Retrospectiva KRYSZTOF KIESLOWSKI la Cinema Elvira Popescu

22 Mar 2002
Institutul Francez si Institutul Polonez organizeaza intre 27 martie-10 aprilie la sala Elvira Popescu si in holul Institutului Francez “Retrospectiva KRYSZTOF KIESLOWSKI ”.
Figura marcanta a cinematografiei mondiale, Krysztof Kieslowski s-a bucurat de succes atata in patria sa, cat si in Franta. Moartea sa prematura, pe 13 martie 1996, a privat cinematografia universala de unul dintre cei mari vizionari.

Retrospectiva este alcatuita dintr-o expozitie de fotografii Kieslowski cunoscut si necunoscut si dintr-un ciclu de filme.

Fotografiile din expozitie sunt realizate de Stanislaw Zawilinski, jurnalist, scriitor si editor, redacto-sef al editurilor skorpion, autor a numeroase monografii despre Krysztof Kieslowski, Agnieska Holland, Jerzy Kawalerowicz, Krysztof Zanussi. Vernisajul va avea loc miercuri, 27 martie, ora 18.00, in prezenta autorului, care va inaugura ciclul de filme.

Ciclul de filme:
Miercuri, 27 martie, 19.00 DUBLA VIATA A VERONICAI
(1991), 98 min. VO in franceza.
Joi, 28 martie, 19.00 TREI CULORI : ALBASTRU (1993), 100 min. VO in franceza.
Vineri 29 martie, 19.00 TREI CULORI : ALB (1994), 91 min. VO in franceza.
Sambata 30 martie, 19.00 TREI CULORI : ROSU (1994), 99 min. VO in franceza.
Luni 1 aprilie, 19.00 CICATRICEA (1976), 112 min. VO in poloneza, subtitrat in engleza.
Marti 2 aprilie, 19.00 HAZARDUL (1982), 122 MIN. Vo in poloneza, subtitrat in engleza.
Miercuri 3 aprilie, 19.00 FARA SFARSIT (1985), 109 min. VO in poloneza, subtitrat in franceza.
Joi 4 aprilie, 19.00 19.00 AMATOR (1979), 112 min. VO in poloneza, subtitrat in romana.
Vineri 5 aprilie, 19.00 SCURTA ZI DE LUCRU (1981). VO in poloneza, subtitrat in franceza.
Sambata 6 aprilie, 19.00 DECALOG 1-2 (1988), 53+57 MIN. VO in poloneza, subtitrat in franceza.
Duminica 7 aprilie, 19.00 DECALOG 3-4 (1988), 56+55 min. VO in poloneza, subtitrat in franceza.
Luni 8 aprilie, 19.00 DECALOG 5-6 (1988), 57+58 MIN. VO in poloneza, subtitrat in franceza.
Marti 9 aprilie, 19.00 DECALOG 7-8 (1998), 55+55 min. VO in poloneza, subtitrat in franceza.
Miercuri 10 aprilie, 19.00 DECALOG 9-10, 58+57 min. VO in poloneza, subtitrat in franceza.

Proiectiile sunt realizate de pe caseta VHS. Pretul biletelor este de 10.000 lei.

Moartea prematurã a lui Krzysztof Kieslowski la 13.03.1996 a rãpit cinematografului polonez si international pe unul dintre cei mai mari vizionari ai sãi. Decalogul, Viata dublã a lui Veronique si trilogia Trei culori-Albastru, Alb si Rosu i-au adus lui Kieslowski faima de cineast de talie internationalã. Absolvent al vestitei Facultãti de Film din Lodz, alãturi de Wajda, Polanski, Skolimowski , Zanussi s.a. Kieslowski si-a început cariera cu filme documentare în Polonia anilor 60 si 70, în care aceste filme documentare aveau un dublu rol-erau atât artistice, cât si politice-politice, în sensul cã, în ciuda cenzurii, deseori cu ajutorul trucurilor pe seama cenzorilor, se strãduiau sã descrie realitatea asa cum era. În acest fel ele erau precursoarele „cinematografului nelinistii morale”-curent care dorea sã trezeascã constiinta socialã. Lupta lui Kieslowski ca regizor de film reflectã lupta Poloniei în regãsirea propriei identitãti. Dupã cãderea Zidului Berlinului si înlãturarea opresiunii sovietice Kieslowski si-a îndreptat atentia cãtre Franta. Pendulând între Polonia si Franta Kieslowski a creat unele dintre cele mai importante opere cinematografice ale anilor 90.

„ A face film nu înseamnã public, festivaluri, reviste, interviuri. Înseamnã sã te scoli în fiecare zi la sase dimineata. Înseamnã frig, ploaie, noroi si sã trebuiascã sã cari reflectoare grele. E o meserie care-ti toceste nervii si, la un anumit punct, orice altceva trebuie sã treacã pe planul al doilea, inclusiv familia, emotiile si viata personalã.

(....) Mã îndrept cãtre sfârsitul a ceva esential pentru un regizor-si anume rãbdarea. Nu mai am rãbdare pentru actori, pentru operatorii de lumini, vreme pentru asteptare, pentru faptul cã nimic nu se produce asa cum mi-ar plãcea. (...) Îmi cere mult efort sã-mi ascund de lume lipsa de rãbdare.”

„Acum câtiva ani, ziarul francez Liberation a întrebat mai multi regizori de ce fac film. La acea vreme, am rãspuns: „ Pentru cã nu stiu sã fac nimic altceva”. Era cel mai scurt rãspuns, si probabil de aceea a fost remarcat.”
(fragmente din cartea „Kieslowski despre Kieslowski” a Danutei Stok)


FILME

Filmele sunt traduse în limba englezã (Cicatricea, Intamplarea), francezã (Trilogia, Viata dublã a lui Veronique, Decalogul) si romana (Amatorul).


Cicatricea (Blizna, 1976)
Cicatricea prezintã un om care nu numai nu câstigã, dar e si amãrât de situatia în care se gãseste. Are sentimentul cã, în timp ce face bine, face si ceva extrem de rãu. Si nu poate întelege sau cântãri ce e mai important –rãul pe care-l face sau binele. De fapt, probabil a realizat cã mai mult vatãmã oamenii decât îi ajutã.(Kieslowski despre Kieslowski-Danusia Stok)

Intamplarea (Przypadek, 1981)
Intamplarea nu mai e o descriere a lumii din afarã, ci mai curând a lumii interioare. E o descriere a puterilor care se amestecã în destinul nostru, care ne împing într-un sens sau altul. (Kieslowski despre Kieslowski-Danusia Stok)

Trilogia-Albastru, Alb, Rosu (1993, 1994)
Albastru, Alb, Rosu-libertate, egalitate, fraternitate.
(…) Am vrut sã vedem cum functioneazã Cele Zece Porunci astãzi, care este atitudinea noastrã fatã de ele si cum functioneazã astãzi cele trei cuvinte libertate, egalitate si fraternitate?-într-un plan foarte uman, intim si personal, iar nu într-un plan filozofic, ca sã nu vorbim de cel politic sau social.
(…)Filmul Albastru este despre libertate.(…) Alb este despre egalitatea înteleasã ca o contradictie (…) Unul din subiectele celui de-al treilea film, Rosu-este fraternitate.
Albastru, Alb si Rosu sunt trei filme individuale , trei filme separate. Bineînteles cã au fost fãcute ca sã fie prezentate în aceastã ordine, dar asta nu înseamnã cã nu le puteti urmãri în sens invers(…).(Kieslowski despre Kieslowski-Danusia Stok).

Viata dublã a lui Veronique(1991)
Filmul este despre sensibilitate, presentimente si relatii care sunt dificil de numit, care sunt irationale. E dificil sã arãti asta în film: dacã arãti prea mult, dispare misterul, nu pot arãta prea putin, pentru cã atunci nimeni nu întelege nimic.
(…) Veronique este, în principiu, si un film despre muzicã. Sau despre cântat, sã spunem. (…) Cum poti descrie muzica? De exemplu, cã e frumoasã, sublimã? Cã e memorabilã? Poti pune asta pe hârtie, dar compozitorul trebuie sã vinã si sã gãseascã partiturile. Apoi, muzicienii trebuie sã vinã si sã cânte aceste partituri.(…) Zbigniew Preisner a fãcut-o pur si simplu minunat.


27.03 – 15.04.2002
EXPOZITIA DE FOTOGRAFII
„KIESLOWSKI CUNOSCUT SI NECUNOSCUT”
Holul Institutului Francez, Bd. Dacia nr. 77

Retrospectiva filmelor si expozitia vor fi prezentate de cãtre Dl. Stanislaw Zawislinski, ziarist, scriitor si editor, redactor sef al editurii “Skorpion”, autorul, co-autorul si redactorul albumelor despre cei mai de seamã creatori ai culturii poloneze, printre altele despre K.Kieslowski, A. Holland, J.Hoffmann, J.Kawalerowicz, A. Starski, K.Zanussi, W. Hasior s.a.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 3 martie 2014 19:17
Este un mare regizor, ale carui filme trebuiesc urmarite.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Cronică

jinglebells