Articole Dream House

(2011)

Casa de vis

Despre producție

Cine e Ward?

Cum a început Casa de vis

În 2009, producătorii Daniel Bobker și Ehren Kruger au dat la citit scenariul pentru “Casa de vis” președintelui companiei de producție Morgan Creek, James G.Robinson și vicepreședintelui acesteia, David Robinson. Bobker și Kruger, care mai colaboraseră la thrillerul The Skeleton Key și la filmul de aventuri The Brothers Grimm, fuseseră fascinați de temele pe care le explora scenaristul David Loucka în thrillerul psihologic, și erau convinși că Morgan Creek ava să fie partenerul ideal pentru a finanța acest proiect.

James G. Robinson explică decizia de a dezvolta și de a produce materialul scris: “Problema cu majoritatea thrillerelor este că îți dai seama dureros de devreme care e cheia, pentru ca apoi să asiști doar la chinul regizorului de a-și acoperi urmele. Casa de vis m-a impresionat pentru că explorează misterul din perspectiva unei singure persoane. Ne-a plăcut tuturor că spectatorul e lăsat să ghicească cursul evenimentelor, pe măsură ce se desfășoară povestea filmului.”

Pentru a da viață scenariului, producătorii au apelat la regizorul Jim Sheridan, nominalizat la Oscar. Regizorul irlandez, cunoscut pentru portofoliul său impresionant, care include colaborări cu Daniel Day-Lewis în My Left Foot, In the Name of the Father, The Boxer, In America sau Brothers, nu s-a așteptat ca următorul său film să fie un thriller psihologic. Cu toate acestea, declară că a fost impresionat de scenariu și de capacitatea autorului său de a transgresa limitele genului: “Am citit scenariul și mi-a plăcut mult ideea unui om care trăiește în două realități în același timp. M-a încîntat ideea să regizez un thriller psihologic în care nu știi dacă e real ce vezi, sau cine a făcut crima. De fapt, nu știi nici măcar dacă a fost o crimă la mijloc, pînă la urmă.”

Despre abordarea personală, Sheridan spune: “Mă gîndesc adesea la oamenii care reacționează la tragedii inventîndu-și lumi care nu există. Am vrut să captez emoții, să captez invizibilul: o lume pe care nu o vezi, dar o poți simți. Nu m-a interesat să abordez doar vizual subiectul, ci să surprind schimbarea emoțională a personajului principal, o schimbare care vine mai degrabă din interiorul său, decît să fie provocată de ceva din exterior.”
Cînd a început preproducția, Sheridan a început să adune echipa din spatele camerelor de filmat, dar a început și castingul. Pentru rolul personajului principal, Will, se căuta un actor care să aibă experiență în filmele dramatice și de acțiune, dar care să fie și un veteran al thrillerelor.

Locuitorii casei:
Casting pentru un thriller

Căutarea actorului ideal pentru rolul lui Will Atenton a luat sfîrșit cînd Daniel Craig a acceptat rolul. Acesta spune: “Sînt un fan declarat al lui Jim Sheridan și de cîțiva ani tot vorbim despre un proiect pe care să-l facem împreună. Cînd a apărut acest film m-a sunat și eu i-am spus: Hai să-l facem.”
Citind scenariul lui Loucka, Craig a fost atras de dificultățile cu care se înfruntă Will pe măsură ce încearcă să înțeleagă criza prin care trece. Actorul declară: “Dacă ești genul care crede în fantome, atunci acesta e un film cu fantome. Dacă nu crezi în așa ceva, atunci e o creație a minții, ceea ce pur și simplu minunat. Nu am vrut să înclinăm balanța în nici o diecție, ci am vrut să-l lăsăm pe spectator să aleagă.”
Craig a înțeles că avea să interpreteze, de fapt, două personaje în “Casa de vis”: “Joc rolul unui soț care trăiește într-o casă de vis cu soția și cei doi copii și, deodată, se declanșează cealaltă poveste. Află că în casă avusese loc o crimă; ocupanții dinainte ai casei, mai precis, soția și copii fuseseră omorîți. Așa că acum casa pare să fie bîntuită.”

Pentru Craig, rolul a fost mai solicitant decît se aștepta: “A fost dificil. Am filmat scenele în ordine cronologică, iar începutul a fost filmat foarte devreme. Partea mai grea a venit mai spre final. A fost foarte dur din punct de vedere emoțional, dar ca actor am avut mari satisfacții.”

Pentru rolul lui Ann Patterson, vecina lui Will și a soției sale, Libby, a fost cooptată Naomi Watts. Craig spune despre Naomi Watts: “Este o actriță care lucrează genial cu privirea. E atît de precisă, încît citești imediat în ochii ei la ce se gîndește. Din momentul în care o vezi în film, știi că e ceva în neregulă cu Ann.”
De la seria The Ring pînă la Eastern Promises și Funny Games, actrița a reușit să împărtășească cu publicul subtilitățile unui personaj cu un simplu gest. Watts spune despre personajul ei: “Ann a divorțat și nu e în relații prea bune cu fostul soț. Au în comun un copil, dar și multe probleme. Noi încercăm să ne dăm seama dacă ea are nevoie de ajutorul lui Will, sau Will are nevoie de ajutorul ei. Ann îmi seamănă cu un personaj hitchcokian. Dintotdeauna mi-a plăcut să interpetrez acest gen de mister.”

Rachel Weisz, cîștigătoare de Oscar, a fost impresionată de combinația subtilă dintre romantism, supranatural și horror, dar și de șansa de a lucra cu doi colegi extrem de talentați: “Daniel și Naomi erau deja implicați în proiect cînd am venit eu, așa că, pentru mine, nu cred că există anturaj mai bun decît acesta.”
Sheridan spune despre Rachel Weisz: “Rachel este o fată grozavă, care face totul cu mare pasiune. Rolul ei a devenit tot mai mare pe măsură ce făceam filmul, pentru că mi-am dat seama că îmi doream să o am în scene în care inițial nu trebuia să apară. Am introdus-o în unele scene, ea a improvizat unele replici,ca să vedem ce iese.”

Două dintre cele mai tinere membre ale distribuției sînt cele care dețin cele mai importante secrete în film. Pentru rolul celor două fiice ale lui Will și Libby au fost distribuite surorile TAYLOR și CLAIRE GEARE, care au putut fi văzute recent în Inception. Craig spune: “La fel cum a făcut și cu In America, Sheridan a găsit doi copii care au fost perfecți pentru rolurile lor. El nu încearcă să obțină interpretări de la actori, ci îi lasă să fie cît mai naturali cu putință. Fetele au fost uimitoare, pur și simplu.”

În rolurile secundare au fost distribuiți Marton Csokas în rolul fostului soț al lui Ann, Jack, Elias Koteas în rolul misteriosului străin, Boyce, Jane Alexander în rolul dr. Greeley, RACHEL FOX în rolul lui Chloe, fiica lui Ann și Jack, JOE PINGUE în rolul fostului locatar al casei vecine, Peter Ward, RACHEL CRAWFORD în rolul lui Ellen Bewes, BRIAN MURRAY în rolul dr. Medlin și SARAH GADON și GREGORY SMITH în rolrurile lui Cindi și Artie, doi adolescenți din vecinătate înspăimîntați de povestea lui Peter Ward.


Viața în două lumi:
Scenografie și filmări

Cînd a găsit viziunea pe care echipa sa să o pună în practică pentru a ecraniza scenariul lui Loucka, lui Sheridan îi era clar că era nevoie să se creeze două lumi diferite: “Una este cea a casei de vis, iar cealaltă, a unei case în ruine și părăginite. În filme poate fi dificil să vezi schimbarea în spațiu bidimensional. În multe cazuri publicul nici nu observă schimbările de decor.”

Pentru a rezola aceast neajuns, Sheridan a simțit nevoia ca “schimbările de decor să fie făcute în manieră tridimensională. Am creat decorurile astfel încît să se vadă foarte clar în fundal că totul din casă e în ruină.” Responsabil pentru a reda acest efect au fost directorul de imagine, Caleb Deschanel, care și-a folosit experiența pentru a pune în valoare scenografia creată de Carol Spier.

Spier, care a mai lucrat cu Naomi Watts la Eastern Promises, s-a întors la alte două filme din portofoliul său pentru a găsi inspirația: Silent Hill și Blade II. Scenografa spune: “ Pentru aspectul general al casei, scenografa a dorit să-l facă pe cît posibil realist, chiar dacă ce vedem noi se reflectă prin imaginația lui Will. La începutul filmului, am făcut casa confortabilă și primitoare, pentru că era o casă istorică pe care Will și Libby doreau să o cumpere și să o renoveze. Faza de decădere apare mai tîrziu și a trebuit să exagerăm oarecum, dar și să o facem să arate cît mai realist cu putință.”

Deschanel spune și el: “Am creat diferențele dintre cele două stadii ale casei cu soluții simple, am schimbat iluminarea sau am umblat la detalii. N-am abuzat de efecte special vizuale, n-am folosit mișcări amețitoare de aparat sau croma. Astfel am creat o realitate în care spectatorul se poate regăsi ușor și nu rămîne cu senzația că a fost păcălit. E ca și cum ai urmări un truc magic în care nu ești dat deoparte, ci asiști pe viu la ceea ce face magicianul.”

Creatoarea de costume Delphine White spune: “Dificultatea cu care m-am confruntat a fost să creez două lumi diferite fără să fie evident care e lumea reală și care e cea imaginară. Am încercat să ofer actorilor principali ținute cît mai diafane; hainele lui Lbby devin tot mai întunecate spre final, cînd Will începe să se întrebe dacă ea e moartă sau e doar un produs al imaginației sale.”

Șeful departamentului de machiaj, DONALD MOWAT, discută, de asemenea, impactul evoluției personajului Will. Stilistul spune: “Am venit cu niște idei – perucă, păr facial, murdărie, sînge – o desfășurare de forțe în zona machiajului cu care să ne jucăm și să vedem cu ce se simte cel mai bine Daniel. În machiaj și coafură cele mai bune efecte le obții acționînd cu discreție. De obicei căutăm soluții care să nu fie vizibile, dar care să aibă impact: umbrele negre sub ochi, buzele crăpate, detalii care indică faptul că personajul e stresat, că a trecut prin multe.”

Deși Jim Sheridan a ținut să limiteze cantitatea de efect speciale la CASA DE VIS, pentru unele scene a fost, totuși, necesar să fie folosite. Specialista în efecte speciale SOPHIE VERTIGAN explică de ce a fost nevoie, de exemplu, într-una din secvențele-cheie: “La începutul filmului avem o furtună de zăpadă în Aprilie, cu foarte multă zăpadă. Pe măsură ce filmul înaintează și povestea începe să se clarifice, zăpada începe și ea să se topească.”
****
James G. Robinson prezintă CASA DE VIS, o producție Morgan Creek și Bobker/Kruger Films, cu Daniel Craig, Naomi Watts, Rachel Weisz, Marton Csokas, Elias Koteas, Jane Alexander. Castingul filmului e asigurat de Avy Kaufman, CSA. Supervizor muzical este Dave Jordan, iar muzica e compusă de John Debney. Glen Scantlebury și Barbara Tulliver, ACE, sînt editori, iar Delphine White este creatoare de costume, iar Carol Spier este scenograf. Director de imagine este Caleb Deschanel, ASC, iar Rick Nicita și Mike Drake sînt producători executivi. Filmul e produs de David Robinson, Daniel Bobker și Ehren Kruger. Scenariul îi aparține lui David Loucka. CASA DE VIS e produs de James G. Robinson, iar regia îi aparține lui Jim Sheridan.

Sinopsis
jinglebells