Walter Murch la NexT

de Stefan Dobroiu în 31 Mar 2007
Walter Murch la NexT

Cel mai cunoscut dintre numerosii invitati ai festivalului NexT este fara indoiala Walter Murch, cunoscut sound desinger si monteur, bun prieten cu Francis Ford Coppola si George Lucas si, totodata, castigatorul a trei premii Oscar: doua pentru sunet (Apocalypse Now, Pacientul englez) si unul pentru montaj (Pacientul englez). Pe parcursul a doua ore, Walter Murch a reusit sa dezvaluie curiosilor adunati la Orange Concept Store cateva din secretele din spatele uneia dintre cele mai importante parti ale postproductiei unui film: montajul si sound designul.

Evenimentul a inceput cu mesajul lui Francis Ford Coppola, aflat acum pe ultima suta de metri cu filmul sau Tinerete fara tinerete. Regizorul a dat cateva sfaturi tinerilor realizatori de film din Romania. Cel mai important si, conform lui Walter Murch, adevarat principiu de viata al lui Coppola este deschiderea si flexibilitatea catre idei noi, alaturi de efortul de a obtine tot ce este posibil de la ceilalti membri ai echipei. "Fiti intuitivi si empatici", a zis Francis Ford Coppola, vorbind apoi de ultimul sau film, care a marcat si intoarcerea la productia independenta.

Conform lui Coppola, "Tinerete fara tinerete" este un film personal, in care nu a dorit implicarea studiourilor de productie mari, cunoscute fiind talentul acestora de a interveni cand nu trebuie pentru atingerea scopului lor principal: profitul. "Acum am suficienti bani ca sa-mi fac propriile filme", a declarat Coppola, subliniind apoi ca are in sfarsit ocazia sa se intoarca la film ca un "amator", in sensul de baza, latin, al cuvantului, de om "care iubeste" ceea ce face.

Walter Murch a mai spus despre "Tinerete fara tinerete" ca a fost filmat cu camere digitale si ca a avut un buget cam de 20 de ori mai mic decat cel al lui "Cold Mountain" (83 milioane USD). Filmul este foarte posibil sa aiba premiera in cadrul festivalului de la Cannes, iar Francis Ford Coppola pregateste, se pare, un alt proiect independent, pentru realizarea caruia va pleca peste doua saptamani la Buenos Aires.

"Trebuie sa folositi echipamentele ieftine de care dispuneti cat mai creativ posibil", a fost sfatul lui Walter Murch dat specialistilor in film prezenti la eveniment. "Introduceti noi tehnologii si inovatii tehnice", pentru ca un film nu este numai povestea din scenariu, ci si un cumul de aspecte tehnice, care fac ca povestea sa fie receptata cat mai bine de catre public. De ce ar trebui realizatorii de film aflati la inceput de drum sa fie atenti la sunet? "Pentru ca sunetul este cel mai flexibil, cel mai ieftin si in acelasi timp de impact aspect al realizarii unui film", a spus Walter Murch, subliniind iarasi deschiderea catre nou si catre "idei trasnite".

Pentru a-si exemplifica ideea si pentru a o sustine si pe cea de "flexibilitate" enuntata de Coppola, Murch a impartit regizorii in doua categorii: regizorii "cutie neagra" si regizorii "fulg de zapada". Primii au ideea filmului extrem de clara in minte si pentru ei a face film inseamna a obtine pe pelicula un rezultat cat mai asemanator cu ideea initiala. Ultimii pornesc de la un subiect, niste principii calauzitoare, dar, asemeni lui Francis Ford Coppola, nu tin neaparat sa controleze total procesul de cristalizare, ci sunt deschisi ideilor noi. Ei sunt ca fulgii de zapada, a caror structura moleculara nu se repeta, chiar daca au toti la baza principiul dispunerii moleculelor in hexagon.

Intrebat ce parere are despre sunetul din filmele romanesti, Walter Murch a spus: "Niciuna. Nu m-am uitat la filmele romanesti. Si ma puteti intreba acelasi lucru despre filmele americane, v-as da acelasi raspuns. Cat timp sunt implicat in realizarea unui film, toata atentia mea se indreapta in acea directie".

Pentru a arata cum anume a creat sound design-ul din "Apocalypse Now", unul dintre cele mai inovative filme din istorie din acest punct de vedere si primul pentru care s-a folosit un sistem de redare a sunetului 5.1, Walter Murch a luat scena asaltului din filmul lui Coppola si a deconstruit-o din punct de vedere auditiv. Intai am ascultat dialogurile, apoi, separat, zgomotul facut de elicoptere, apoi muzica lui Wagner (Die Walkure, dirijor Georg Solti), armele de foc, exploziile si sunetele diverse (pasii soldatilor, zgomotul echipamentului, vantul). Prin urmare aceeasi scena vazuta de sase ori, de fiecare data cu alt sunet, si la sfarsit sound design-ul complet, sincronizat si orchestrat, intens si daramator. Pentru specialisti, principiul calauzitor al lui Walter Murch, numarul lui de aur, este 2,5. Adica in fiecare moment (inclusiv in scenele cele mai aglomerate din punct de vedere auditiv) din film, numarul de elemente sonore active nu trebuie sa depaseasca trei, ce-al de-al treilea fiind la intensitate medie. Prin urmare cele sase elemente prezentate mai sus nu sunt prezente simultan, ci alternativ, altfel s-ar produce un efect de aglomerare, de "prea mult". Cu 2,5 ca numar de aur, publicul are posibilitatea de a percepe toate elementele.

Din culisele realizarii filmului, Murch a dezvaluit ca a gandit tot sound design-ul ca un intreg, pornind de inregistrarea lui Solti, fara sa se gandeasca la faptul ca nu are drepturile de utilizare a inregistrarii. Cu putin timp inainte de lansarea filmului, a cerut drepturile companiei Decca, aceasta l-a refuzat, ceea ce a provocat o criza. Murch avea trei solutii: sa continue sa-i pistoneze pe cei de la Decca, sa faca rost de o alta inregistrare asemanatoare sau sa angajeze o orchestra care sa interpreteze muzica lui Wagner in maniera lui Solti. Dar pana la urma Coppola l-a sunat pe Solti si a obtinut drepturile de la acesta.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells