Articole Auf der anderen Seite

(2007)

De cealaltă parte

Cu Fatih Akin despre...

...primii o suta de metri

M-am dedicat atat de mult filmarilor la HEAD ON ca nu mai stiam ce voi face dupa aceea. Este prima data cand mi se intampla acest lucru, caci inainte stiam sistematic la ce proiect urma sa ma inham inainte de a termina filmul in curs. M-am trezit deci intr-o situatie penibila, fara sa stiu ce trebuie sa fac. Intr-un mod ironic, succesul considerabil al filmului HEAD ON nu a facut decat sa inrautateasca lucrurile, caci nu ma asteptam la aceasta. Chiar daca era formidabil, succesul nu mi-a usurat viata. Am avut un adevarat blocaj. Simteam ca sunt presat sa fac ceva mai bun. Am vrut chiar eu sa obtin un rezultat mai bun din punct de vedere artistic. Trebuia sa ajung sa-mi dovedesc ca puteam sa fac mai mult ca in HEAD ON. Pentru ca folosesc mereu metafore sportive, imi repetam fara incetare ca nu trebuie sa abandonez cursa din primii o suta de metri. Trebuia deci sa fac mult mai bine ca in HEAD ON. Si sa merg mai repede decat Carl Lewis si sa ma transform in Ben Johnson.

...copii

Cand am devenit tata, am fost foarte marcat. Fiul meu s-a nascut in 2005. De la o zi la alta a trebuit sa fiu mai responsabil si sa ma gandesc la viitor. Inainte de acest eveniment, eram mai degraba genul nonsalant. Datorita nasterii fiului meu, n-am mai simtit presiunea artistica ce apasa greu pana atunci. Acest lucru mi-a influentat fara indoiala modul de a scrie. De asemenea, mi-a fost de folos si activitatea mea de profesor intr-o universitate din Hamburg, si faptul de a comunica experienta mea studentilor. La fel m-a ajutat si turnajul documentarului TRAVERSAND PODUL. Atunci cand am plecat in Turcia pentru a-i intalni pe acesti cantareti si muzicieni, am simtit acest lucru ca pe o terapie.

...tema pentru acasa

Cinematografia are un loc special in viata mea, dar nu este nimic in comparatie cu problematicile precum nasterea, iubirea si moartea. Pentru a trece la varsta adulta, mi-am spus ca trebuie sa realizez trei filme. Putem numi aceasta o trilogie - dar in toate cazurile este vorba de trei filme indisociabile, caci in ele se vorbeste despre iubire, moarte si despre rau. HEAD ON vorbeste despre dragoste. DE PARTEA CEALALTA vorbeste despre moarte - moartea in masura in care fiecare deces este o nastere: moartea si nasterea deschid amandoua calea catre alte dimensiuni.

Cu filmul DE PARTEA CEALALTA am sentimentul ca am atins o noua dimensiune, dar ca totusi lipseste ceva care va fi in prezent in cel de-al treilea film - un film care va vorbi despre rau. Ma gandesc la aceste trei filme ca la „tema pentru acasa” – o data ce vor fi terminate voi putea trece la altceva. Voi putea poate aborda filmul de gen, sa incerc filmul negru, western si chiar filme de groaza.

...arta de a iubi

Arta de a iubi al lui Erich Fromm m-a influentat foarte mult. Raporturile dintre oameni ma fascineaza. Nu doar relatiile dintre barbati si femei sau relatiile fizice, ci si relatiile dintre parinti si copii. Ansamblul relatiilor umane. Pentru mine, toate razboaiele din aceasta lume vin din faptul ca omul nu-si iubeste indeajuns aproapele. Cred ca aceasta este lenea care da nastere raului. Este mai usor sa urasti decat sa iubesti.

...filmari in Turcia
Am inceput filmarile pe 1 mai 2006. Am filmat DE PARTEA CEALALTA in Germania - la Bremen si Hamburg - si in Turcia - la Istanbul, pe coasta marii Negre si la Trabzon. Filmarile au durat aproximativ 10 saptamani. Pentru un regizor, Turcia este un decor formidabil. Germania, mai putin. Este o tara care poate deveni seducatoare, dar trebuie depuse multe eforturi pentru a gasi locuri interesante, daca nu trebuie create. In Turcia lumina este extraordinara datorita amplasarii geografice. Pentru mine, a filma la Istanbul, este ca si cand as filma la New York. Sunt doua orase seducatoare si cosmopolite. Fiecare dintre ele este o megalopola. Imi place la nebunie sa filmez orasele. Am crescut intr-un oras mare, este universul pe care il cunosc cel mai bine.

In filmul DE PARTEA CEALALTA, orasul este un personaj el insusi. Pentru ca nu vorbeste limba turca, Lotte, care este straina, se pierde atunci cand ajunge la Istanbul. Dar am tinut sa sparg cadrul urban introducand planuri din viata la tara si de pe litoral.

...la mijloc intre doua culturi

Am in acelasi timp si origini turce si origini germanice. Sunt nascut in Germania, dar sunt impartit intre doua culturi. Am fost crescut in Europa dar parintii mei mi-au insuflat cultura turca. Aceasta din urma a avut dintotdeauna un loc important in viata mea. Cand eram mic, mergeam in Turcia cu familia mea in fiecare vara. Pentru ca eu ma impart intre doua culturi este logic ca si filmele mele sa fie la fel.

...o relatie de iubire si de ura cu Turcia

Am o relatie de iubire si de ura, foarte complexa, cu Turcia. M-am interesat cu adevarat de Turcia la sfarsitul studiilor mele, in 1995. Am decis sa filmez acolo primul meu scurt-metraj, WEED, in 1996. Am descoperit o alta fateta a Turciei, si aceasta tara a inceput sa ma fascineze din ce in ce mai mult. M-am reapropiat de cultura turca. Cu cat filmez mai mult in Turcia cu atat incerc sa inteleg aceasta tara. Dar, cu cat o inteleg, cu atat sunt mai trist. Urasc politica si nationalismul. Trebuie vazut ce se intampla acolo acum... Istoria se repeta. Sunt comise aceleasi erori, ca intotdeauna. Imi place aceasta tara, dar sa filmez in Turcia imi pompeaza toata energia, lacrimile si sangele meu.

...birocratia turca

Imaginea birocratiei turce in filmul DE PARTEA CEALALTA nu este severa - este kafkaniana. Nu este vorba de un punct de vedere critic, dar de o realitate care nu are nevoie de comentarii. Atunci cand activistul politic este arestat in fata lui Ayten, multimea in delir aplauda. Mai rau este ca exact asa s-a intamplat la repetitii: figurantii au inceput sa aplaude in mod spontan. Acest lucru se produce doar cand cei arestati sunt considerati ca fiind dusmani ai statului. Fascismul infloreste in strazile orasului Istanbul.

...o multime de steaguri turcesti

Se pot vedea multe steaguri turcesti in filmul DE PARTEA CEALALTA. Merita efortul sa incerci sa le numeri. Imi imaginez ca nationalistii vor vedea acest lucru ca pe o marturie a iubirii mele pentru Turcia, dar nu am pus niciun drapel in decor, asa erau. Nu am schimbat nimic din decorurile naturale. Le-am filmat asa cum erau. Am accentuat poate trasaturile - dar sunt atat de multe steaguri turcesti!

...inteligenta si sex-appeal

Cred ca inteligenta te face sexy - si am facut deci din personajul Nejat un profesor. Si un profesor de germana de origine turca, acest lucru bulverseaza prejudecatile care fac inca ravagii in Germania. Cetatenii turci joaca in prezent un rol cheie in Germania in domeniile culturale, politice si stiintifice. Ei nu se multumesc doar cu prostitutia. Yeter considera ca studiile sunt atat de importante incat accepta sa se prostitueze pentru a fi in masura sa plateasca studiile fiicei sale. Nejat se recunoaste in aceasta sete de cunoastere. Exista o ironie care mi-a placut in faptul ca atunci cand Nejat soseste la Istanbul el ia locul unui intelectual german care tine o librarie.

...studiile care pot salva lumea

Nivelul de alfabetizare - si studiile - joaca un rol fundamental in filmul DE PARTEA CEALALTA. Exista o carte care simbolizeaza confictul dintre Nejat si tatal sau. Dar ce carte trebuie aleasa? Acest lucru a fost o decizie foarte dificila pentru mine. Nu am vrut nici Siddhartha, nici The Hobbit, nici orice altceva ce ar fi fost prea simbolic. Asa ca mi-am spus ca trebuie sa fac publicitate unui prieten de-al meu care a scris o carte formidabila. Am ales deci Die Tochter des Schmieds (Fiica Fierarului) de Selim Ozdogan. Fiind vorba de film, lectura este un element-cheie. Lectura simbolizeaza studiile: doar studiile pot salva planeta.

...Hanna si Tuncel

Mi-am imaginat aceasta mama de origine germana care soseste la Istanbul pentru a-si regasi fiica disparuta. M-am gandit atunci la Hanna Schygulla pentru rol. Am cunoscut-o la Belgrad in 2004, si m-a fascinat. Mi-am spus atunci ca trebuie sa lucrez cu ea. Cativa ziaristi germani m-au comparat cu Fassbinder, dar eu nu sunt de acord. Eu vin din strada, nu din teatru. Ma simt mai aproape de Yilmaz Güney - un artist care s-a razvratit contra conventiilor. Fassbinder era pentru Hanna ceea ce Güney era pentru actorul Tuncel Kurtiz la care m-am gandit imediat pentru filmul DE PARTEA CEALALTA. Dar obiectivul meu nu era sa ii folosesc ca pe niste icoane de cinema ale lui Fassbinder si ale lui Güney. Ar fi fost pretentios din partea mea sa incerc sa ii dirijez cum niciun alt regizor nu a facut pana acum. Nu am vrut sa se simta dirijarea actorului. Munca mea este sa povestesc intamplari. Iar Hanna, cat si Tuncel, corespundeau imaginii pe care mi-au facut-o despre parintii din film.
Nominalizari:
jinglebells