jolly Roger. Deci, e fanionul perfect pentru navă. Din nefericire pentru Gupta, burta sa e albă, culoarea predării, ceea ce-l enervează pe Maț. „Gupta vrea mereu să fluture cu fața albă, și nimic nu-l supără mai tare pe Maț decât să se predea,” spune Nayyar.

RAZ (Rebel Wilson din „Bridesmaids”) este un cangur preistoric enorm și armurierul echipajului. E destul de înaltă, și, deși e femeie, este imaginea piratului voinic.

SILAS (Alain Chabat din „Night at the Museum: Battle for the Smithsonian”) este aristocratul pescăruș francez – formal, curat și cu o postură impunătoare.
DOBSON este un matelot tăcut, sărat și mocofan – și se plânge mereu bolborosind. Este opusul polar al jovialului Flynn.

Modul ingenios al lui Peter de Sève de a crea pirații îi prezintă în veșminte clasice de pirat sau cu păr pe față (barba răvășită a lui Maț, perciunii lui Dobson, mustățile viclene ale lui Flynn), toate fiind blană pieptănată, colorată și tăiată pentru a crea „costumele” și aspectul.

Această menajerie de pirați, pe lângă faptul că îi iau prizonieri pe Manny, Sid și Diego, au asuprit niște creaturi care seamănă cu porcușorii de Guineea, denumiți Hyrax – ghemuri drăgălașe de blăniță care „ar fi putut cu ușurință să devină personajele de deschidere ale filmului,” spune Martino. Dându-și seama că inamicii (Hyrax) inamicilor lor (Maț și compania) ar putea deveni aliații perfecți, Manny, Diego și Sid ajung la o înțelegere cu Hyrax: dacă îi ajută să fure nava lui Maț, cu care Manny speră să se întoarcă alături de familia sa, turma îi va elibera pe Hyrax de cătușele piraților. Înțelegerea se face cu ajutorul lui Sid, care este singurul care poate comunica cu Hyrax, care au o limbă unică. Leguizamo spune: „Sid și Hyrax vorbesc prin mimică și zgomote de tip ‘clic-clac,” cu referire la modul de vorbi al creaturilor, care pocnesc din limbă.

Un rol important în EPOCA DE GHEAȚĂ 4: CONTINENTE ÎN DERIVĂ este jucat de însăși Mama Natură, cu ajutorul imaginilor create de realizatori: cataclismul provocat de Scrat, oceanul pe care plutește turma, furtuna care îi pune pe cei trei eroi în mare primejdie, și amenințarea palisadelor – un zid de 250 de metri care o urmărește și amenință să o strivească pe Ellie, pe Peaches și pe celelalte creaturi rămase pe uscat.

Cuvântul „memorabil” a fost în mintea tuturor când au proiectat aceste medii și dezastre naturale. „E memorabil să vezi un mamut, Manny, care arată ca un punct pe un iceberg purtat de furtuna oceanică,” spune Thurmeier. „Cu fiecare film din seria ‘Epoca de gheață’, punem personajele în medii mai mari, mai elaborate și mai palpitante.”

Rolul principal în aceste medii este oceanul cel vast și necruțător. Pentru a mări gradul de pericol al aventurii – și pentru a capta publicul – realizatorii au folosit tehnologii noi. Au avut un succes peste așteptări când echipa de voce a vizionat în avans imagini din scena furtunii, au crezut că realizatorii au filmat un ocean real, peste care, au crezut ei, erau suprapuse personaje animate.

Oceanul e la fel de irezistibil și când e calm. Atmosfera sa bogată – ceața și misterul mării – este o extensie a personajelor, în special a piraților, pentru că e prezentată o vastă întindere de cer cu puncte de nori. Pentru a reda mediul, producătorii, pentru prima dată în seria de filme „Epoca de gheață”, au filmat la scala 2:35: 1, ceea ce crește impresia că personajele sunt copleșite de mediul înconjurător.

Echipa de cercetare și dezvoltare a filmului EPOCA DE GHEAȚĂ 4: CONTINENTE ÎN DERIVĂ a dezvoltat și noi tehnologii pentru locații spectaculoase pe uscat, inclusiv o peșteră în care pomii atârnă din tavan, rotind efectiv pământul de sub personaje cu susul în jos, amenințarea omniprezentă de prăbușire a pământului și a stâncilor, și icebergurile care au rol de nave, fiecare cu „personalitate” și culori diferite.

Un alt instrument cheie de filmare a fost elementul 3D. Martino remarcă: „Povestea noastră poartă publicul într-o aventură, iar elementul 3D îi introduce și mai mult în poveste. Când Manny, Diego și Sid călăresc valurile uriașe din timpul furtunii, caracteristica 3D ne permite să așezăm publicul alături de personaje, pe valuri, și să-i facem să se simtă parte din acțiune.”

„Căutăm noi moduri de a crea experiențe interesante pentru public, de a-i introduce în lumea ‘Epocii de gheață,’ adaugă Thurmeier. „Simți că trăiești totul alături de personaje, chiar dacă se dau în spectacol pe navă sau provoacă modificări seismice din centrul pământului.”

Pe măsură ce animația se apropia de final, echipa de post-producție și-a început munca critică. Randy Thom, veteranul creator de sunete pentru „Epoca de gheață” și câștigător al premiului Oscar®, a creat zgomotele puternice din momentul în care se rupe pământul, forța de impact a bucăților de gheață de dimensiunea unui camion care se izbesc de apă, zidul de palisade care împinge animalele, tărăboiul făcut de Scrat în interiorul pământului și sunetele șarmant de ininteligibile produse de Hyrax.

John Powell a compus coloana sonoră a filmului, reluând câteva dintre temele filmelor precedente din seria „Epoca de gheață”, dar creând și noi accente muzicale pentru a reda dinamica emoțională dintre Manny și Peaches și dorința lui Manny de a se reîntoarce lângă familia sa. Simultan, au fost introduse tușele de final în melodii, inclusiv în melodia „Chasing the Sun,” interpretată de formația britanică de senzație The Wanted; cântecul marinăresc al lui Maț, „Master of the Seas,” și „We Are (Tema din EPOCA DE GHEAȚĂ 4: CONTINENTE ÎN DERIVĂ).” Ester Dean, care a scris-o pe cea din urmă și care a apărut de două ori pe coloana sonoră a filmului „Rio,” observă că melodia „scoate în evidență faptul că familia nu trebuie să fie legată prin sânge sau să fie perfectă. Familia e familie – și aste e perfect.”

Într-adevăr, familia extinsă din „Epoca de gheață” este departe de cea convențională, și este, desigur, departe de perfecțiune, dar o familie este departe de ideal. „Mesajul de importanță a familiei apare în toate filmele ‘Epoca de gheață’,” spune Martino. „Publicul din întreaga lume iubește poveștile despre familiile care funcționează bine împreună. Deși personajele noastre sunt imperfecte și foarte diferite unul de celălalt, rezolvă mereu problemele și se descurcă.”

Ceea ce a început în „Epoca de gheață” ca cea mai neașteptată turmă/familie din lume – un mamut preistoric blănos, un leneș și un tigru – a crescut și s-a schimbat, pe măsură ce au apărut noi membri, inclusiv o soție, fiică, doi „frați” și o Buni. Mai mult, Manny, Sid, Diego și membrii grupului extins sunt în schimbare. „Toți evoluează și ne aflăm lângă ei în aventura lor, atât fizic, cât și emoțional,” spune Lori Forte. „dar oricât s-ar schimba, rămân personajele pe care le cunoaștem și le iubim.”

Dar cum rămâne cu Scrat, a cărui familie pare să rămână numai ghinda blestemată pe care o urmărește … dintotdeauna? „E amuzant să vezi cum o dă mereu în bară,” spune Steve Martino. „Și gafele lui din EPOCA DE GHEAȚĂ 4: CONTINENTE ÎN DERIVĂ, ruptura globală fiind doar prima, sunt realmente memorabile.”

Prezentare
jinglebells