Zilele Filmului Spaniol- de vorba cu Mariano Barroso

de Stefan Dobroiu în 10 Oct 2006
Zilele Filmului Spaniol- de vorba cu Mariano Barroso
“Cinematografia romaneasca este practic necunoscuta in Spania”, a declarat regizorul Mariano Barroso, venit sa promoveze seria de sapte filme castigatoare ale premiului Goya, prezentate in cadrul “Zilelor filmului Spaniol”. “Inainte de a veni in Romania, am incercat sa vad cateva filme, pentru a ma familiariza cu cinematografia acestei tari. Filmele au fost foarte greu de gasit si imposibil de vazut, pentru ca nu exista nici subtitrare si nici dublare. Cu toate acestea stiu ca filme regizate de regizori romani au castigat in ultima vreme multe premii importante”, a adaugat Mariano Barroso, precizand ca distribuitorii romani ar trebui sa fie mai interesati de o piata atat de mare cum este Spania si de consistenta comunitate de romani care locuiesc acolo.

“Cinematograful spaniol se bucura in ultimii ani de o explozie de creativitate. Din cele 100 de lungmetraje finalizate in fiecare an, 60 sau 70 ajung pe marile ecrane, iar unele devin celebre in toata lumea”, a declarat Mariano Barroso, amintind de Pedro Almodóvar si Alejandro Amenábar ca de unii dintre cei mai celebri regizori de origine iberica. Drept dovada a acestei explozii de creativitate, Institutul Cervantes si cinematograful Studio prezinta pina pe 12 octombrie (ziua nationala a Spaniei, cind, in 1492, Cristofor Columb a descoperit Lumea Noua) sapte dintre cele mai de succes pelicule iberice, toate castigatoare ale premiului Goya (Oscarul spaniol) la categoria “Cel mai bun film”.

Printre regizorii prezentati in cadrul “Zilelor filmului spaniol”, prilejuite si de aniversarea a 20 de ani de la prima editie a premiilor Goya, se numara Fernando Léon de Aranoa (“Los lunes al sol”, 2002, cu Javier Bardem in rolul principal), Imanol Uribe (“Días contados”, 1994), Achero Mañas (“El Bola”, 2000), Ricardo Franco (“La buena estrella”, 1997), Agustin Díaz Yanes (“Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto”, 1995), Pedro Almodóvar (“Todo sobre mi madre”, 1999) si Alejandro Amenábar (“Tesis”, 1996).

“Desi sunt numai sapte pelicule, ele reprezinta un mozaic al cinematografului spaniol si o fresca a societatii spaniole, fiind foarte diferite si acoperind multe aspecte ale acesteia”, a declarat Mariano Barroso, adaugand ca notorietatea unor Almodóvar si Amenábar, recunoscuti international, sunt o baza propice pentru promovarea altor regizori spanioli mai putini cunoscuti, dar creatori la fel de valorosi.

Regizor, scenarist si creator de teatru, Mariano Barroso este el insusi castigator al unui premiu Goya (pentru primul sau lungmetraj, “Mi hermano del alma”/“Fratele meu de suflet”, 1994), el primind de-a lungul carierei numeroase premii si nominalizari la mari festivaluri de film, printre care o nominalizare la Ursul de Aur pentru cel mai bun regizor pentru filmul “Extasis”/“Ecstasy”, cu Javier Bardem in rolul principal. Mariano Barroso s-a nascut pe 26 decembrie 1959 in San Just Desvern, langa Barcelona. A studiat regie si interpretare la Teatrul Spaniol din Madrid si a facut stagii de perfectionare la Sundance si Institutul American de Film. Dupa o activitate sustinuta pe marile scene din Madrid si doua filme regizate in Mexic (“Es que Inclán está loco”, 1990, “Lucrecia”, 1991), Barroso intra in lumea regizorilor spanioli cunoscuti cu “Mi hernamo del alma”. Ultima lui realizare este “Hormigas en la boca” (“Furnici in gura”), un thriller cu Ariadna Gil si Eduard Fernández in rolurile principale, ecranizare dupa un roman al fratelui sau, Miguel Barroso. In prezent, regizorul pune in scena piesa “Closer”, a lui Patrick Marber, cu Belén Rueda (Julia din “Mar adentro” al lui Amenábar) intr-unul din rolurile principale.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Cronică

jinglebells